در والیبال به پاس با قوس و ارتفاع زیاد چه میگویند

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,286
79
در والیبال به پاس با قوس و ارتفاع زیاد چه میگویند

اصطلاحات والیبال


اصطلاحات بازی والیبال

اِیس (ACE) :سرویسی که بدون اینکه تیم مقابل بتواند روی توپ اثر بگذارد به زمین فرود آید و یک امتیاز به دست آورد .

آئریال (AERIALS): نامی دیگر برای آنتن روی تور می باشد .

پوشش (COVER) :عمل حفاظت از منطقه ای از زمین که توپ ممکن است به آنجا فرستاده شود . این مهم است که بازیکنان عقب زمین آماده پوشش دادن به قسمتهای محافظت نشده زمین در هنگامی که بازیکنان تیم خودی تهاجم انجام می دهند باشند .

توپ مرده: توپی که دیگر در بازی نباشد خواه به وسیلة کسب امتیاز، متوقف شدن بازی توسط داور یا برای زمان استراحت .

پاس عمقی (DEEP set) :پاسی که از تور فاصلة زیادی دارد .

بازیکن تدافعی :هریک از بازیکنان تیم که صاحب توپ نباشد .

پائین رفتن :عمل پائین رفتن تا حد زیر کمر زدن توپ با هر دو دست .

خطای دو بار زدن توپ :وقتی بازیکن توپ را دوباره پشت سرهم لمس کند (این شامل تماس مجدد با توپ بعد از دفاع نمی شود) . دوباره توپ را زدن خطا است .

انداختن جای خالی :وقتی که توپ را در هنگام دفاع به جای خالی بیندازیند .

دنبال کردن حرکت :انجام حرکات بطور کامل چه در هنگام آبشار زدن ، پائین رفتن یا زدن روشهای دیگر توپ .

خطای پا :کسی که سرویس را می زند اگر در حین زدن سرویس پایش با خط انتهای زمین تماس پیدا کند یا از خط انتهای زمین عبور کند مرتکب خطا می شود . اگر پای دیگر بازیکنان هم از خط وسط زمین عبور کرده به زمین تیم مقابل برود خطا خواهد بود .

ترکیب تیم :به طرز قرار گرفتن بازیکنان در هنگام حمله و دفاع اطلاق می شود .

منطقة آزاد :منطقة بیرونی خطوط کناری و خطوط انتهای زمین می باشد .

منطقة یک سوم (جلو) :ناحیة بین خط حمله و تور است . فقط بازیکنان این منطقه می توانند از داخل این ناحیه آبشار بزنند .

بازیکنان خط جلو :هریک از بازیکنان مناطق ۲،۳و۴ می باشند .هردو سرویس خطا می باشد چون هر دو آنها باید از پشت خط انتهای زمین زده شود .

دفاع سخت :وقتی که مدافعین به توپی که آبشار زده شده حمله می کنند .

نگهداشتن توپ:وقتی توپ قبل از اینکه زده شود در دستها لحظه ای نگهداشته شود . توپ نباید گرفته یا لحظه ای توسط هر قسمت از بدن بازیکن بدون حرکت قرار گیرد . اگر این عمل اتفاق بیفتد نگهداشتن توپ اعلام خواهد شد .

پاس دادن در حال پرش :پاس دادن توسط بازیکن منطقة یک سوم در حالیکه به هوا پریده باشد .

کشتن (KILL) :توپی که با قدرت به زمین تیم مقابل زده شود و آنها قادر به برگرداندن آن نباشند .

پاس لوب (LOB PASS) :پاس با قوس و ارتفاع زیاد باشد .

نِت :به توپی گفته میشود که با تور تماس پیدا کرده باشد . اگر توپ به زمین تیم مقابل برود خطا نمی باشد و بازی ادامه پیدا می کند . (در گذشته اگر هنگام زدن سرویس ، توپ تور را لمس می کرد و به زمین مقابل می رسید خطا محسوب میشد ولی در قوانین جدید این عمل دیگر خطا نمی باشد ) .

خطای تور : تماس با تور موقعی خطاست که بازی در منطقه یک سوم جریان داشته باشد .

نِت سرویس :اگر توپ به آنتن بالای تور یا خط فرضی دامة آنتن برخورد کند خطا می باشد ، و توپ برای سرویس زدن به تیم مقابل داده می شود .

اوت :اگر توپ ، زمین بیرون از محوطة بازی را لمس کند و یا قسمت بیرون تور یا آنتن تور را لمس کند اوت می باشد .

پاس :وقتی که توپ از یک بازیکن به بازیکن دیگر فرستاده شود بدون اینکه زمین یا مانعی را لمس کند .

حرکت نقوذی :حرکتی که بوسیلة یکی از بازیکنان عقب زمین انجام می گیرد . بعد از زدن سرویس ، بازیکن به سمت تور می رود و با پاس دادن ، سه بازیکن خط یک سوم را در وضعیت آبشار زدن قرار می دهد .

امتیاز :یک امتیاز موقعی به تیم تعلق می گیرد که توپ را در زمین تیم مقابل فرو آورده باشد بدون اینکه خطایی انجام دهد . (در قوانین جدید برای کسب امتیاز لازم نیست سرویس را هم همان تیم زده باشد ) .

قرار گرفتن در منطقة تعیین شده : قبل از زدن سرویس ، بازیکنان باید در مناطق تعیین شده قرار گیرند . بازیکنان باید تا زمان عوض شدن سرویس در آن مناطق باقی بمانند .

پاس سرعتی :موقعی از این نوع پاس استفاده می شود که اولین پاس مستقیماً به پاسور داده شود . سپس پاسور توپ را بصورت پاس کوتاه یا انواع دیگر برای زنندة آبشار مهیا می کند .

رالی (RALLY) :از نقطة شروع سرویس تا لحظه ای که توپ متوقف میشود .

بازیافت : به عمل شیرجه رفتن برای گرفتن توپی که با شدت زده شده یا توسط مهاجمین تیم مقابل به جای خالی انداخته شده اطلاق میشود .

چرخش (ROTATION) :وقتی که سرویس عوض شد و تیم صاحب سرویس شد باید هریک از بازیکنان آن یک منطقه در جهت عقربه های ساعت جای خود را عوض کنند .

بالابردن توپ (SCOOP) :بلند کردن توپ به هوا بادستان باز .

بستن مسیر دید (SCREEN) :یک عمل غیر قانونی که توسط تیم سرویس زننده برای جلوگیری از دید خوب تیم مقابل در هنگام سرویس زدن انجام می گیرد .

سرویس :عمل وارد کردن توپ به بازی در هر سِت یا بعد از اینکه هر بار توپ از حرکت باز می ایستد .

سِت(SET) :یک دورة ۲۵یا۱۵(در ست پنجم) امتیازی از پنج دورة بازی یک مسابقه می باشد .

عوض کردن سرویس : وقتی که تیم سرویس کنندة توپ نتواند بعد از زدن سرویس در خلال بازی امتیازی کسب کند سرویس به تیم مقابل داده می شود .

دفاع آرام : موقعی که مدافعان توپ را به آرامی دفاع و توپ پس از برخورد به آنها به زمین بر می گردد و یکی از بازیکنان تیم آنرا می زند .

آبشار(SPIKE) : زدن توپ با قدرت بوسیلة دست باز به سمت زمین تیم مقابل می باشد ، بازیکنان منطقة یک سوم از هرمنطقه ای می توانند آبشار بزنند . ولی بازیکنان منطقه عقب زمین باید در هنگام پریدن باری آبشار زدن پشت خط یک سوم قرار داشته باشند اما می توانند در منطقة یک سوم فرود آیند .

تاکتیک : برای آبشار زدن ، مهاجم ، مدافعین تیم مقابل را فریب داده و توپ را از بالا یا کنار آنها به جای خالی می اندازد .

تایم اوت (TIME-OUT): توقفی که در خلال انجام یک سِت انجام می گیرد و مربی با بازیکنان خود صحبت می کند . دو تایم اوت برای هر تیم در هر سِت مجاز و هرکدام می تواند حداکثر ۳۰ ثانیه باشد . تایم اوت زمانی می تواند انجام شود که توپ متوقف باشد .

تفاوت زمان : زمانیکه یک بازیکن قبل از رسیدن پاس برای آبشار زدن وانمود به پریدن می کند ولی در واقع پریدنش را تأخیر می دهد . این عمل باعث میشود که بازیکنان مدافع تیم مقابل زودتر از او به هوا بپرند . در نتیجه آبشار زننده از فضای خالی ایجاد شده برای زذن توپ استفاده می کند .

والی(VOLLEY): مهرات اولیه برای زدن توپ به جلو یا پشت توپ استفاده می کند .

سرویس به روش آسیای بادی (WINDMILL SEVHCE): سرویسی که با دستان باز یا بسته حرکت دادن بازوها زده میشود .

آبشار سرعتی : یک آبشار از پاس سرعتی یا مستقیماً از اولین پاس می باشد .

زمین بازی

ابعاد زمین والیبال

داورها و مسئولین

· هر مسابقهٔ والیبال دو داور اصلی دارد یکی داور اول که در بالای تور می‌باشد و دیگری داور دوم می‌باشد که روبروی داور اول می‌ایستد و در مواقعی خاص اجازهٔ سوت زدن نیز دارد. چهار داور خط دور تا دور زمین والیبال می‌ایستند و با پرچم داور اول را در امر قضاوت یاری می‌دهند. دو داور هم پشت میز منشی هستند یکی داور منشی و دیگری هم کمک منشی که کار ثبت امتیازات، تعوبض‌ها و اخطارها را بر عهده دارند. سرداور هم به عنوان ناظر می‌بایست در تمام دیدارها حضور داشته باشد.

توپ

توپ به شکل کروی (گرد) و از جنس چرم است. توپ‌های لاستیکی یا ماده‌ای از این دست نیز می‌توانند به کار برده شوند.

تیم ها

تیم‌هاهر تیم شامل ۶ بازیکن می‌شود.

تور

· تور برای بانوان ۲/۳۳ است

سرویس

1. هنگام ضربه زدن به توپ (سرویس)حتما باید توپ را به اندازه کافی و به دور از هر دودست پرتاب کرد و با یک دست به توپ ضربه زده شود.

2. هنگام سرویس زدن نباید پاها را روی خط و یا درون زمین خودی قرار داد و باید از خط فاصله داشته باشد.

3. توپ حتماً باید از تور عبور کرده و درون زمین حریف پرتاب شود (قبلا اگر هنگام سرویس زدن توپ به تور برخورد می‌کرد خطا محسوب می‌شد ولی در حال حاضر خطایی محسوب نمی‌شود).

دو تیم ۶ نفری با یکدیگر روبرو می‌شوند. داور در بالای تور قرار گرفته و ناظر بر اجرای مسابقه بوده و سوتی در دست دارد. سرداور نیز مقابل او قرار می‌گیرد. در اینجا تیمی که سرویس را دریافت می‌کند، منتظر توپ می‌شود. بازیکنان در وضعیت آماده‌باش بوده و دست‌ها، انگشتان، بازوها و پاها در حالات مطلوب قرار می‌گیرند. بازیکنان در مرکز زمین می‌ایستند و در این محل بیشتر حمله‌ها شکل می‌گیرد، به طوری که یکی از آن‌ها در نزدیک تور ایستاده و بقیه بازیکنان فرم w را تشکیل می‌دهند.

حرکت توپ در هوا (والی)

تجهیزات بازیکنان

تمام اعضاء یک تیم به جز بازیکن لیبرو باید از لباس متحدالشکل استفاده نمایند . رنگ کفشها باید روشن بوده و پاشنه نداشته باشند . شماره پیراهن بازیکنان از ۱تا۱۸ نوشته می شوند . در مواقعی که لباس هر دو تیم یک رنگ می باشد ، بستگی به تیم میزبان دارد که رنگ لباس خود را تغییر دهد . در مواردی که بازی در یک زمین بی طرف برگزار میشود ، تیمی که نامش بر روری صفحه امتیازات اول نوشته شده است باید رنگ لباسش را درصورتی که همرنگ با تیم مقابل است تغییر دهد . بازیکنان نباید از گردنبند ، سنجاق یا دستبند که می تواند برای آنها خطرناک باشد استفاده نمایند .

پلیومتریک

پلیومتریک‌ها تمریناتی هستند که عضلات را قادر می‌سازند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به حداکثر توان دست یابند. انجام این تمرینات به شما قدرت فوق العاده‌ای می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا پرش عمودی خود را که یکی از مهمترین ویژگی‌های یک والیبالیست است را افزایش دهید. این تمرینات می‌تواند سرعت و عکس العمل شما را در والیبال بسیار افزایش دهد و می‌تواند حتی پرش شما را تا ۴۰-۵۰ اینچ و حتی تا ۶۰ اینچ افزایش دهد!
.
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,133
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا