مشخصات داروی الوُپم و عوارض آن

  • شروع کننده موضوع اخراج شده
  • تاریخ شروع

اخراج شده

کاربر غیرعضو
مشخصات دارو:

نام اختصاصی داروی شما الوُپم و نام ژنریک آن پمترکسد است.
الوُپم یک داروی ضد سرطان است که با ایجاد اختلال در رشد سلول های سرطانی، از گسترش آنها در بدن جلوگیری می کند.
این دارو به شکل پودر لیوفیلیزه استریل بوده و به صورت بسته بندی های تک عددی و دو دوز 100 و 500 میلی گرمی موجود است.

الوُپم در چه مواردي تجويز می شود؟

الوُپم در درمان نوعی از سرطان ریه به نام سرطان سلول های غیر کوچک ریه ( non-squamous ) تجویز می شود. همچنین به همراه دارویی به نام سیس پلاتین در درمان مزوتلیومای بدخیم- نوعی از سرطان ریه که معمولا در اثر تماس با آزبست به وجود می آید - به کار می رود.

الوُپم چگونه تجویز می شود؟

فواصل تجویز دارو توسط پزشک تعیین می شود. به طور معمول الوُپم هر سه هفته یک بار تجویز می گردد. دوز دارو و فواصل مصرف آن بسته به نتایج آزمایشها، وضعیت عمومی و میزان پاسخ شما به درمان، ممکن است تغییر کند. طول دوره درمان شما با داروی الوُپم نیز بسته به نوع بیماری، شرایط زمینه ای و میزان پاسخ به درمان متفاوت است. جهت پیشگیری از بروز برخی عوارض خطرناک الوُپم ، نیاز است تا مکمل اسید فولیک و آمپول ویتامین B12 دریافت کنید. دریافت این دو مکمل بسیار مهم بوده و در مورد مقدار و نحوه مصرف آنها حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. به طور معمول مصرف روزانه نصف یا یک قرص اسید فولیک 1 میلی گرمی از 7 روز قبل شروع درمان با الوُپم آغاز شده و تا 21 روز بعد از اتمام آخرین دوز درمانی الوُپم ادامه می یابد . آمپول ویتامین B12 نیز بصورت 1 میلی گرم 7 روز قبل از شروع درمان با الوُپم و سپس هر 9 هفته یک بار بصورت عضلانی تزریق می شود.

طی مصرف الوپم چه موارد احتیاطی را باید همواره به خاطر داشته باشید؟

شما در معرض خطر بيشتر ابتلا به عفونت قرار داريد. لذا دست های خود را مرتب با آب و صابون بشوييد و از تماس با افراد مبتلا به عفونت، آنفولانزا، سرماخوردگی، آبله مرغان و سرخک خودداری کنید. در صورت مشاهده ی علائمی از عفونت، با پزشک خود تماس بگیرید.
از آنجايي كه ضمن دریافت الوُپم ممكن است به راحتي دچار خونريزي شويد، از بروز هرگونه جراحت پيشگيري كنيد.
هنگام استفاده از اجسام تیز مانند ریش تراش یا ناخن گیر و همچنین در زمان مسواک زدن و یا استفاده از نخ یا خلال دندان، جوانب احتیاط را رعایت کنید. توصیه می شود از مسواك نرم و ريش تراش برقي استفاده نماييد.
از انجام فعالیت یا ورز شهایی که ضمن انجام آنها احتمال بروز آسیب دیدیگی یا کبودی وجود دارد، خودداری کنید.
قبل از انجام هر مداخله ی دندانپزشکی و یا سایر اعمال جراحی با پزشک خود و پزشک بیهوشی مشورت کنید.
در طول درمان با الوُپم و حداقل تا سه ماه بعد از اتمام درمان، بدون مشورت با پزشک خود از تزریق هر نوع واکسنی خودداری نمایید.
در طول درمان با الوُپم از تماس با افرادی که اخیرا واکسنهای زنده دریافت کرده اند خودداری کنید. زیرا ممکن است میکروب ناشی از واکسن وارد بدن شما شود. چنا نچه این امر امکا نپذیر نبود، از ماسک و پوشش مناسب بر روی بینی و دهان خود استفاده کنید. برخی از واکسنهای زنده ی موجود در کشور ما شامل واکسن سه گانه یا MMR (سرخک، اوریون، سرخجه)، واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن آبله مرغان و واکسن حصبه می باشند.
الوُپم می تواند وارد مایعات بدن شما (از جمله ادرار، مدفوع یا محتویات استفراغ) شود. لذا حداقل تا 48 ساعت بعد از تزریق الوُپم ، از تماس این مایعات با دست ها و سایر سطوح بدن خود خودداری کنید.
افرادی که مراقبت از بیمار را بر عهده دارند باید در زمان نظافت بیمار از مایعات بدن، حمل زباله ها و یا تعویض لباس و پوشینه بهداشتی بیمار از دستکش پلاستیکی استفاده کنند و دست های خود را قبل و بعد از پوشیدن دستکش بشویند. لباس و ملحفه ی بیمار باید به صورت جداگانه شسته شود.
زباله های آغشته به مایعات بدن بیمار را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده درب آن را کاملا بسته و در سطل زباله قرار دهید.
ليست تمام داروهايي را كه مصرف ميكنيد )اعم از داروهاي نسخه ای ، فرآورده های گياهي، ویتامین ها و داروهاي بدون نسخه( به همراه داشته باشيد و اين ليست را به پزشك و داروساز خود بدهيد. الوُپم ممكن است با برخي داروها ناسازگار باشد.
قبل از مصرف فرآورده هاي حاوي آسپيرين، رقيق کننده های خون، سير، جین سينگ، جينكو، داروهاي ضد درد (مانند ایبوپروفن)، ويتامين E و يا تركيباتي مشابه با پزشك و داروساز خود مشورت كنيد. مصرف همزمان این داروهی با الوُپم ممکن است موجب افزایش خطر بروز خونریزی شود.
در صورتی که خانم هستید و در سنین باروری قرار دارید، از روش هاي مناسب پيشگيري از بارداري در طول درمان با این دارو و تا 6 ماه بعد از اتمام مصرف استفاده كنيد تا از عدم بروز بارداري طي مصرف دارو مطمئن شويد. توصیه می شود همزمان از دو روش پیشگیری از بارداری استفاده نمایید.
در صورتي كه آقا هستيد و روابط جنسي داريد، جهت جلوگيري از بارداري همسر خود، از يك روش مطمئن پيشگيري از بارداري استفاده كنيد. توصیه می شود حداقل تا 3 ماه پس از اتمام دور ه ی درمان با الوُپم از اقدام برای فرزند آوری خودداری نمایید.
الوُپم ممکن است در برخی افراد سبب خستگی و خوا ب آلودگی گردد، در صورت وجود این علائم از رانندگی و کار با ماشین آلات بپرهیزید.
در صورتی که سابقه رادیوتراپی داشته اید و بعد از مصرف الوُپم دچار بروز عارضه پوستی در ناحیه رادیوتراپی خود شدید (مانند التهاب و یا پوسته پوسته شدن)حتما پزشک خود را مطلع سازید.
با توجه به احتمال بروز عارضه سمیت پوستی جدی و تهدیدکننده حیات به دنبال مصرف الوُپم ، در صورت بروز عوارض پوستی حتما پزشک خود را مطلع سازید.
تمام داروهای مکمل درمان، مانند فولیک اسید خوراکی و یا تزریق های ویتامین B12 خود را مطابق دستور پزشک ادامه دهید و از قطع خودسرانه آن بپرهیزید.
با توجه به عارضه تهوع و استفراغ طی مصرف الوُپم ، خوردن وعده های کوچک غذا، محافظت مناسب از دهان، مکیدن آبنباتهای بدون شکر و جویدن آدامس بدون شکر می تواند کمک کننده باشد.
در طی زمان انفوزیون الوُپم از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خود خودداری کنید. حتما پس از تزریق دارو دست های خود را با آب و صابون بشویید.

بروز چه علائمی را باید فورا به پزشک اطلاع دهید؟

الوُپم می تواند منجر به بروز واکنش های حساسیتی شدید و حتی تهدید کننده ی حیات شود که مستلزم مداخله ی سریع پزشکی است. لذا در صورت بروز این علائم فورا پزشک خود را در جریان بگذارید.
در صورت بروز علائمی چون افزایش سریع وزن، تنگی نفس،درد و ناراحتی قفسه سینه، ضعف و خستگی بسیار شدید، تنفس نامنظم، ضربان قلب نامنظم، تورم بیش از حد دست ها، پاها، مچ و قوزک پا با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می توانند نشانه های احتباس مایع در بدن شما باشند.
در صورت بروز علائمی نظیر تب، تورم لثه ها، زخم هایدردناک دهانی، علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا، گلو درد، رنگ پریدگی، خونریزی یا کبودی، زخم های پوستی، ادرار قرمز یا صورتی رنگ، ضربان قلب تند، احساس سبکی سر و تنگی نفس با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می توانند نشانه های سرکوب مغز استخوان باشند.
در صورت بروز علائمی نظیر تب، لرز، تعریق، گلودرد خیلی شدید، درد گوشها و سینوس، سرفه، خلط زیاد یا تغییر رنگ در خلط، زخم دهانی، عدم بهبود زخم، خارش یا درد مقعد و احساس درد هنگام دفع ادرار با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می توانند نشانه های عفونت باشند.
در صورت بروز علائمی نظیر تورم، افزایش وزن ناگهانی، کاهش یا قطع ادرار و مشکل در ادرار کردن با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می توانند نشانه های بروز مشکلات کلیوی باشند.
در صورت بروز علائمی نظیر دردهای عضلانی، احساس تشنگی شدید یا عطش، تعریق شدید، عدم توانایی ادرار کردن و خشکی یا داغ شدن پوست با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می توانند نشانه های کم آبی بدن شما باشند.
در صورت بروز علائمی نظیر تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، احساس سوزش چشم ها و احساس درد در ناحیه ی پوست که به دنبال ظاهر شدن بثورات صورتی یا قرمز رنگ بر روی پوست (بخصوص در ناحیه ی صورت و تنه) ایجاد شده و سبب ایجاد تاول و پوسته می گردد، با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می توانند نشانه های واکنش های شدید پوستی باشند.
همچنین در صورت اسهال و استفراغ شدید که ادامه دار باشد فورا با پزشک تماس بگیرید.

الوپم را در چه شرایطی باید نگهداری کرد؟
الوُپم را قبل از باز کردن باید در دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد و دور از تابش مستقیم نور (داخل جعبه اصلی) نگهداری نمایید.
 
  • برچسب ها
    الُوپم الُوپم هموفیلی داروی الُوپم خارجی قیمت الُوپم قیمت داروی الوُپم مشخصات داروی الُوپم
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا