- 5/10/19
- 95,286
- 79
جواب قلمرو زبانی درس اول 1 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, جواب صفحه 15 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, قلمرو زبانی صفحه 15 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی , جواب قلمرو زبانی صفحه 15 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, صفحه 15 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 15 , گام به گام فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی,فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 15 با جواب ,
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 15 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
۱- جدول زیر را به کمک متن درس کامل کنید.
۲- سه واژه در متن درس بیابید که همآوای آنها در زبان فارسی وجود دارد.
قربت (غُربت) - حیات (حیاط) - خوان (خان) - منسوب (منصوب)
۳- از متن درس برای هر یک از حروف زیر، سه واژهٔ مهمّ املایی بیابید و بنویسید.
ح (حلیه - تحیّر - تحفه)
ق (فایق - باسق - مستغرق)
ع (عاکفان - عُصاره - مدّعیان)
۴- در کدام قسمت از متن درس، «جهش ضمیر» دیده میشود؟ دلیل خود را بنویسید.
در این قسمت از متن: «بوی گلم چنان مست کرد که دامنم از دست رفت.» زیرا بوی گل من چنان مست کرد معنی نمیدهد. «م» در «گلم» باید بعد از واژهٔ «مست» بیاید تا معنی درست شود. «بوی گل، چنان مستم کرد ...»؛ همچنین «م» در «دامنم» باید پس از «دست» بیاید: «دامن از دستم برفت.»
۵- به عبارتهای زیر توجّه کنید:
الف) همنشین نیک بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد.
ب) آرزو گفت: «از نمایشگاه کتاب چه خبر؟»
در عبارت «الف»، فعل جملهٔ دوم ذکر نشده است امّا خواننده یا شنونده از فعل جملهٔ اوّل میتواند به فعل جملهٔ دوم، یعنی «است» پی ببرد. در این جمله، حذف فعل به «قرینهٔ لفظی» صورت گرفته است.
در عبارت «ب»، جای فعل «داری» در جملهٔ دوم خالی است امّا هیچ نشانهای در ظاهر جمله، شنونده را به وجود «فعل» راهنمایی نمیکند، تنها از مفهوم عبارت میتوان دریافت که فعل «دارای» از جملهٔ دوم حذف شده است؛ در این جمله، حذف به «قرینهٔ معنوی» صورت گرفته است.
هر یک از اجزای کلام در صورت وجود قرینه میتواند حذف شود. اگر حذف به دلیل تکرار و برای پرهیز از تکرار صورت گیرد، آن را «حذف به قرینهٔ لفظی» گویند امّا اگر خواننده یا شنونده از مفهوم سخن به بخش حذف شده پی ببرد، «حذف به قرینهٔ معنوی» است.
- در متن درس، نمونهای برای کاربرد هریک از انواع حذف بیابید.
حذف به قرینهٔ لفظی ==> منّت خدای را، عَزَّ و جلَّ که طاعتش موجب قربت است و به شکراندرش مزید نعمت [است].
حذف به قرینهٔ لفظی ==> هر نفسی که فرو میرود مُمدّ حیات است و چون بر میآید مفرّح ذات [است].
حذف به قرینهٔ معنوی ==> بارانِ رحمتِ بی حسابش همه را رسیده [است] و خوانِ نعمت بی دریغش همه جا کشیده [است].
حذف به قرینهٔ معنوی ==> عاکفان کعبهٔ جلالش به تقصیر عبادت متعرف [هستند] و واصفان حلیهٔ جمالش به تحیّر منسوب [هستند].
- واژههای مشخص شده، نماد چه مفاهیمی هستند؟
ای مرغ سحر! عشق ز پروانه بیاموز
کان سوخته را جان شد و آواز نیامد
مرغ سحر: نماد عاشقان دروغین پروانه: نماد عاشقان واقعی
۲- با توجّه به عبارتهای زیر به پرسشها پاسخ دهید.
- بارانِ رحمتِ بی حسابش همه را رسیده و خوانِ نعمت بی دریغش همه جا کشیده.
- فرّاشِ بادِ صبا را گفته تا فرش زمرّدین بگسترد و دایهٔ ابر بهاری را فرموده تا بناتِ نبات در مهدِ زمین بپرورد.
الف) آرایههای مشترک دو عبارت را بنویسید.
اضافهٔ تشبیهی (باران رحمت، خوان نعمت - فراش باد صبا، دایهٔ ابر بهار، مهد زمین)
- سجع (رسیده و کشیده - بگسترد و بپرورد)
ب) قسمت مشخّص شده بیانگر کدام آرایهٔ ادبی است؟ استعاره: فرش زمرّدین استعاره از سبزهها (چمن)
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 15 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
جواب درست صفحه 15 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی
سلام دوست خوبم، شما در حال مشاهده پاسخ صفحه 15 از فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی (مشترک) ، در سایت بزرگ همیار خاص هستید. اسم همیار خاص تو ذهنت بمونه || فارسی دوازدهم بین رشته های علوم تجربی و ریاضی ، مشترک است ||
قلمرو زبانی (صفحهٔ ۱۵ کتاب درسی)
۱- جدول زیر را به کمک متن درس کامل کنید.
معنا | واژهٔ معادل |
---|---|
دارای نشان پیامبری | وسیم |
شادیبخش | مفرّح |
به خدای تعالی بازگشتن | انابت |
قطع کردن مقرّری | بریدن وظیفه |
۲- سه واژه در متن درس بیابید که همآوای آنها در زبان فارسی وجود دارد.
قربت (غُربت) - حیات (حیاط) - خوان (خان) - منسوب (منصوب)
۳- از متن درس برای هر یک از حروف زیر، سه واژهٔ مهمّ املایی بیابید و بنویسید.
ح (حلیه - تحیّر - تحفه)
ق (فایق - باسق - مستغرق)
ع (عاکفان - عُصاره - مدّعیان)
۴- در کدام قسمت از متن درس، «جهش ضمیر» دیده میشود؟ دلیل خود را بنویسید.
در این قسمت از متن: «بوی گلم چنان مست کرد که دامنم از دست رفت.» زیرا بوی گل من چنان مست کرد معنی نمیدهد. «م» در «گلم» باید بعد از واژهٔ «مست» بیاید تا معنی درست شود. «بوی گل، چنان مستم کرد ...»؛ همچنین «م» در «دامنم» باید پس از «دست» بیاید: «دامن از دستم برفت.»
۵- به عبارتهای زیر توجّه کنید:
الف) همنشین نیک بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد.
ب) آرزو گفت: «از نمایشگاه کتاب چه خبر؟»
در عبارت «الف»، فعل جملهٔ دوم ذکر نشده است امّا خواننده یا شنونده از فعل جملهٔ اوّل میتواند به فعل جملهٔ دوم، یعنی «است» پی ببرد. در این جمله، حذف فعل به «قرینهٔ لفظی» صورت گرفته است.
در عبارت «ب»، جای فعل «داری» در جملهٔ دوم خالی است امّا هیچ نشانهای در ظاهر جمله، شنونده را به وجود «فعل» راهنمایی نمیکند، تنها از مفهوم عبارت میتوان دریافت که فعل «دارای» از جملهٔ دوم حذف شده است؛ در این جمله، حذف به «قرینهٔ معنوی» صورت گرفته است.
هر یک از اجزای کلام در صورت وجود قرینه میتواند حذف شود. اگر حذف به دلیل تکرار و برای پرهیز از تکرار صورت گیرد، آن را «حذف به قرینهٔ لفظی» گویند امّا اگر خواننده یا شنونده از مفهوم سخن به بخش حذف شده پی ببرد، «حذف به قرینهٔ معنوی» است.
- در متن درس، نمونهای برای کاربرد هریک از انواع حذف بیابید.
حذف به قرینهٔ لفظی ==> منّت خدای را، عَزَّ و جلَّ که طاعتش موجب قربت است و به شکراندرش مزید نعمت [است].
حذف به قرینهٔ لفظی ==> هر نفسی که فرو میرود مُمدّ حیات است و چون بر میآید مفرّح ذات [است].
حذف به قرینهٔ معنوی ==> بارانِ رحمتِ بی حسابش همه را رسیده [است] و خوانِ نعمت بی دریغش همه جا کشیده [است].
حذف به قرینهٔ معنوی ==> عاکفان کعبهٔ جلالش به تقصیر عبادت متعرف [هستند] و واصفان حلیهٔ جمالش به تحیّر منسوب [هستند].
قلمرو ادبی (صفحهٔ ۱۵ کتاب درسی)
- واژههای مشخص شده، نماد چه مفاهیمی هستند؟
ای مرغ سحر! عشق ز پروانه بیاموز
کان سوخته را جان شد و آواز نیامد
مرغ سحر: نماد عاشقان دروغین پروانه: نماد عاشقان واقعی
۲- با توجّه به عبارتهای زیر به پرسشها پاسخ دهید.
- بارانِ رحمتِ بی حسابش همه را رسیده و خوانِ نعمت بی دریغش همه جا کشیده.
- فرّاشِ بادِ صبا را گفته تا فرش زمرّدین بگسترد و دایهٔ ابر بهاری را فرموده تا بناتِ نبات در مهدِ زمین بپرورد.
الف) آرایههای مشترک دو عبارت را بنویسید.
اضافهٔ تشبیهی (باران رحمت، خوان نعمت - فراش باد صبا، دایهٔ ابر بهار، مهد زمین)
- سجع (رسیده و کشیده - بگسترد و بپرورد)
ب) قسمت مشخّص شده بیانگر کدام آرایهٔ ادبی است؟ استعاره: فرش زمرّدین استعاره از سبزهها (چمن)
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه دوازدهم مشترک تجربی و ریاضی را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-