وام ودیعه مستاجر

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
وام ودیعه مستاجران/وام ودیعه مستاجر/وام ودیعه مسکن مستاجران/وام ودیعه مسکن برای مستاجران/وام ودیعه مسکن به مستاجران کم درآمد/وام ودیعه مسکن مستاجران چقدر است/وام ودیعه مسکن مستاجران نی نی سایت/شرایط وام ودیعه مسکن مستاجران/ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران/وام ودیعه به مستاجران



حسن روحانی رئیس جمهور امروز چهارشنبه یکم مرداد در نشست هیئت دولت اعلام کرد: سقف وام ودیعه مسکن برای مستأجران از هفته آینده اجرایی شده و سقف این وام برای مستأجران تهرانی، ۵۰، شهرهای بزرگ ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است.

وی نرخ سود این تسهیلات را ۱۳ درصد اعلام کرده است؛ این در حالی است که پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر اعطای تسهیلات ودیعه اجاره مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد شنیده می‌شد که نشان می‌دهد با دستور مقامات ارشد دولتی، نرخ سود یارانه‌ای به این تسهیلات تعلق گرفته است.

روحانی ادامه داد: دولت تصمیم گرفته خانواده‌هایی که دارای حقوق ثابت هستند و همچنین آنهایی که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، بتوانند در تهران ۵۰ میلیون و در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون و در شهرهای کوچک‌تر ۱۵ میلیون وام با سود ۱۳ درصد بگیرند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این وام کمک بسیار خوبی برای مستأجران عزیز است. مستأجران تهرانی می‌توانند ۵۰ میلیون از بانک قرض بگیرند و سود آن را به بانک برگردانند و پایان قرارداد که معمولاً یک ساله است نیز اصل پول را به بانک برگردانند. از هفته دیگر بانک مرکزی و وزارت مسکن ویژگی‌های دریافت این وام را اعلام می‌کند. این گام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای مستأجران برمی‌دارد.

تعداد افراد مشمول وام ودیعه چند نفر است؟

به گزارش خبرنگار مهر، اگر اظهار نظر رئیس جمهور در این خصوص ملاک باشد، تعداد افراد حقوق بگیر در کشور اعم از نیروهای مسلح، دستگاه‌های اجرایی و افراد شاغل و بازنشسته، ۴ میلیون و ۷۴۷ هزار نفر است؛ حدود ۱۴ میلیون نفر هم دارای کد بیمه (کارگری) هستند.

از سوی دیگر، بر اساس اعلام محسنی بندپی، سرپرست سابق وزارت رفاه، تعداد خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی)، ۳ میلیون خانوار بوده‌اند.

بنابراین از جمع این ۲۲ میلیون نفر (خانوار)، کسانی که مستأجر باشند، مشمول این تسهیلات می‌شوند. البته پیش بینی می‌شود در جزئیاتی که هفته آینده قرار است توسط بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اعلام شود، شروط دیگری هم برای دریافت این وام اعلام شود. مثلاً برخی حقوق بگیران مستأجر، به دلیل بالا بودن حقوق و دستمزد مشمول دریافت این وام قرار نگیرند. باید درباره مشمولان این وام منتظر اعلام جزئیات از سوی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی باشیم.

هر مستاجری مشمول وام است؟

آیا مستأجران با هر الگوی مصرفی مشمول وام هستند؟ وزیر راه و شهرسازی اخیراً اعلام کرده در تهران مستأجران واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متری و در سایر شهرها، کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن خواهند شد.

بر اساس اطلاعات موجود در سامانه شهرداری تهران، در پایتخت ۲ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۷۶ واحد مسکونی وجود دارد؛ اما تعداد واحدهای زیر ۷۵ متر آن هم در مناطق میانی و جنوبی این شهر قرار دارند، مشخص نیست.

بر اساس آمار، ۴۰ درصد خانوارهای شهری و ۴۲ درصد ساکنان پایتخت، مستأجر هستند.

رقم اقساط وام ودیعه اجاره مسکن چقدر است؟

بر اساس اعلام رئیس جمهور، وام ودیعه مسکن فعلاً قرار است برای یکسال در اختیار مستأجران قرار بگیرد چرا که عمده قراردادهای اجاره یکساله هستند. بر همین اساس، وام ودیعه مسکن به صاحب خانه‌ای که ملک خود را به مستأجر هدف، اجاره داده است، پرداخت می‌شود و موجر باید اصل وام را پس از یکسال در موقع اتمام قرارداد اجاره به بانک بازگرداند؛ مستأجر نیز باید ۱۳ درصد سود وام را به بانک عامل پرداخت کند.

در مورد نحوه محاسبه سود این وام دو احتمال وجود دارد:

احتمال اول:


دولت با فرمول فعلی وام‌های مرسوم بانکی نرخ سود را محاسبه کند. البته در فرمول فعلی، وام گیرنده هر ماه بخشی از اصل وام را به همراه سود به بانک پرداخت می‌کند اما در وام ودیعه، کل وام در انتهای دوره یکساله بازپرداخت می‌شود. با این وجود اگر دولت این فرمول را مبنای محاسبه قرار دهد، در این صورت بر اساس ۳ مدل وام ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومانی اعلامی از سوی رئیس جمهور، رقم سود این تسهیلات که باید توسط مستأجر به بانک پرداخت شود با توجه به نرخ سود ۱۳ درصد، حدوداً به این شرح است:

وام ۵۰ میلیون تومانی: کل سود یک ساله وام، ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان یعنی ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است و مستأجر باید به بانک پرداخت کند

وام ۳۰ میلیون تومانی: کل سود یک ساله وام، ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان یعنی ماهانه ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان است و مستأجر باید به بانک پرداخت کند

وام ۱۵ میلیون تومانی: کل سود یک ساله وام، یک میلیون و ۷۷ هزار تومان یعنی ماهانه ۹۰ هزار تومان است که مستأجر باید به بانک پرداخت کند

احتمال دوم:

با توجه به اینکه در وام ودیعه کل اصل وام در انتهای دوره یکساله بازپرداخت می‌شود، و اینگونه نیست که هر ماه بخشی از اصل وام نیز همراه سود بازپرداخت شود، بنابراین ممکن است دولت نرخ سود ۱۳ درصد را روی اصل وام لحاظ کند. براین اساس با نرخ سود ۱۳ درصد، سود ماهانه ای که مستأجر باید به بانک پرداخت کند به این شرح است:

وام ۵۰ میلیون تومانی: کل سود یکساله وام، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یعنی ماهانه حدود ۵۴۱ هزار تومان

وام ۳۰ میلیون تومانی: کل سود یکساله وام، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان یعنی ماهانه حدود ۳۲۵ هزارتومان

وام ۱۵ میلیون تومانی: کل سود یکساله وام، یک میلیون و ۹۵۰ هزارتومان یعنی ماهانه حدود ۱۶۲ هزارتومان
 
  • برچسب ها
    ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران شرایط وام ودیعه مسکن مستاجران وام ودیعه به مستاجران وام ودیعه مستاجر وام ودیعه مستاجران وام ودیعه مسکن برای مستاجران وام ودیعه مسکن به مستاجران کم درآمد وام ودیعه مسکن مستاجران وام ودیعه مسکن مستاجران نی نی سایت وام ودیعه مسکن مستاجران چقدر است
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,094
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا