همه پرسی جمهوری اسلامی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
همه پرسی جمهوری اسلامی ، را در همیارخاص بخوانید

برچسب‌ها​

آری به جمهوری اسلامی، ۱۲ فروردین روزی برای همه ایرانیان​


شیراز-ایرنا-دوازدهمین روز از فروردین ۱۳۵۸ بیش از ۹۸ درصد مردم ایران با تفکر و اندیشه‌های متنوع ،مختلف و گاه متضاد در قالب برگزاری همه پرسی سراسری،آری قاطعی به جمهوری اسلامی گفتند.

۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نتایج رفراندوم تغییر نظام حکومت ایران که روزهای ۱۰و ۱۱ فروردین برگزار شد، اعلام و ۹۸۲ درصد واجدین شرایط در این همه پرسی به «جمهوری اسلامی» رای «آری» دادند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی(ره) همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر کشور برگزار شد.

براساس اسناد و عکس‌هایی که در آرشیو ایرنا نیز وجود دارد صفوف طولانی و شرکت اکثریت مردم از هر قشر و اندیشه ای در این همه پرسی مشاهده می شود،افرادی که بعضا حجاب اسلامی کاملی هم ندارند و یا کراوات پوشیده و به قول معروف سه تیغ هم کرده اند.

براساس اعلام دولت موقت، در رفراندم برگزار شده، ۲۰ میلیون و ۲۸۸ هزار تن (۹۸ و دو دهم درصد آراء) به حذف سلطنت و برقراری نظامی اسلامی «بله» گفتند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی از روزهای نخستین پیروزی انقلاب، تاکید ویژه‌ای به برگزاری رفراندوم داشتند و روز ۱۲ فروردین را روز نخستین حکومت الله دانستند که در تقویم رسمی نیز این روز به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نامگذاری شد.

در تاریخ معاصر ایران ۵ همه پرسی برگزار شده است که اولین آن در سال ۱۳۳۲ برای انحلال مجلس هفدهم شورای ملی و آخرین آن در سال ۱۳۶۸ برای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دومین همه پرسی ایران در سال ۱۳۴۰ با عنوان انقلاب سفید شاه و ملت،سومین آن در سال ۱۳۵۸ برای تغییر رژیم شاهنشاهی به جمهوری اسلامی و چهارمین نیز در سال ۱۳۵۸ برای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

درخواست‌های همه پرسی که به آری منجر نشد

از سال ۱۳۶۰ تا دهه ۹۰ بارها پیشنهاد برگزاری همه پرسی از سوی روسای جمهور، احزاب و اشخاص مختلف داده اما تاکنون با موافقت مواجه نشده است.

از پیشنهاد حزب کارگزاران در سال ۱۳۷۵ برای برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی برای نوعی ریاست جمهوری مادام‌العمر هاشمی رفسنجانی تا پیشنهاد اصلاح طلبان در سال ۸۱ پیرامون برگزاری رفراندوم برای نظارت استصوابی و اختیارات رئیس‌جمهور.

محمود احمدی نژاد نیز در اسفند ۸۸ نیز برای طرح هدفمندی یارانه‌ها و حسن روحانی در دیماه ۹۳ پیرامون مذاکرات برجام پیشنهاد برگزاری همه پرسی را دادند.

امروز ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ سالگرد رأی قاطع ملت ایران به پایه‌گذاری نظام جمهوری اسلامی است که بدین ترتیب ثمره مبارزات ده‌ها ساله ضد طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و پایه‌های سلطنت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی فروریخت.

مژده رهایی از ۱۲ فروردین ۵۸

استاندار فارس به مناسبت رفراندوم ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی پیام تبریکی صادر کرد.

متن پیام عنایت الله رحیمی به این شرح زیر است: رفراندوم ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نویدی بر استقلال و مژده ی آزادی و تجلی آرمانِ امامِ راحلِ عظیم الشأن و خواستِ ملت بزرگ ایران در آیینه ی درخشان «جمهوری اسلامی» بود،در بحبوحه ی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شعارِ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» آوای رسای جویندگان حق و فضیلت و منتظران رهایی از بند استبداد بود و در نهایت در ۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ برگ سبز «آری» و انتخاب «جمهوری اسلامی» مژده ی رهایی و امید به آینده ای آرمانی و الهی – انسانی گردید.

در ادامه پیام استاندار فارس آمده است: ملت بزرگ ایران به رهبری امام خمینی(ره) با انتخاب «جمهوری اسلامی» در تعیین سرنوشت خود، نقش آفرین شده تا مردم سالاری دینی محقق گردد و هر شهروند ایرانی بتواند در تعیین سرنوشت خویش، نقش آفرینی کند و الگویی جدید از مردم سالاری را به جهان عرضه نماید و با تاکید بر آرمان های بلند شهدای عزیز و گرانقدر، «جمهوری اسلامی» با دو بال پرواز؛ یعنی، جمهوریت و اسلامیت، تأمین کننده توسعه و آبادانی ایران و تضمین کننده تعالیِ معنوی انسان باشد.

در ادامه مطلب آورده شده: جای بسی مباهات است که نظام مردم سالارِ جمهوری اسلامی، علیرغم کارشکنی های استکبار جهانی، پس از گذشتِ چهاردهه عزتمندی اکنون در آستانه قرن جدید با شتاب هرچه بیشتر در جهت توسعه، تعالی و افتخارآفرینی گام برمی دارد و بیانیه ی گام دوم انقلاب، آینده ای بسیار امیدبخش را نوید می دهد.

رحیمی یادآور شده است که امسال ملت بزرگ ایران در آغازین روزهای سال نو، روز جمهوری اسلامی را در حالی گرامی می دارد که لبخند شیرین بهار با اعیاد شعبانیه و رویش گل های باغ امامت و ولایت تقارن دارد و بهاران، روحبخش تر است گرچه تلخکامی بیماری عالمگیرِ کرونا،‌ بر آن سایه انداخته باشد.

رحیمی ضمن گرامیداشت روز ۱۲ فروردین، روز «جمهوری اسلامی» و تبریک اعیاد شعبانیه، از یکایک شهروندان گرامی و مسئولین که در پیشبرد امور و توسعه همه جانبه استان در راستای خدمت به مردم و سرفرازیِ نظام جمهوری اسلامی، همکاری و بذل محبت کرده اند صمیمانه تقدیر و تشکر کرده و به وجودِ ارزشمند و همت والایِ آن همراهانِ همدل، درود فرستاده است.

استاندار فارس در پایان این پیام تصریح کرده: امیدوارم سالی که به فرمایشِ مقام معظم رهبری، سال « تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری شده است؛ سالِ توفیقات بزرگ در تمام زمینه ها به ویژه در زمینه ی «تولید» و حرکت به سمت افق های بلند برای مردم و نظام جمهوری اسلامی، مقدر گردد و برای قوام و استمرارِ مردم سالاری دینی و حفاظت از منافع ملی در انتخابات ۱۴۰۰ با مشارکت حداکثری، برگ زرین دیگری به کارنامه پرافتخار ملت بزرگ ایران ضمیمه شود.

سرآغاز حاکمیت مردم سالاری دینی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس نیز به این مناسبت بیانیه ای صادر کرده است.

در متن این بیانیه آمده است: یوم الله ۱۲ فروردین، طلیعۀ استقرار نظام جمهوری اسلامی و سرآغاز حاکمیت مردم سالاری دینی به معنای واقعی کلمه، نظامی متکی برمردم با هندسۀ عمومی جامعۀ اسلامی است و یوم الله ۱۲ فروردین نقطۀ عطف مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران و بلکه ملل مظلوم و مستضعف و حق طلبان جهان است.

در این بیانیه آمده است: در این فتح الفتوح و عید بزرگ ملت شریف و بصیر ایران، اعتقاد وثیق و نگاه دقیق معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی«رحمت الله علیه» به نقش اصیل و جایگاه رفیع و تعیین کنندۀ مردم به زیباترین شکل و بی نظیرترین مراجعه به آرای عمومی درکمتر از ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور وصف ناپذیر و تحسین برانگیز ملت انقلابی ایران در رفراندوم نظام و رأی ۹۸۲ درصدی ملت به جمهوری اسلامی، ارادۀ ملی در استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی و تکمیل و تثبیت پیروزی غرورآفرین انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ و اقتدار و عزت برای ایران و اسلام در پرتو شعار همیشه جاوید «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی»، تحقق یافت.

اعتقاد و پیگیری تحقق جایگاه رفیع مردم و نقش آفرینی و حضور همارۀ آنان در عرصه های تعیین کننده و پاسداری از خواست و ارادۀ مردم توسط امامین انقلاب اسلامی از یک سو و حضور مسئولانه و پرشور مردم همیشه در صحنۀ ایران عزیز در عرصه‌های تعیین کننده و حمایت و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌ها و دستاوردهای آن دو عامل مهم شکل‌گیری یک جامعۀ الهی و ولایی مقتدر و شکست‌ناپذیر در برابر سختی‌ها و دشمنی‌های تفوق طلبان و مستکبران عالم شده است .

در بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس آورده شده است: با عینیت یافتن مردم سالاری واقعی در ۱۲ فروردین و تأسیس نظام عدالت محور جمهوری اسلامی حرف نوی ملت ایران، یعنی مردم سالاری و عدالت طلبی و پیگیری سعادت، رفاه و پیشرفت مادی و معنوی به ظهور نظامی تبدیل شد که با مختصات تکیه بر قوت، قدرت، اراده، ایمان و ابتکارات مردم با چهارچوب ارزش های الهی و اسلامی که متضمن سعادت و پیشرفت ملت و استقرار عدالت است، ایران عزیز را به کشوری قدرتمند و ملت غیور و فهیم ایران را به ملتی عزتمند و واجد نقش الگویی در جهان بدل ساخت.

در این مطلب آورده شده: بدون شک نظام جمهوری اسلامی ایران نماد وعده الهی«وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ» (سوره القصص آیه ۵) و تحقق آرمان بزرگ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه) است» و این مسیر عزت و این راه روشن با هدایت های رهبر حکیم و فرزانۀ انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی) و عزم راسخ و ولایتمداری و همت بلند ملت عزیز ایران تا طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه) ادامه خواهد یافت.

در این بیانیه آمده است: اینک در گام دوم انقلاب اسلامی و در سال ۱۴۰۰ که با تدبیر مقام عظمای ولایت و رهبر عظیم الشأن امت اسلام با عنوان «تـولیــد، پشـتیـبانـی‌ها، مـانـع‌زدایـی‌ها» نامگذاری شده، ملت آگاه و فهیم ایران اسلامی، همان‌طور که در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ در اولین انتخابات آزاد خود، با تکیه بر فرامین رهبری و با حضور مثال زدنی خود پای صندوق های رأی، نظام مقدس جمهوری اسلامی را تثبیت کرد؛ بار دیگر با تکرار حماسه ماندگار ۱۲ فرودین، در خرداد امسال نیز، با همان حضور گسترده، حداکثری، پرصلابت و آگاهانۀ خود، جلوه های جدیدی از مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی را در انتخابی هوشمندانه و اصلح، که زمینه ساز شکل گیری دولتی جوان، مؤمن، انقلابی و کارآمد است را فراهم کرده تا شاهد حل معضلات کنونی به ویژه در گره گشایی اقتصادی و بهبود وضع معیشت مردم باشیم.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس در پایان؛ با تبریک فرارسیدن یوم الله ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی و با استمداد از حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و با اهداء درود به روان پاک و مطهر حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه)، شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی و آرزوی صحت، سلامت و طول عمر برای مقام معظم رهبری اعلام می دارد؛ مردم آگاه و هوشیار استان پهناور فارس در سال ۱۴۰۰ نیز همچون دهه های گذشته با بصیرت، حرکت در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر سهم خود در زمینه‌سازی شکوفایی اقتصادی و عبور موفقیت آمیز از تنگناهای معیشتی به جا آورده و با اتحاد و همدلی راه را برای نفوذ و سوء استفاده دشمنان و بدخواهان این حکومت الهی سد خواهد کرد.

در خاتمه این بیانیه آمده است مراسم گرامیداشت روز جمهوری اسلامی ایران در روز پنجشنبه ۱۲ فروردین بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن اصلی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستور العمل های بهداشتی برگزار می گردد.

برچسب‌ها​

اخبار مرتبط​

رییس انجمن اسلامی معلمان البرز:​

۱۲ فروردین سالروز تولد اولین نظام مردم سالاری دینی در جهان است​


کرج- ایرنا- رییس انجمن اسلامی معلمان البرزگفت: ۱۲ فروردین سالروز تولد اولین نظام مردم سالاری…

۱۲ فروردين تبلور پاسخ آري ملت ايران به جمهوري اسلامي​


زاهدان – ملت ايران در ۱۲ فروردين ۱۳۵۸ (آوريل ۱۹۷۹٫م ) با شركت گسترده و بي نظير در يك همه پرسي…

رفراندوم تاييد جمهوري، تثبيت انقلاب​


خرم آباد – ايرنا – همه چيز از رنگ سبز آغاز شد آنگاه كه بيش از ۹۸ درصد مردم در برگ هاي سبز رنگ…

سرخط اخبار استان‌ها​

استاندار خوزستان: ۴۰۰ واحد در مناطق زلزله‌زده اندیکا ساخته شد​


اهواز – ایرنا – استاندار خوزستان گفت: ساخت بیش از ۴۰۰ واحد از مجموع…

توصیه‌های ترافیکی پلیس راهور شرق استان تهران برای روز طبیعت​


تهران- ایرنا- رئیس پلیس راهور شرق استان تهران گفت: مردم با رعایت قانون…

چهار گروه با ۲۰ کارشناس هلال ماه رمضان را در استان یزد رصد می‌کند​


یزد- ایرنا- رییس ستاد استهلال استان یزد گفت: از غروب امروز (جمعه)…

هشدار آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان در روز طبیعت​


گرگان – ایرنا – رییس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی گلستان با اشاره…


همه پرسی جمهوری اسلامی​


عنوان : همه پرسی جمهوری اسلامی


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا