فیلم استرداد درباره چیست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
فیلم استرداد | موضوع فیلم استرداد | واقعیت فیلم استرداد | قضیه فیلم استرداد | داستان فیلم استرداد |

به گزارش مجله فیلم و سریال همیارخاص، محسن علی اکبری تهیه کننده«استرداد» در ابتدای این نشست در خصوص این پروژه گفت: بحث استرداد طلا در جنگ جهانی دوم تکه ای از تاریخ است که کاری بسیار سنگین بود.

وی ادامه داد: کار تحقیق و نگارش این فیلم یک سال طول کشید و 12 نفر در نگارش فیلمنامه نقش داشتند. ما از اول بهمن سال گذشته به مسکو رفتیم و در 15 بهمن کار کلید خورد. مسکو شهری گران بود و ما باید در سرمای منهای 30 درجه کار می کردیم.

این تهیه کننده افزود: فراهم کردن امکانات آن زمان تاریخی بسیار سخت بود. ما 1 ماه در مسکو،1 ماه در بندرترکمن،1.5 ماه در تهران و 1 ماه در بندر انزلی فیلم برداری کردیم.

فیلم استرداد درباره چیست.jpg

علی غفاری کارگردان فیلم درباره کم و کیف کار اظهار کرد: در پاییز سال 89 قرار بود مجموعه تلویزیونی بیگانه را در قزوین بسازیم که موضوع آن اشغال شهر قزوین در جنگ جهانی دوم بود. قرار بود با همکاری مرکز رادیو تلویزیون قزوین این کار را انجام دهیم اما کمبود اعتبارات باعث تعلیق این کار شد اما چون وارد پروسه تحقیق شدم با موضوع استرداد طلای ایران روبرو شدم.

وی افزود: قبلا فیلمنامه ای به نام استرداد را مهدی رضازاده و علی حبیبی نوشته بودند و ما آن را بازنویسی کردیم و این پروسه یک سال زمان برد و 2 سال از عمرم را صرف تحقیقات و ساخت «استرداد» کردم. این پروژه احتیاج به نویسندگان ماهری داست که ضمن وفاداری به تاریخ بتوانند قصه را دراماتیزه کنند.

حمید فرخ نژاد بازیگر «استرداد» در مورد این فیلم عنوان کرد: وقتی دیدم پروژه ای تاریخی و سنگین فیلمنامه خوبی دارد این نقش را قبول کردم. شخصیتی که من آن را بازی کردم احتیاج به گوشزد کردن دارد و کسی است که منافع کشور را به همه چیز ارجح می داند و یک وطن پرست واقعی است.

حسین بابایی طراح گریم نیز درباره کارش گفت: ما با کل گروه سعی کردیم همجهت حرکت کنیم و تمام طراحی ها در ذهن کارگردان بود.

ستار اورکی آهنگساز«استرداد» با بیان اینکه پرداخت به موسیقی در کشور با توجه به جمع شدن ارکستر سمفونیک سخت است،خاطرنشان کرد: ما مشکلات زیادی برای جمع کردن گروه موسیقی خود داشتیم و 50 نوازنده گروه کر را باید در یک سالن کوچک جای می دادیم. موسیقی فیلم فرنگی و تداعی کننده آن سال هاست اما به هیچ وجه از موسیقی های دیگر فرنگی کپی نکردم.

علی غفاری کارگردان فیلم درباره اینکه چقدر حوادث فیلم با تاریخ منطبق است، پاسخ داد: تقریبا تمام فیلم براساس واقعیت است. موضوع اصلی فیلم کنفرانس تهران در سال 1322 و درباره بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم و توافقات آمریکا و شوروی و انگلستان در مورد پرداخت غرامت به ایران است. ما به لحاظ سینمایی بر پرداخت خسارت شوروی به ایران متمرکز شدیم. بازگشت به ایران،رفتن طلاها به مرز جلفا و رفتن به بانک های سوئیس واقعیت دارد و مرکز اسناد اطلاعاتی منتشر کرده است که این طلا هیچ گاه به خزانه نرفته است.

این کارگردان درباره اینکه چرا این حجم از اطلاعات متوجه نیمه پایانی فیلم می شود،افزود: خیلی تلاش کردیم که این اتفاق نیفتد و ما نگران این اطلاعات تا فصل پایانی بودیم اما ذات فیلم های معمایی این است که گره ها در پایان باید باز شود.

ایرج رامین فر مدیر هنری در مورد کمبود المان های فیلم برای بازشناسی ایران و روسیه از هم در فیلم گفت: حجم این کار زیاد و داستان بسیار پیچیده بود. صحنه ها به سرعت در روسیه گرفته می شد و به خاطر عجله برای کار بسیاری از صحنه های قطار بازسازی شد. عجله کار باعث شد که تصییح رنگ بین فضای روسیه و ایران کمتر باشد و رنگ های بخش روسیه به جای سرد بودن گرم تر نشان داده شود. از طراحی صحنه های شلوغ برای نشان دادن المان های زمان تاریخی خاص خوشم نمی آید.

فرخ نژاد درپاسخ به اینکه آیا خشک بودن این نقش نمی توانست محل خطر باشد،عنوان کرد،: در طراحی نقش بعد وجاهت نظامی گری، زندگی و فرزند یک مادر بودن را می بینم و ما در این مورد به توافق رسیدیم. تهییج روحیه ملی گرایی و ترویج وطن پرستی از ویژگی های اصلی این نقش است.

علی اکبری درخصوص بودجه و سختی های کار گفت: کل بودجه 4 میلیارد و 750 میلیون تومان بود که بحران ارز هم ما را تحت تأثیر قرار داده بود. واگن قطار برای 70 سال پیش بود و ما هر تکه این قطار را از جاهای مختلف جمع کردیم. سختی های کار تاریخ معاصر زیاد است. این کار حدود 104 دقیقه است که با نظر دوستان می شود 14 دقیقه آن را کم کرد.

غفاری کارگردان ادامه داد: اولین نسخه فیلم را دیشب در سینما فرهنگ دیدیم و با این فرصت کم و دیجیتال شدن فیلم ها به نظرم خوب بود. آقای حاتمی کیا در مرحله تولید 1 ماه در خدمت تولید بود و از ایشان تشکر می کنم.

وی ادامه داد: فیلم برداری بخش قطار بسیار سخت بود،خط راه آهن تهران شمال تک لاین است و برای فیلم برداری و پلان به پلان آن زحمت کشیدیم تا قطار را روی ریل بیاوریم و روی پل ورسک متوقف کنیم و برای تک تک پلان ها واقعا روی پل ورسک رفتیم.

فرخ نژاد در پایان گفت: کار با بازیگرخارجی سخت بود چون اگر بازیگر ایرانی باشد، شما می توانید بهتر حس را منتقل کنیم و ما کلیتی از اتفاق ها را می دانستیم در مواجهه با بازیگر خارجی و بعد همه چیز ترجمه می شد. منبع تسنیم
 
  • برچسب ها
    داستان فیلم استرداد فیلم استرداد قضیه فیلم استرداد موضوع فیلم استرداد واقعیت فیلم استرداد
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا