گسترش ضرب المثل از کوزه همان برون تراود که در اوست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,284
79
ضرب المثل از کوزه همان برون تراود که در اوست | معنی از کوزه همان برون تراود که در اوست | گسترش از کوزه همان برون تراود که در اوست |

سوال :

گسترش ضرب المثل از کوزه همان برون تراود که در اوست


جواب :


معنی ضرب المثل از کوزه همان برون تراود که در اوست

۱- رفتار و گفتار آدم ها، نشان دهنده درون آن هاست.
۲- هر چیزی که در ذات چیزی وجود داشته باشد هر آنچه که در ذاتش است از آن بیرون می آید.
۳- رفتار هرکس اندیشه او را نشان می دهد.
۴- یعنی حتی اگر کوزه زیبا و از جنس مرغوب باشد، اما درون آن زهر باشد، از آن آب شیرین و گوارا تراوش نمی‌کند. پس نباید از فردی که خبیث است، انتظار داشت که رفتار خوب و پسندیده انجام دهد.

انشا :

مدتی پیش در یک مهمانی خانوادگی یکی از نوجوانان فامیل که در سال آخر دبیرستان درس می‌خواند، مشغول صحبت بود و به نوعی از افراد فامیل مشورت می‌خواست. او می‌گفت:«نمی‌دانم باید ادامه تحصیل بدهم یا پس از گرفتن دیپلم مشغول کار شوم». یکی از افراد فامیل که خود تحصیل‌کرده و استاد دانشگاه بود، او را نصیحت می‌کرد که:«بهتر است از جوانی خودت استفاده برده و درس بخوانی. چرا که علم و دانش بسیار مفید و سودمند است».

یکی دیگر از افراد فامیل که فقط سواد خواندن و نوشتن داشت، در جواب گفت:«به نظر من که وقت خودت را برای دانشگاه رفتن تلف نکن. می‌دانی من اگر می‌خواستم درس بخوانم چند سال از زندگی‌ام عقب بودم؟» پسر در حالی که این دو نفر را نگاه می‌کرد، گویا گیج شده بود.

بحث آنها هنوز ادامه داشت که از پدرم پرسیدم:«چرا برای یک سوال مشخص، حرف این دو نفر اینقدر متفاوت است؟» پدرم جواب داد:«چون از کوزه همان برون تراود که در اوست». هرکس به اقتضای آنچه در درون خود دارد و با توجه به افکارش، حرف می‌زند و نظرات بازتاب روش و منش زندگی هستند.
 
  • برچسب ها
    ضرب المثل از کوزه همان برون تراود که در اوست معنی از کوزه همان برون تراود که در اوست گسترش از کوزه همان برون تراود که در اوست
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,117
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا