معنی گنج حکمت دیوار عدل فارسی دهم

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
.

معنی گنج حکمت دیوار عدل فارسی دهم ، را از سایت همیار خاص ببینید

گنج حکمت؛ حکایت دیوار عدل

عاملِ شهری به خلیفه نبشت که دیوار شهر خراب شده است، آن را عمارت باید کردن.

جواب نبشت که شهر را از عدل، دیوار کن و راه‌ها از ظلم و خوف پاک کن، که حاجت نیست به گِل و خشت و سنگ و گچ.

معنی حکایت دیوار عدل به زبان ساده و امروزی

در روزگاران قدیم، حاکم شهری که یکی از دیوار‌های آن شهر خراب شده و افتاده بود، به خلیفه نامه نوشت که یکی از دیوارهای شهر خراب شده و باید بازسازی شود. خلیفه که فرد دانایی بود در جواب به او نوشت: در شهر عدل و عدالت را برپا کن و راه هر گونه ظلم و جور به اهالی آن شهر را ببند، که اگر این چنین کنی نیازی به گل و خشت و سنگ و گچ و هزینه برای تعمیر آن نداری؛ چرا که امنیت در گروی عدالت و امنیت است، نه دیوارهای گلی بی ارزش و سست.


منبع : همیارخاص

.
 

آریو مسلم

کاربر غیرعضو
*** 5- و ملوك اين زمانه اگر كمتر فرّاش و ركاب‌دار خويش را فرمايند كه «با عميد بلخ و رئيس مرو بمجلس شرع حاضر شو» فرمانش نبرند و دو جو از او نينديشند.

حكايت‌

6- عامل شهر حمص بعمر بن عبد العزيز نبشت كه «ديوار شارستان حمص ويران شده است و آن را عمارتى مى‌بايد كرد. چه فرمايد؟» جواب نبشت كه «شارستان حمص را از عدل ديوارى كن و راه‌ها را از خوف و ستم پاك كن كه حاجت نيست بگل و خشت و سنگ و گچ.»

7- و خداى عز و جل داود را عليه السلام مى‌فرمايد «يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ.» معنيش چنين باشد كه «اى داود ما ترا خليفه خويش گردانيديم بر زمين تا بندگان ما را تيمار دارى و نگذارى كه از يكى بر يكى ستم رود و هرسخن كه گويى بحق گويى و هركار كه كنى بداد
 
  • برچسب ها
    بازنویسی گنج حکمت دیوار عدل بازگردانی حکایت دیوار عدل حکایت دیوار عدل به زبان ساده ساده نویسی حکایت دیوار عدل معنی حکایت دیوار عدل دهم معنی شهر را از عدل دیوار کن معنی گنج حکمت های فارسی دهم معنی گنج حکمت پیرایه خرد فارسی دهم
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا