مسمومیت عروس هلندی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
مسمومیت عروس هلندی + راه درمان را در همیار خاص ببینید

مسمومیت عروس هلندی.png

امروز می‌خواهیم علت‌های مسمومیت عروس هلندی را باهم برسی کنیم و به شما بگوییم در مقابل مسمومیت عروس هلندی چه اقداماتی را انجام دهید تا از آسیب به این پرنده زیبا جلوگیری کنید پس با ما همراه باشد تا کمی بیشتر با این پرنده زیبا آشنا شویم.

آشنایی با عروس هلندی

عروس هلندی پرنده‌ای از خانواده طوطی‌سانان است که دم بلندی دارد و زیستگاه اصلی آن استرالیا است. سال‌ها پیش این پرندگان از استرالیا به انگلستان برده شدند و به‌تدریج بر محبوبیت آن‌ها افزوده شد. عروس هلندی بعد از مرغ عشق محبوب‌ترین پرنده زینتی به شمار می‌رود.


نام علمی عروس هلندی( Nymphicus hollandicus ) است و در زبان انگلیسی به آن کوکاتیل ( cockateil) می‌گویند. اگر دوست دارید درباره این پرنده اطلاعات بیشتری داشته باشید مقاله پرورش عروس هلندی ما را مطالعه کنید.حالا که کمی با عروس هلندی آشنا شدیم وقت آن رسیده است که به مسمومیت عروس هلندی بپردازیم.

دلایل مسمومیت عروس هلندی

شاید اولین سؤالی که برای شما پیش می‌آید این باشد که عروس هلندی با چه چیزی مسموم می‌شود. باید به شما بگوییم عروس هلندی به‌وسیله ماده‌های زیادی ممکن است مسموم شود اما اصلی‌ترین آن‌ها شامل: مسمومیت با روی، مسمومیت با سرب، مسمومیت با گیاهان خانگی، مسمومیت با حشره‌کش‌ها، مسمومیت با تفلون و مسمومیت با تنقلات است که می‌خواهیم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم.به شما توصیه میکنم مقاله ی غذای عروس هلندی چیست؟

مسمومیت عروس هلندی با روی

مسمومیت با روی یک مسمومیت رایج در عروس هلندی به‌حساب می‌آید. پس بهتراست از عروس هلندی خود مراقبت کنید.نکات نگهداری عروس هلندی را نیز بخوانید و نظرات خود را برای ما اعلام کنید.

علت مسمومیت با روی

ازجمله علل رایج مسمومیت با روی به دلیل سیم‌های مفتولی است که در ساخت بعضی از قفس‌ها به‌کاررفته است. عروس هلندی به دلیل جویدن این میله‌ها با روی مسموم می‌شود و این ماده وارد بدن او می‌شود و ممکن است باعث آسیب به او شود.

منابع رایج مسمومیت

• قفسه‌ای سیم گالوانیزه، اسباب‌بازی‌ها، زنجیرها و کاسه‌های آب یا غذا• وسایل از جنس روی (واشر، مهره، سیم)• سکه

علائم مسمومیت با روی

• بی‌حالی• تنفس عمق کم• بی‌اشتهایی / کاهش اشتها• کاهش وزن بدن• عدم تعادل و عدم توانایی پرواز مستقیم• اسهال

جالب است که برانید مسمومیت با روی در ابتدا علائم خاصی ندارد و علائم گفته‌شده پس از گذشت مدتی ظاهر می‌شوند.

شیوه‌ی درمان

اگر علائم گفته‌شده را در عروس هلندی خود دیدید در اولین قدم منبع آلودگی را از عروس هلندی خود دور کنید. بعد از انجام این کار باید به درمان پرنده بپردازیم. شما باید اکسیژن موردنیاز این پرنده را تأمین کنید و رطوبت مکانی که در آن از عروس هلندی نگهداری می‌کنید را افزایش دهید و برای او آرامش فراهم کنید.

فراهم کردن آرامش عروس هلندی مسمومیت با سرب

همان‌طوری که میدانید سرب فلزی بسیار خطرناک برای انسان و حتی حیوانات است و برای سلامتی آن‌ها بسیار خطرناک است . اگر شما نسبت به درمان عروس هلندی خود اقدام نکنید ممکن است این مسمومیت منجر به مرگ این پرنده.ازآنجایی‌که سرب یک فلزی ماندگاری است ممکن است تا مدت‌ها در بدن عروس هلندی باقی بماند.

منابع مسمومیت با سرب

جعبه‌های مقوایی رنگی، محصولات خانگی باروکش سرب، کاشی، برخی از اشیا عتیقه، وزنه پرده، باتری‌ها، لامپ و غیره از مواردی هستند که با سرب موجود در خود باعث مسمومیت پرنده میشوند.

علائم مسمومیت با سرب

افسردگی، ضعف، کم شدن تعادل، بی‌اشتهایی، استفراغ، مدفوع / خون غیرطبیعی در مدفوع، ادرار قرمز، اسهال سیاه مایل به سبز، تشنج و نابینایی.

مسمومیت با سرب دو مرحله دارد :مرحله اولیه و سپ مرحله حاد.

اگر زود متوجه مسمومیت عروس هلندی خود بشوید و زودتر مراحل درمان را طی کنید می‌توانید مسمومیت در مرحله اولیه تمام کنید.و در صورت عدم رسیدگی به عروس هلندی خود به مرحله حاد نزدیک خواهید شد که کار سخت‌تری پیش رو خواهید داشت.

روش درمان

در مسمومیت با سرب دو راه برای درمان هرچه سیع تر عروس هلندی وجود دارد.بسته به وخیم بودن حال او دو راه وجود دارد.

در حالت اولیه

اگر زود متوجه مسمومیت عروس هلندی خود شوید می‌توانید با گرم نگه‌داشتن و تأمین اکسیژن کافی، افزایش رطوبت و تأمین آرامش، سلامتی را به پرنده خود بازگردانید.

در مرحله حاد

باید از داروهای CAEDTA استفاده نمود و همچنین داروی پنی سیلامین نیز می‌تواند مفید باشد.

نکته: بهتر است هر دو درمان را هم‌زمان انجام دهید.

خواندن مقاله ی چگونه عروس هلندی را رام کنیم؟ را نیز به شما پیشنهاد میکنم.بهترین نکات را برای دستی کردن عروس هلندی بخوانید.

مسمومیت با گیاهان

این نوع از مسمومیت به‌سادگی قابل‌درمان است. برخی از گیاهان وجود دارند که ما از آن‌ها در خانه خود نگه‌داری می‌کنیم. گاهی اوقات ممکن است همین گیاهان باعث مسمومیت عروس هلندی شوند.این پرنده زیبا و باهوش خود قادر به تشخیص گیاهان مضر هست. اما برخی از جوجه‌ها توانایی تشخیص این گیاهان را ندارند.حال بیاید با چند عدد از این گیاهان آشنا شویم که عاملان اصلی مسمومیت گیاهی هستند.

منابع مسمومیت گیاهی

زعفران، آوا کادو، گل شقایق، پیچ، پنبه، گل مریم، گل سوسن، کاکتوس، گل نرگس، خرزهره، پیاز، گل لاله وسایر گیاهان میتوانند باعث مسمومیت عروس هلندی شما شوند.

گل شقایق یکی از دلایل مسمومیت عروس هلندیتمام این گیاهان که گفته‌شده برای سلامتی عروس هلندی مضر هستند و عروس هلندی نباید نزدیک آن‌ها شود. علاوه بر این گیاهان تمامی گیاهانی که برای از بین رفتن آفت به آن‌ها سم زده‌شده باشد برای سلامتی عروس هلندی و حتی سلامتی انسان خطرناک است.

علائم مسمومیت گیاهی

• از دست دادن اشتها• کم شدن تحرک• کم شدن وزن• خستگی

روش درمان

همان‌طور که گفتیم درمان این نوع مسمومیت بسیار ساده و نیاز به اقدام خاصی ندارد و فقط کافی است که شما آب، غذا و اکسیژن کافی را برای عروس هلندی تأمین کنید.

مسمومیت با حشره‌کش‌ها

یکی از خطرناک‌ترین سموم برای سلامتی عروس هلندی حشره‌کش‌ها هستند.حشره‌کش‌ها حاوی سمومی هستند که تأثیر مستقیم رو سلامتی پرندگان و انسان دارند که ممکن است باعث مرگ پرندگان شود.

عوامل مسمومیت با حشره‌کش‌ها

مسمومیت با حشره‌کش‌ها به دو صورت اتفاق می‌افتد:

در اولین مورد این سموم می‌توانند از طریق سطوحی که شما برای از بین بردن حشرات موزی مثل پشه و مگس به آن‌ها حشره‌کش زده‌اید وارد بدن عروس هلندی شود.

ممکن است مسمومیت با حشره‌کش‌ها باشد. اگر شما برای از بین بردن موجودت درون قفس عروس هلندی به قفس او حشره‌کش زده باشد ممکن است این اتفاق بیفتد.

راه درمان

این نوع مسمومیت یکی از خطرناک‌ترین مسمومیت ها است. درصورتی‌که شما نسبت به درمان آن اقدام نکنید ممکن است موجب مرگ این پرنده شود. معمولاً فاصله مسمومیت تا مرگ پرنده در مسمومیت با حشره کش مدت کوتاهی است پس شما باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

این نوع مسمومیت اعلائم یکسانی با دیگر مسمومیت‌ها دارد و نمی‌توان آن را به‌راحتی از دیگر مسمومیت‌ها تشخیص داد. پس اگر حال پرنده شما زیاد خوب نیست بهتر است به دام‌پزشک مراجعه کنید.در مسمومیت‌های حاد که ناشی از سمومی مثل ورگانوفسفات باشند باید داروی آتروپین +پرالیدوکسیم کلراید استفاده شود.

در مسمومیت‌های کارباماتی، استفاده از آتروپین کفایت می‌کند.

مسمومیت با تنقلات


تنقلات انواع مختلفی دارند که در بیشتر آن‌ها مواد نگه‌دارنده به‌کاررفته است که بیشترشان شیمیایی هستند برای عروس هلندی مضرند.

عوامل مسمومیت با تنقلات

یکی از اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین تنقلات که می‌تواند باعث مسمومیت عروس هلندی شود شکلات است. ‌به دلیل وجود مواد نگه‌دارنده در شکلات باعث مسمومیت می‌شود. گفته می‌شود که شکلات های تلخ برای سلامتی عروس هلندی خطرناک‌تر از شکلات‌های شیرین هستند.

ممنوعیت خوردن شکلات برای عروس هلندیعلائم مسمومیت عروس هلندی با تنقلات

این نوع مسمومیت معمولاً در بیشتر مواقع همراه با مرگ ناگهانی عروس هلندی است. اما برخی اوقات علائمی مانند مدفوع تیره، تشنج، اسهال، استفراغ و ضربان قلب نامنظم در پرنده مشاهده می‌شود که در صورت ادامه به‌احتمال‌زیاد منجر به مرگ پرنده می‌شود.

روش درمان

در این نوع مسمومیت شما کاری نمی‌توانید انجام دهید و باید هرچه سریع‌تر به یک دامپزشک مراجعه کنید تا او برای عروس هلندی شما دارو تجویز کند. این داروها در بیشتر مواقع شامل داروهای محافظت‌کننده معده و روده هستند.

مسمومیت عروس هلندی با تفلون

برخی از افراد از عروس هلندی خود در نزدیکی آشپزخانه و یا در داخل آشپزخانه نگه‌داری می‌کنند که باعث انوع مسمومیت می‌شود.

عوامل مسمومیت عروس هلندی با تفلون

می‌توان اصلی‌ترین عامل مسمومیت با تفلون در پرندگان را ظروف از جنس تفلون دانست حالا شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که ظروف آشپزخانه چه ربطی به عروس هلندی دارد با ما همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.وقتی ظروف از جنس تفلون داغ می‌شوند و این داغ شدن ادامه پیدا کند این ظروف گازهایی از خود ساتر می‌کنند که این گازها در هوا پخش می‌شوند. این هوا در سطح آشپزخانه آلوده‌تر است (عروس هلندی نسبت به این گاز بسیار حساس و آسیب‌پذیر است) حال اگر عروس هلندی از هوای آشپزخانه تنفس کند این هوای سمی وارد بدن این پرنده می‌شود و باعث مسمومیت این پرنده می‌شود.

در برخی از موارد باعث مرگ ناگهانی این پرنده می‌شود. پس بهتر است که دیگر عروس هلندی و یا هر پرنده دیگر را در آشپزخانه نگه نداریم تا از جان او محافظت کنیم.و در مسمومیت‌های نیمه حاد با تفلون ریه‌های این پرنده پر از خون می‌شود و باعث مرگ او می‌شود.

نشانه‌های این مسمومیت

البته یک سری از علائمی که نشانه ی این مسمومیت است،تغیر صدا، مشکلات تنفسی و تشنج است.

مسمومیت عروس هلندیروش درمان

برای این مسمومیت روش درمان قطعی وجود ندارد؛ و تنها راه درمان عروس هلندی این است شمها یک محفظه اکسیژن برای این پرنده درست کنید و پرنده را در آن قرار دهید و او را به دام‌پزشکی ببرید و داروهای تجویزشده را به او بدهید.

همچنین اقدامات دیگری مانند گرم نگه‌داشتن عروس هلندی و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها (طبق نظر دامپزشک) می‌تواند به بهبود این پرنده کمک کند.

نکته: بعضی از علائم مسمومیت باهم متفاوت است و بحث این‌که هرکدام از این علائم مربوط به چه نوع مسمومیتی است از این مقاله خارج است و ما سعی کردیم فقط رایج‌ترین آن‌ها را به شما بگوییم. پس اگر توجه هرگونه تغیر در رفتار و یا ظاهر پرنده شدید به دامپزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

مسمومیت عروس هلندی اتفاقی است که ممکن است باعث مرگ این پرنده شود. پس در صورت اینکه هرگونه علائمی از مسمومیت مثل از دست دادن اشتها، حرکت نکردن، صدا ندادن، خستگی، کم شدن وزن، تغیر رنگ منقار، بی‌حوصلگی، رفتار غیرمعمول، کم شدن خواب عروس هلندی، خوابیدن با چشم نیمه‌باز، ورم چشم، مشکلات تنفس و استفراغ را در عروس هلندی خود مشاهده کردید هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید تا بتوانید جان پرنده خانگی خود را نجات دهید.


beautyofbirds.com
mufasapets.com
 
آخرین ویرایش:
  • برچسب ها
    درمان استفراغ عروس هلندی درمان کچلی عروس هلندی مسمومیت عروس هلندی با حشره کش مسمومیت عروس هلندی با گل مسمومیت عروس هلندی با گیاه مسمومیت عروس هلندی قسمت دوم چرا عروس هلندی چشماشو میبنده گرمازدگی عروس هلندی
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,134
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا