چگونه عروس هلندی را رام کنیم؟

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
چگونه عروس هلندی را رام کنیم؟ را در همیار خاص ببینید

چگونه عروس هلندی را رام کنیم؟.png

عروس هلندی یکی از پرنده‌هایی است که در میان دوستداران پرندگان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. خیلی از افرادی که تمایل به داشتن یک حیوان خانگی دوست داشتنی و کم دردسر دارند، عروس هلندی را بهترین انتخاب می‌دانند. رام کردن عروس هلندی می‌تواند کاری بسیار لذت بخش باشد. اگر تصمیم به داشتن یه عروس هلندی و تربیت او دارید، ما به شما می‌گوییم که تصمیم خوبی گرفته-اید زیرا در حین رام کردن این حیوان زیبا می‌توانید حسابی سرگرم شوید و در نهایت یک رابطه دوستی خاص با او برقرار کنید.

تربیت عروس هلندی کار سختی نیست اما به زمان و حوصله نیاز دارد. شما باید جلسات آموزش را کوتاه در نظر بگیرید تا پرنده را خسته نکنید. البته اگر قرار است یک عروس هلندی کم سن و سال را تربیت کنید، احتمالاً کار شما ساده‌تر خواهد بود و زودتر به نتیجه می‌رسید.


عروس هلندی باید اجتماعی شود!

اولین مرحله از رام کردن عروس هلندی، اجتماعی کردن او است. در واقع منظور از اجتماعی کردن این است که بتوانید به او کمک کنید با انسان‌ها از جمله خود شما تعامل خوبی برقرار کنند. بدون شک این پرنده تا قبل از این ترجیح می‌داده است با همجنسان خود ارتباط برقرار کند و الان قرار است کنار انسان‌ها و در یک خانواده زندگی کند. با رعایت نکات زیر، از اولین مرحله به راحتی عبور خواهید کرد:

ارتباط با همنوعان خودباز هم دعوت به صبر!

اگر به تازگی پرنده خود را به خانه آورده‌اید، باید صبور باشید. لازم است برای تربیت عروس هلندی ابتدا به مدت چند هفته فقط ساکت و آرام در اطرافش باشید و هیچ کار دیگری نکنید. قفسش را در جای بی سر و صدا بگذارید و اجازه دهید در آرامش، به محیط جدید عادت کند.


صحبت کردن

در این مرحله از رام کردن عروس هلندی نوبت به گپ و گفت می‌رسد. اجازه دهید با صدای شما خو بگیرد. مهم نیست چه چیزهایی به او می‌گویید، مهم این است که با صدایی آرام و ملایم با او صحبت کنید. صدای خود را به هیچ عنوان بلند نکنید و در هنگام صحبت با او در وضعیتی قرار بگیرید که هم قد قفس عروس هلندی خود بشوید و چشم‌های شما همسطح چشم‌های او قرار بگیرد. این کار را تا چند روز ادامه دهید.

ایجاد احساس راحتی

حالا که این پرنده زیبا با صدای شما آشنا شده است، کم‌کم بیشتر با شما احساس راحتی می‌کند و وقتی با او صحبت می‌کنید به شما نزدیک‌تر می‌شود. اکنون موقع آن است که رام کردن عروس هلندی را آغاز کنید. اما باید این فرآیند را بسیار آهسته پیش ببرید.

مهمانی با عروس هلندی

معمولاً از ارزن برای تربیت عروس هلندی استفاده می‌شود ولی در اصل مهم این است خوراکی انتخابی شما همان خوراکی مورد علاقه و مناسب عروس هلندی باشد. خوراکی را از میان میله‌ها به داخل قفس ببرید ولی نه دقیقاً جلوی صورت پرنده. اجازه بدهید با میل و رغبت خودش و به بهانه خوراکی به سمت شما بیاید. خوراکی را ثابت نگه دارید تا بتواند دو سه بار یا حدود 5 ثانیه به آن نوک بزند. این نشان می‌دهد کارها خوب پیش رفته‌اند.

برنامه روزانه

روزانه یک یا دو بار و هر بار تنها به مدت 10 تا 15 دقیقه کنار قفس بنشینید، با عروس هلندی زیبای خود صحبت کنید، دستتان را نزدیک ببرید و به او خوراکی بدهید. دقت کنید که در این جلسات اولیه رام کردن عروس هلندی نباید بیش از زمان پیشنهادی وقت بگذارید زیرا ممکن است پرنده را مضطرب سازید. حتی اگر عروس هلندی شما جوان و شاداب است و دوست دارد با شما بیشتر بازی کند، باز توصیه می‌شود هر بار بیش از 15 دقیقه جلسات را ادامه ندهید.

عروس هلندی دست به کار شو!

در این مرحله از رام کردن عروس هلندی باید به او کمک کنید کم‌کم روی پاهایش بلند شده و قدم بردارد. در واقع وقت آن رسیده که کمی جنب و جوش به کار اضافه کرده و او را از قفس بیرون بیاورید. در ادامه قدم به قدم از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد:

آیا در قفس را باز کنیم؟

اگر عروس هلندی شما با آرامش کنارتان می‌ماند، به شما نزدیک می‌شود و حتی از دست شما غذا می‌خورد، این یعنی او با شما احساس راحتی پیدا کرده است. البته برای یک عروس هلندی بالغ ممکن است هفته‌ها و حتی ماه‌ها زمان ببرد تا بتواند به ارتباط نزدیک با انسان‌ها عادت کند. اما هر موقع که به این مرحله رسیدید، لازم است در قفس پرنده را باز و او را ترغیب کنید بیرون بیاید. البته پرنده‌های بالغی که هیچ‌گاه به زندگی اجتماعی با انسان‌ها عادت نداشته‌اند، ممکن است در ابتدا تمایلی به این کار نشان ندهند.فراموش نکنید هنگام باز کردن در قفس، تمام درها و پنجره‌ها بسته بمانند و حیوان دیگری نیز در محل نباشد.

آشنا شدن با دست شما

در جریان رام کردن عروس هلندی، هر موقع پرنده هنگام خوردن خوراکی، به تدریج به دست شما نزدیک شد، می‌توانید به مرور، بدون خوراکی نیز دست خود را به همان شکل به او نزدیک کنید. هر بار که دست خود را نزدیک می‌برید، صبر کنید تا عروس هلندی شما آرام بماند. می‌توانید چنین مواقعی به او به عنوان پاداش خوراکی بدهید. این تمرین جلو بردن دست را نیز روزانه یک یا دو بار و هر بار برای 10 تا 15 دقیقه تکرار کنید تا کم‌کم پرنده بتواند با آرامش به دست خالی شما نزدیک‌تر شود.

چگونگی آمدن روی انگشت

حالا وقت آن رسیده انگشتان خود را به پاهای پرنده نزدیک کنید. هر موقع مشاهده کردید عروس هلندی شما با تماس انگشتتان به پاهایش مضطرب نمی‌شود، به آرامی ترغیبش کنید قدم روی انگشتتان بگذارد. اگر با حوصلهپیش بروید عروس هلندی دوست داشتنی شما به صاحبش اعتماد کرده و بدون ترس پایش را روی انگشت شما قرار می‌دهد.

تشویق مهم است!

هر موقع پرنده با پایش روی انگشتتان قدم می‌گذارد از کلمه‌ای خاص مانند “بیا بالا” یا “بالا” استفاده کنید. می‌توانید به عنوان تشویق و جایزه خوراکی نیز به او بدهید. زمانی که یاد گرفت هر دو پاهایش را روی انگشتتان بگذارد باز هم او را تشویق کنید تا به انجام این رفتار بیشتر ترغیب شود. این آموزش را برای چند دقیقه ادامه دهید تا جایی که به یک نتیجه مثبت برسید. اما مراقب باشید پرنده را نترسانید و خسته نکنید.توجه داشته باشید در ابتدا عروس هلندی برای این که مطمئن شود انگشت شما استوار و قابل اعتماد است، ممکن است به آن نوک بزند. سعی کنید در این مواقع دست خود را تکان ندهید و اجازه دهید با منقارش دست شما را لمس کند.

دستورات پیچیده

درست است که در ابتدا پرنده ممکن است از این که از قفسش خارج شود، بترسد اما وقتی با محیط پیرامون آشنا شد و توانست بیرون از قفس گردش و تفریح کند، ممکن است برگرداندن او به قفس کار ساده‌ای نباشد. توجه داشته باشید، هنگامی باید برای برگرداندن طوطی به قفس اقدام کنید که هنوز سرحال باشد و خسته و کسل نشده باشد. در واقع همیشه آخرین تجربه بیرون بودن از قفس باید با احساسی مثبت پایان پذیرد. برای بازگرداندن عروس هلندی به قفس باید آموزش‌های قبلی را طوری انجام داده باشید که او با شما احساس راحتی کند. حال می‌توانید به آرامی پرنده را در دست خود بگیرید و صورتش را به سینه خود نزدیک کنید تا دید کامل برای پیدا کردن راه فرار نداشته باشد.

وقتی به در قفس نزدیک شدید، به نحوی او را قرار دهید که بتواند عقب عقب برود و خودش وارد قفسش شود.در این مواقع از یک کلمه خاص مانند “خانه” استفاده کنید تا یاد بگیرد هر بار با شنیدن این واژه باید به قفس برگردد. در این جا هم نباید از تأثیر مثبت پاداش و تشویق غافل شوید. به یاد داشته باشید همیشه تربیت تدریجی عروس هلندی برای انجام یک رفتار، نتیجه به مراتب بهتری از زور و اجبار دارد. پس هرگز او را به زور به قفس باز نگردانید.

استفاده از کلیک

با وجود پیچیده‌تر شدن آموزش‌هایی که به پرنده خود می‌دهید، ممکن است او دچار سردرگمی شود که برای چه رفتاری خوراکی و پاداش دریافت می‌کند. در این حالت می‌توانید از یک صدای کوتاه استفاده کنید. به این صورت که هر بار با رؤیت یک رفتار صحیح از پرنده و دادن جایزه به او، با زدن خودکار روی میز یا با استفاده از دستگاهی که صدای کلیک داشته باشد، به عروس هلندی بفهمانید کارش را درست انجام داده است. به این ترتیب توجهش جلب شده و می‌فهمد برای چه کاری پاداش دریافت می‌کند. بعد از مدتی که پرنده شما به این آموزش خوب پاسخ داد، می‌توانید تنها از صدای کلیک استفاده کنید؛ اما تا قبل از یادگیری کامل حتماً پاداش را در نظر داشته باشید.

آموزش ترفند کلیک

حال که عروس هلندی با صدای کلیک آشنا شده می‌توانید از این روش به عنوان یک ابزار قدرتمند برای سایر آموزه‌ها نیز استفاده کنید، به این ترتیب روند رام کردن عروس هلندی برای شما آسان‌تر خواهد شد. هر بار که می‌خواهید یک دستور جدید به پرنده یاد بدهید از صدای خودکار یا کلیک برای تأیید رفتار صحیحش بهره ببرید و بلافاصله به او یک خوراکی به عنوان پاداش بدهید. این روند را تا جایی ادامه دهید که عروس هلندی باهوش شما بدون دریافت خوراکی و تنها با شنیدن صدای کلیک به عنوان جایزه، دستور شما را انجام دهد.

آشنایی با حوله

شاید با خودتان بگویید حوله چه کمکی به نگهداری از یک پرنده خانگی می‌کند. ما به شما خواهیم گفت.هنگامی که دیدید پرنده شما بیرون قفس با محیط پیرامون کاملاً احساس راحتی می‌کند، سراغ آموزش حوله بروید. حوله را روی زمین قرار داده و روزانه طی جلسات آموزش پرنده، او را روی حوله بگذارید تا به آن کمی عادت کند. بعد از مدتی گوشه‌های حوله را گرفته و کمی به سمت بالا جمع کنید. عجله نکنید، اجازه دهید پرنده با این رفتار شما و با حوله‌ای که زیر پایش است احساس راحتی کند. هنگامی که متوجه شدید با بالا بردن گوشه‌های حوله، پرنده تقلا نمی‌کند و مضطرب نمی‌شود، می‌توانید او را در حوله بپیچید و بلند کنید. این آموزه زمانی به کمک شما می‌آید که لازم است عروس هلندی را نزد دامپزشک ببرید یا سریعاً او را از یک وضعیت خطرناک دور کنید.

آموزش حرف زدن

شاید یکی از دلایل اصلی شما برای خرید یک عروس هلندی این بوده است که بتوانید به او صحبت کردن بیاموزید. معمولاً این جذاب‌ترین قسمت داشتن یک طوطی خانگی و رام کردن عروس هلندی برای ما انسان‌هاست.زمانی را انتخاب کنید که عروس هلندی شما آرام و سرحال باشد. حالا کلمه مورد نظر خود را چندین بار برای او تکرار کنید، اما همراه با حالت متحرک صورت و یک تن صدای خاص. اگر پرنده در این حالت به شما خوب نگاه می‌کند و واکنشی از خود نشان می‌دهد (برای مثال سرش را بالا می‌آورد یا مردمک-هایش را گشاد می‌کند)، یعنی کلمه برایش جالب بوده است. پس به تکرار کلمه ادامه دهید اما مراقب باشید او را خسته نکنید. هر زمان که متوجه شدید عروس هلندی سعی دارد از شما تقلید کند به او یک جایزه بدهید.

انواع آموزش های عروس هلندی عروس هلندی نر در ادای کلمات صدای بلندتری دارد زیرا گونه نر این پرندگان معمولاً از صدای خود برای جذب پرنده‌های ماده استفاده می‌کنند. البته عروس هلندی ماده نیز می‌تواند حرف زدن یاد بگیرد اما وضوح صدایش کم‌تر است. به طور معمول عروس هلندی در سن 8 ماهگی می‌تواند حرف زدن بیاموزد. البته اگر پرنده شما در این باره از خودش توجه و علاقه زیادی نشان می‌دهد، حتی در 4 ماهگی هم می‌توانید ادای کلمات را به او یاد بدهید. اما آموزش حرف زدن به یک عروس هلندی که سن بالایی دارد و هنوز عادت به صحبت کردن پیدا نکرده است، کار آسانی نخواهد بود.

سوت زدن و رقص عروس هلندی

می‌بینید که جریان رام کردن عروس هلندی به مرور جذاب‌تر می‌شود. به او نگاه کنید، همراه با یک موسیقی جالب، سرتان را تکان دهید و انگشتانتان را به جلو و عقب تاب دهید. به تدریج پرنده نیز شروع می‌کند به جلو و تاب بخورد، در این مرحله جایزه را فراموش نکنید. اگر به همین منوال پیش بروید و موسیقی مورد علاقه عروس هلندی خود را پیدا کنید، می‌بینید که کم‌کم پرهایش را نیز باز می‌کند و حرکاتش بیشتر به رقص شبیه می‌شود. همزمان با این آموزش می‌توانید سوت هم بزنید تا او را هم به ایجاد صدا ترغیب نمایید.

با گاز گرفتن‌هایش باید چکار کنید؟

این پرنده‌های زیبا و دوست داشتنی گاهی شیطنت‌هایی مانند نوک زدن و گاز گرفتن نیز دارند. برای رام کردن عروس هلندی باید راه حلی نیز برای این شیطنت‌ها داشته باشید.

در ادامه با چند راهکار ساده برای حل این مشکل آشنا خواهید شد:

بی‌تفاوت باشید

وقتی پرنده، شما را گاز می‌گیرد سعی کنید کمترین واکنش را نشان دهید. اگر با خشونت دست خود را پس بکشید، با صدای بلند عکس العمل نشان دهید یا روند آموزش را همان لحظه قطع کنید، در واقع عروس هلندی خود را ترغیب کرده‌اید که باز هم این کارش را تکرار کند. البته آرام ماندن آن هم وقتی یک پرنده چموش یک گاز دردناک از انگشت شما گرفته است، کار آسانی نیست. به همین دلیل بهتر است از شرایطی که به گاز محکم منجر می‌شود دوری کنید. حالات پرنده خود را زیر نظر بگیرید، تغییر در شکل ظاهری تاج سرش می‌تواند نشان دهنده یک حرکت خشونت آمیز باشد.


نوازش عروس هلندی

اگر این گاز گرفتن‌ها ادامه پیدا کرد، برای دست‌هایتان از یک محافظ یا دستکش استفاده کنید.


تنبیه ممنوع!

اگر می‌خواهید در تربیت رام کردن عروس هلندی خود موفق عمل کنید باید بدانید که این پرنده اساس تنبیه کردن را نمی‌فهمد. اگر سرش داد بزنید یا او را به قفس باز گردانید، متوجه نمی‌شود که این اعمال در جهت تنبیه برای رفتار نادرستش است و حتی ممکن است برایش خوشایند هم باشد. پس بهتر است زحمت تنبیه کردن را به خودتان ندهید و در عوض از همان روش تشویق و پاداش استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود در ازای رفتار صحیحش او را تشویق کنید تا تفاوت صحیح و غلط را بهتر بفهمد و یا این که اگر هم می‌خواهید او را تنبیه کنید از روش‌های ملایم استفاده کنید، مثلاً کمی به او بی‌توجهی کنید یا وسیله مورد علاقه‌اش را که به آن نوک می‌زند به آرامی از او دور کنید.

آیا نوازش جواب می دهد؟

همه پرنده‌ها عادات یکسانی ندارند. برخی از آن‌ها از نوازش شدن لذت می‌برند. برای مثال دوست دارند منقار یا سینه آن‌ها را نوازش کنید. اما ممکن است برخی دیگر از این کار خوششان نیاید. پس خوب دقت کنید و نوازش کردن عروس هلندی را تا زمانی ادامه دهید که پرنده آرام است. اگر دیدید سعی دارد شما را نوک بزند، صدای ناهنجار از خود بروز می‌دهد یا تاجش را صاف می‌کند بهتر است به آرامی دست خود را عقب بکشید.

می‌بینید که رام کردن عروس هلندی هر چند به صبر و پشتکار نیاز دارد اما لذت بخش است. پرنده‌ها را موجوداتی دارای احساس در نظر بگیرید و سعی کنید با آن‌ها رابطه دوستی برقرار کنید. هنگامی که نزد شما امنیت را پیدا کنند، تقریباً موفق شده‌اید.


منبع: wikihow.comockatielcottage.net
 
  • برچسب ها
    بیرون آوردن عروس هلندی از قفس تربیت عروس هلندی برای دستشویی چگونه با عروس هلندی بازی کنیم چگونه عروس هلندی ترسیده را رام کنیم چگونه عروس هلندی را خوشحال کنیم چگونه عروس هلندی را رام کنیم اپارات چگونه عروس هلندی را رام کنیم اپارات فارسی چگونه عروس هلندی را سخنگو کنیم چگونگی رام کردن عروس هلندی
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا