چشمه لادر در اصفهان

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
چشمه لادر در اصفهان ، را در همیارخاص بخوانید


بافت تاریخی خمینی شهر در استان اصفهان به زمان ساسانیان می‌رسد، کهندژ که برسر راه اصفهان قرار داشته، به نقلی، پایتخت و مقر پادشاهان و حکام کیانی و ساسانی بوده است. از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان که سابقه باستانی دارند، می‌توان به ایوان یزدگرد و تپه آتشگاه که نشان از سابقه باستانی شهر دارند، اشاره کرد. جاهای دیدنی خمینی شهر تنها آثار باستانی و تاریخی نیستند، بلکه این شهرستان، زیباترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری را در خود جای ‌داده است. یکی از این تصاویر جذاب طبیعی، چشمه لادر است.

عکس از رسول مختاری

چشمه لادر که یکی از مناطق دیدنی استان اصفهان است، در ۵ کیلومتری شهرستان خمینی شهر قرار دارد. خوشبختانه دسترسی راحت به این چشمه و آب و هوای مناسب آن سبب شده است، این منطقه سالانه پذیرایی گردشگران بسیاری باشد. شهرستان خمینی شهر یکی از مناطق کوهستانی کشور به شمار می‌رود، چشمه لادر نیز به تبع آن، دارای فضایی کوهستانی است. منطقه‌ گردشگری چشمه لادر دارای وسعتی حدود ۲۳۰ هزار هکتار است. این منطقه شامل طبیعتی کوهستانی، اما سرسبز در فصول گرم است که از جاذبه های گردشگری جذابی برخوردار است. چشمه لادر به دلیل داشتن آب و هوای خنک در فصل‌های گرم سال مقصد بسیاری از مسافران و طبیعت‌دوستان در استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار است.

عکس از ستاره

چشمه لادر نامی کهن است که از گذشته روی چشمه نهاده شده است. این چشمه که در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است، از لحاظ موقعیت، در شمال غرب خمینی شهر و در جاده کمربندی آن به سمت نجف‌آباد و بعد از دانشگاه آزاد قرار دارد. برخی از اهالی این منطقه نام چشمه لادر را برگرفته از لادور به معنی دره‌ای که دور می‌زنند، معنی کرده و برخی دیگر براین باورند که چون آب چشمه زلال بوده و از میان دره‌ها عبور می‌کرده و مانند در شفاف و براق بوده، لادر در معنای شفاف به کار رفته است.

عکس از سایت اصفهان‌گردی

چشمه لادر به مجموعه‌ای از چشمه‌ها گفته می‌شود که در دل کوه‌های مشرف بر کمر‌بندی غرب سده واقع شده‌اند. این چشمه‌ها با وجود اینکه دارای آب فراوان نیستند، تصاویر و چشم‌اندازهای جالب و جذابی را بوجود آورده‌اند، به‌طوری که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را از سرتاسر ایران جذب خود می‌کنند. مسیری که به چشمه لادر منتهی می‌شود تا رسیدن به محوطه آبشار، آسفالت است و دو پارکینگ برای استفاده مسافران و گردشگران در محل مزبور، ساخته شده است که ظرفیت پارک چندین هزار خودرو را دارند. از محوطه پارکینگ به سمت غرب در حالتی که روبروی آبشار قرار دارید به سمت چپ، دره دیگری پیدا است که در مسیر آن در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر به یک چشمه در سمت راست می‌رسید که همان چشمه لادر است و اکثر فصول سال دارای آب است. با ادامه مسیر از این منطقه مناظر زیبایی همچون چشمه، آبشار و حوضچه وجود دارد که در چند محل دره‌های کوچک‌تر در سمت راست به دره اصلی وارد می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای طی مسیر مناسب بوده و جلوه‌های خاص خود را دارند. ادامه این مسیرها نهایتا به سیم‌های خارداری که توسط نهادهای نظامی بالادست محوطه لادر کشیده شده است منتهی می‌شود.

عکس از ستاره

گردشگاه اطراف چشمه لادر چشم‌انداز زیبایی دارد. در این منطقه گردشگری طبیعی، می‌توان آب نماهایی را مشاهده کرد که باعث زیباتر شدن فضای محیط شده‌اند، همچنین در محیط و غارهای موجود در منطقه، سیستم نورپردازی اجرا شده است تا گردشگران بتوانند در منطقه اوقات خوشی را سپری کنند. علاوه بر امکانات یاد شده باید به امکانات ورزشی، مانند صخره‌نوردی و مسیر کوهپیمایی در آن اشاره کرد.

عکس از: صاحب نیوز

به دلیل وجود چند غار، دره و آبشار این منطقه برای طبیعت‌دوستان، یک مقصد خارق‌العاده به شمار می‌رود. در اطراف چشمه لادر، سکوهایی مناسب برای نشستن و استراحت مسافران و گردشگران تعبیه شده است. از دیگر امکانات این گردشگاه می‌توان به سرویس بهداشتی، پارکینگ و جاده آسفالته اشاره کرد.

عکس از نگاه

علاوه بر این مکان مزبور، درختان انجیر، گل‌ها و گیاهان خودرو، پرندگان و نورپردازی‌هایی در شب برای استفاده گردشگران تعبیه شده است. گذراندن ساعت هایی از شب در کنار این چشمه خنک، می‌تواند لحظاتی رویایی و خاطره‌انگیز را برای شما و دوستان‌تان ایجاد کند. چشمه لادر در فصول سرد آب یخ‌زده و قندیل‌های زیبایی تشکیل می‌دهد. طبیعت زمستان چشمه لادر نیز بسیار دیدنی است، با این وجود بیشترین میزان گردشگر را می‌توان در ماه‌های گرم سال در چشمه لادر مشاهده کرد. بدون تردید، سرسبزی طبیعت و وجود آب بیشتر چشمه در فصول گرم سال، سبب بازدید بیشتر در این مکان است. در طول سال به‌ویژه پس از بارندگی‌ها، با توجه به دمای محیط در ایام تابستان عصر و شب هنگام، در فصل بهار در طول روز و در فصل زمستان بیشتر در ساعات گرم روز حضور در این منطقه لذت بخش‌تر خواهد بود. در این منطقه علاوه بر چشمه لادر چندین چشمه، آبشار و حوضچه وجود دارد که در زمستان یخ بسته و در تابستان هوای محیط را خنک نگه می‌دارند.

عکس از صاحب نیوز

در مسیر چشمه لادر می‌توان به سمت چپ و راست رفت و از مسیرهای ویژه کوه‌ها بالا رفت تا به سرمنشا آب رسید. در این مسیر طبیعتی زیبا با غارهای کم‌عمق وجود دارند که قابل توجه طبیعت‌گردان بوده و در دل کوه‌های اطراف آن را گیاه پرسیاوش پوشانده است. از طریق بلوار دانشجو و عبور از روی پل غدیر و ورود به جاده کمربندی به سمت نجف‌آباد و ورود به جاده چشمه لادر که تابلوی آن ابتدای جاده نصب شده است یا از جاده مقابل جهاد دانشگاهی و عبور از آب‌گذر زیر جاده کمربندی می‌توان به جاده چشمه لادر وارد شد و با بازدید از این مکان زیبا و خاص از مشاهده طبیعت منحصربه فرد آن لذت برد.

عکس کاور از سایت گردشگری اصفهان

نویسنده: زهرا آذرنیوش


چشمه لادر در اصفهان​


عنوان : چشمه لادر در اصفهان


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا