- 5/10/19
- 95,314
- 79
جواب درس دوازدهم 12 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, جواب صفحه 105 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, قلمرو زبانی صفحه 105 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی , جواب قلمرو زبانی صفحه 105 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, صفحه 105 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی, فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 105 , گام به گام فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی,فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی صفحه 105 با جواب ,
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 105 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل نگارش ، عربی ، ریاضی و...
سلام دوست خوبم، شما در حال مشاهده پاسخ صفحه 105 از فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی (مشترک) ، در سایت بزرگ همیار خاص هستید. اسم همیار خاص تو ذهنت بمونه 
۱- همانطور که میدانیم با روشهای زیر، میتوان به معنای هر واژه پیبرد:
- قرار دادن وژه در جمله
- توجّه بهروابط معنایی واژگان
- اکنون بنویسید با کدام یک از این روشها میتوان به معنای واژه «اندیشه» در بیتهای زیر پیبرد؟
- الف)
چو شب تیره گردد شبیخون کنیم
ز دل ترس و اندیشه بیرون کنیم
فردوسی
(رابطهٔ ترادف)
غلام عشق شو کاندیشه این است
همه صاحبدلان را پیشه این است
نظامی
(قرار گرفتن در جمله)
چو بشنید خسرو از آن شاد گشت
روانش ز اندیشه آزاد گشت
فردوسی
(قرار گرفتن در جمله)
۲- بیت زیر را از شیوهٔ بلاغی به شیوهٔ عادی بر گردانید.
سرانجام گفت ایمن از هر دوان
نه گردد مرا دل، نه روشن روان
سرانجام [کیکاووس] گفت دل و روان روشن من از هر دُوان ایمن نمیگردد.
۳- به جملههای زیر توجّه کنید:
- او در مراغه رصد خانهای بزرگ ساخت.
- از دشمن خود ، دوست ساخت.
- آن نامدار، لشکری عظیم ساخت.
- استاد موسیقی، آهنگ زیبایی ساخت.
- او با ناملایمات زندگی ساخت.
- فعل «ساخت» در هر یک از جملههای بالا کاربرد خاصّی دارد که با دیگری کاملاً متفاوت است؛ پس واژهٔ «ساخت» در هر یک ازکاربردهایش، فعل دیگری است.
- فعلهای«گذشت» و «گرفت» در کاربردهای مختلف تغییر معنا میدهند. برای هر یک از معانی آنها جملهای بنویسید.
گذشت: ۱- او از خیابان گذشت. ۲- مادر از خطای او گذشت. ۳- از دلش گذشت که این کار را انجام دهد. ۴- او از گفتن این حرف گذشت.
گرفت: ۱- کتب را از کتاب فروشی گرفت. ۲- دیروز خورشید گرفت. ۳- لوله گرفت. ۴- در بازی فوتبال پایم رفت. ۵- گرفتم که شما راست میگویید. ۶- آب بینیاش را گرفت. ۷- به خاطر انفجار گوشش را گرفت.

جواب درست صفحه 105 فارسی دوازدهم ریاضی و تجربی

|| فارسی دوازدهم بین رشته های علوم تجربی و ریاضی ، مشترک است ||
قلمرو زبانی (صفحهٔ ۱۰۵ کتاب درسی)
۱- همانطور که میدانیم با روشهای زیر، میتوان به معنای هر واژه پیبرد:
- قرار دادن وژه در جمله
- توجّه بهروابط معنایی واژگان
- اکنون بنویسید با کدام یک از این روشها میتوان به معنای واژه «اندیشه» در بیتهای زیر پیبرد؟
- الف)
چو شب تیره گردد شبیخون کنیم
ز دل ترس و اندیشه بیرون کنیم
فردوسی
(رابطهٔ ترادف)
غلام عشق شو کاندیشه این است
همه صاحبدلان را پیشه این است
نظامی
(قرار گرفتن در جمله)
چو بشنید خسرو از آن شاد گشت
روانش ز اندیشه آزاد گشت
فردوسی
(قرار گرفتن در جمله)
۲- بیت زیر را از شیوهٔ بلاغی به شیوهٔ عادی بر گردانید.
سرانجام گفت ایمن از هر دوان
نه گردد مرا دل، نه روشن روان
سرانجام [کیکاووس] گفت دل و روان روشن من از هر دُوان ایمن نمیگردد.
۳- به جملههای زیر توجّه کنید:
- او در مراغه رصد خانهای بزرگ ساخت.
- از دشمن خود ، دوست ساخت.
- آن نامدار، لشکری عظیم ساخت.
- استاد موسیقی، آهنگ زیبایی ساخت.
- او با ناملایمات زندگی ساخت.
- فعل «ساخت» در هر یک از جملههای بالا کاربرد خاصّی دارد که با دیگری کاملاً متفاوت است؛ پس واژهٔ «ساخت» در هر یک ازکاربردهایش، فعل دیگری است.
- فعلهای«گذشت» و «گرفت» در کاربردهای مختلف تغییر معنا میدهند. برای هر یک از معانی آنها جملهای بنویسید.
گذشت: ۱- او از خیابان گذشت. ۲- مادر از خطای او گذشت. ۳- از دلش گذشت که این کار را انجام دهد. ۴- او از گفتن این حرف گذشت.
گرفت: ۱- کتب را از کتاب فروشی گرفت. ۲- دیروز خورشید گرفت. ۳- لوله گرفت. ۴- در بازی فوتبال پایم رفت. ۵- گرفتم که شما راست میگویید. ۶- آب بینیاش را گرفت. ۷- به خاطر انفجار گوشش را گرفت.
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------

میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه دوازدهم مشترک تجربی و ریاضی را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-