مشخصات داروی کلوزاپین و عوارض آن

  • شروع کننده موضوع اخراج شده
  • تاریخ شروع

اخراج شده

کاربر غیرعضو
همه چیز درمورد قرص لپونکس 100 | قرص لپونکس 100 | تجربیات مصرف قرص لپونکس 100

کلوزاریل(کلوزاپین) یک داروی ضد روان پریشی است. این دارو با تغییر دادن عملکرد مواد شیمیایی در مغز کار می کند. کلوزاپین برای درمان شیزوفرنی(اسکیزوفرنی) شدید یا برای کاهش خطر تمایلات مربوط به خودکشی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی یا سایر اختلالات مشابه استفاده می شود.

کلوزاپین فقط در داروخانه های معتبر و تحت شرایط ویژه ای در دسترس است.

دیگر نام های تجاری این دارو عبارتند از:

FazaClo
Versacloz
Clopine
CloZAPine
Synthon
Denzapine
Zaponex

اطلاعات مهم درباره کلوزاپین

در صورت دچار شدن به موارد زیر، فورا با پزشکتان تماس بگیرید:

درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، لرزش در قفسه سینه، علائم عفونت (ضعف، تب، گلودرد، علائم سرماخوردگی و یا آنفولانزا)، یا احساس بیهوش شدن ناگهانی.

کلوزاپین می تواند موجب سرگیجه شدید، ضربان قلب کند، غش یا تشنج شود. از این دارو بیشتر از مقدار توصیه شده، استفاده نکنید.

استفاده از کلوزاپین برای شرایط روانی مرتبط با دمانس(زوال عقل) تایید نشده است. ممکن است کلوزاپین در سالمندان وابسته به دمانس(زوال عقل)، خطر مرگ را افزایش دهد.

کلوزاپین فقط در داروخانه های معتبر و تحت شرایط ویژه ای در دسترس است.

قبل از مصرف کلوزاپین

اگر تابحال حین مصرف این دارو دچار عفونت یا واکنش شدید آلرژیک شده اید، نباید از کلوزاپین استفاده کنید.

استفاده از کلوزاپین برای شرایط روانی مرتبط با دمانس(زوال عقل) تایید نشده است. کلوزاپین ممکن است در سالمندانی با شرایط مرتبط با دمانس(زوال عقل)، خطر مرگ را افزایش دهد.

برای اطمینان از مضر نبودن کلوزاپین برای شما، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

بیماری قلبی، فشار خون بالا، یا سابقه حمله قلبی یا سکته (شامل حمله ایسکمیک گذرا{سکته کوچک مغزی})؛
سابقه شخصی یا خانوادگی سندرم QT طولانی (نوعی اختلال فعالیت الکتریکی قلب)؛
عدم تعادل الکترولیتی (از جمله سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون شما)؛
سابقه تشنج، آسیب سر یا تومور مغزی؛
دیابت، یا عوامل خطرساز مانند چاقی یا داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت؛
کلسترول یا تری گلیسیرید بالا ؛
انسداد روده ای به نام فلج ایلئوس؛
بیماری کبدی یا کلیوی؛
پروستات بزرگ یا مشکلات ادراری؛
گلوکوما یا آب سیاه
اگر دچار سوء تغذیه یا کم ابی بدن هستید؛ یا
اگر سیگار میکشید.

در حین درمان اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود بگویید. مصرف داروهای ضدروان پریشی در سه ماهه آخر بارداری، ممکن است در نوزادان مشکلاتی ایجاد کند، از جمله: نشانه های بازگیری (withdrawal)، مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه ای، ایرادگیری، لرزش و عضلات سست یا سفت. با این وجود، درصورت قطع مصرف دارویتان در طی بارداری، ممکن است دچار علائم بازگیری (withdrawal) یا سایر مشکلات شوید. اگر در هنگام مصرف کلوزاپین باردار شدید، بدون مشاوره با پزشک خود، مصرف دارو را قطع نکنید.

کلوزاپین می تواند از طریق شیر مادر منتقل شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. درهنگام مصرف کلوزاپین نباید به نوزادی از شیر خود تغذیه کنید.

نحوه مصرف کلوزاپین

کلوزاپین را دقیقا مطابق با تجویز پزشکتان استفاده کنید. از همه دستورات و راهنمایی های نسخه تجویز شده پیروی کنید. ممکن است گاهی پزشکتان، دوز مصرفی دارویتان را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید.

کلوزاپین را می توان با غذا یا بدون آن مصرف کرد.

کلوزاپین می تواند به ویژه در زنان و سالمندان، و افرادی که دچار سوءتغذیه یا مشکلات جدی پزشکی اند، گلبول های سفید خون را که به مبارزه با عفونت ها کمک می کنند، کاهش دهد. در این حالت ابتلای شما به یک عفونت جدی یا تهدید کننده حیات آسان تر می شود. اغلب نیاز خواهد بود که آزمایش خون بدهید. بر اساس نتایج این آزمایشات، درمان های آینده شما ممکن است به تأخیر بیفتد.

اگر جراحی در پیش رو دارید، زودتر به جراحتان اطلاع دهید که از کلوزاپین استفاده می کنید. شاید نیاز باشد برای مدت کوتاهی مصرف دارو را متوقف کنید.

نباید مصرف کلوزاپین را به طور ناگهانی قطع کنید در غیر اینصورت ممکن است دچار علائم ناخوشایند بازگیری (withdrawal) شوید. از دستورالعمل های پزشکتان در مورد کاهش دوز پیروی کنید.

کلوزاپین می تواند اثرات طولانی مدت روی بدن شما بگذارد. ممکن است برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف دارو، به آزمایشات مکرر پزشکی نیاز پیدا کنید.

دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما، نگهداری کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به زمان مصرف دوز برنامه ریزی شده بعدی هستید، از مصرف مقدار از دست رفته چشم پوشی کنید. برای جبران کردن دوز از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید. اگر بیش از دو روز متوالی نتوانستید دارو را مصرف کنید، قبل از شروع دوباره مصرف آن، با پزشک خود تماس بگیرید.
در صورت سوء مصرف (اووردوز)

به اورژانس مراجعه کنید یا با امداد مسمومیت تماس بگیرید.
در طول مصرف کلوزاپین

در طول مصرف کلوزاپین از چه مواردی باید خودداری کرد؟

کلوزاپین می تواند موجب سرگیجه شدید، ضربان قلب کند، غش یا تشنج شود. از این دارو بیشتر از مقدار توصیه شده، استفاده نکنید. اگر رانندگی میکنید یا هرکاری که نیازمند هوشیاری و وضوح دید است انجام میدهید، مراقب باشید. نباید از وضعیت نشسته یا درازکش خیلی سریع بلند شوید وگرنه ممکن است احساس سرگیجه کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی شدید می تواند موجب افتادن، شکستگی و یا آسیب های دیگر شود.

از نوشیدن الکل خودداری کنید. عوارض جانبی خطرناکی می تواند رخ دهد.
عوارض جانبی کلوزاپین

اگر هر یک از این واکنش های آلرژیک به کلوزاپین را داشتید، به اورژانس مراجعه کنید:

کهیر، درد پوست، بثوراتی که گسترش می یابد و باعث تاول یا پوست اندازی می شود؛ تنفس سخت، تورم چهره، لبها، زبان یا گلو.

در طول درمان با کلوزاپین، عفونت های جدی و گاه مرگبار ممکن است رخ دهد. اگر دچار علائم عفونی زیر شده اید، فورا با پزشکتان تماس بگیرید: ضعف، تب، لثه های متورم، گلو درد، زخم دردناک دهان ، درد هنگام بلع، زخم های پوست، علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، سرفه، مشکل تنفسی.

مصرف دوز های زیاد یا بلند مدت کلوزاپین می تواند اختلال حرکتی جدی که ممکن است برگشت ناپذیر باشد، ایجاد کند. علائم این اختلال شامل حرکات غیرقابل کنترل ماهیچه های لب ها، زبان، چشم ها، صورت، بازوها یا پاهایتان می باشد. هرچقدر مدت زمان طولانی تری از کلوزاپین استفاده کنید، احتمال آنکه که دچار یک اختلال جدی حرکتی شوید، بیشتر میشود. خطر این عارضه جانبی در زنان و سالمندان بیشتر است.

همچنین اگر به موارد زیر دچار شدید، فورا با پزشکتان تماس بگیرید:

سردرد هراه با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، تپش قلب و یا لرزش در قفسه سینه؛
احساس سرگیجه، امکان بیهوشی ناگهانی؛
سرفه ناگهانی، تنفس سریع، سرفه خونی.
احساس تنگی در گردن یا فک، کشش ناگهانی و یا حرکات غیر قابل کنترل چشم ها، لب ها، زبان، صورت، بازوها، و یا پاها؛
حمله صرع (از دست دادن موقت بینایی یا تشنج ؛)
مشکلات کلیوی- ادرار کم یا بی ادراری، تورم در پا یا مچ پا، احساس خستگی و یا تنگی نفس.
مشکلات کبدی- تهوع، درد بالای معده، بی اشتهایی، خستگی، گیجی، خونریزی غیر عادی، ادرار تیره، مدفوع خاکستری رنگ، یرقان(زرد شدن پوست یا چشم ها)؛
واکنش شدید سیستم عصبی- ماهیچه های بسیار سفت (محکم یا سخت)، تب بالا، عرق کردن، سردرگمی، ضربان قلب سریع یا نامتوازن، لرزش، داشتن احساسی مانند بیهوش شدن ناگهانی؛
قند خون بالا- افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، دهان خشک، بوی نفس میوه ای، خواب آلودگی، پوست خشک، تاری دید ، از دست دادن وزن؛ یا
نشانه های التهاب در بدن- کبودی یا خونریزی آسان، سوزن سوزن شدن شدید یا بی حسی، ضعف عضلانی، درد بالای معده، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم ها)، درد قفسه سینه، سرفه تازه یا بدتر شونده، مشکل تنفسی

اثرات جانبی شایع کلوزاپین

افزایش وزن
لرزش، سرگیجه، احساس چرخش محیط
سردرد، خواب آلودگی
تهوع، یبوست
دهان خشک یا افزایش بزاق
تاری دید
ضربان قلب سریع، افزایش تعریق

این لیست عوارض جانبی، کامل نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای گرفتن توصیه های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشکتان در تماس باشید. ممکن است این عوارض را به FDA گزارش کنید.

تداخلات دارویی کلوزاپین

کلوزاپین می تواند مشکل قلبی جدی ایجاد کند، به خصوص اگر همزمان با مصرف کلوزاپین از داروهای خاصی استفاده کنید. درباره همه داروهایی که از آنها استفاده می کنید و آنهاییکه که استفاده از آن ها را حین درمان با کلوزاپین شروع یا قطع کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف کلوزاپین با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفستان می شود، می تواند عوارض جانبی خطرناک یا مرگباری ایجاد کند. قبل از مصرف کلوزاپین همراه با قرص خواب، داروهای ضد درد(مسکن)، داروهای تجویز شده برای سرفه، آرامش بخش عضلات، یا داروی اضطراب، افسردگی یا حمله صرع، به پزشک خود اطلاع دهید. بسیاری از داروها می توانند با کلوزاپین واکنش دهند. همه واکنش های ممکن، در اینجا ذکر نشده است. به پزشک خود درباره همه داروهایی که درحال حاضر از آنها استفاده می کنید و هر دارویی که استفاده از آن را شروع یا قطع کرده اید، بگویید؛ به ویژه:

دولاسترون، متادون، پروبوکول، تاکرولیموس.
آنتی بیوتیک ها - سیپروفلوکساسین، انوکساسین، اریترومایسین، پنتامیدین، ریفامپین؛
داروهای ضد افسردگی - سیتالوپرام، اس سیتالوپرام، فلوکستین ، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین؛
داروهای ضد مالاریا - مفلوکوئین، هالوفانترین؛
داروهای ریتم قلبی - آمیودارون، انکایینید، فلکاینید، پروکائین آمید، پروپافنون، کوینیدین، سوتالول؛
داروهای درمان اختلال روانی - کلرپرومازین، دروپریدول، هالوپریدول، ایلوپریدون، پیموزاید، تیوریدازین، زایپراسیدون؛ یا
ضد صرع ها - کاربامازپین، فنیتوئین.
 
  • برچسب ها
    از بین بردن اثر قرص کلوزاپین خودکشی با قرص کلوزاپین دوز کلوزاپین شروع اثر کلوزاپین قیمت قرص لپونکس 100 قیمت کلوزاپین کلوزاپین 100 mg کلوزاپین در سالمندان
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا