مشخصات داروی آریپیپرازول (ابیلیفای) وعوارض آن

  • شروع کننده موضوع اخراج شده
  • تاریخ شروع

اخراج شده

کاربر غیرعضو
موارد مصرف آریپیپرازول (ابیلیفای)

آریپیپرازول یک داروی ضد روان پریشی است و عملکرد مواد شیمیایی مغز را تغییر می دهد.

ابیلیفای برای درمان علائم بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی نوع یک مورد استفاده قرار می گیرد (افسردگی مانیک). مشخص نیست که مصرف آریپیپرازول برای کودکان زیر 13 سال با اسکیزوفرنیا یا کودکان زیر 10 سال با اختلال دوقطبی بی خطر است یا خیر.

ابیلیفای همچنین برای درمان اختلالات افسردگی شدید افراد بالغ همراه با داروهای دیگری نیز مصرف می شود.

علاوه بر این ابیلیفای در کودکان 6 سال و 6 سال به بالا که از نشانه های سندرم توره یا علائم اختلال اوتیستیک (تحریک پذیری، نوسانات خلق و خو، کج خلقی و خودآزاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعات مهم در مورد آریپیپرازول (ابیلیفای)

ابیلیفای برای استفاده در شرایط روانپریشی مرتبط با زوال عقلی توصیه نمی شود. این دارو می تواند خطر مرگ بزرگسالان با حالت های زوال عقلی را افزایش دهد.

برخی از افراد جوان هنگام استفاده از این دارو برای اختلال شدید افسردگی و سایر اختلالات روانپزشکی به خودکشی فکر می کنند. به تغییرات روحی و علائم آن آگاه باشید. هرگونه نشانه جدید یا وخیم را به پزشک خود گزارش دهید.

پزشک شما لازم است پیشرفت درمان شما را در دوره استفاده از این دارو به طور منظم بررسی کند. خانواده و افراد دیگری که از شما مراقبت می کنند باید به تغییرات روحی شما هوشیار باشند.

به محض داشتن نشانه های زیر استفاده از ابیلیفای را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید:

تب با عضلات سفت و ضربان قلب سریع
حرکات غیرقابل کنترل عضلات
علائم ناگهانی مانند بیحسی یا ضعف، سردرد شدید و مشکلات بینایی، گفتار یا تعادل

پیش از مصرف آریپیپرازول (ابیلیفای)

اگر به آریپیپرازول حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

ابیلیفای برای استفاده در شرایط روانپریشی مرتبط با زوال عقلی توصیه نمی شود.

ابیلیفای می تواند خطر مرگ بزرگسالان با حالت های زوال عقلی را افزایش دهد.

برای اطمینان از بی خطر بودن ابیلیفای در صورت داشتن هر یک از علائم زیر پزشک خود را مطلع سازید:

بیماری کلیوی یا کبد
بیماری قلبی، فشار خون بالا یا پایین، مشکلات ضربان قلب
کلسترول یا تری گلیسیرید بالا (نوعی از چربی در خون)
سابقه کمبود گلبول های سفید
سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
تشنج و یا صرع
سختی در بلعیدن
سابقه شخصی یا خانوادگی داشتن دیابت
سابقه اختلال وسواس فکری و عملی(OCD)، اختلال کنترل تکانه، یا رفتارهای اعتیاد آور.

برخی از افراد جوان هنگام استفاده از این دارو برای اختلال شدید افسردگی و سایر اختلالات روانپزشکی به خودکشی فکر می کنند. پزشک شما لازم است پیشرفت درمان شما را در دوره استفاده از این دارو به طور منظم بررسی کند. خانواده و افراد دیگری که از شما مراقبت می کنند باید به تغییرات روحی شما هوشیار باشند.

فرم مایع (محلول دهانی) این دارو امکان دارد تا 15 گرم شکر در هر مقدار مصرف دربرداشته باشد. قبل از مصرف محلول دهانی ابیلیفای در صورت داشتن دیابت پزشک خود را مطلع سازید.

ابیلیفای ممکن است باعث قندخون بالا شود. اگر دیابتی هستید قند خون خود را در طول دوره مصرف این دارو به طور منظم بررسی کنید.

قرص های خوراکی این دارو می تواند از فنیل آلانین بیشتر از 3 میلی گرم در هر قرص برخوردار باشد. اگر فنیل کتونوری دارید قبل از مصرف قرص ابیلیفای به پزشک خود اطلاع رسانی کنید.

مصرف داروهای ضد روان پریشی در سه ماهه آخر بارداری ممکن است در نوزادان مشکلاتی ایجاد کند مانند مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه ای، اضطراب، لرزش، و عضلات لمس یا سفت. هرچند اگر در دوره بارداری مصرف داروی خود را قطع کنید ممکن است دچار مشکلات دیگری نیز شوید. اگر باردار هستید بدون دوستور پزشک خود مصرف ابیلیفای را قطع نکنید.

آپریپرازول می تواند وارد شیر مادر شده و به کودک شیرخواره آسیب برساند. در طول دوره مصرف از این دارو نباید به نوزاد شیر بدهید.
نحوه مصرف آریپیپرازول (ابیلیفای)

ابیلیفای را دقیقاً مطابق دستورات پزشک مصرف کنید. به تمام دستورالعمل های تجویز شده عمل کنید. امکان دارد پزشکتان هر از گاهی مقدار مصرف شما را تغییر دهد تا اطمینان حاصل شود که بهترین نتایج را می گیرید. از مصرف بیشتر ،کمتر و طولانی تر از مدت توصیه شده پرهیز کنید.

ابیلیفای را می توان بدون غذا یا همراه با غذا مصرف کرد.

برای مصرف قرص های خوراکی:

قرص ها را در بسته خود نگه دارید تا زمانی که آماده مصرف آن شوید. بسته را باز کرده و فویل را بیرون آورید. قرص را درون فویل فشار ندهید امکان آسیب زدن به قرص وجود دارد.
با استفاده از دست های خشک قرص را بیرون آورده و در دهان خود قرار دهید.
قرص را به یکباره نبلعید. بدون جویدن منتظر باشید تا در دهان حل شود. اگر خواستید می توانید مایعات بخورید تا به حل شدن قرص کمک کند.

ابیلیفای را به طور منظم استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نباید مصرف ابیلیفای را ناگهان متوقف کرد. قطع کردن یکباره می تواند شرایط شما را وخیم تر سازد.

دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید. مایع ابلیفای تا 6 ماه پس از باز شدن امکان استفاده دارد اما پس از تاریخ انقضاء درج شده بر روی برچسب مصرف نکنید.
در صورت فراموش کردن مصرف دارو

نوبتی که فراموش کردید را به محض به یادآوردن مصرف کنید. اگر به مصرف نوبت بعدی نزدیک هستید لازم نیست نوبت فراموش شده را مصرف کنید.
در صورت بروز مصرف بیش از حد (اووردوز)

مراقبت های فوری پزشکی دریافت کنید و یا به اورژانس زنگ بزنید.

نشانه های مصرف بیش از حد میتواند شامل خواب آلودگی، استفراغ، پرخاشگری، سردرگمی، لرزش، ضربان قلب سریع یا کند، تشنج، مشکل تنفس و غش باشد.
در طول مصرف آریپیپرازول (ابیلیفای)

این دارو ممکن است به تفکر و عکس العمل شما تاثیر بد بگذارد. اگر رانندگی می کنید یا هر کاری که نیاز به هوشیار بودن دارد مراقب باشید. از برخاستن ناگهانی از حالت نشسته یا خوابیده جلوگیری کنید در غیر این صورت ممکن است احساس سرگیجه کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی شدید می تواند موجب افتادن، شکستگی و یا آسیب های دیگر شود.
از نوشیدن نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید. مصرف الکل باعث عوارض جانبی خطرناک می شود.
از گرمازدگی و از دست دادن آب زیاد جلوگیری کنید. مایعات زیاد مصرف کنید خصوصاً در آب و هوای گرم و هنگام ورزش. هنگام مصرف ابیلیفای گرمازده شدن و خشک شدن بدن به آسانی صورت می گیرد.

عوارض جانبی آریپیپرازول (ابیلیفای)

اگر هرگونه نشانه هایی از حساسیت به ابیلیفای مانند کهیر، سختی در تنفس، تورم صورت ، لبها، زبان یا گلو مشاهده کردید بلافاصله مراقبت های پزشکی دریافت کنید.

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

آشفتگی شدید، ناراحتی یا احساس بی قراری
جمع کردن یا حرکت دادن غیرقابل کنترل چشم ها، زبان، صورت، بازوها یا پاها
ظاهر ماسک مانند صورت، سختی در بلعیدن، مشکلات گفتاری
تشنج
افکار مربوط به خودکشی یا آزار رساندن به خود
واکنش شدید سیستم عصبی - ماهیچه های سفت و سخت، تب بالا، عرق کردن، سرگیجه، ضربات قلب سریع یا نا منظم، لرزش، احساس غش کردن
کاهش گلبول های خون - ضعف ناگهانی یا احساس مریضی، تب، گلودرد، لثه های متورم، زخم های دردناک دهان، زخم های پوستی، نشانه های آنفولانزا یا سرماخوردگی، سرفه، سختی در تنفس
قندخون بالا - تشدید تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، رایحه میوه مانندِ نفس ها، خواب آلودگی، پوست خشک، کاهش وزن

هنگام مصرف این دارو ممکن است میل جنسی یا سایر امیال افزایش یابد. در صورت داشتن چنین تجربه هایی با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی متداول ابیلیفای عبارتند از:

افزایش وزن
تاری دید
تهوع، استفراغ، تغییرات در اشتها، یبوست
هذیان
سردرد، سرگیجه، احساس خستگی
اضطراب، احساس بی قراری
مشکلات خواب
نشانه های سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، گلودرد یا عطسه

این لیست کاملی از عوارض جانبی ابیلیفای نیست و ممکن است عوارض ریگری رخ دهد. برای توصیه های بیشتر در مورد عوارض جانبی این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی

مصرف ابیلیفای همراه با داروهایی که باعث خواب آوری یا تنفس آرام شما می شوند می تواند عوارض خطرناک و حتی مرگ آور داشته باشد. قبل از مصرف قرص خواب آور، داروی حاوی مخدر برای درد، داروضد سرفه، افسردگی، تشنج یا اضطراب با دکتر خود مشورت کنید.

داروهای بسیار دیگری می توانند با آریپیپرازول تداخل داشته باشند مانند داروهای تجویزی و غیرتجویزی، ویتامین ها و داروهای گیاهی. پزشک خود را از همه داروهایی که مصرف می کنید و یا در طول دوره درمان با ابیلیفای، مصرفشان را شروع یا متوقف کرده اید مطلع سازید.
 
  • برچسب ها
    آریپیپرازول افسردگی آریپیپرازول خارجی آریپیپرازول در بیش فعالی آریپیپرازول ۵ برای چیست ریسپریدون یا آریپیپرازول فواید آریپیپرازول قرص ابیلیزول 5 برای چیست
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا