فعالیت صفحه 81 مطالعات اجتماعی ششم

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,286
79
جواب فعالیت صفحه 81 مطالعات اجتماعی ششم, فعالیت صفحه 81 مطالعات اجتماعی ششم, پاسخ فعالیت صفحه 81 مطالعات اجتماعی ششم, صفحه 81 مطالعات اجتماعی ششم, مطالعات اجتماعی ششم صفحه 81 , گام به گام مطالعات اجتماعی ششم,


فعالیت صفحه 81 مطالعات اجتماعی ششم


شما در کدام استان زندگی می‌کنید؟ از بزرگ‌تر‌ها درباره لباس محلّی استان خودتان پرس‌وجو کنید و بگویید لباس مردان و زنان چه ویژگی‌هایی دارد؟ اگر لباس محلّی استان خود یا عکس آن را دارید به کلاس بیاورید.
در استان کردستان، مردان شلوار کردی گشاد و پیراهن مخصوص کمر و یک عمامه‌ٔ مخصوص سر دارند. زنان کرد، شلوار‌های گشاد با دمپای تنگ و بر روی آن پیراهن به تن می‌کنند. آنها شال نخی با پهنای زیاد به صورت آزاد دور کمر خود می‌بندند و نیم تنه‌ٔ کوتاهی نیز روی پیراهن به تن می‌کنند، همچنین روسری بلندی که با سکه‌ها و منجوق‌های رنگی پولک دوزی شده است به دور سر خود می‌بندند و در واقع با حفظ لباس‌های محلّی، فرهنگ و هویّت آن منطقه را حفظ کرده‌اند.

به نظر شما چرا لباس‌های محلّی را در موزه‌ٔ مردم شناسی حفظ و نگهداری می‌کنند؟
زیرا لباس‌ها بخشی از آداب و رسوم وفرهنگ هر منطقه هستند و می‌توان از طریق لباس محلّی و آداب و رسوم، مردم آن منطقه را شناخت؛ به همین سبب این لباس‌ها و آداب و رسوم برای ما ارزشی دارند. در واقع با حفظ لباس‌های محلّی فرهنگ و هویّت آن منطقه را حفظ کرده‌ایم.

کاربرگه‌ی شماره‌ٔ ١٩ «بررسی لباس‌های تاریخی» را در منزل انجام دهید.
انواع لباس در دوره‌های تاریخی
از کتاب‌های تاریخ سال گذشته یا کتاب‌ها یا مجلات دیگر چند تصویر از پوشاک مردم ایران مربوط به دوره‌های تاریخی انتخاب کنید و در این صفحه بچسبانید. چه ویژگی‌هایی در لباس‌های هر دوره مشاهده می‌کنید؟
زنان در دوره‌ٔ ماد‌ها، جامه‌های بلند چین‌دار با آستین‌های گشاد می‌پوشیدند.
لباس زنان در دوره‌ٔ ساسانی پیراهن بلند گشادی بود با آستین‌های بلند. معمولاً در انتهای پیراهن پارچه‌ای پر چین می‌افزودند. روی پیراهن پوششی استفاده می‌شد که از روی شانه‌ٔ چپ رد شده یا گره می‌خورد.
نوعی از لباس اشکانی عبارت بود از پیراهن بلند و چین‌دار و با آستین بلند بر روی این لباس پیراهن دیگری پوشیده می‌شد که بلندی کم‌تر و یقه‌ٔ باز داشت. از سر بند‌های گوناگون و کلاه‌های بلند هم استفاده می‌شد که تور یا چادری از بالای آن آویخته می‌شد.
لباس زنان در دوره‌ٔ تیموریان تن پوش‌هایی تنگ بود قبای رویی اغلب از جلو باز می‌ماند و به گونه‌ای بود که بلندی پیراهن زیرین نمایان بود و تن پوش‌های رویی آستین کوتاه یا بی‌آستین بودند.


🎈 شما هم میتوانید نظرات خودرا از طریق فرم زیر ارسال کنید و با سایر دوستانتان، درمورد این سوال بحث و گفتگو کنید

منبع : همیار خاص
 
  • برچسب ها
    از بزرگ‌تر‌ها درباره لباس محلّی استان خودتان پرس‌وجو کنید اگر لباس محلّی استان خود یا عکس آن را دارید به کلاس بیاورید. به نظر شما چرا لباس‌های محلّی را در موزه‌ٔ مردم شناسی حفظ و نگهداری می‌کنند؟ شما در کدام استان زندگی می‌کنید لباس مردان و زنان چه ویژگی‌هایی دارد کاربرگه‌ی شماره‌ٔ ١٩ «بررسی لباس‌های تاریخی» را در منزل انجام دهید.
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,122
    کاربران
    3,408
    جدیدترین کاربران
    امیر حافظ
    عقب
    بالا