نگهداری عروس هلندی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
نگهداری عروس هلندی را در همیار خاص ببینید

نگهداری عروس هلندی.png

عروس‌های هلندی کوچک‌ترین پرنده از خانواده طوطی‌ها هستند. این پرنده‌های دوست‌داشتنی، باهوش و اجتماعی هستند و صدای شما را تقلید می‌کنند. روی انگشت یا شانه شما می‌نشینند. این مقاله به نحوه نگهداری از عروس هلندی می‌پردازد. در ادامه نکاتی بیان می‌شود که به سلامتی و شادابی پرنده نیز کمک می‌کند.

آیا عروس هلندی حیوان خانگی مناسبی برای شما است؟

نگهداری از عروس‌های هلندی نیاز به توجه و مراقبت روزانه دارد. عروس‌های هلندی می‌توانند پر سروصدا باشند و مانند پرنده‌های دیگر کثیف کاری می‌کنند. اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت شود می‌توانند بیش از 20 سال عمر کنند!

قبل از اینکه عروس هلندی بخرید به سؤالاتی که در ادامه می‌آید پاسخ دهید. (این سؤالات را از کسانی که با شما زندگی می‌کنند هم بپرسید.)

من چقدر پول در اختیار دارم؟ تهیه عروس هلندی هزینه دارد. آن‌ها به قفس بزرگ، تعدادی اسباب‌بازی و غذا هم نیاز دارند. شما باید هر سال عروس هلندی را برای معاینات پزشکی به دامپزشکی نیز ببرید.چقدر از وقتم را می‌توانم برای عروس هلندی بگذارم؟ اگر مدت زمان زیادی را در خانه نباشید، عروس هلندی این مدت را تنها خواهد بود. البته اگر عروس‌های هلندی یک جفت و یا بیشتر باشند نیاز به توجه کمتری دارند. با این حال باز هم نیاز به توجه و مراقبت دارند.تا چه مدت زمانی می‌توانید از پرنده نگه‌داری کنید؟ عروس‌های هلندی می‌توانند بیشتر از 20 سال عمر کنند. پس آینده را در نظر بگیرید. اگر شما سن کمی دارید به چند سال بعد فکر کنید. آیا در زمان دانشگاه و ادامه تحصیل هم می‌توانید از آن‌ها نگه‌داری کنید؟ آیا کسی وجود دارد که به جای شما از آن‌ها نگه‌داری کند؟خرید یک قفس مناسب

اگر متوجه شدید که می‌توانید از عروس‌های هلندی نگه‌داری کنید به سراغ قدم بعدی بروید. قدم بعدی خرید یا ساخت یک قفس برای نگهداری از عروس هلندی است. بهتر است که جنس قفس فلزی و استیل باشد. در واقع جنس فلز نباید از روی و سرب باشد. چون این فلزات برای پرندگان سمی هستند. عروس‌های هلندی دوست دارند که از قفس خود بالا بروند، پس بهتر است که قفس چند میلهٔ افقی هم داشته باشد.

خرید یک قفس مناسب سایر وسایل مورد نیاز

بهتر است برای آن‌ها دو ظرف غذا و یک ظرف آب تهیه کنید. در واقع به دو ظرف غذا احتیاج دارید تا غذاهای خیس و خشک را از یکدیگر جدا کنید. غذاهای خیس مثل میوه، دانه‌های پخته‌شده و… باید در ظرف غذای خیس باشند. برای دور قفس هم پارچه‌ای تهیه کنید تا دانه‌هایی که پرتاب می‌شوند بر روی زمین نریزند. استندهای زیادی برای آن‌ها تهیه کنید. عروس‌های هلندی دوست دارند که بپرند و بازی کنند. استندهای میله‌ای آن‌ها را خوشحال می‌کند. شما متوجه خواهید شد که عروس هلندی یکی از استندها را به عنوان خانه در نظر می‌گیرد و بر روی آن می‌خوابد.یکی از نکات نگهداری از عروس هلندی شاداب نگه‌داشتن و سرگرم کردن پرنده است. مقداری اسباب‌بازی برای پرنده تهیه کنید. آن‌ها بازی با اسباب‌بازی را دوست دارند. چندین اسباب‌بازی برای آن‌ها تهیه کنید. تعدادی از این اسباب‌بازی‌ها را در قفس بگذارید و تعدادی دیگر را کنار بگذارید. هر هفته اسباب‌بازی قدیمی داخل قفس را بیرون بیاورید و اسباب‌بازی‌هایی که کنار گذاشته بودید را به او بدهید. هفته بعد باز هم جای اسباب‌بازی‌ها را جابه‌جا کنید. این کار باعث می‌شود که حوصله پرنده سر نرود.هنگام نگهداری از عروس هلندی باید به نیازهای غذایی آن‌ها دقت کنید. برای عروس هلندی کف دریا تهیه کنید. به خصوص اگر عروس هلندی ماده دارید. کف دریا نیاز پرنده به کلسیم را برطرف می‌کند. عروس‌های هلندی ماده برای تخم‌گذاری نیاز بیشتری به کلسیم دارند. اگر آن‌ها دچار کمبود کلسیم شوند، دچار مشکلات جدی در تخم‌گذاری می‌شوند.

تهیه ظرف غذا

نکته مهم قبل از خرید عروس هلندی


خرید عروس هلندی

برای خرید عروس هلندی سراغ مغازه‌های حیوانات خانگی (pet shop) نروید. پرندگان این مغازه‌ها شاید مریض باشند یا به خوبی اجتماعی نشده باشند. (که در این صورت آموزش به آن‌ها زمان زیادی می‌برد.) برای خرید عروس هلندی به مغازه مخصوص پرندگان بروید یا از یک پرورش‌دهنده پرنده آن را تهیه کنید. اگر تاکنون نگهداری از عروس هلندی را تجربه نکرده‌اید، جوجه عروس هلندی را نخرید.

پرنده‌ای را تهیه کنید که حداقل سه ماه داشته باشد. می‌توانید عروس هلندی را از کسی که آن را پرورش داده خریداری کنید. بعضی وقت‌ها مردم مجبور می‌شوند حیوانات خانگی‌شان را به دیگران واگذار کنند. از آن‌ها عروس هلندی بخرید، ولی قبل از خرید مطمئن شوید که علت واگذاری رفتار خاص پرنده نیست. سابقه سلامتی پرنده را نیز از صاحبش بگیرید.

چطور عروس هلندی را اهلی کنم؟

اگر پرنده قبلاً رام شده است، می‌توانید به مرحله بعدی بروید؛ اما اگر اهلی نشده باشد، ادامه مطلب را بخوانید. یکی از مراحل نگهداری از عروس هلندی اهلی کردن پرنده است. در اولین مرحله پرنده باید به حضور شما عادت کند. هنگامی‌که برای اولین بار قفس را به خانه می‌آورید آن را در جایی بگذارید که فعالیت خود و خانواده‌تان در آنجا زیاد است.

اهلی کردن عروس هلندی کنار قفس پرنده بنشینید. با او صحبت کنید. 10 دقیقه صحبت با پرنده مدت زمان مناسبی خواهد بود. برایش سوت بزنید. هر روز این کارها را تکرار کنید. با این کارها پرنده به صدا و حضور شما عادت می‌کند. پرنده وقتی به شما عادت کرد، کم‌کم به شما نزدیک می‌شود و نزدیک میله‌های قفس می‌ایستد. در این حالت به نظر می‌رسد که پرنده با حضور شما مشکلی ندارد. حالا کمی غذا به او تعارف کنید. بعد از گذشت یک هفته و انجام این کارها وقت آن رسیده که در قفس را باز کنید. مقداری خوراکی به همراه داشته باشید. در قدم بعدی غذا را در دستتان نگه دارید تا پرنده از کف دست شما غذا بخورد.

چطور به پرنده یاد بدهم که بر روی دستم بنشیند؟

حالا عروس هلندی از دست شما غذا خورده و رام شده است. مرحله بعدی این است که به او یاد بدهید بر روی دست شما بنشیند. پرنده‌ای که دارید شاید زیاد نوک بزند و یا شاید رفتار دوستانه‌ای نداشته باشد. نکته مهم این است که پرنده را نگیرید و مجبورش نکنید روی دست شما بنشیند. اگر این کار را بکنید، پرنده شما را نوک خواهد زد.

اگر پرنده شما نوک می‌زند: دستتان را خیلی سریع از بالای پاهای پرنده رد کنید. (مثل وقتی‌که دستتان را از بالای شمع عبور می‌دهید.) پرنده به طور خودکار روی دست شما می‌پرد. وقتی پرنده روی دست شما پرید فوراً به او پاداش و غذا بدهید. اگر پرنده با پرخاش دست شما را نوک زد آموزش را متوقف کنید. در زمانی دیگر آموزش را دوباره امتحان کنید.اگر پرنده‌ای دارید که به ندرت نوک می‌زند: دستتان را جلوی شکم و بالای پاهای پرنده بگیرید. کمی فشار وارد کنید. پرنده در این حالت به احتمال زیاد فوراً بر روی دست شما می‌پرد. وقتی این کار را انجام داد، به او غذا بدهید و او را تشویق کنید. دفعه بعد که این کار را انجام می‌دهید، هنگامی‌که فشار کوچک وارد می‌کنید بگویید: «بپر بالا.» او کم‌کم متوجه می‌شود که این کلمات با این کار مرتبط هستند.نشستن پرنده روی دستعادت دادن عروس هلندی به خانه شما

پرنده برای وفق دادن خود به محیط خانه شما نیاز به زمان دارد. وقتی برای اولین بار پرنده را به خانه خود می‌آورید به آن زمان لازم را بدهید. اگر عروس هلندی شما جوجه است، زمان سازگاری او با محیط فقط چند ساعت است. البته اگر پرنده اجتماعی نباشد شرایط فرق دارد. تقریباً دو تا سه روز طول می‌کشد تا به محیط عادت کند. در این زمان پرنده را نگیرید. به او غذا بدهید. قفس را تمیز کنید و به نرمی با او صحبت کنید.

چه غذایی به عروس هلندی بدهیم؟

یکی از نکات نگهداری از عروس هلندی انتخاب یک رژیم غذایی سالم برای آن‌ها است. یک رژیم سالم غذایی را برای او انتخاب کنید. 40 درصد از غذای عروس هلندی باید از پِلِت باشد. پلت همان غذاهای فشرده‌شده آماده هستند که در بسته‌بندی باید آن‌ها را تهیه کنید.

دانه‌ها غذاهای خوبی هستند، اما زیاد به پرنده دانه ندهید چرا که دانه‌ها بسیار چرب هستند. شما باید به آن‌ها سبزی هم بدهید. (سبزی‌ها باید در وعده غذایی عروس هلندی باشد.) بعضی وقت‌ها میوه به آن‌ها بدهید. ماکارونی غذای خوشمزه‌ای است که می‌توانید به عروس هلندی بدهید. سعی کنید میوه یا سبزی‌هایی که به پرنده می‌دهید ارگانیک باشند. میوه و سبزی‌های نپخته را باید از قبل بشویید.

میوه‌های مفید عروس هلندی

انبه ، زردآلو، شلیل، موز، انگور، پرتقال… اطمینان حاصل کنید که میوه‌ها هیچ دانه‌ای نداشته باشند، بعضی از دانه‌ها ممکن است برای سلامتی پرنده بسیار خطرناک باشد.

سبزی‌های مفید عروس هلندی

اسفناج، کلم برکلی، سیب‌زمینی شیرین، هویج خورد شده، کدوتنبل و … (بهتر است که کدوتنبل و سیب‌زمینی شیرین پخته‌شده باشند.)

دادن سبزی های مفید به پرنده

باید و نباید غذاهایی عروس هلندی


به عروس هلندی آووکادو، دانه میوه، عسل، نمک، ریواس، شکلات، سیر، پیاز، قارچ، کافئین، الکل و برگ گوجه ندهید. این‌ها برای عروس هلندی سمی هستند. غذاهای چرب یا خیلی شیرین مثل شکلات برای سلامتی آن‌ها مضر هستند. ظرف چهار ساعت میوه‌های خورده نشده را از قفس خارج کنید. این میوه‌ها باکتری‌های مضر را به خود جذب می‌کنند.

دسترسی آب تمیز

شما باید هر روز آب ظرف را عوض کنید. اگر غذا یا میوه در آب افتاده بود، باز هم آب ظرف را تعویض کنید. آبی به پرنده بدهید که خودتان از آن می‌نوشید. هنگام شستن ظرف آب از آب گرم و کمی صابون استفاده کنید. ظرف را کاملاً بشویید تا آثار صابون از بین برود. این کار تضمین می‌کند که هیچ قارچ و جلبکی در ظرف رشد نکند.

عروس هلندی را مدیریت کنید

اگر عروس هلندی اهلی است یا اینکه خودتان آن را اهلی کرده‌اید برای آن‌که همچنان اهلی و رام بماند باید برای او وقت بگذارید. 4 ساعت وقت گذراندن با عروس هلندی زمان مناسبی است. نگهداری از عروس هلندی و آموزش به او نیازمند زمان و توجه است.

چرا عروس هلندی نوک می‌زند؟

زمانی که عروس هلندی نوک می‌زند، شما احساس ناراحتی می‌کنید و یا شاید عصبانی شوید. از این کار پرنده دلخور نشوید. عروس هلندی قصد آسیب رساندن به شما را ندارد، مگر اینکه احساس خطر کرده باشد. پرنده زمانی که ترسیده باشد یا آزرده شده باشد شما را نوک می‌زند. نکته مهم این است که بفهمید چرا عروس هلندی نوک زده است. به این فکر کنید که شما در حال انجام چه کاری بودید که پرنده شما را نوک زد. سعی کنید خودتان را جای پرنده بگذارد و از دید او به این شرایط نگاه کنید. به عنوان مثال در این شرایط ممکن است پرنده شما را نوک بزند.

اگر می‌خواستید او را بگیرید. اگر موقع لمس پرنده بی‌احتیاط و خشن بوده باشید.به علاوه آن‌ها نسبت به محل زندگی‌شان احساس مالکیت دارند. اگر شما دستتان را داخل قفس ببرید، ممکن است دستتان را نوک بزنند.نگهداری عروس هلندیاگر پرنده بیرون از قفس دستتان را نوک زد آن را به قفس برگردانید. صبر کنید تا پرنده آرام شود و دوباره او را از قفس بیرون بیاورید.

آموزش حرف زدن عروس هلندی

نرهای عروس هلندی به خوبی صحبت می‌کنند و آواز می‌خوانند. ماده‌ها می‌توانند یاد بگیرند که آواز بخوانند. گاهی چند کلمه را هم یاد می‌گیرند. سعی کنید ابتدا به عروس هلندی بیاموزید که صحبت کند. وقتی صحبت کردن را آموخت به او یاد بدهید که سوت بزند یا آواز بخواند.

برای اینکه عروس هلندی یاد بگیرد که صحبت کند مرتب با او صحبت کنید. کلمه‌هایی را به او بگویید که می‌خواهید آن‌ها را یاد بگیرد. مثلاً هر وقت به عروس هلندی نزدیک می‌شوید به او بگویید: «بابا!» اگر عروس هلندی حروف ابتدای کلمه را تکرار کرد بلافاصله به او غذا و پاداش بدهید. به یاد داشته باشید که کلمه‌ای که به او می‌آموزید باید کوتاه باشد و تلفظ آن آسان باشد. برای آموزش سوت زدن مرتباً جلوی او سوت بزنید. اگر شروع به سوت زدن کرد به او پاداش بدهید.

تشخیص علائم بیماری عروس هلندی

عروس‌های هلندی بیماری خود را مخفی می‌کنند. شما باید هنگام نگهداری از عروس هلندی مراقب علائم بیماری‌ها باشید. وقتی عروس هلندی به شدت مریض شده باشد پرهایش را پف می‌دهد و در کف قفس می‌نشیند.

علائم یک پرنده بیمار عبارت‌اند از: چرت زدن بیش از حد معمول، کاهش وزن یا کاهش اشتها، دست‌وپا زدن یا نوک زدن، اگر کم آب می‌خورد، سرفه، عطسه، تنفس غیرمعمول، غده‌ها، ورم‌ها، کثیف شدن اطراف مجرای مدفوع، افتادگی سر و بال‌ها و دم، اگر پرنده می‌لنگد، اگر پرنده آب یا غذا نمی‌خورد، اگر چشم‌های پرنده التهاب دارد، اگر چشم پرنده سفید شده است

مراجعه به دامپزشکی

شما باید عروس هلندی را برای آزمایش سالیانه نزد دامپزشک ببرید. علاوه بر این اگر عروس هلندی علائم ذکر شده در بالا را دارد، باید فوراً با یک دامپزشک تماس بگیرید. اگر چه مراجعه به دامپزشکی هزینه دارد اما بیماری‌های پرندگان در مدت کوتاهی پیشرفت می‌کند. صبر کردن و انتظار برای بهتر شدن آن‌ها فکر خوبی نیست.بعضی از عروس‌های هلندی ترس شبانه دارند.

عروس‌های هلندی ممکن است که شب‌ها بترسند. بعضی از عروس‌های هلندی از تاریکی می‌ترسند. در واقع آن‌ها ترس شبانه دارند. برای جلوگیری از این اتفاق لامپ کم‌نور در اتاق قرار دهید.

شب‌ها قفس را به طور کامل نپوشانید. عروس‌های هلندی یک استند میله‌ای را برای خواب انتخاب می‌کنند. آن میله را شناسایی کنید. همه اسباب‌بازی‌هایی که در اطراف میله آویزان هستند را بردارید. اگر پرنده ترس شبانه داشته باشد، ممکن است به‌شدت پرواز کند. در این شرایط ممکن است که در اسباب‌بازی‌ها گیر کند و آسیب ببیند.

در قفس عروس هلندی آینه بگذاریم یا نه؟

عروس‌های هلندی بازی با آینه و اشیاء براق را دوست دارند. با این حال داخل قفس آن‌ها آینه قرار ندهید. آن‌ها تصور می‌کنند که پرنده داخل آینه یک پرنده دیگر است. وقتی پرنده داخل آینه به آن‌ها پاسخ نمی‌دهد آن‌ها بسیار ناراحت می‌شوند. آینه‌ها فقط برای زمان بازی خوب هستند. اگر آینه تمام روز در قفس باشد، عروس هلندی را بداخلاق و عصبی می‌کند.

نکته مراقبتی: اگر پرنده خارج از قفس است پنکه سقفی را خاموش کنید تا پرنده هنگام پرواز به آن برخورد نکند.و در پایان امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید باشند.

منابع:
ikiHow.com
Cockatiel.com
 
  • برچسب ها
    آموزش حرف زدن عروس هلندی بهترین جایزه برای عروس هلندی تخمه برای عروس هلندی تشخیص علائم بیماری عروس هلندی تنها گذاشتن عروس هلندی در خانه دمای نگهداری عروس هلندی سبزی‌های مفید عروس هلندی ظرف غذای عروس هلندی عمر عروس هلندی غذاهایی عروس هلندی مضرات عروس هلندی میوه‌های مفید عروس هلندی نکات مهم در نگهداری عروس هلندی نگهداری جوجه عروس هلندی
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا