پرورش عروس هلندی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
پرورش عروس هلندی را در همیار خاص ببینید

پرورش عروس هلندی.png

شما باید بدانید که آن‌ها نمی‌توانند هم پدر و مادر خوبی و هم حیواناتی اهلی، خانه‌نشین و فداکار باشند. جفت‌گیری، آن‌ها را مشغول خواهد کرد و به‌عنوان یک قاعده کلی، آن‌ها به این امر تمرکز کرده که دیگر حواسشان به شما نیست.پرورش عروس هلندی آسان است، اما مهم است که عروس هلندی شما با مسئولیت‌پذیری پرورش پیدا کند و مطمئن شوید که می‌توانید محیط خوبی برای عروس هلندی‌هایی که تولید می‌کنید فراهم کنید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا شما را با مراحل پرورش عروس هلندی آشنا کنیم.

نکاتی قبل از شروع

پرورش عروس هلندی کار دشواری نیست، اما علاوه بر آمادگی زیاد، به زمان و تعهد شما نیز احتیاج دارد. قبل از شروع، باید اطمینان حاصل کنید که عروس هلندی ماده و نر برای تولیدمثل مناسب هستند و پرندگان از همه چیزهایی که برای پرورش بچه خود لازم دارند برایشان فراهم کنید.یکی از مزیت‌های این پرنده نسبت به سایر پرندگان زینتی این است که دارای طول عمر بیشتری نسبت به سایر دارد. به‌طوری‌که به‌صورت متوسط بین ۱۷ تا ۲۰ سال عمر می‌کند.


شرایط فیزیکی

قبل از اینکه اجازه تولیدمثل بدهید، پرورش‌دهندگان باید ازنظر جسمی در شرایط خوبی باشند. زمان پرورش عروس هلندی پروبال باید تمیز و صاف باشد. چشمان شفاف روحیه پر جنب‌وجوش و اینکه آن‌ها باید از وزن خوبی برخوردار باشند.

تعیین جنسیت عروس هلندی

اگر شخص موردنظر اطلاعات کافی در مورد تعیین جنسیت این پرنده نداشته باشد ممکن است در انتخاب جنس ماده و نر این پرنده دچار اشتباه شود و نتواند تولیدمثل را شروع کند.اما یک نکته مهم و اساسی در تعیین جنسیت پرنده این است که تا قبل از شش ماهگی بدون انجام آزمایش دی ان ای نمی‌توان تعیین جنسیت آن را انجام داد. به همین دلیل بسیاری از صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که برای اطلاع دقیق از جنسیت عروس هلندی باید از آزمایش دی ان ای انجام داد.

اطمینان حاصل کنید که پرنده‌های شما به‌اندازه کافی بزرگ هستند. آن‌ها باید ازنظر جسمی قادر به تولیدمثل باشند بااین‌حال، بلوغ جنسی فقط در سن 15 تا 24 ماهگی حاصل می‌شود.برای پرورش عروس هلندی و تولیدمثل، پرنده نر و ماده شما باید حداقل 18 ماه داشته باشند. ماده‌های جوان ممکن است مشکلاتی مانند اتصال تخم‌مرغ داشته و پرندگان جوان‌تر نیز ممکن است به‌خوبی از نوزادان خود نتوانند مراقبت کنند.

جفت مناسب پرندهاتصال تخم‌مرغ

شرایطی است که تخم‌ها در کلوآکا گیر می‌کنند. این ممکن است منجر به عفونت و حتی مرگ شود.

خویشاوندی

پرندگان مرتبط شانس بیشتری برای داشتن نوزادان ضعیف یا تغییر شکل یافته دارند. اگر از رابطه پرندگان خود مطمئن نیستید، با شخصی که پرنده‌های شما را پرورش داده تماس بگیرید تا از ارتباط آن‌ها با یکدیگر مطلع شوید. در صورت خویشاوندی آن‌ها پرورش عروس هلندی را متوقف کنید.

سلامتی

قبل از تصمیم‌گیری برای پرورش عروس هلندی و تولید نژاد عروس هلندی، بهتر است پرندگان خود را نزد دامپزشک پرندگان ببرید تا قبل از تولیدمثل از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. این کار کمک می‌کند تا از هرگونه بیماری یا نقصی که پرندگان شما دارند محافظت کنید. وزن همچنین به‌خوبی نشان‌دهنده سلامت در آن‌ها است.

اضافه‌وزن عروس هلندی

اضافه‌وزن احتمال ناباروری در هر دو جنس و اتصال تخمک در ماده را افزایش می‌دهد. اگر از اضافه‌وزن او مطمئن نیستید، سعی کنید استخوان سینه پرنده خود را احساس کنید. اگر نمی‌توانید استخوان سینه را احساس کنید، پس او اضافه‌وزن دارد.

کمبود وزن عروس هلندی

کمبود وزن ممکن است نشان دهد که پرنده شما به بیماری مبتلا است یا اینکه یک پرنده از ظرف غذا محافظت می‌کند و از غذا خوردن او جلوگیری می‌کند. قبل از شروع پرورش عروس هلندی، بدانید که چه چیزی باعث کمبود وزن پرنده شما می‌شود.نکته: درهرصورت، پرندگان کم‌ وزن و چاق را نباید در برنامه تولیدمثل قرار داد.

وزن کم عروس هلندی پرورش نادرست دو گونه از پرنده

پرورش پرندگان مرتبط عملی نادرست است که احتمال نقایص ژنتیکی را افزایش می‌دهد. نتیجه این کار می‌تواند جوجه هایی ضعیف یا بیمار، یا جوجه هایی باشد که انگشتان پا ازدست‌رفته یا تغییر شکل داده‌اند، کمر پیچ‌خورده، لکه‌های طاسی (همان‌طور که در لوتینوس اغلب دیده می‌شود) و نقایص ژنتیکی داخلی است که می‌تواند باعث مرگ جوجه‌ها شود.

دلیل اینکه پرورش‌دهندگان پرندگان مرتبط را جفت می‌کنند تمایل به رسیدن به جهش‌های خاص دارند. با داشتن ژن‌های مغلوب، نر و ماده در صورت ایجاد جهش خاص نیاز به داشتن یک ویژگی ژنتیکی دارند.ساده‌ترین راه برای رسیدن به آن، پرورش پرندگان مرتبط است. بااین‌حال، این یک عمل توصیه‌شده نیست. باید تلاش شود تا صفات موردنظر در پرندگان غیر مرتبط یافت شود.

توجه

بهتر است پرندگان جدید قبل از قرار دادن آن‌ها در قفس بقیه آزمایش و قرنطینه شوند تا خطر انتقال بیماری که می‌تواند پرنده‌های شما را ویران کند، به حداقل برسد.همه پرنده‌ها پدر و مادر خوبی نمی‌شوند. اگر والدین سهل‌انگاری می‌کنند یا رفتار ناخوشایند با جوجه ها دارند، ممکن است مجبور شوید بچه‌ها را جداگانه بزرگ کنید. قبل از تصمیم به تولید نژاد و پرورش عروس هلندی ، اطمینان حاصل کنید که وقت و انرژی لازم را برای پرورش دارید.

آمادگی تولیدمثل و پرورش عروس هلندی

روزانه 10-12 ساعت نور مصنوعی روشن یا طبیعی تأمین کنید.آن‌ها در هر زمان از سال تولیدمثل می‌کنند، اما برای تولیدمثل آن‌ها به مقدار مناسبی از نور نیاز دارند. اطمینان حاصل کنید که پرنده‌های شما به مدت 10-12 ساعت در روز منبع نور طبیعی یا درخشان دارند.به‌خوبی به پرندگان خود غذا دهید.قبل از تولیدمثل، اطمینان حاصل کنید که غذای پرنده شما خوب است. به آن‌ها یک رژیم غذایی متعادل و مناسب بدهید. پرندگان خود را مرتباً بررسی کنید تا مطمئن شوید دسترسی هر دو به غذا و آب ظروف برابر است. اگر یک پرنده از آب و غذا محافظت می‌کند، می‌توانید ظروف آب و غذا اضافه کنید.ناز آوردن پرنده ی مادهغذاهای خوب عبارت‌اند از:

مخلوط دانه عروس هلندیغذاهای نرم مانند سبزیجات، ماکارونی، برنج پخته، لوبیای پخته، نان گندم مرطوبدانه‌های جوانه‌زدهاستخوان برش یا بلوک‌های معدنی کلسیم مکمل‌ها (برای پاشیدن غذاهای دیگر) مانند اسپیرولینا، اکیناسه و پروزیمآب تازه و تمیز (چند بار در روز آن را تغییر دهید)جفت خود را درون یک قفس بزرگ قرار دهید

پرنده‌های شما بعد از بیرون آمدن بچه‌هایشان به فضای کافی برای پرورش و حتی محیط بیشتری احتیاج دارند. اطمینان حاصل کنید قفسی که برای پرورش عروس هلندی دارید که جفت خود را درون آن قرار داده‌اید 182 سانتی‌متر در 91 سانتی‌متر باشد.می‌توانید این جفت را چند هفته قبل از تهیه لانه در محوطه محفظه آن‌ها قرار دهید تا آن‌ها بتوانند یکدیگر را بشناسند و برای تولیدمثل همگام شوند.قفس را در یک قسمت ساکت و آرام خانه خود قرار دهید تا به آن‌ها آرامش دهید که برای تولیدمثل، پرورش، جوجه ریزی و پرورش بچه‌های خود آماده شوند.

تهیه قفس

پس‌ازاینکه این جفت حداقل دو هفته باهم بودند و آن‌ها باهم کنار آمدند، پس باید یک لانه هنگام پرورش عروس هلندی برای آن‌ها تهیه کنید. هنگام انتخاب لانه، برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

تهیه قفس برای پرنده جنس قفس

لانه انواع مختلفی ازجمله جعبه‌های فلزی، پلاستیکی و چوبی دارد. چوب انتخاب خوبی است زیرا آن‌ها ورودی آن را می‌جوند تا آن را مطابق با مشخصات خود تنظیم کنند.

درب عقب لانه

برخی از جعبه‌های تودرتو دارای یک درب دسترسی عقب هستند تا بتوانید بدون ایجاد مزاحمت برای پرنده ماده، جوجه‌ها را بررسی کنید.

محیطی دنج برای پرورش عروس هلندی

در پرورش عروس هلندی والدین از یکجا برای ایجاد لانه‌ای دنج و مطمئن برای جوجه‌ها استفاده می‌کنند. بهترین مواد برای لانه‌سازی ماسه‌بادی، پوشال کولر و یا خاک‌اره نرم یا مواد کاغذی بدون رنگ مانند کاغذ سفید ساده است.از تراش سرو استفاده نکنید زیرا روغن‌های موجود در این ماده می‌تواند جوجه‌ها را از بین ببرد یا به آن‌ها آسیب برساند.

کمک به عروس هلندی نر

شما می‌دانید که د وقتی نر شروع به آماده‌سازی لانه می‌کند پس پرنده‌ها در حال آماده شدن برای جفت شدن هستند. آن ها دهانه لانه را می‌شکند تا آن را به‌اندازه‌ای که ترجیح می‌دهند بزرگ کنند. پرنده نر همچنین چوب های جای خواب را به شکلی که دوست داشته باشد ترتیب خواهد داد. وقتی جعبه را به شکلی که می‌خواهد درست کرد، آنگاه اجازه ورود ماده را می‌دهد.

علائم جفت‌گیری

هنگامی‌که زمان جفت شدن پرنده نر است، یک رقص جفت‌گیری انجام می‌دهد. در طول این رقص، او سر خود را حلزونی خواهد کرد، دور خود را پر خواهد کرد و آواز می‌خواند.همچنین مرتباً نظافت پرندگان را متوجه خواهید شد. هنگامی‌که ماده آماده جفت شدن است، خم می‌شود.• ممکن است جفت‌گیری یک دقیقه طول بکشد و پس از آن نر پرواز کند.• پرنده ماده باید حدود دو هفته پس از جفت‌گیری تخم‌های خود را بگذارد.

نگاهی دلبرانه به پرنده ی نرپرورش تخم مرغ

ماده در بیشتر اوقات روی تخم مرغ‌ها می‌نشیند. ممکن است متوجه شوید که هر دو پرنده برخی از پرهای خود را بیرون می‌کشند تاکمی پوست برهنه را نشان دهند. به این عمل وصله بچه گفته می‌شود و والدین این کار را می‌کنند تا پوست برهنه آن‌ها بتواند با تخم‌ها تماس بگیرد.

حدود 3 هفته طول می‌کشد، اما قبل از اینکه آماده جوجه ریزی باشد، او حدود یک هفته تخم‌گذاری می‌کند. او تقریباً هر 48 ساعت یک‌بار تخم می‌گذارد تا زمانی که کلا حدود دو تا هشت تخم را بگذارد.در پرورش عروس هلندی، پرنده نر درحالی‌که تخم‌مرغ را پرورش می‌دهد غذای ماده را تأمین می‌کند.

مزاحم نشوید

بعد از دوره روی تخم نشینی (انکوباسیون) 21 روزه که گذشت، تخم‌ها خارج می‌شوند. می‌توانید نگاهی سریع به لانه بیندازید تا مطمئن شوید جوجه مرده یا ناقصی وجود ندارد؛ اما در غیر این صورت سعی کنید مزاحم خانواده جدید نشوید. هنگام پرورش عروس هلندی به والدین و نوزادان اجازه دهید تاکمی وقت برای برقراری ارتباط برقرار کنند.

جدا کردن جوجه‌ها

عروس‌های هلندی تا حدود هشت تا 10 هفتگی روند غذا خوردن بدون کمک والدین را شروع نمی‌کنند. در این مرحله ممکن است بخواهید برای جلوگیری از تولیدمثل، جوجه‌های نر و ماده را از یکدیگر جدا کنید.خواهران و برادران در صورت مناسب بودن ممکن است جفت شوند، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از جوجه های ناخواسته، جوجه‌های نر را از جوجه‌های ماده جدا کنید.

جدا کردن جوجه های نر از ماده کاهش فعالیت تولیدمثل

بعدازاینکه پرنده‌هایتان جوجه‌ها را جفت کرده و تولید کردند، ممکن است بخواهید اقدامی انجام دهید تا از جفت شدن مجدد آن‌ها جلوگیری کنید. چند کار مختلف وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از جفت‌گیری انجام دهید.

مصرف ویتامین E را کاهش دهید (که پرورش را تحریک می‌کند)نور را کم کنید.تأمین کمی نور در روز باعث دلسرد شدن تولیدمثل می‌شود. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید میزان نوری را که پرندگان شما دریافت می‌کنند از 10-12 ساعت به حدود هشت ساعت در روز کاهش دهید. با این کار شرایط زمستانی شبیه‌سازی می‌شود و احتمال جفت شدن عروس هلندی‌های شما کمتر می‌شود.لانه را بردارید.هنگامی‌که عروس هلندی‌ها از لانه برای پرورش جوجه‌ها استفاده کردند، می‌توانید لانه را از قفس خارج کنید.غذاهای نرم را از بین ببرید.به پرندگان خود غذای نرم مانند پاستا، لوبیا و نان مرطوب ندهید. بااین‌حال، مطمئن شوید که هنوز غذای مقوی زیادی به پرندگان خود می‌دهید.مضرات جفت‌گیری مجدد

این رفتار پربار می‌تواند برای سلامتی آن‌ها مضر باشد و آن‌ها دلسرد شوند. زیرا آن‌ها مواد مغذی لازم را تخلیه می‌کنند و باعث فرسودگی جسمی خود می‌شوند، به‌طور بالقوه منجر به مشکلات جدی بهداشتی، به‌ویژه برای پرنده ماده می‌شود. مانند اتصال تخم و پریتونیت تخمک یا حتی مرگ ناشی از مشکلات مربوط به اصلاح نژاد شود.

پیشنهاد

در پرورش عروس هلندی توصیه می‌شود فقط به پرنده خود اجازه دهید در هر فصل دو بار تولیدمثل کند. بیشتر اوقات، پرنده‌ها تخم‌گذاری جدید را شروع می‌کنند درحالی‌که هنوز در لانه جوجه دارند.اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است بخواهید جوجه‌ها را بردارید تا والدین بتوانند روی تخم‌گذاری جدید تمرکز کنند. یا حداقل غذای کمکی به آن‌ها بدهید.

تولیدمثل زود به زود پرنده الزامات بهداشتی پرورش عروس هلندی

برای اطمینان از سلامتی عروس‌های هلندی و جوجه های آن‌ها، یک جفت نر و ماده باید بدون ارتباط، عاری از بیماری و نقص مادرزادی و بین 2 تا 5 سال باشند. باید بدانید که اگر از ویتامین در آب آنان استفاده می‌کنید هر دو روز یک‌بار آب را تعویض نمایید.مواظب باشید که میوه‌هایی که برای عروس هلندی قرار می‌دهید به مدت دو ساعت یا حداکثر سه ساعت در قفس قرار داده شوند و پس از آن دور ریخته شوند. در کف قفس از روزنامه استفاده نکنید زیرا برای آن ها سمی و مضر است.

ظرف آب

پاکیزگی ظرف آب عروس هلندی نیز یکی دیگر از اصول مهم در پرورش عروس هلندی است. زیرا ماندن آب بیش از سه روز سبب لیز شدن دیواره‌های ظرف می‌شود و سبب بروز مسمومیت‌هایی خواهد شد.بنابراین حتی‌الامکان روزانه یک‌بار آب آن‌ها را تعویض نمایید. ظرف غذا را درصورتی‌که عاری از مدفوع است ماهیانه یک‌بار، در غیر این صورت در هر جلسه تعویض دانه آن را با آب داغ همراه با شوینده کاملاً تمیز نمایید.

بیماری ها

از بیماری های عروس هلندی می توان به موارد زیر اشاره کرد.


لاغری یبوستراشیتیسم نرمی استخوان بیماری میلیا بیماری کوکسیدین بیماری‌های پاغش کردن و بیهوشیبی اشتهایی غده یا ورم اشاره کرد که می‌تواند یک پرنده را درگیر کند. بعد از اطمینان سلامتی، پرورش عروس هلندی و تکثیر این پرنده هم مثل هر کار دیگری، نیازمند اطلاعات و امکانات خاصی است و برای سلامتی عروس هلندی و همین‌طور جوجه‌هایش لازم است که از قبل در این موردمطالعه کافی داشته باشید.

بیماری های احتمالی عروس هلندی نکات برجسته

مکان نگهداری عروس هلندی نباید تاریک باشد. به نور اهمیت دهید.مکان نگهداری از عروس هلندی باید به دور از باد کولر و باد پنکه باشد. اگر قفس پرنده در کنار پنجره است، پنجره را ببندید.قفس پرنده نباید در معرض نور شدید خورشید قرار داشته باشد؛ زیرا نور و گرمای آفتاب، عروس هلندی را تلف می‌کند.بهتر است قفس را درجاهای شلوغ منزل خود قرار دهید تا ترس پرنده بریزد.بدترین مکان برای پرورش عروس هلندی، آشپزخانه است؛ زیرا در این مکان، گازها و بوهای مختلف پخش می‌شود و ممکن است باعث ناراحتی پرنده‌ها شود.

صحبت پایانی

امیدواریم توانسته باشیم در رابطه با پرورش عروس هلندی به شما کمک کرده باشیم و پرنده شما یک تولیدمثل خوبی را پیش رو داشته باشد.



منابع:
wikihow.com

beautyofbirds.com
 
  • برچسب ها
    آموزش پرورش عروس هلندی pdf بیماری های احتمالی عروس هلندی درآمد پرورش عروس هلندی سالن پرورش عروس هلندی تهران سالن پرورش عروس هلندی در اصفهان طرح توجیهی پرورش عروس هلندی علائم جفت‌گیری عروس هلندی فیلم سالن پرورش عروس هلندی پرورش عروس هلندی به سبک حرفه ای ها پرورش عروس هلندی گله ای کمک به عروس هلندی نر
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا