مقایسه سمند با پژو 405 + مشخصات فنی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
مقایسه سمند با پژو 405+ مشخصات فنی را در همیار خاص ببینید


13386743_933.jpg

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سمند و پژو ۴۰۵ دو سدان جمع‌وجور و نسبتا ارزان‌قیمت بازار خودروی کشور هستند که انتخاب یکی از آن‌ها، به مسئله‌ای تشکیک‌برانگیز برای برخی مشتریان تبدیل شده است. از همین رو، در این گزارش به سراغ این دو سدان ایران خودرو رفته‌ایم و به مقایسه سمند و پژو 405 پرداخته‌ایم.


معرفی پژو ۴۰۵


Peugeot_405.jpg

پژو ۴۰۵ یکی از محصولات شرکت فرانسوی پژو است که اواخر دهه هشتاد میلادی پا به میدان گذاشت و در آن دوران به‌عنوان «خودروی سال اروپا» نیز انتخاب شد. مسئولان شرکت ایران خودرو هم پیش از آغاز دهه ۷۰ شمسی این محصول را به لیست تولیدات بسیار محدود خود در آن زمان اضافه کردند و پژو ۴۰۵ را به مشتریان ایرانی تحویل دادند.

۴۰۵ در ابتدا با پیشرانه دولیتری کاربراتوری به فروش رسید که البته بعد از چند سال با موتور انژکتوری 1.8 لیتری جایگزین شد و تا همین اواخر و پیش از خروج رسمی پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از خط تولید ایران خودرو، روی این محصول نصب می‌شد. پژو 405 GLX در سال ۹۹ به طور رسمی و برای همیشه وارد دوران بازنشستگی خود شد، اما در حال حاضر نمونه‌های کارکرده آن در بازار ایران به‌وفور یافت می‌شود.

معرفی سمند​


%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C_%D8%A8%D8%AF%D9%86%D9%87_%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%AF_%D8%A8%D8%A7_%D8%AC%D9%84%D9%88%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%87_%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF_.jpg

پروژه تولید سمند در اواسط دهه ۷۰ به‌عنوان نخستین خودروی ملی ایران کلید خورد و حاصل کار در ابتدای دهه ۸۰ به مشتریان معرفی شد. این خودرو بر پلتفرم پژو ۴۰۵ توسعه یافته است و ابتدا در قالب مدل‏ X7 به بازار راه پیدا کرد. برخی ایرادات مونتاژی و فنی، سبب شد تا در سال ۸۳ مدل ال ایکس سمند با چراغ‌های عقب تغییرشکل‌یافته به بازار راه یابد. سمند LX تا سال ۸۸ از همان پیشرانه XU7 پژو ۴۰۵ نیرو گرفت، اما در آن سال به موتور EF7 دوگانه‌سوز نیز مجهز شد.

در ابتدای دهه ۹۰ نیز پیشرانه ای اف سون بنزینی روی سمند نصب شد و تا همین لحظه، هر دو مدل سمند ال ایکس معمولی (XU7) و سمند ال ایکس EF7 توسط ایران خودرو به مشتریان ارائه می‌شوند. در این مقاله، به مقایسه سمند ال ایکس بنزینی با پژو ۴۰۵ جی ال ایکس پرداخته خواهد شد.

مقایسه سمند با پژو 405 از نظر طراحی ظاهری​


قدمت طراحی پژو ۴۰۵ به حدود بیش از ۳۳ سال پیش بازمی‌گردد و سبک طراحی آن، شمایل برخی سدان‌های دهه ۸۰ اروپا را در ذهن زنده می‌کند. در طراحی پروفیل‌های مختلف بدنه این خودرو، کمتر اثری از انحنا مشاهده می‌شود و خطوط مستقیم با زوایای شکسته، شاکله‌ اصلی طراحی بدنه پژو ۴۰۵ را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، خودروی سمند که بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ و طرح یک شرکت انگلیسی به تولید رسیده است، از انحنای بیشتری در بدنه خود سود برده است و نسبت به پژو ۴۰۵ مدرن‌تر به نظر می‌رسد. البته میزان ورزیدگی فرم بدنه و حالت آیرودینامیکی آن نسبت به پژو ۴۰۵ افت داشته، اما در عین حال، بر جنبه‌های زیبایی آن افزوده شده است. درمجموع، باید بیان داشت که طراحی بدنه سمند نسبت به ۴۰۵ المان‌های دیداری خوشایندتری را به نمایش می‌گذارد و به‌عنوان اتومبیلی زیباتر در بازار ایران شناخته می‌شود.

مقایسه سمند با پژو 405 از لحاظ طراحی داخلی​


داشبوردهای سمند و پژو ۴۰۵ به هیچ عنوان المان‌های نوین و شاخصه‌های طراحی امروزی را به نمایش نمی‌گذارند. در این میان، داشبورد ۴۰۵ یک مرتبه در سال 1393 مورد بازطراحی قرار گرفته است و به طور کامل با نمونه‌های قدیمی‌تر تفاوت دارد. با این حال، طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵، چندان دل‌انگیز و جذاب جلوه نمی‌کند و داشبورد سمند چه از لحاظ کیفی و چه از نظر سبک طراحی، در ردیف‌های بالاتر از آن قرار می‌گیرد. همچنین رویه داشبورد قدیمی‌تر پژو ۴۰۵ از جنس نرم اسفنجی ساخته می‌شد که کیفیتی بالاتر نسبت به متریال پلاستیک خشک به‌کاررفته در داشبوردهای جدید را به نمایش می‌گذاشت.

مقایسه سمند و پژو 405

از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز هر دو خودرو در جایگاهی نسبتا مشابه قرار می‌گیرند و کابینی جادار جهت حضور ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را ارائه می‌دهند. گنجایش صندوق سمند حدود سی لیتر بیشتر از پژو ۴۰۵ است و معادل ۵۰۰ لیتر حجم را در اختیار وسایل سرنشینان خود قرار می‌دهد. البته از این لحاظ، هر دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ به‌راحتی می‌توانند نیازهای خانواده‌ها را هنگام مسافرت تامین کنند. درمجموع، باید گفت کابین سمند از نظر نوع طراحی و سطح کیفی در مقایسه با پژو ۴۰۵ رتبه بالاتری را به دست می‌آورد.

مقایسه سمند با پژو 405 از نظر فنی​


%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1_XU7.jpg

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس عمدتا با پیشرانه ۸سوپاپ xu7 در اختیار مشتریان داخلی قرار گرفت که ضمن تولید ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور، شتابی حدود ۱۱ ثانیه را برای کاربران این خودرو به ارمغان می‌آورد.

خودروی سمند نیز برای مدت‌ها از همان پیشرانه XU7 برخوردار بود؛ اما بعدها، موتور EF7 به صف تأمین‌کنندگان قوای محرکه آن افزوده شد. در حال حاضر، سمند ال ایکس EF7 توان خروجی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد و شتاب صفرتاصد آن توسط شرکت سازنده، حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده است.

مقایسه سمند و پژو 405

در این میان، پژو ۴۰۵ به دلیل وزن کمتر و دسترسی به ماکزیمم گشتاور در دور موتور پایین‌تر، شتاب و چالاکی بیشتری نسبت به سمند EF7 ارائه می‌دهد. البته مصرف سوخت موتور ۸ سوپاپ پژو ۴۰۵ بیشتر از سمند EF7 خواهد بود. مطالعه جدول زیر، اطلاعات فنی هر دو خودرو سمند و پژو ۴۰۵ را به اطلاع شما خواهد رساند:


سمند EF7

پژو 405GLX

مدل خودرو

چهارسیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ

چهارسیلندر تنفس طبیعی 8 سوپاپ

پیشرانه

1.7 لیتر

1.8 لیتر

حجم موتور

113 اسب‌بخار (بنزین) -100 (گاز)

100 اسب‌بخار

حداکثر قدرت

155 نیوتن‌متر (بنزین)- 136(گاز)

153 نیوتن‌متر

حداکثر گشتاور

پنج‌سرعته دستی

پنج‌سرعته دستی

گیربکس

7.49 لیتر

9 لیتر

مصرف سوخت (ترکیبی) در 100 کیلومتر

12 ثانیه

11 ثانیه

شتاب صفرتاصد

190 کیلومتربرساعت -180 (گاز)

190 کیلومتربرساعت

حداکثر سرعت

مقایسه سمند و پژو 405 از نظر تجهیزات رفاهی​


پژو ۴۰۵ جی ال ایکس را می‌توان یکی از لوآپشن‌ترین تولیدات ایران خودرو دانست که حتی فاقد شیشه‌بالابرهای برقی عقب است. در سوی دیگر، سمند نیز گرچه از این لحاظ خیلی شاخص ظاهر نشده است، اما وجود مواردی هم‌چون شیشه‌بالابرهای برقی عقب، سامانه هشدار سخنگو، کلید بازکننده صندوق عقب از روی سوئیچ و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سبب برتری سمند در مقایسه با پژو ۴۰۵ از لحاظ آپشن‌های رفاهی خواهد شد.


سمند EF7

پژو 405 glx

مدل خودرو

چراغ مه‌شكن جلو و عقب – چراغ نقشه‌خوان – چراغ خطر سوم

چراغ جلو و عقب – چراغ سقفی

چراغ

راديو پخش

رادیوپخش

سیستم‌های مالتی‌مدیا

تنظيم آينه‌هاي جانبي برقي – آينه چراغ‌دار روي آفتاب‌گير سمت شاگرد

آینه‌های جانبی برقی

آینه

فولادی 15 اینچ

فولادی 14 اینچ

رینگ

تنظيم دستي – كانال تهويه براي سرنشينان عقب

تنظيم دستي

تهویه‌مطبوع

تنظيم برقي پشتي صندلي هاي جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – دسترسي به صندوق از داخل اتاق – پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشت‌سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي

تنظيم دستی

صندلی

سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز (آژير) در كلاس 29110 و 29116 ندارد- هشداردهنده موانع عقب


تجهیزات هشداردهنده

شیشه‌های برقی جلو و عقب

شیشه‌های برقی جلو

شیشه

ستون فرمان تلسكوپي (جمع‌شونده) – بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ

فرمان هیدرولیک، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق

سایر امکانات

مقایسه سمند با پژو 405 از نظر ایمنی​


مقایسه سمند و پژو 405

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و سمند از لحاظ تجهیزات ایمنی، تقریباً در یک ردیف قرار می‌گیرند و به دلیل استفاده از پلتفرم قدیمی و ساختار نه‌چندان مدرن و تجهیزات اندک، قطعاً از منظر ایمنی حرف چندانی در برابر رقبای جدیدتر ندارند‌. این دو خودرو، از سوی موسسات بین‌المللی تحت آزمون ایمنی قرار نگرفته‌اند و بنابراین نمی‌توان به طور دقیق پیرامون سطح امنیت آنها اظهارنظر کرد. مشاهده شدت تصادفات این دو خودرو در سطح جاده‌های کشور نیز نشان از امنیت نه‌چندان دل‎گرم‌کننده آنها دارد. تمامی جزئیات مرتبط با مشخصات ایمنی سمند و پژو ۴۰۵ در جدول زیر به اطلاع شما رسیده است:


سمند EF7

پژو 405 glx

تجهیزات

سيستم ضدسرقت (ايموبيلايزر) – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع – كلاس 29110 و 29116 و 29124: سيستم مالتي‌پلكس

قفل مركزي با ريموت، ایموبیلایزر

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

دو کیسه‌هوا در جلو

دو کیسه‌هوا در جلو

کیسه‌هوا

دیسکی جلو – کاسه‌ای عقب + ABS و EBD

دیسکی جلو – کاسه‌ای عقب + ABS و EBD

سیستم ترمز

مقایسه سمند با پژو 405 از نظر تجربه رانندگی​


پژو 405

پژو ۴۰۵ و سمند ef7 از دو نوع پیشرانه متفاوت برخوردار هستند که گرچه توان موتور سمند بیشتر است، اما به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، سدان فرانسوی عملکردی برتر را از لحاظ چالاکی به نمایش می‌گذارد. میزان دید به بیرون سطح تسلط بر جاده نیز در هر خودرو مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما راننده پژو ۴۰۵ بر ابعاد بدنه اتومبیل خود مسلط‌تر خواهد بود.

عملکرد نرم‌تر پیشرانه ef7 که موجب نفوذ سروصدای کمتر به درون کابین می‌شود، رضایت بیشتر سرنشینان این خودرو نسبت به پژو ۴۰۵ جی ال ایکس را به دنبال خواهد داشت. عایق‌بندی کابین سمند در برابر پژو ۴۰۵ اندکی بالاتر ارزیابی می‌شود. در بحث پایداری و دینامیک رانندگی نیز باید گفت که به دلیل مشابهت سیستم تعلیق این دو خودرو، عملکردی تقریباً مشابه را از سمند و پژو ۴۰۵ حین ورود به پیچ و خروج از آن شاهد هستیم که البته میزان بادی یا حرکت گهواره‌ای پژو ۴۰۵ نسبت به سمند ذره‌ای کمتر و تعادل آن بیشتر ارزیابی می‌شود؛ در نتیجه اعتمادبه‌نفس راننده در انجام مانورهای مهیج‌تر افزایش خواهد یافت.

ترمزهای این خودرو نیز به سامانه‌های ABS و EBD مجهز هستند که در مجموع توانی رضایت‌بخش را در بازدارندگی خودرو از حرکت به کاربر ارائه می‌دهند. با این حال، فقدان ترمز دیسکی عقب سبب شده است تا قدرت سیستم ترمز پژو ۴۰۵ و سمند نسبت به حد مطلوب، اندکی فاصله داشته باشد.

مقایسه شرایط بازار​


مقایسه سمند و پژو 405

پژو 405 GLX یکی از ارکان اصلی بازار معاملات خودرو در ایران به شمار می‌رود و نمونه‌های صفرکیلومتر یا کارکرده آن، به‌راحتی در بازار به فروش می‌رسند. سمند ال ایکس EF7 هم از خودروهای پرفروش بازار است، اما با این حال، رونق فروش آن نسبت به پژو ۴۰۵ پایین‌تر برآورد می‌شود.

در سال‌های ابتدایی عرضه این خودرو به بازار، مشتریان نسبت به بروز برخی ایرادات فنی نسبتا پیچیده و همچنین فرایند سخت‌تر تعمیر و قطعات یدکی گران‌تر سمند ای اف ۷ ابراز نارضایتی می‌کردند؛ اما رفته‌رفته وضعیت سمند ال ایکس ef7 در بازار ایران رو به بهبود رفت و امروزه گرچه از رونق بازار پژو ۴۰۵ جی ال ایکس برخوردار نیست، اما فرآیند فروش آن با دشواری‌های چندانی همراه نخواهد بود.

جمع‌بندی مقایسه سمند با پژو ۴۰۵​


سمند ال ایکس ef7 خودرویی گران‌تر از پژو ۴۰۵ جی ال ایکس است و عملکرد نرم‌تر پیشرانه به همراه مصرف سوخت پایین‌تر، عایق‌بندی و کیفیت بهتر کابین به‌اضافه طراحی ظاهری و داخلی مدرن‌تر آن، می‌تواند دلایلی برای برتری این خودرو نسبت به پژو ۴۰۵ باشد. از سوی دیگر، قطعات یدکی بسیار ارزان‌تر و فرآیند ساده‌تر تعمیرات پیشرانه‏xu7 پژو ۴۰۵ و هم‌چنین قیمت کمتر این خودرو نیز در زمره عللی قرار می‌گیرند که بسیاری از مشتریان را از خرید سمند ‏ef7 منصرف و به‌سوی خرید پژو ۴۰۵ متمایل می‌سازند.

انتهای پیام/



تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ – ۰۲:۰۱

مرتبط :

مقایسه کوئیک با ساینا+مشخصات فنی مقایسه دنا و پژو پارس+ مشخصات فنی مقایسه سایپا شاهین با پژو 207 صندوق‌دار اتوماتیک+ مشخصات فنی مقایسه فولکس واگن تیگوان با بی ام و X4+ مشخصات فنی

جهت رفع ابهام و یا حذف و… کد خبر: ۷۶۵۰۶۰۱ را برای ما ارسال کنید

منبع : کلیک کنید

.
 
آخرین ویرایش:
  • برچسب ها
    مقایسه سمند با مقایسه سمند با پژو مقایسه سمند با پژو 405
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,408
    جدیدترین کاربران
    امیر حافظ
    عقب
    بالا