چرا حضرت فاطمه با حضرت علی ازدواج کرد

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
چرا حضرت فاطمه با حضرت علی ازدواج کرد ، را از سایت همیار خاص ببینید

اول ذی الحجه، سالروز ازدواج امام علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیهاست که به این مناسبت پرسش و پاسخی پیرامون این موضوع تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

– سؤال

در روایات آمده است که «اگر علی ـ علیه السّلام ـ نبود برای حضرت فاطمه (س) همتایی پیدا نمی شد» و همچنین در مورد حضرت زهرا (س) نیز ذکر شده است که «اگر زهرا (س) نبود همتایی برای علی ـ علیه السّلام ـ پیدا نمی شد» سؤال این است که چرا حضرت علی ـ علیه السّلام ـ بعد از حضرت زهرا (س) ازدواج دیگری کردند؟ آیا روایت اشکال دارد یا اینکه دلیل دیگری دارد؟

– پاسخ

ازدواج حضرت علی ـ علیه السّلام ـ با حضرت زهرا (س) ازدواجی بی نظیر است و این بی نظیری از جنبه های مختلف است از جمله:

۱. ازدواج آنان به امر خدا بوده و از آسمان نازل شده است[۱].

۲. هر دو معصوم بوده اند چرا که آنان جزء اهل بیت پیامبرند و آیه تطهیر[۲] در شأن ایشان نازل شده و عصمت آن خاندان پاک را به تمام جهانیان اعلام کرده است.

۳. طبق روایات حضرت زهرا (س) سیده زنان (بانوی بانوان) است[۳] و علی ـ علیه السّلام ـ نیز سید و آقا در دنیا وآخرت می باشد[۴]. و…

و اما در ارتباط با سؤال فوق باید گفت: در روایات مختلف با تعابیر گوناگون بر این مطلب تأکید شده است که اگر علی ـ علیه السّلام ـ نبود همتا و هم شأنی برای حضرت زهرا (س) یافت نمی شد[۵]. به عنوان نمونه : از پیامبر اکرم ـ صلی الله علی علیه و آله ـ روایت شده است: «لولا علیٌ ماکانَ لفاطمهَ کفوٌ ابدا[۶]» اگر علی ـ علیه السّلام ـ نبود هرگز همتایی برای فاطمه (س) وجود نمی داشت. و فراوانی این گونه روایات صحت آن را تقویت می کند.

اما درباره ادعای دوم که در سؤال مطرح شده ـ اگر زهرا (س) نبود همتایی برای علی ـ علیه السّلام ـ پیدا نمی شد ـ باید گفت هرچند که اصل این سخن حق است وحضرت زهرا (س) تنها بانویی بود که می توانست همتای علی ـ علیه السّلام ـ باشد، ولی با تتبع نسبتاً وسیعی که صورت گرفت روایتی در این خصوص دیده نشد.

بنابراین آنچه می توان به روایات منسوب کرد این است که اگر علی ـ علیه السّلام ـ نبود همتایی برای حضرت زهرا (س) وجود نمی داشت و همانطور که ذکر شد این مطلب در روایات متعدد در کتب معتبری چون: کافی، تهذیب الاحکام و… آمده است و نمی توان آن را نادرست دانست.

درباره علت ازدواج حضرت علی ـ علیه السّلام ـ بعد از شهادت حضرت زهرا (س) باید نکاتی را متذکر گردید:

۱. حضرت زهرا (س) از لحاظ کمالات انسانی در بین زنان از بالاترین مرتبه برخوردار بود و هیچ نقصی نداشت به همین جهت بعضی از فقها فرموده اند: «تا زمانی که فاطمه زهرا (س) در قید حیات بودند ازدواج با زن دیگر بر حضرت علی ـ علیه السّلام ـ حرام بود[۷] چنانکه روایتی از ابوبصیر از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل می کند بر این مطلب دلالت می کند، ایشان می فرمایند: «حرم الله النساء علی علی ـ علیه السّلام ـ مادامت فاطمه (س) حیه قال: قلت کیف؟ قال: لانها طاهره لاتحیض[۸]» یعنی: خداوند متعال زنان را بر علی ـ علیه السّلام ـ تا زمانی که فاطمه (س) زنده بود حرام کرده بود. راوی می گوید: گفتم چرا؟ حضرت پاسخ داد: زیرا ایشان پاک بود و حیض نمی شد».

از این روایت می توان استفاده کرد که بعد از شهادت حضرت زهرا (س)، حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌توانست ازدواج کند چون حرمت ازدواج با زنان دیگر برای آن حضرت مقید و محدود به زمان زنده بودن حضرت زهرا (س) بوده است.

۲. علاوه بر مطلب فوق بنا بر بعضی روایات خود حضرت زهرا (س) به علی ـ علیه السّلام ـ وصیت کرد بعد از او با امامه دختر خواهر حضرت زهرا (س) ازدواج کند تا او از فرزندانش مراقبت کند[۹]. یعنی اصل ازدواج علی ـ علیه السّلام ـ بعد از فاطمه (س) مورد سفارش خود حضرت فاطمه (س) بوده است.

۳. شوهر هر زنی طبق آیه «الرجال قوامون علی النساء…[۱۰]» بر او قیمومیت و ولایت دارد و از آنجایی که حضرت زهرا (س) دارای مقام عصمت بودند کسی جز علی ـ علیه السّلام ـ که امام زمان حضرت فاطمه نیز بود این لیاقت را نداشت که همسر او باشد و حضرت فاطمه تحت قیمومیت او قرار گیرد و شاید بتوان روایت مورد بحث را علاوه بر سایر اموری که آن دو بزرگوار را همتای هم می کند، ناظر به این مطلب نیز دانست. اما چون مرد زیر قیمومیت و ولایت زن خود قرار نمی گیرد مانعی ندارد که با کسی که از حداقل شرط صحت ازدواج (مسلمان بودن) برخوردار است ازدواج کند چنانکه حضرت پیامبر اکرم ـ صلی علی علیه و آله ـ با بعضی از زنانی که به هیچ وجه قابل مقایسه با ایشان نبودند ازدواج کردند بنابراین علی ـ علیه السّلام ـ نیز می توانستند بعد از حضرت زهرا (س) با زنان دیگر ازدواج کنند.

نتیجه بحث:

روایاتی که دلالت بر این دارند که اگر علی ـ علیه السّلام ـ نبود برای حضرت فاطمه (س) همتایی وجود نداشت نمی تواند مانعی برای ازدواج حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ بعد از شهادت حضرت زهرا (س) باشد.

—————————————————————-

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱ـ شیخ حسین انصاریان، نظام خانواده در اسلام، قم: ام ابیها، ج اول، ۱۳۷۵، ص ۱۵۳ـ۱۶۷. (پیرامون موضوع همتایی و هم شأنی در ازدواج).

۲ـ آیت الله، ابراهیم امینی، بانوی نمونه اسلام، قم: شفق، ۱۳۷۲، ص ۴۷ـ۶۶ (پیرامون ازدواج حضرت زهرا (س) با حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و مطالعه کل کتاب برای آشنایی بیش تر با حضرت فاطمه (س) مفید است.

۳ـ آیت الله. جعفر سبحانی، فروغ ولایت، بی جا: صحیفه، ج اول، ۱۳۶۸، ص ۹۵ـ۱۰۰ (پیرامون ازدواج حضرت زهرا (س) با حضرت علی ـ علیه السّلام ـ ).

—————————————————————

پی نوشت ها:

[۱] . رک: شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، مشهد، الموتمه العالمی الامام الرضا(ع)، چاپ اول، ۱۴۱۳، ج۱، ص ۴۳۶-۴۳۸، ح۱۷۴ و ص۴۴۰، ج۱۷۶؛ و محمد باقر، مجلسی، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفاء، چاپ دوم، ۱۴۰۳، ج۴۳، ص۱۴۴ـ۱۴۵، ح۴۷.

[۲] . احزاب/۳۳.

[۳] . رک: رحمانی همدانی، احمد، فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی، تهران، نشر المرضیه، چاپ دوم، ۱۳۷۲، ص۶۶، ح۱۱.

[۴]. رک: همان، ح۱۰.

[۵]. رک: محمد بن یعقوب، کلینی، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۸۸ق، ج۱، ص۴۶۱؛ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، ۱۳۶۵، ج۷، ص۴۷۰، ح۹۰؛ عیون اخبار الرضا(ع)، همان، ص۴۴۰، ح۱۷۶؛ بحارالانوار، همان، ج۴۰، ص۷۷ و ج۴۳، ص۵۸، ۹۲-۹۳، ۱۰۷ و ۱۴۵.

[۶] . بحارالانوار، همان، ج۴۳، ص۵۸.

[۷] . البحرانی، الحدائق الناضره، قم، جامعه المدرسین، ۱۳۶۳، ج۲۳، ص۱۰۸.

[۸] . تهذیب الاحکام، همان، ص۴۷۵، ج۱۱۶.

[۹] . رک: بحارالانوار، همان، ج۲۸، ص۳۰۴ و ج۴۳، ص۱۹۲ و فاطمه الزهرا (س)، بهجه قلب المصطفی، همان، ص۵۵۰.

[۱۰] . نساء/۳۴.


منبع : همیارخاص

.
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا