شرکای منطقه‌ای واشنگتن، راه خود را از آمریکا جدا کردند

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,286
79
شرکای منطقه‌ای واشنگتن، راه خود را از آمریکا جدا کردند ، این خبر را در همیارخاص ببینید


امارات لیکس در گزارشی به نقل از شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به اختلافات بین آمریکا و شرکای منطقه ی او به ظهور یک خاورمیانه جدید و چندقطبی پرداخت و نوشت: کشورهای عربی خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در پرتو افزایش رقابت جهانی، هرکدام با جلوگیری از دخالت قدرت های خارجی، به حفاظت از منافع خود در منطقه می پردازند.کشورهای خاورمیانه، به ویژه شرکای دیرینه منطقه ای آمریکا، از پویایی قدرت های بزرگ استفاده می کنند تا بر خشم خود از نادیده گرفته شدن از سوی واشنگتن و از نگرانی های امنیتی خود تأکید کنند.

عربستان، یکی از قدیمی ترین متحدان آمریکا در منطقه، در تلافی به نادیده گرفته شدن از طرف آمریکا درخواست های غرب برای محکوم کردن روسیه به دلیل حمله به اوکراین و افزایش تولید نفت برای جبران کاهش عرضه انرژی روسیه را رد کرده است و ترجیح می دهد ادامه همکاری با روسیه را حفظ کند.

ولیعهدهای عربستان و امارات نیز برای نشان دادن خشم خود نسبت به آمریکا در اوایل جنگ روسیه علیه اوکراین، از صحبت با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خودداری کرده و گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور را در اولویت خود قرار دادند.

از طرفی دیگر نیز مصر در سال های اخیر تهدید کرده است که در پاسخ به فشار فزاینده آمریکا به بهانه وضعیت حقوق بشر، روابط امنیتی خود را با روسیه افزایش خواهد داد. همچنین قیس سعید، روئیس جمهور تونس هم در برابر مداخله اروپایی ها در این کشور و کودتا علیه او، اعلام کرد که تونس از همکاری با روسیه استفاده کرده و در برابر فشار غربی ها مقاومت خواهد کرد.

شرکای منطقه ای آمریکا مدت هاست که منتظر فرصتی بودند تا به آمریکا بفهمانند که اگر می‌خواهد از گسترش روابط با چین و روسیه جلوگیری کند، واشنگتن باید مسیر و سیاست خود در قبال کشورهای خاورمیانه را تغییر دهد.

از طرفی دیگر نیز تمایل عربستان و امارات برای حمایت از آمریکا از طریق افزایش تولید نفت، به تلاش بیشتر آمریکا برای مقابله با انصارالله بستگی دارد، اما واشنگتن به دلیل بهانه‌های عوام پسندانه برای راه‌حل سیاسی برای درگیری در یمن، در برابر آن مقاومت می‌کند. در واقع هدف عربستان و امارات کاهش وابستگی فردی خود به آمریکا است و آنها روسیه و چین را به عنوان شرکای جایگزین بالقوه می بینند. و این یعنی امارات قصد دارد از جنگنده های روسی و چینی خریداری کند اما حقیقت این است که نه روسیه و نه چین نمی‌توانند در حوزه نظامی جایگزین آمریکا، بزرگترین صار کننده تسلیحات به منطقه باشند. اما این بازی خطرناکی است که کشورهای عرب خلیج فارس در حال انجام دادن هستند. موضع آنها در قبال بحران اوکراین باعث خشم فزاینده در میان سیاستمداران غربی برای چندین دهه از ریاض و ابوظبی حمایت امنیتی کرده شده است. ضرورت کوتاه مدت غرب برای تامین منابع انرژی پس از تحریم روسیه، موقعیت کنونی کشورهای خلیج فارس را تقویت می کند. اما استفاده کشورها از موقعیت خود باعث شکاف بین دو طرف در طولانی مدت خواهد شد.

همچنین در رابطه با ارتباط کشورهای خلیج فارس و ایران، از آنجایی که کشورهای عربی دیگر نمی‌توانند برای حفاظت از منافع خود در برابر با ایران به آمریکا تکیه کنند و برای کاهش تنش ها به تعامل و گفتگو روی آورده اند.

امارات لیکس در ادامه گزارش خود به نقش امارات در بی ثباتی در منطقه خاورمیانه پرداخته و نوشت که امارات به عنوان حامی گروه های تروریستی و مجرایی برای ارسال تسلیحات به شبه نظامیان تروریستی در منطقه است و به میدان‌های جنگ حتی در مناطق دور افتاده از جمله جمهوری آذبایجان و اتیوپی هیزم می‌ریزد. این کشور با ایجاد پایگاه‌های نظامی، شبه نظامیان مسلح در یمن، لیبی و شاخ آفریقا را تامین مالی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه


این خبر در دسته بین الملل سایت همیارخاص منتشر شده است
منبع خبر : Yjc.ir است /
شما میتوانید از بخش های دیگر مانند : ورزشی ، سیاسی ، و فضای مجازی دیدن فرمایید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,133
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا