- 5/10/19
- 95,286
- 79
جواب درس سوم 3 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, جواب صفحه 28 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, قلمرو زبانی صفحه 28 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی , جواب قلمرو زبانی صفحه 28 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, صفحه 28 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 28 , گام به گام فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی,فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 28 با جواب ,
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 28 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
۱- معنای واژهٔ «همّت» را در بیتهای زیر بررسی کنید.
الف)
همّت اگر سلسله جنبان شود
مور واند که سلیمان شود
وحشی بافقی
ب)
همّتم بدرقهٔ راه کن ای طایر قدس
که دراز است و ره مقصد و من نو سفرم
حافظ
توضیح: در بیت اول «همت» به معنی «اراده و تلاش» امّا در بیت دوم «همّت» به معنای «طلب دعای خیر» و مدد خواستن از روح پیر یا مرشد برای رسیدن به کمال است.
۲- در بیت زیر، «نهاد» و «مسند» را مشخّص کنید.
محترم: مسند / هرکس: نهاد
۳- در کدام بیتها، یکی از ارکان جمله حذف شده است؟ نوع حذف را مشخّص کنید.
بیت ۳: بنمایید که هرکس [فکر] (حذف) نکند، مثل من است => حذف به قرینهٔ لفظی
بیت ۵: بِدَر آن جامه که [آن جامعه] (حذف) ننگ تن [است] (حذف) و کم از کفن است => حذف به قرینهٔ لفظی
بیت ۴: ز اشک ویران کُنش آن خانه که [آن خانه] (حذف) بیت الحَزَن است => حذف به قرینهٔ لفظی
بیت ۱: آری [دلم] (حذف) نداشت غم که غم بیش و کم نداشت => حذف به قرینهٔ لفظی
با آنکه جیب و جام از مال و می تهی است / ما را فراغتی است که [آن فراغت را] جمشید جم نداشت ==> حذف به قرینهٔ لفظی
انصاف و عدل داشت موافق بسی ولی / چون فرخی، [انصاف و عدل] موافقِ ثابت قدم نداشت ==> حذف به قرینهٔ لفظی
۱- کدام یک از ترکیبها و واژههای مشخّص شده، مفهوم مجازی دارند؟ دلایل خود را بنویسید.
الف)
نالهٔ مرغ اسیر این همه بهر وطن است
مسلک مرغ گرفتارِ قفس، هم چو من است
«مرغ اسیر» معنای مجازی دارد؛ زیرا در معنی حقیقی خود به کار نرفته و به معنی انسان آزادیخواه است؛ اما «مرغ گرفتار» در معنای حقیقی خود (پرندهٔ اسیر در قفس) را میدهد.
ب)
بدین شکستهٔ بیتالحزن که میآرد
نشان یوسف دل از چَهِ زنخدانش؟
حافظ
در این بیت «شکستهٔ بیتالحزن» مجاز از شاعر و «بیتالحزن» مجاز از دنیای غم آلودهٔ شاعر دانست.
پ) در بیتالاحزان درآمد و نالید؛ چنانچه هر پرنده بر بالای سر یعقوب بود، بنالید.
(قصصالانبیا)
معنای حقیقی دارد نه مجازی؛ و معنی خانه اندوه میدهد.
۲- با توجّه به بیتهای زیر، به پرسشها پاسخ دهید.
با آنکه جیب و جام من از مال و می تهی است
ما را فراغتی است که جمشید جم نداشت
در دفترِ زمانه فتد نامش از قلم
هر ملّتی که مردم صاحب قلم نداشت
الف) دربارهٔ تلمیح به کار رفته در بیت اوّل توضیح دهید.
این بیت اشاره به داستان جمشید، پادشاه بزرگ و اسطورهای ایران دارد که به سبب داشتن ارتش قوی، ثروت زیاد، پادشاهی طولانی و همچنین وجود جامی که در آن میتوانست از آینده با خبر شود معروف و مشهور جهانیان شد.
ب) مصراعهای مشخّص شده را با توجّه به آرایهٔ «کنایه» بررسی کنید.
خالی بودن جیب از مال کنایه از فقیر بودن - خالی بودن جام از شراب کنایه از شاد نبودن، خوشی نداشتن - از قلم افتادن کنایه از فراموش شدن
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 28 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
جواب درست صفحه 28 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی
سلام دوست خوبم، شما در حال مشاهده پاسخ صفحه 28 از فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی (مشترک) ، در سایت بزرگ همیار خاص هستید. اسم همیار خاص تو ذهنت بمونه || فارسی دوازدهم بین رشته های علوم تجربی و ریاضی ، مشترک است ||
قلمرو زبانی (صفحهٔ ۲۸ کتاب درسی)
۱- معنای واژهٔ «همّت» را در بیتهای زیر بررسی کنید.
الف)
همّت اگر سلسله جنبان شود
مور واند که سلیمان شود
وحشی بافقی
ب)
همّتم بدرقهٔ راه کن ای طایر قدس
که دراز است و ره مقصد و من نو سفرم
حافظ
توضیح: در بیت اول «همت» به معنی «اراده و تلاش» امّا در بیت دوم «همّت» به معنای «طلب دعای خیر» و مدد خواستن از روح پیر یا مرشد برای رسیدن به کمال است.
۲- در بیت زیر، «نهاد» و «مسند» را مشخّص کنید.
در پیشگاه اهل خرد نیست محترم | هر کس که فکر جامعه را محترم نداشت |
محترم: مسند / هرکس: نهاد
۳- در کدام بیتها، یکی از ارکان جمله حذف شده است؟ نوع حذف را مشخّص کنید.
بیت ۳: بنمایید که هرکس [فکر] (حذف) نکند، مثل من است => حذف به قرینهٔ لفظی
بیت ۵: بِدَر آن جامه که [آن جامعه] (حذف) ننگ تن [است] (حذف) و کم از کفن است => حذف به قرینهٔ لفظی
بیت ۴: ز اشک ویران کُنش آن خانه که [آن خانه] (حذف) بیت الحَزَن است => حذف به قرینهٔ لفظی
بیت ۱: آری [دلم] (حذف) نداشت غم که غم بیش و کم نداشت => حذف به قرینهٔ لفظی
با آنکه جیب و جام از مال و می تهی است / ما را فراغتی است که [آن فراغت را] جمشید جم نداشت ==> حذف به قرینهٔ لفظی
انصاف و عدل داشت موافق بسی ولی / چون فرخی، [انصاف و عدل] موافقِ ثابت قدم نداشت ==> حذف به قرینهٔ لفظی
قلمرو ادبی (صفحهٔ ۲۸ کتاب درسی)
۱- کدام یک از ترکیبها و واژههای مشخّص شده، مفهوم مجازی دارند؟ دلایل خود را بنویسید.
الف)
نالهٔ مرغ اسیر این همه بهر وطن است
مسلک مرغ گرفتارِ قفس، هم چو من است
«مرغ اسیر» معنای مجازی دارد؛ زیرا در معنی حقیقی خود به کار نرفته و به معنی انسان آزادیخواه است؛ اما «مرغ گرفتار» در معنای حقیقی خود (پرندهٔ اسیر در قفس) را میدهد.
ب)
بدین شکستهٔ بیتالحزن که میآرد
نشان یوسف دل از چَهِ زنخدانش؟
حافظ
در این بیت «شکستهٔ بیتالحزن» مجاز از شاعر و «بیتالحزن» مجاز از دنیای غم آلودهٔ شاعر دانست.
پ) در بیتالاحزان درآمد و نالید؛ چنانچه هر پرنده بر بالای سر یعقوب بود، بنالید.
(قصصالانبیا)
معنای حقیقی دارد نه مجازی؛ و معنی خانه اندوه میدهد.
۲- با توجّه به بیتهای زیر، به پرسشها پاسخ دهید.
با آنکه جیب و جام من از مال و می تهی است
ما را فراغتی است که جمشید جم نداشت
در دفترِ زمانه فتد نامش از قلم
هر ملّتی که مردم صاحب قلم نداشت
الف) دربارهٔ تلمیح به کار رفته در بیت اوّل توضیح دهید.
این بیت اشاره به داستان جمشید، پادشاه بزرگ و اسطورهای ایران دارد که به سبب داشتن ارتش قوی، ثروت زیاد، پادشاهی طولانی و همچنین وجود جامی که در آن میتوانست از آینده با خبر شود معروف و مشهور جهانیان شد.
ب) مصراعهای مشخّص شده را با توجّه به آرایهٔ «کنایه» بررسی کنید.
خالی بودن جیب از مال کنایه از فقیر بودن - خالی بودن جام از شراب کنایه از شاد نبودن، خوشی نداشتن - از قلم افتادن کنایه از فراموش شدن
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه دوازدهم مشترک تجربی و ریاضی را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-