روایات انسان بی‌ تفاوت نسبت به امور جامعه را چگونه معرفی کرده است

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,286
79
روایات انسان بی‌ تفاوت نسبت به امور جامعه , انسان بی‌ تفاوت نسبت به امور جامعه چگونه است , جواب درسهایی از قران ,

اگر یک کسی گناه کبیره می‌کند، شما می‌توانی با امر به معروف و نهی این را از گناه کبیره ببری به گناه صغیره، باز واجب است که گناه کبیره، مثل این که یک کسی از کسی پول زیاد می‌خواهد، مثلاً مبلغ سنگینی پول می‌خواهد، این نمی‌تواند مبلغ سنگین را بپردازد، می‌گوید آقا این مقدار، هر چه‌قدر می‌گیری، از او بگیرید. پس ببینید نهی از منکر دقیقه‌ی آخر، در گودی قتلگاه. نهی از ناموس، غیرت دینی، نهی از منکر برای جنایتکاران تاریخ، لشکر یزید جنایتکاران تاریخ هستند، اما امام حسین گفت می‌توانم یک گناه از گناهان را کم کنم، بکنم. مسئله‌ی مهم است، بی‌تفاوتی خوب نیست.
روایت داریم اگر کسی خوبی را می‌بینید، نگاه می‌کند، بدی را هم می‌بیند، نگاه می‌کند، یعنی بی‌خیال است، آدم خنثایی است، اگر آدم بی‌تفاوتی است، حدیث می‌گوید: «مَیِّتٌ» این مرده است، منتها «بین الأحیاء»(غرر الحكم و درر الكلم، ص 488) مرده‌ی عمودی است، چون مرده‌های قبرستان خوابیده‌اند، افقی‌اند، این مرده‌ی سیخکی است، خاصیت باید داشته باشیم.

روایات انسان بی‌ تفاوت نسبت به امور جامعه را چگونه معرفی کرده است.png

امر به معروف گاهی با تلگراف است، گاهی با طومار است، گاهی با راهپیمایی است، با هر چیزی که هست. نگفتند امر به معروف چه جوری است؟ فقط اصل امر به معروف واجب است، اما چگونه؟ فکر کن، مشورت کن، با مهمانی است، با اردو است، با چه است. یک وقتی جمعی از تحصیل‌کرده‌های خارج را به ایران دعوت کرده بودند، می‌خواستند با این‌ها صحبت کنند، به من گفتند صحبت کن، گفتم: ببین با این نیم ساعت سخنرانی که من نمی‌توانم به این‌ها حرف‌هایی که دارم بزنم، یک سفری، پروازی درست کنید ما با این‌ها یک مشهد برویم. در هواپیما یک ساعت برویم، یک ساعت بیاییم، آنجا هم در هتل دو ساعت تا شب هستیم، این دو سه روزه من با این‌ها حرف‌هایی بزنم، سؤالی دارند، جواب بدهم، هر چه بلدم.


سوال این قسمت از درسهایی از قران :

روایات، انسان بی‌تفاوت نسبت به امور جامعه را چگونه معرفی کرده است؟

جوابهای پیش رو :

1) مرده‌ای در میان زندگان
2) جاهلی در میان عالمان
3) خفته‌ای در میان هشیاران
 
  • برچسب ها
    انسان بی‌ تفاوت نسبت به امور جامعه چگونه است جواب درسهایی از قران روایات انسان بی‌ تفاوت نسبت به امور جامعه روایات انسان بی‌ تفاوت نسبت به امور جامعه را چگونه معرفی کرده است
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,133
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا