گل پیچ امین الدوله

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
گل پیچ امین الدوله ، را در همیارخاص بخوانید

دسته بندی مقالات​

مقالات ویژه​

جدیدترین مقالات​


در این مقاله از VIP Shop قصد داریم، ابتدا به معرفی و مشخصات گل پیچ امین الدوله پرداخته و در ادامه به سراغ خواص درمانی شگفت انگیز و اصول نگهداری و پرورش در خاک و در آب خواهیم پرداخت. آموزش قدم به قدم تکثیر، مقدار صحیح مصرف و مضرات گل تا آفات و بیماری به همراه معرفی انواع مختلف این گل، شما را از مطالعه منابع متعدد بی نیاز میکند. در مجموع سعی شده است تا در این مقاله همه ی اطلاعات موجود گرد آوری شود تا شما نیز با این گیاه آشنا شوید که در صورت بروز هر گونه مشکل، دانش و مهارت لازم را داشته باشید.

خانواده: Cap ifoliaceae

نام علمی: Lo ice a japo ica

درختچه ای بالارونده و پیچنده ، همیشه سبز یا نیمه همیشه سبز، ساقه ها دارای کرک های نرم بوده و ساقه های قدیمی چوبی می شوند.

گل های سفید رنگ و بسیار معطر آن پس از مدتی به رنگ زرد درمی آیند. زمان گلدهی اواسط بهار تا اوایل تابستان است . حداکثر بلندی آن به ده متر می رسد.

این یک گیاه بالارونده قدیمی در اکثر خانه های قدیمی برای پوشاندن آلاچیق، چَپَر و داربست های چوبی مورد استفاده قرار می گرفت.

گل ها که معمولاً زرد یا سفید هستند بسیار معطر هستند و در اوایل بهار شکوفا می شوند. در بعضی از گونه ها، گل ها ابتدا سفید هستند اما به تدریج زرد می شوند. در اوایل بهار، هنگامی که از کنار برخی از خانه ها و در چهار راه برخی از مسیرها عبور می کنیم، رایحه ای مست کننده به مشام می رسد که دنبال آن می رویم تا رایحه گیاه بسیار زیبایی را که اغلب با نام یاسمن یا یاس می شناسیم، ردیابی کنیم. این «یاس راویز» همان «پیچ امین الدوله» است.

پیچ امین الدوله بسیار سریع رشد می کند و قدرت پوششی بالایی برخوردار است، بنابراین از آن به عنوان یک گیاه پوششی زیبا و معطر برای دیوارها، داربست ها، آلاچیق ها و نرده های قدیمی استفاده می شود. حسن این گیاه این است که احتیاج به مراقبت زیادی ندارد. خیلی سریع به محیط عادت می کند و در شرایط مناسب شاخه های خود را تا هشت یا ۱۰ متر گسترش می دهد.

برگ های این گیاه بیضی ساده هستند که به طول ۳ تا ۸ سانتی متر است. جالب است بدانید که این تاک حاوی میوه نیز است.

علت نامگذاری پیچ امین الدوله​


شاید از خود بپرسید که چرا باید نام یک گل شبیه به نام خیابان باشد؟ دلیل آن این است که صدر اعظم معظم الدین شاه قاجار ، معروف به “علی خان امین الدوله” وزیر امور خارجه، این گیاه را برای اولین بار در ایران و در باغ امین الدوله کاشت. گل های معطر آن به رنگ سفید و زرد است و به گیاه «کاپری فولیاسه» تعلق دارد. نام علمی این پیچک LONICERA JAPONICA است.

انواع پیچ امین الدوله​

۱) پیچ امین الدوله پریکلی منیوم L.pe iclyme ium​


رایحه بسیار مطبوعی دارد. گل های لوله ای به شکل گل های سفید، کرم و بنفش روشن که کل گیاه را پوشانده است. گل های آن از اواسط خرداد تا شهریور شکوفا می شود.

۲) پیچ امین الدوله بلژیکا یا هیمالیا L.belgica​


گل های آن زود شکوفا می شوند. گلبرگ ها در رنگ های مختلف دیده می شوند، خصوصاً در قسمت بیرونی گلبرگ ها تیره تر است.

۳) پیچ امین الدوله سرو تینا Se o i a​


گل های آن به آرامی رشد می کنند. انواع دیگر این گیاه دارای ترکیبی یا دورَگِه است که دارای گل های نارنجی زرد و برگ های چند ساله است. گل های این گونه معطر هستند و عمر طولانی دارند. دو نوع دیگر از دو رَگِه این درختچه وجود دارد که دارای گل های زرد و بنفش هستند و فقط در تابستان شکوفا می شوند.

۴) پیچ امین الدوله چینی L.chi e sis​


دارای گل های صورتی و برگ های بنفش است و تضاد بین این دو رنگ حالتی توهم آور و عجیبی ایجاد می کند.

۵) پیچ امین الدوله ژاپونی L.japo ica​


این گونه بسیار مقاوم و قوی است و در پایان دوره گلدهی، گلبرگ های آن زرد یا کرم می شوند.

۶) پیچ امین الدوله رتیکولاتا L.Re icula a​


از نوع پاکوتاه است و انواع درختچه های این نوع به شکل پیچ خورده هستند و شاخه ها دور پایه انتخاب شده میپیچند. پایه ها اگر به عنوان طاق های کوچک یا داربست های چوبی کوتاه و بلند انتخاب شوند، به تزئین باغ کمک می کنند.

۷) پیچ شرابی (پیچ امین الدوله شرابی) heck o i:​


پیچ شرابی یک گیاه گلدار کرکی و زیبا است که می توان آلاچیق ها و دروازه های ورودی بلند را تزئین کرد و همچنین می توان به عنوان پوششی برای بخشی از کف باغ شما استفاده شود. پیچ شرابی جاذب مرغ های مگس خوار است.

خواص گیاه پیچ امین الدوله و کاربرد آن در طب سنتی​


از نظر خواص و ارزش غذایی، باید بدانید که گل پیچ امین‌الدوله ژاپنی دارای ارزش دارویی بالایی در طب سنتی چین است. این خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد و برای از بین بردن گرمازدگی و از بین بردن مواد سمی کمک می کند. همچنین برای درمان تب، آنفولانزا، سردرد، سرفه، تشنگی و گلو درد نیزاستفاده می شود. از برگ های خشک شده نیز در طب سنتی چین استفاده می شود. از جوانه های این گل در طب چینی برای درمان علائم تب استفاده می شود، زیرا جوانه های این گیاه سموم را از بدن دفع می کنند و علایم اسهال را از بین می برند. برای درمان اسهال در طب چینی، جوانه ها را کمی تفت داده و سپس مصرف می کنند و چای این گیاه زخم ها و تورم چشم، گلو و قفسه سینه را تسکین می دهد.

خواص چای پیچ امین الدوله​


چای پیچ امین الدوله سردرد را از بین می برد

دم کرده این گیاه دارای خاصیت ضدعفونی کننده است که به عنوان غرغره و دهانشویه برای بهداشت دهان و دندان استفاده می شود.

چای این گل با عفونت های مثانه مقابله می کند.

چای او باکتری های عامل عفونت سل سالمونلا را از بین می برد.

چای این گیاه مجاری تنفسی را باز کرده و حالت تهوع ناشی از هپاتیت C را درمان می کند.

خواص روغن پیچ ‌امین‌الدوله​


روغن آن، حرارت، نفخ و سموم را از خون و کبد دفع می کند.

روغن این گیاه گلودرد، لکه های پوست و جوش های ریز را درمان می کند.

برای از بین بردن خشکی، شکنندگی و نرم شدن موها، کمی روغن این گل را به شامپو یا نرم کننده های دیگر اضافه کنید.

شرایط نگهداری و پرورش پیچ امین الدوله​

آبیاری​


اگرچه این گیاه، به ویژه گیاهی که به بلوغ و گل رسیده است، تا حدی در برابر خشکی خاک مقاوم است، اما برای گلدهی و بهترین رشد به آبیاری منظم نیاز دارد صبر کنید تا سطح خاک رطوبت خود را از دست بدهد، سپس گیاه را آبیاری کنید. این از خیس شدن و طغیان خاک جلوگیری می کند، که منجر به خفگی و ریزش ریشه می شود. آبیاری زیاد نیز یکی از دلایل زردی برگ ها و ریزش گل هاست. از طرف دیگر مواظب باشید گیاه خشک نشود. کم آبی یکی از دلایل عدم گلدهی یا گل های کوچک و بی بو آن است. با شروع زمستان، حتما آبیاری را کاهش دهید و بسته به میزان رطوبت سطح خاک،گیاه را دوباره آبیاری کنید.

نور​


به نور کامل، یعنی ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد. همچنین می تواند در مکان های سایه دار رشد کند، اما گل آن کم می شود و زمان گلدهی به تأخیر می افتد. نور مستقیم خورشید در صورت گرم بودن هوا می تواند به گیاه آسیب برساند. در چنین شرایطی، گلدهی بسیار کم یا متوقف می شود و احتمال سوزاندن نوک و حاشیه برگ ها وجود دارد. در مورد گیاهانی که در گلدان نگهداری می کنید، توجه داشته باشید که نور خورشید روی گلدان می تواند باعث گرم شدن بدنه گلدان و سوختن ریشه ها شود، بنابراین گلدان را در مکانی قرار دهید که بدنه گلدان در سایه قرار گرفته باشد.

دما​


این گیاه در طول زمستان تا ۱۵- درجه سانتیگراد را تحمل می کند، اما اگر درجه حرارت سردتر از این باشد، می توان ریشه ها و قسمت پایین ساقه را با پوششی به ضخامت حدود ۱۰ سانتی متر به خوبی محافظت کرد. بنابراین، در مکان های سرد، با وجود از بین رفتن قسمت بالایی گیاه، می توان در قسمت های پایین را با گرم نگه داشتن گیاه آن را نجات داد و احیا کرد، شاخه های جدید و جوان از قسمت های پایین ساقه دوباره رشد می کنند. در فصول رشد، این گیاه می تواند دمای ۴۰ درجه را تحمل کند، به شرط آنکه آبیاری مناسب انجام شود.

خاک​


در مورد خاک اگرچه سختگیر نیست اما استفاده از خاک زهکشی شده خوب و غنی از مواد مغذی قطعاً به رشد و شکوفایی بهتر گیاه کمک می کند. بنابراین توصیه می شود هنگام تهیه مخلوط خاک از کمپوست پوسیده یا خاک برگ استفاده کنید. خاک سنگین و کمبود آب اضافی به خصوص در گیاهان گلدان از جمله دلایل زردی برگ، ریزش و در نهایت مرگ گیاه می شوند. اگر این گیاه را در گلدان نگهداری می کنید، وقتی ریشه از منافذ زیر گلدان خارج شد گلدان را عوض کنید این نشان می دهد که ریشه ها فضای کافی برای رشد درون گلدان را ندارند و بدنبال فضای بیشتری هستند.

بنابراین، لازم است گلدان را عوض کرده و بزرگتر کنید. توجه داشته باشید که قطر گلدان باید نیمی از ارتفاع آن باشد تا فضای مناسبی برای ریشه ها فراهم شود. به عنوان مثال، اگر از گلدان ۲۰ سانتی استفاده کرده اید، ارتفاع گلدان باید دو برابر، یعنی حدود ۴۰ سانتی متر باشد.

تکثیر​


روش اصلی تولید مثل این گیاه قلمه زدن است. قلمه ها را می توان در فصل رشد و اواخر بهار یا تابستان تهیه کرد. برای این منظور می توان حدود ۱۰ سانتی متر از نوک ساقه ها را برداشت که هم تازه است و هم جدید. قلمه ها را از پایین گره (جایی که برگ به ساقه متصل می شود) ببرید، برگ ها را از پایین قلمه جدا کنید (از پایین قلمه) و قلمه ها را در پایه کاشت قرار دهید. قلمه ها را می توان در بستری متشکل از ۱ قسمت شن ۱ قسمت ذغال سنگ نارس کاشت. عمق حوض کاشت نباید از ۱۰ سانتی متر کمتر باشد

قبل از قرار دادن قلمه ها، بذر را خوب مرطوب کنید. فاصله بین قلمه‌ها باید حدود ۱۰ سانتی متر باشد. برای حفظ رطوبت در اطراف ضایعات، می توانید از روش کشیدن یک کیسه پلاستیکی شفاف روی ظرف حاوی قلمه ها استفاده کنید. این نوع قلمه ها همچنین می توانند در آب ریشه بزنند. پس از جدا کردن برگ ها در انتهای قلمه ها، قلمه ها را در آب قرار داده و ظرف حاوی آن ها را در یک محل روشن و در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید و بعد از ۲-۳ هفته ریشه ایجاد می شود. در این دوره ، باید آب ظرف هر چند روز یکبار عوض شود تا دیگر آب باقی نماند.

کاشت پیچ امین الدوله و نگهداری در گلدان و نحوه قلمه زدن آن​

نحوه کاشت امین الدوله درگلدان​


مهمترین طریقه تکثیر و کاشت امین الدوله در گلدان، قلمه زدن ساقه گیاه در فصل بهار و اوایل تابستان و یا خوابانیدن ساقه است.

یکی از ساقه های نیمه چوبی گیاه را انتخاب کنید که قابلیت انعطاف و خم شدن. برخوردار و کمی نرم باشد. قلمه های به طول ۱۰ سانتی متر را به صورت مایل با قیچی باغبانی یا با چاقوی تیز که قبلا ضد عفونی کرده اید برش دهید. اطمینان حاصل کنید که از پایین گره (جایی که برگ به ساقه متصل می شود) برش دهید. برگ های اضافی را از نیمه پایین ساقه جدا کرده و یک یا سه برگ را در بالای ساقه نگه دارید

تا بیشتر انرژی گیاه را برای ریشه زایی صرف کند. قلمه ها را در ماسه ریز، کمپوست قلمه ها یا مخلوط شن و ذغال سنگ نارس بکارید و گلدان را آبیاری کنید. سطح لایه کاشت و همیشه مرطوب، نه خیس و غرقاب نگه دارید تا قلمه ها ریشه دار شوند. گلدان را در مکان گرم و با نور خورشید قرار دهید. برای ایجاد شرایط گلخانه ای و کمک به ریشه زدن قلمه ها، می توانید ظرف را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا گرما و رطوبت بهتر حفظ شود.

هرس پیچ امین الدوله​


گیاهان امین الدوله که به شکل گیاهان مارپیچی رشد می کنند با توجه به موقعیت گل ها به دوگروه تقسیم می شوند.

۱- گل بر روی ساقه های ناشی از رشد سال جاری شکل می گیرد همانند Lo ice a japo ica

۲- گل بر روی ساقه های ناشی از رشد سال قبل شکل میگیرد همانند Lo ice a pe iclyme um ( این نوع از پیچ امین الدوله در اوایل بهار گل می دهد).

گروه اول فقط باید با هرس و اصلاح شاخه های خیلی طولانی یا شکسته و آسیب دیده میزان رشد را کنترل کنند. در مورد گروه دوم شاخه ها باید در اواخر تابستان به حدود ۷۰٪ کوتاه شوند و پس از پایان فصل گلدهی، فقط ۳۰٪ از آن ها در مورد گیاهان قدیمی باقی مانده، هرس جوان سازی را نیز می توان با ترک حدود ۶۰ سانتی متر از ساقه ها در اوایل بهار و بقیه رو به طورکامل قطع کرد.

بیماری ها و آفات​


شته، کنه عنکبوت و ساس از آفات رایج این گیاه است. بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی کند و اصولاً در شرایط بهینه رشد می کند، از نظر بیماری مشکل بزرگی برای گیاه ایجاد نمی کند اما مکان های سایه دار و مرطوب می تواند باعث شیوع برخی بیماری های قارچی به ویژه کپک پودری شود.

جمع بندی​


در این مقاله به معرفی انواع گل پیچ امین الدوله، شرایط کاشت و نگهداری و خواص دارویی شگفت انگیز این گل پرداختیم. امیدواریم که مطالب برایتان مفید بوده باشد و گل پیچ امین الدوله را به خوبی شناخته باشید.

(پرسش و پاسخ)​


برای درمان تب، آنفولانزا، سردرد، سرفه، تشنگی و گلو درد نیزاستفاده می شود.

دلیل آن این است که صدر اعظم معظم الدین شاه قاجار ، معروف به “علی خان امین الدوله” وزیر امور خارجه، این گیاه را برای اولین بار در ایران و در باغ امین الدوله کاشت.

روش اصلی تولید مثل این گیاه قلمه زدن است. قلمه ها را می توان در فصل رشد و اواخر بهار یا تابستان تهیه کرد.

لطفا امتیاز دهید​

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید​

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید​

پرسش و پاسخ لغو پاسخ​


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام

ایمیل

وب‌ سایت

No ify me via e-mail if a yo e a swe s my comme .

درصورت درج ایمیل، پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

اطلاعات بسیار مفید و کاملی است

سلام و عرض ادب خواهش میکنم انجام وظیفه کردیم. خوشحالیم تونستیم رضایت شمارو جلب کنیم.


گل پیچ امین الدوله​


عنوان : گل پیچ امین الدوله


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا