- 5/10/19
- 95,287
- 79
جواب فعالیت های نوشتاری صفحه 98 فارسی هشتم, فعالیت های نوشتاری صفحه 98 فارسی هشتم, پاسخ فعالیت های نوشتاری صفحه 98 فارسی هشتم, صفحه 98 فارسی هشتم, فعالیت های نوشتاری هشتم صفحه 98 , گام به گام فارسی هشتم,
1- در متن درس، از میان گروه کلمات مهم املایی، دو نمونه برای هر یک از انواع ترکیب (اضافی - وصفی) بیابید و بنویسید.
ترکیب وصفی (موصوف - صفت): واقعه عظیم / معیارهای ارزشی / بنیانگذار فرزانه
ترکیب اضافی (مضاف - مضاف الیه): نظام شاهنشاهی / ولایت فقیه / وحدت کلمه / انقلاب ادبیات
2- مفرد واژههای زیر را بنویسید، سپس آنها را با نشانههای جمع فارسی «ان» یا «ها» جمع ببندید.
3- در هر یک از گروههای اسمی زیر، وابستهها را مشخص کنید و نوع هر یک را بنویسید.
- نخستین عامل مهم
نخستین: وابسته پیشین
عامل: هسته
مهم: وابسته پسین
- صبح صادق
صبح: اسم (هسته)
صادق: صفت بیانی
- یک اثر ادبی
یک: وابسته پیشین
اثر: اسم (هسته)
ادبی: وابسته پسین
- این انقلاب امیدبخش
این: وابسته پیشین
انقلاب: اسم (هسته)
امید بخش: وابسته پسین
- همان ملت غیور
همان: وابسته پیشین
ملّت: اسم (هسته))
غیور: وابسته پسین
4- از متن درس هفتم، دو کنایه بیابید و مفهوم آن را بنویسید.
1- «افسوس که جوان نمیداند و پیر نمیتواند» کنایه از جوان آگاه نیست و پیر توانانی ندارد.
2- ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. کنایه است از هر کاری خواستی در هر وقت شروع کنی ارزشمند است.
فعالیت های نوشتاری صفحه 98 فارسی هشتم
1- در متن درس، از میان گروه کلمات مهم املایی، دو نمونه برای هر یک از انواع ترکیب (اضافی - وصفی) بیابید و بنویسید.
ترکیب وصفی (موصوف - صفت): واقعه عظیم / معیارهای ارزشی / بنیانگذار فرزانه
ترکیب اضافی (مضاف - مضاف الیه): نظام شاهنشاهی / ولایت فقیه / وحدت کلمه / انقلاب ادبیات
2- مفرد واژههای زیر را بنویسید، سپس آنها را با نشانههای جمع فارسی «ان» یا «ها» جمع ببندید.
واژه | مفرد | جمع با ان / ها |
---|---|---|
عوامل | عامل | عاملان / عاملها |
آثار | اثر | اثرها |
فضایل | فضیلت | فضیلتها |
مفاهیم | مفهوم | مفهومها |
افکار | فکر | فکرها |
علما | عالم | عالمان / عالمها |
3- در هر یک از گروههای اسمی زیر، وابستهها را مشخص کنید و نوع هر یک را بنویسید.
- نخستین عامل مهم
نخستین: وابسته پیشین
عامل: هسته
مهم: وابسته پسین
- صبح صادق
صبح: اسم (هسته)
صادق: صفت بیانی
- یک اثر ادبی
یک: وابسته پیشین
اثر: اسم (هسته)
ادبی: وابسته پسین
- این انقلاب امیدبخش
این: وابسته پیشین
انقلاب: اسم (هسته)
امید بخش: وابسته پسین
- همان ملت غیور
همان: وابسته پیشین
ملّت: اسم (هسته))
غیور: وابسته پسین
4- از متن درس هفتم، دو کنایه بیابید و مفهوم آن را بنویسید.
1- «افسوس که جوان نمیداند و پیر نمیتواند» کنایه از جوان آگاه نیست و پیر توانانی ندارد.
2- ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. کنایه است از هر کاری خواستی در هر وقت شروع کنی ارزشمند است.
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه هشتم را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-
یا مثلا در گوگل سرچ کنید : جواب صفحه 70 فارسی هشتم همیار خاص
|| میتوانید پایه یا درس را به مطالعات، فارسی، علوم و.. تغییر دهید ||