۹ فایده مطالعه: چرا باید هر روز بخوانید.

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
alt


آخرین باری که یک کتاب یا یک مقاله مهم در یک مجله را خواندید کی بود؟ آیا عادت های خواندن روزانه شما حول محور تویت ها یا به روزرسانی های اینستاگرام یا خواندن دستورات روی پاکت جو دو سر فوری است؟

اگر شما جز افراد بی شماری هستید که عادت خواندن روزانه ندارند احتمالا ضرر خواهید کرد.

خواندن به تعداد قابل توجهی فایده دارد، در اینجا ۱۰ فایده خواندن وجود دارد تا شما را وادارد که شروع به خواندن کنید.

alt


۱٫ انگیزش ذهنی


مطالعات نشان داده است اینکه دائما از لحاط ذهنی تحریک شوید، از آنجایی که مغز شما را فعال کرده و به کار می گمارد، می تواند پیشرفت آلزایمر و جنون را کند کند (یا احتمالا حتی مانع آن شود).

درست مثل هر عضله دیگری از بدن مغز هم به تمرین نیاز دارد تا سالم و قوی بماند، بنابراین وقتی پای مغز به میان می آید عبارت ” ازش استفاده کن یا از دستش بده ” به طرز خاصی مناسب است. همچنین یافت شده است که انجام پازل و بازی هایی مانند شطرنج در انگیزش شناختی موثرند. علاوه بر کتاب، می‌توانید به پادکست خوره کتاب گوش بدهید.

۲٫ کاهش استرس


مهم نیست که سر کار، در روابط شخصیتان یا مسائل بی شمار دیگری که روزانه با آنها مواجه می شوید، ‌چه مقدار استرس دارید، هنگامی که خود را در یک داستان عالی رها می کنید تمام این ها به آرامی کنار می روند. یک رمان خوش قلم می تواند شما را با خود به دیگر قلمروها ببرد، در حالیکه یک مقاله جالب می تواند حواستان را پرت کند و شما را در لحظه نگه دارد و به این ترتیب اجازه دهد تا تنش ها از شما دور شده و آرام بگیرید.

۳٫ دانش


تمام چیزهایی که می خوانید، مغز شما را با خرده اطلاعات جدید پر می کند و شما هرگز نمی دانید که چه هنگام ممکن است که اینها برایتان سودمند واقع شوند. هر چقدر که دانش بیشتری داشته باشید، مجهزترید تا از عهده هر چالش پیش رو بر بیایید.

به علاوه، ‌در اینجا خرده غذایی برای فکر هست: اگر زمانی خود را در موقعیت های مهلک یافتید به یاد داشته باشید که ممکن است هر چیز دیگری را از دست بدهید ـ شغلتان، دارایی هایتان، پول یا حتی سلامتیتان ـ دانش هرگز نمی تواند از شما گرفته شود.

همانطور که کارل یونگ گفت: “بدون درد کشیدن نمیشه به آگاهی رسید”.

۴٫ بسط واژگانی


این با موضوع بالا هماهنگ است.

هر چقدر که بیشتر بخوانید، در معرض کلمات بیشتری قرار می گیرید و آن ها به ناچار راه خود را به واژگان روزانه شما باز می کنند. در هر حرفه ای فصیح و خوش سخن بودن بسیار کمک کننده است، و دانستن اینکه می توانید با اعتماد به نفس با مافوق های خود صحبت کنید می تواند شکوفایی بزرگی برای عزت نفس شما باشد.

این حتی می تواند در حرفه شما سودمند باشد، چنانچه کسانی که در موضوعات گوناگون خوب می خوانند، خوب صحبت می کنند و باهوش هستند، مستعد آنند که پیشرفت سریع تری نسبت به کسانی با واژگان کمتر، فقدان آگاهی از ادبیات، ‌پیشرفت های غیر منتظره علمی و حوادث جهانی داشته باشند.

alt


۵٫ بهبود حافظه


هنگامی که کتاب می خوانید لازم است تا مجموعه ای از شخصیت ها، سابقه، جاه طلبی ها، تاریخ و نکات ظریف آن ها را به علاوه انحناها و داستان های فرعی که راه خود را در دل هر داستانی می بافند، به خاطر بسپرید. این ها جزییاتی ظریف برای به خاطر سپردن هستند، اما مغز چیز عجیبی است که می تواند این چیزها را با یک سهولت نسبی به خاطر بسپرد.

به قدر کافی حیرت آور است که هر خاطره جدیدی که می سازید، سیناپس ( گذرگاه های مغز) های جدیدی را قالب زده و آن هایی را که موجودند تقویت می کند که این به یادآوری حافظه کوتاه مدت و همچنین تثبیت مزاج کمک می کند. این عالی نیست؟

۶٫ مهارت های تحلیل فکری قوی تر


آیا تا کنون یه رمان رمز آلود خارق العاده را خوانده اید که پیش از پایان داستان، خود به رمز و راز آن پی برده باشید؟ اگر چنین است شما با توجه به کلیه جزییات موجود و طبقه بندی کردن آن ها این توانایی را داشته اید تا تحلیل فکری و انتقادی را کنار هم گذاشته و به کار گیرید تا رمز و راز را کشف کنید.

وقتی که پای نقد طرح ریز داستان به میان می آید همین توانایی تحلیل جزییات مفید واقع می شود، تعیین کردن اینکه آیا این یک قطعه خوش قلم بود، آیا شخصیت ها به خوبی بسط یافته بودند، آیا مسیر داستان به سلاست طی می شد؟ اگر شما فرصتی گیر بیاورید که در مورد کتاب با دیگران گفتگو کنید، قادر خواهید بود که عقاید خود را به وضوح بیان کنید، چرا که شما وقتی را صرف آن کرده اید تا تمام جوانب درگیر را در نظر بگیرید.

۷٫ بهبود تمرکز و توجه


در دنیای مختل شده با اینترنت ما، همانگونه که ما روزانه چندین کار انجام می دهیم، به یکباره توجه به میلیونهای طرف کشیده می شود. تنها در یک محدوده زمانی پنج دقیقه ای، افراد متوسط زمان خود را در بین کار کردن بر روی یک وظیفه، چک کردن ایمیل، گپ زدن با دو نفر، نگاهی به توییتر و گوشی هوشمند خود انداختن و تعامل با همکاران تقسیم می کنند. این رفتار عجیب گونه سبب افزایش سطوح استرس و کاهش خلاقیت ما می شود.

وقتی که یک کتاب می خوانید تمام توجه شما بر روی داستان متمرکز شده است، مابقی جهان به کنار می رود وشما می توانید خود را در هر جزییات نابی که جذب می کنید، غرق کنید.

خواندن به مدت ۱۵ دقیقه قبل از کار را امتحان کنید (مثلا اگر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنید در مسیر صبحگاهی رفت و آمدتان) و اینکه چقدر هنگامی که به اداره می رسید متمرکزتر هستید، شگفت زده خواهید شد.

alt


۸٫ مهارت های نوشتاری بهتر


این با بسط واژگانی شما ارتباطی مستقیم دارد. در معرض کارهای خوش قلم و منتشر شده قرار گرفتن، تاثیرقابل توجهی بر روی نوشتار خود فرد دارد، چرا که مشاهده هماهنگی، روانی و سبک های نوشتاری دیگر نویسندگان، بدون شک بروی کار خود فرد نیز تاثیر می گذارد.

به همان صورت که موسیقی دانان بر روی هم تاثیر می گذارند و نقاش ها از تکنیک هایی که بوسیله استادان پیشین پایه گذاری شده استفاده می کنند، نویسندگان هم با خواندن کتاب های دیگران یاد می گیرند که چگونه در نثر به مهارت برسند.

۹٫ آسایش خاطر


به علاوه آسودگی خاطری که خواندن یک کتاب خوب به همراه می آورد، این احتمال وجود دارد که موضوعی که درباره آن می خوانید، آسایش و صلح درونی گزافی با خود برایتان به ارمغان آورد.

خواندن متون معنوی می تواند فشار خونتان را پایین آورده و یک احساس آرامش گزاف برایتان به ارمغان آورد، در حالی که نشان داده شده است که خواندن کتاب های خودیاری به افرادی که از اختلالات خلقی معین و بیماری های ذهنی خفیف رنج می برند، کمک می کند.

امیدوارم که این مقاله دلایل کافی برای مطالعه به شما داده باشد. اگر شما هم مثل ما عشق کتاب هستید، به وبسایت خوره کتاب سر بزنید.


منبع : JadvalYab | همیارخاص
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,094
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا