مختار در مسجد کوفه به کدام حدیث پیامبر اکرم اشاره می‌کند؟

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,286
79
مسابقه ای فیلم | مسابقه امروز ای فیلم | جواب مسابقه امروز ای فیلم | مختار در مسجد کوفه به کدام حدیث پیامبر اکرم اشاره می‌کند |


مختار در مسجد کوفه به کدام حدیث پیامبر اکرم (ص) اشاره می‌کند؟

۱. حدیث منزلت
۲. حدیث کساء
۳. حدیث ولایت
۴.حدیث ثقلین


پاسخ شماره 4 میباشد . ( هزینه جواب 2 فاتحه برای رفتگان مدیر سایت، و شما عزیزان )


----------------------

حدیث ولایت چیست :

حدیث ولایت حدیثی از پیامبر(ص) و یکی از دلایل شیعیان برای اثبات امامت علی بن ابی‌طالب(ع) است. این حدیث با عبارت‌های مختلفی در منابع شیعه و سنی نقل شده که عبارت «هُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدی؛ او [علی] ولیّ هر مؤمنی پس از من است» از مشهورترین آنهاست.

شیعیان کلمه ولی در این حدیث را به معنای امام و سرپرست می‌دانند و به وسیله آن امامت و ولایت امام علی(ع) را اثبات می‌کنند و بر این باورند که «ولیّ» در لغت به همین معناست و در موارد متعددی از سوی شیخین، صحابه، تابعین و برخی از علمای اهل سنت نیز در همین معنا به کار رفته است؛ اما اهل‌سنت مدعی‌اند این کلمه به معنای دوست و سرپرست است و ارتباطی با مسأله ولایت و امامت حضرت علی ندارد.

----------------------

حدیث کساء چیست :

حدیث کِساء، حدیثی در فضیلت پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) است. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، همسر پیامبر روی داد. پیامبر اکرم (ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچه ای پشمین (کِساء) پوشانید. امامان شیعه به این حدیث برای اثبات فضیلت و برتری خود برای به دست گرفتن خلافت مسلمانان استناد کرده اند. متن حدیثی که در برخی از مفاتیح ها به نام حدیث کساء آمده، در بخش هایی متفاوت با حدیثی است که در منابع کهن شیعی و سنی نقل شده است.

----------------------

حدیث منزلت چیست :

حدیث منزلت روایتی که جایگاه امام علی(ع) را نسبت به پیامبر اکرم(ص)، همانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی معرفی می‌کند. این حدیث از احادیث مشهور نبوی و مورد قبولِ عالمان شیعه و اهل سنت است. عالمان شیعه به این حدیث برای اثبات جانشینی حضرت علی(ع) پس از پیامبر و نیز برتری موقعیت ایشان بر دیگر اصحاب استدلال می‌کنند. از نظر عالمان شیعی این حدیث متواتر است.

این حدیث در مناسبت‌های مختلف از پیامبر (ص) شنیده شده که مهم‌ترین آن‌ها در جنگ تبوک است. مشهورترین نقل‌ این حدیث آن است که پیامبر اکرم (ص) خطاب به علی (ع) فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی؛ تو نسبت به من به‌منزله هارون نسبت به موسى هستی جز این‌که بعد از من پیامبری نخواهد بود.»

-----------------------

حدیث ثقلین چیست :

حَدیث ثَقَلَیْن یا ثِقْلَیْن درباره جایگاه هدایت‌گری قرآن کریم و اهل بیت پیامبر(ص) در دین اسلام و لزوم تمسک به آنها پس از درگذشت پیامبر اسلام(ص) سخن می‌گوید و اینکه این دو، همواره در کنار یکدیگرند تا در کنار حوض کوثر به پیامبر اسلام(ص) ملحق شوند.

صحّت انتساب این حدیث به پیامبر(ص) را همه مسلمانان، شیعه و اهل سنت پذیرفته‌اند. شیعیان با تکیه بر این حدیث، معتقد به لزوم امامت و عصمت امامان(ع) و نیز دوام امامت در همه زمان‌ها هستند.
 
  • برچسب ها
    جواب مسابقه امروز ای فیلم مختار در مسجد کوفه به کدام حدیث پیامبر اکرم اشاره می‌کند مسابقه امروز ای فیلم مسابقه ای فیلم
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,133
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا