یوتانایز سگ چیست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,286
79
یوتانایز چیست | یوتانایز حیوانات | معنی یوتانایز چیست | داروی یوتانایز سگ | مرگ سگ یوتانایز | یوتانایز حیوانات چیست |

یوتانایز حیوانات​


شاید شما هم نام یوتانایز به گوشتان خورده است ، امروز در مجله آموزش سایت بزرگ همیار خاص میخواهیم از این موضوع توضیحاتی بدهیم :

اتانازی یا یوتانایز حیوانات یکی از موارد تلخ، و با این حال غیرقابل چشم‌پوشی در دنیای دامپزشکی و حیوانات است. داشتن یک توله سگ یا بچه گربه در حال مرگ، عدم امکان درمان گربه زخمی و... از مواردی هستند که افراد را به فکر اتانازی یا یوتانایز حیوانات به دست متخصص می‌اندازد.

یوتانایز حیوانات چیست؟​

کلمه یونانی اتانازی یا یوتانایز به معنی «مرگ خوب» است. اتانازی یا یوتانایز حیوانات که گاهی به آن مرگ بدون درد یا مرگ با شفقت هم می‌گویند، حالتی از مرگ است که با کمترین درد و استرس اتفاق می‌افتد. مشخصا، تصمیم‌گیری برای یوتانایز در حیوانات فرآیندی دشوار با محدودیت‌ها و دوراهی‌های اخلاقی مخصوص به خود است.

بر اساس مبانی اخلاق حرفه‌ای و همچنین اصول انسانیت، باید اطمینان حاصل کرد که اگر باید یوتانایز حیوان انجام شود، این کار با نهایت دقت و کمترین درد و استرس باشد. به همین دلیل، روش‌های اتانازی یا یوتانایز حیوانات باید به ترتیب موجب از دست رفتن سریع هوشیاری، ایست قلبی یا تنفسی، و در نهایت توقف عملکرد مغزی شود. انواع روش اتانازی حیوانات باید طوری انجام شوند که حیوان قبل از محو هوشیاری، کمترین میزان اضطراب را تحمل کند.

روش اتانازی حیوانات​

روش‌های یوتانایز در حیوانات در مکان‌ها و برای حیوانات مختلف متفاوت است، می‌توان روش‌های یوتانایز حیوان را به 2 دسته کلی تقسیم کرد:

روش‌های فیزیکی: در این روش‌ها طی یک فرآیند سریع، اعصاب مرکزی حیوان از کار انداخته می‌شود. مثلا در گاوها با شلیک در قسمتی از پیشانی، قسمتی از مغز متلاشی می‌شود. این کار حیوان را نمی‌کشد، ولی اگر شلیک درجا و با زاویه درست انجام شود، حیوان متوجه باقی فرآیند اتانازی یا یوتانایز نخواهد شد. در مورد حیوانات کوچک هم با حرکتی سریع و حساب شده نخاع قطع می‌شود (رایج در آزمایشگاه‌ها).
روش‌های شیمیایی: در این روش اتانازی حیوانات داروهای خاصی به حیوانات تزریق می‌شوند، یا در معرض گازهای خاصی قرار می‌گیرند. این مواد قلب، مغز، یا سیستم تنفسی حیوان را از کار می‌اندازند.

روش‌های اتانازی یا یوتانایز حیوانات​

در این قسمت به طور خلاصه به روش‌هایی می‌پردازیم که برای اتانازی حیوانات مانند سگ‌ها، گربه‌ها، و برخی از حیوانات خانگی مانند خرگوش‌ها استفاده می‌شود:

1. اتانازی حیوانات با خفگی با گاز
متاسفانه هنوز هم در بعضی از نقاط دنیا استفاده از گاز روشی پذیرفته شده برای یوتانایز در حیوانات است. در این روش حیوانات در محفظه‌های عایق قرار می‌گیرند، و سپس محفظه با گاز دی‌اکسیدکربن یا منواکسیدکربن پر می‌شود. استشمام این گازها در اتانازی یا یوتانایز حیوانات دردناک نیست، اما این روش یوتانایز حیوان حقیقتا روش خوبی نیست. گاهی برای کاهش رنج خفگی، محفظه ابتدا با گازهای بیهوشی پر می‌کنند و پس از بیهوش شدن حیوانات، گاز خفه کننده را وارد می‌کنند. البته در این صورت نیز شوک قرار گرفتن در محفظه‌های فلزی و استرس حیوانات حذف نمی‌شود.

2. یوتانایز حیوانات با دارو در دوز بالا
این روش متداول‌ترین و کم‌دردترین روش اتانازی حیوانات است. در این روش دامپزشک از تزریق داروهای بیهوشی با دوزهای بالا در رگ استفاده می‌کند. گاهی به جای دوز بالای داروهای بیهوشی از دوز بالای مواد آرام‌بخش مانند ترکیبات بنزودیازپین نیز استفاده شده که باعث از کار افتادن قلب و مغز یا ایست تنفسی می‌شود. این روش اتانازی یا یوتانایز حیوانات کاملا بدون درد است. khedmatazma
 
  • برچسب ها
    داروی یوتانایز سگ مرگ سگ یوتانایز معنی یوتانایز چیست یوتانایز حیوانات یوتانایز حیوانات چیست یوتانایز چیست
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,128
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا