- 5/10/19
- 95,286
- 79
جواب درس دهم 10 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, جواب صفحه 89 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, قلمرو زبانی صفحه 89 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی , جواب قلمرو زبانی صفحه 89 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, صفحه 89 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 89 , گام به گام فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی,فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 89 با جواب ,
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 89 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
۱- در متن درس، واژهای بیابید که همآوای آن در زبان فارسی وجود دارد؟
غربت (همآوای این کلمه «قُربت» است)
۲- انواع «و» (ربط، عطف) را در متن درس مشخّص کنید.
دیروز اگر سوخت ای دوست، غم برگ و (عطف) بارمن و (عطف) تو - آن جا در آن برزخ سرد، در کوچههای غم و (عطف) درد
دیروز در غربت باغ من بودم و (ربط) یک چمن داغ - غرق غباریم و (ربط) غربت، با من بیا سمت باران
چون رود امیدوارم بیتابم و (ربط) بیقرارم
۳- در متن درس، کدام گروههای اسمی، در نقش «مفعول» به کار رفتهاند؟
چون رود امیدوارم بیتابم و (ربط) بیقرارم
۱- در متن درس برای کاربرد هریک از آرایههای «تشخیص» و «تشبیه» دو نمونه بیابید.
تشخیص: ۱- غم برگ و بار من و تو را سوزاند ۲- برخیز با گل بخوانیم
تشبیه: ۱- من چون رود امیدوارم ۲- امروز خورشید، آیینهدار من و توست (خورشید چون آیینهداری است)
۲- در بیت زیر، «برزخ سرد» و «شب» نماد چه مفاهیمی هستند؟
آنجا برزخِ سرد، در کوچههای غم و درد
غیر از شب آیا چه میدید چشمان تار من و تو؟
برزخِ سرد: نماد دوران حکومت ستمگرشاهی
شب: نماد ظلم و ستم
۱- مقصود نهایی شاعر از مصراع دوم بیت زیر چیست؟
چون رود امیدوارم بیتابم و بیقرارم
من میروم سوی دریا، جای قرار من و تو
حرکت شاعر به سمت اجتماعات انقلابی و آزادیخواه مردم.
۲- توضیح دهید بیت زیربا فصل ادبیات انقلاب اسلامی چه مناسبت و پیوندی دارد؟
دیروز در غربت باغ من بودم و یک چمن داغ
امروز خورشید در دشت، آیینهدار من و تو
در این بیت به استبداد دوران گذشته و رنجها و مصیبتهای آن زمان اشاره میکند و اینکه امام با هدایت و رهبری خود توانست مردم را از این دوران ستمشاهی نجات بخشد. پایداری امام و مردم، دعوت به مبارزه، هدایتگری امام از جمله مضمونهایی است که در ارتباط با ادبیات در این بیت دیده میشود.
۳- دربارهٔ ارتباط موضوعی هریک از سرودههای زیر با متن درس توضیح دهید.
الف)
ز خورشید و از آب و از باد و خاک
نگردد تبه نام و گفتار پاک
فردوسی
با بیت ششم درس ارتباط دارد هر دو به این نکته اشاره دارند که حتی اگر وجود خاکی انسان از بین برود؛ اما خوبیها در رفتارهای شایسته ما، سبب ماندگاری خواهند بود و یاد ما جاودانه خواهد شد.
ب) ای منتظر، مرغ غمین در آشیانه! / من گل به دستت میدهم، من آب و دانه ... / میکارمت در چشمها گل نقش امّید / میبارمت بر دیدهها باران خورشید.
(سیاوش کسرایی)
با بیت چهارم ارتباط دارد. هر دو به این اشاره دارند که با وجود رنجها و سختیهای راه، آیندهای خوب و روشن در انتظار ما خواهد بود. آیندهای که امید به زندگی و شادی و نشاط در آن موج میزند.
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 89 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
جواب درست صفحه 89 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی
سلام دوست خوبم، شما در حال مشاهده پاسخ صفحه 89 از فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی (مشترک) ، در سایت بزرگ همیار خاص هستید. اسم همیار خاص تو ذهنت بمونه || فارسی دوازدهم بین رشته های علوم تجربی و ریاضی ، مشترک است ||
قلمرو زبانی (صفحهٔ ۸۹ کتاب درسی)
۱- در متن درس، واژهای بیابید که همآوای آن در زبان فارسی وجود دارد؟
غربت (همآوای این کلمه «قُربت» است)
۲- انواع «و» (ربط، عطف) را در متن درس مشخّص کنید.
دیروز اگر سوخت ای دوست، غم برگ و (عطف) بارمن و (عطف) تو - آن جا در آن برزخ سرد، در کوچههای غم و (عطف) درد
دیروز در غربت باغ من بودم و (ربط) یک چمن داغ - غرق غباریم و (ربط) غربت، با من بیا سمت باران
چون رود امیدوارم بیتابم و (ربط) بیقرارم
۳- در متن درس، کدام گروههای اسمی، در نقش «مفعول» به کار رفتهاند؟
چون رود امیدوارم بیتابم و (ربط) بیقرارم
قلمرو ادبی (صفحهٔ ۸۹ کتاب درسی)
۱- در متن درس برای کاربرد هریک از آرایههای «تشخیص» و «تشبیه» دو نمونه بیابید.
تشخیص: ۱- غم برگ و بار من و تو را سوزاند ۲- برخیز با گل بخوانیم
تشبیه: ۱- من چون رود امیدوارم ۲- امروز خورشید، آیینهدار من و توست (خورشید چون آیینهداری است)
۲- در بیت زیر، «برزخ سرد» و «شب» نماد چه مفاهیمی هستند؟
آنجا برزخِ سرد، در کوچههای غم و درد
غیر از شب آیا چه میدید چشمان تار من و تو؟
برزخِ سرد: نماد دوران حکومت ستمگرشاهی
شب: نماد ظلم و ستم
قلمرو فکری (صفحهٔ ۸۹ کتاب درسی)
۱- مقصود نهایی شاعر از مصراع دوم بیت زیر چیست؟
چون رود امیدوارم بیتابم و بیقرارم
من میروم سوی دریا، جای قرار من و تو
حرکت شاعر به سمت اجتماعات انقلابی و آزادیخواه مردم.
۲- توضیح دهید بیت زیربا فصل ادبیات انقلاب اسلامی چه مناسبت و پیوندی دارد؟
دیروز در غربت باغ من بودم و یک چمن داغ
امروز خورشید در دشت، آیینهدار من و تو
در این بیت به استبداد دوران گذشته و رنجها و مصیبتهای آن زمان اشاره میکند و اینکه امام با هدایت و رهبری خود توانست مردم را از این دوران ستمشاهی نجات بخشد. پایداری امام و مردم، دعوت به مبارزه، هدایتگری امام از جمله مضمونهایی است که در ارتباط با ادبیات در این بیت دیده میشود.
۳- دربارهٔ ارتباط موضوعی هریک از سرودههای زیر با متن درس توضیح دهید.
الف)
ز خورشید و از آب و از باد و خاک
نگردد تبه نام و گفتار پاک
فردوسی
با بیت ششم درس ارتباط دارد هر دو به این نکته اشاره دارند که حتی اگر وجود خاکی انسان از بین برود؛ اما خوبیها در رفتارهای شایسته ما، سبب ماندگاری خواهند بود و یاد ما جاودانه خواهد شد.
ب) ای منتظر، مرغ غمین در آشیانه! / من گل به دستت میدهم، من آب و دانه ... / میکارمت در چشمها گل نقش امّید / میبارمت بر دیدهها باران خورشید.
(سیاوش کسرایی)
با بیت چهارم ارتباط دارد. هر دو به این اشاره دارند که با وجود رنجها و سختیهای راه، آیندهای خوب و روشن در انتظار ما خواهد بود. آیندهای که امید به زندگی و شادی و نشاط در آن موج میزند.
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه دوازدهم مشترک تجربی و ریاضی را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-