نوسانگیری روزانه رسما به بورس بازگشت/ تداوم آزمون و خطا در بورس

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
.

به گزارش وانانیوز،
صویب و لغو قوانین سلیقه‌ای و بدور از کارشناسی در بازار سرمایه کشور تمامی ندارد. به عنوان مثال چند ماه پیش بود که در هفته‌های آغازین ریزش بورس و به دنبال اختلال در سامانه‌های معاملاتی متولیان بازار سرمایه تصمیم گرفتند معاملات بورس را دو شیفته کنند. تصمیمی که نه تنها اثر مثبتی نداشت، بلکه خود به مشکلی تازه در بازار سهام تبدیل شد و بلافاصله لغو شد.

البته از این دست تصمیمات لحظه‌ای و سلیقه‌ای در بازار سهام ما کم نبوده و نیستند. نمونه دیگر آن ممنوعیت در نوسانگیری روزانه در تالار شیشه‌ای از مهرماه امسال بود که ناظر بازار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از روز شنبه(5مهرماه امسال) تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+0 به t+1 تغییر می‌یابد.

در آن زمان علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس نیز در پاسخ و البته دفاع از چرایی ممنوعیت نوسانگیری روزانه در بورس گفت "این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست. اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان گیری و نا اطمینانی روبرو شوند. از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد اما اصل مهم رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه‌های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف‌تر و نقدشونده تر از همیشه فراهم شود."

اما این تصمیم در روز تصویب و اجرا با واکنش‌های مختلف سهامداران(که فعلا فضای مجازی سنگ صبور آنها است) همراه شد، برخی از آنها عبارتند از: "بورس زوری و پلیسی و تنفس مصنوعی به جایی نمی‌رسد و باز سقوط می‌کند"؛ "این قانون ناقصه. نباید یه طرفه باشه. اگه همون روز خریدی رو نمی‌تونی بفروشی، اگه فروختی هم نباید بتونی بخری. در غیر این صورت در بالاها می‌فروشن و همون روز یا فردا نماد رو صف فروش می‌کنن و می‌خرن"؛ "نخبه‌های بورس اومدن قانون گذاشتن باز هم به مشکلات تالار شیشه‌ای اضافه کردن"؛ "بازار بورس در کشور ما نیاز به تخصص و قانون خاصی نداره، فقط باید سیگنال رانتی داشته باشی تا سود کلان از بورس نصیبت بشه"؛ "کجای دنیا اینجوریه؟ طرف دوست داره صبح بخره بعد از ظهر بفروشه مشکلش چیه؟ آقا شما یک جنسی صبح می‌خری دو ساعت بعد می‌فروشی جرمه؟!"؛ "بورس هر چه آزادتر بهتر"؛ "ممنوعیت نوسانگیری باید خیلی پیش از این اجرا می‌شد، چرا که عده‌ای با تشکیل باند اقدام به جوسازی کرده و از این رهگذر قیمت سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند."؛ "بازار با دستور درست نمی‌شه اگه می‌خواهید ببندید کل بورس رو ببندید، نه راه معامله رو محدود کنید که هم ریزش ادامه داشته باشه هم نقدشوندگی اندک. همین امروز نتیجه اینکار اشتباهتان را هم دیدید."

شاید به دلیل همین انتقادات و البته عدم تاثیرگذاری این قبیل تصمیمات هست که حالا متولیان بازار سرمایه تصمیم به لغو تصمیم بی‌اثر خود گرفته‌اند و امروز شرکت بورس رسما اعلام کرد: پیرو اطلاعیه 79964/181 مورخ 05/07/1399 به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه میرساند، از روز سه شنبه مورخ 20/08/1399 طبق روال سابق انجام معامله روز سپرده شدن سهام در(t+0) مجاز می باشد. بدیهی است فروش سهام خریداری شده در همان روز امکانپذیر است.

بر این اساس باید گفت حذف نوسانگیری روزانه در حالی در روزهای بد بازار سرمایه اعمال شد و حالا این تصمیم لغو شده است که از زمان تصویب و اجرا تا امروز که این قانون لغو شده است، شرایط بورس نامساعد بوده و اوضاع فرقی نکرده است و در عمل این قانون هم بی‌اثر بوده؛ به همین دلیل تنها می‌توان امیدوار بود که از این دست تصمیمات لحظه‌ای و غیرکارشاسی در بازار سهام دیگر تصویب و اجرا نشود و باید منتظر روزی باشیم که متولیان این بازار متوجه شوند که نباید بجای درست کردن ابروی بورس، چشمش را هم کور کرد.

انتهای پیام/


منبع : vananews | همیارخاص

.
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا