غذاهای ممنوعه عروس هلندی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی را در همیار خاص ببینید

غذاهای ممنوعه عروس هلندی.png

برخلاف سایر پرندگان که فقط با دانه، سیستم ایمنی بدن خود را قوی می‌کنند، پرندگان خانگی مانند عروس هلندی و طوطی‌ها باید علاوه بر دانه‌های خوراکی مواد غذایی دیگری هم مصرف کنند تا سیستم ایمنی بدن آن‌ها در مقابل انواع بیماری‌ها ویروس‌ها ضعیف نباشد و همیشه سالم و شاداب باشند. از طرفی مصرف غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی باعث مسموم شدن و حتی منجر به مرگ او می‌شود.

پرنده خانگی شما باید مخلوطی از غذاهای تازه را مصرف کند و و از تکراری بودن دانه‌های خود خسته نشود. البته تفاوت این پرنده باهوش با دیگر پرندگان در نحوه رفتارش با صاحبان خود است زیرا عروس هلندی هوش بالایی دارد و اگر با تغذیه‌های مفید و مناسب به او رسیدگی شود و قوی باشد می‌تواند با شما حرف بزند و حتی شعر بخواند.

رژیم غذایی عروس هلندی

اگر پرندگان رژیم غذایی مناسب نداشته باشند به‌راحتی در مقابل بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی ضعیف خواهند شد و برای درمان سرما خوردگی عروس هلندی باید به او غذاهایی که حاوی مواد معدنی و پروتئین ها است داده شود تا در مقابل بیماری قوی باشند.

تغذیه مناسب برای عروس هلندی

برای بیان غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی ابتدا بهتر است غذاهای مفید را برای او را بررسی کنیم و سپس خوراکی‌هایی که برای او ضرر دارد.

مخلوط دانه و آجیل

ازجمله مهم‌ترین خوراکی‌هایی که یک عروس هلندی به آن احتیاج دارد، مخلوطی از آجیل‌ها و دانه‌های آسیاب شده مانند ارزن است البته این دانه‌های گیاهی 60 درصد از رژیم غذایی یک عروس هلندی را تشکیل می‌دهند و اگر مصرف آن‌ها به میزان بیش‌ از اندازه باشد جز غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی محسوب می‌شوند.

معایب مخلوط دانه‌ها

البته این مخلوط دانه‌ها و آجیل‌ها مشکلاتی برای شما به وجود میاورد زیرا عروس هلندی از بین مخلوط دانه‌ها و آجیل‌ها، دانه‌های موردعلاقهٔ خود ر ا انتخاب می‌کند و کلسیم و چربی موردنیاز بدنش تأمین نمی‌شود و دیگر علاقه‌ای به خوردن سایر دانه‌ها نخواهد داشت.از طرفی مخلوط دانه‌ها و آجیل‌ها دارای چربی زیادی است و مصرف بیش‌ازحد آن‌ها برای عروس هلندی شما ضرر دارد پس بهتر است روزانه مقدار کمی از آجیل‌ها را به او دهید.

دانه‌های مفید برای یک عروس هلندی

دانه‌های آفتابگردان، دانه کدوتنبل، دانه‌های رازیانه، آجیل‌های مختلف، گردو، پسته، بادام، بادام‌هندی، آجیل برزیلی و تخمه آفتاب‌گردان.

میوه‌ها و سبزی‌ها

از دیگر خوراکی‌های مفید برای یک عروس هلندی میوه و سبزیجات خشک هستند البته میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز می‌توانند برای پرنده مفید باشند اما نگهداری و تهیه میوه‌های خشک راحت‌تر است و از طرفی پرنده شما نیز به آن‌ها بیشتر علاقه خواهد داشت.

تهیه میوه و سبزیجات خشک

این غذای مقوی را به‌راحتی می‌توانید برای عروس هلندی خود تهیه کنید، فقط کافی است مقداری از میوه‌ها را برش داده و برای او خشک ‌کنید و روزانه مقداری از آن را برایش استفاده کنید. ازجمله میوه‌ها و سبزیجات مفید برای عروس هلندی شما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:ذرت تازه، هویج، لوبیا سبز، کدوسبز، اسفناج، کلم بروکلی، سیب‌درختی، انبه، زردآلو، آناناس، هلو، گلابی، موز.

اگرچه مصرف میوه‌ها برای عروس هلندی مفید است اما باید توجه داشته باشید که میوه‌هایی که دارای دانه هستند مانند سیب و گلابی و یا دارای هسته هستند مانند گیلاس، هلو و زرد الو نباید با هسته و دانه‌هایشان به پرندگان داده شود زیرا هسته ها در دسته غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی قرار دارند و این دانه‌ها دارای مقدار کمی ترکیب سیانید سمی هستند که برای قلب عروس هلندی شما ضرر دارد.میوه‌های ارگانیک بخرید

برای خرید انواع سبزیجات و میوه‌ها دقت کنید زیرا خرید میوه‌های ارگانیک و تازه بسیار مهم است و اگر میوه‌ها پژمرده یا حاوی سم باشند باعث مرگ عروس هلندی می‌شوند. نکته دیگر اینکه سعی کنید برای خرید سبزیجاتی مانند کاهوها آن‌هایی که پرهای پررنگ‌تری دارند بخرید.

خرید میوه های ارگانیکمحصولات غیرارگانیک، سموم دفع آفات بیشتری بر روی آن‌ها پاشیده شده است و می‌تواند باعث مرگ عروس هلندی شما شوند. بذرهایی که حاوی سیانور هستند را از داخل دانه‌های عروس هلندی خود جدا کنید و یا اصلاً آن‌ها را تهیه نکنید زیرا بذرهایی مانند بذر و دانه سیب گیلاس و هلو حاوی این سم است.از طرفی جدا کردن دانه و هسته‌های میوه‌ها برای ایمنی پرنده شما اهمیت و نگران خفه شدن آن‌ها نباید بود. عروس هلندی شما بدون نگرانی غذای خورد را بخورد.

گوشت و تخم‌مرغ

شاید فکر کنید که گوشت و تخم‌مرغ جز غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی هستند اما ازآنجایی‌که یک عروس هلندی به مقدار قابل‌توجهی پروتئین احتیاج دارد از مواد پروتئین دار مانند پنیر، کمی تخم‌مرغ آب‌پز شده، حبوبات و تکه‌های گوشت یا غذای سگ برای او استفاده کنید. این مواد را می‌توان هفته‌ای یک یا دو بار به او داد.

امیدوارم تا این قسمت از مقاله‌ی سایت واسط کالا خسته نشده باشید و تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در ادامه برای شما غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی را بیان خواهیم کرد.

غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی

بعضی از غذاها برای عروس هلندی ممنوع هستند. باید مواظب مسمومیت عروس هلندی خود باشید.

آووکادو

آووکادو میوه‌ای به شکل گلابی است که پوستی سبزرنگ دارد و میوه‌ای کرم‌دار و بسیار چرب است و در آب و هوای گم رشد می‌کند. این میوه که هسته‌ای نسبتاً بزرگ دارد، برای عروس هلندی اصلاً مناسب نیست و برای پرندگان سمی است. این ماده ممکن است باعث آسیب به قلب عروس هلندی و یا مشکلات تنفسی او شود.

ازجمله میوه‌هایی که جز غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی محسوب می‌شود این میوه استرالیایی است که برای انسان‌ها پروتئین زیادی دارد. البته آووکادو ها دو نوع هستند و دسته‌ای از آن‌ها برای پرندگان سمی نیست اما تشخیص آووکادوی سمی از غیر سمی مشکل است. با توجه به عواقب احتمالی مصرف این گیاه، بهتر است فقط از غذاهای مفید برای پرندگان استفاده کنید.

غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی
کافئین


طعم عالی مواد کافئین دار مانند نوشابه، قهوه، چای هر فردی را معتاد به خودش می‌کند اما باید حواسمان باشد که از مواد کافئین دار به پرنده خانگی خود ندهیم زیرا حتی مصرف مقدار کمی از این مواد به عروس هلندی شما برایش ضرر دارد.کافئین ضربان قلب عروس هلندی را افزایش می‌دهد و باعث بیش فعالی او می‌شود و ممکن است منجر به ایست قلبی پرنده شما شود. بهتر است بجای نوشابه، به پرنده خود یک آبمیوه ی طبیعی بدهید تا تشنگی او رفع شود.

شکلات

شکلات‌ها حاوی کافئین و تئوبرومین هستند که دادن آن‌ها به عروس هلندی باعث اسهال و استفراغ او می‌شود. حتی مصرف مقدار کم شکلات هم برای پرندگان سمی هست زیرا این مواد ضربان قلب را افزایش می‌دهد و باعث تشنج پرنده شما می‌شود و حتی منجر به مرگ او خواهد شد.

نمک

نمک‌ها یک چاشنی خوب برای انسان هستند و همیشه برای طعم دهی به غذاها از این ادویه پرخطر استفاده می‌کنند. انسان‌ها عاشق مواد شور مانند چیپس، چوب‌شور، ذرت بوداده، پفک‌ها هستند؛ اما همان‌طور که نمک برای ما مفید نیست برای پرندگان خانگی ما هم نیز ضرر دارد. حتی مصرف کمترین مقدار آن برای یک پرنده که جثه بسیار کمتری نسبت به انسان دارد، بسیار خطرناک است.

غذاهای ممنوعه برای عروس هلندیحتی یک تکه کوچک پفک می‌تواند منجر به تشنگی بیش‌ازحد، کمبود آب بدن عروس هلندی شما و درنتیجه باعث نارسایی کلیه و مرگ او شود. بنابراین غذاهای شور ازجمله غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی محسوب می‌شوند و باید حتماً در اضافه کردن نمک به آجیل‌ها و غذاهای او دقت کنید.

چربی


همه ما می‌دانیم که مصرف غذاهای پرچرب مانند کره، روغن، گوشت‌های چرب و آجیل می‌تواند منجر به تجمع رسوبات کلسترول در دیواره رگ‌های ما شود که به تصلب شرایین معروف است و باعث بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود. همین مشکلات در پرندگان نیز اتفاق می‌افتد و باعث ابتلا به کلسترول و تری گلیسیرید بالا و درنتیجه بیمارهای عروقی هستند؛ بنابراین باید مصرف غذای چرب را در پرندگان نیز محدود کنیم.

آجیل‌هایی که پرندگان می‌خورند اگر بیش‌ازحد برای آن‌ها استفاده شود می‌تواند باعث چربی در آن‌ها شود. بهتر است هرروز فقط مقدار کمی آجیل را بانمک بسیار کم به او بدهیم. البته مقدار این آجیل‌ها برای هر پرنده با جثه متفاوت فرق می‌کند.

پیاز و سیر

بسیاری از صاحبان پرندگان سؤال می‌پرسند که پیاز و سیر را هم می‌توانند مانند سایر سبزیجات در خوراک پرندگان استفاده کنند؟ در پاسخ باید گفت که اگرچه این سبزیجات تند فواید مفیدی برای قلب انسان دارد، اما در دسته غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی شما قرار می‌گیرند. استفاده از آن‌ها چه به‌صورت خام و چه به‌صورت پخته‌شده، برای بسیاری از حیوانات ازجمله پرندگان خانگی، گربه‌ها و سگ‌ها سمی است.

پیاز

پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است که با جویدن می‌تواند باعث تحریک مخاط دهان، مری پرنده شود و باعث ایجاد زخم در دهان او شود و درنتیجه باعث پارگی گلبول‌های قرمز خون و کم‌خونی در حیوانات خانگی شود.

سیر

سیر حاوی آلیسین است، آلیسین ماده شیمیایی دیگری است که می‌تواند باعث کم‌خونی و ضعف در سیستم ایمنی بدن پرندگان شود؛ بنابراین به‌جای سیر و پیاز می‌توانید از تکه‌های کوچک فلفل دلمه‌ای برای او استفاده کنید.غذاهایی هم که داخل آن‌ها سیر وجود دارد، از غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی هستند.

بادام‌زمینی

در مواد غذایی امروزه مواد شیمیایی مختلفی وجود دارند که برای عروس هلندی شما مضر هستند ازجمله آن‌ها آفلاکتوسین است که در بادام‌زمینی وجود دارد و طبق آزمایش‌ها و تحقیقات انجام‌شده این سم تاکنون باعث مرگ صد هزار بوقلمون شده است. از دادن بادام‌زمینی به عروس هلندی خودداری کنید.

انواع مختلفی از مواد شیمیایی و سمی وجود دارد که می‌تواند به پرنده محبوب شما آسیب جدی برساند. اولین آن‌ها آفلاتوکسین هایی است که در بادام‌زمینی وجود دارد. این سم زمانی کشف شد که 100000 بوقلمون توسط آفلاتوکسین کشته شدند. یادتان باشد از بادام‌زمینی پرهیز کنید!

پرتقال

این میوه در دسته غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی قرارگرفته است و استفاده از آن برای عروس هلندی و سایر پرندگان مفید نیست زیرا پرتقال میوه‌ای است که حاوی مقدار بسیار زیادی اسید است و می‌تواند تعادل این پرنده را بر هم زند و سلامت پرنده خانگی شما را مختل کند.

نان

از دادن نان به عروس هلندی خود جدا خودداری فرمایید زیرا نان دارای موادی مانند مخمرها و نمک‌های فراوانی است که همان‌طور گفته شد غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی هستند و خوردن نان اگرچه برای او لذت‌بخش باشد اما اثرات خوبی ندارد و باعث اسهال و حتی مرگ او می‌شود.

ظرف آب و غذای عروس هلندی را هر روز تمیز کنید و آب داخل ظرف را همیشه عوض کنید زیرا باکتری‌ها و قارچ‌ها خیلی سریع داخل ظرف او رشد می‌کنند و تکثیر میابند و خوردن آن‌ها توسط پرنده باعث مرگ می‌شود.قارچ

گاهی اوقات قارچ‌ها در لیست غذاهای ممنوعه برای عروس هلندی قرار می‌گیرند زیرا چند نوع قارچ سمی وجود دارد و تشخیص این قارچ‌ها آسان نیست. از طرفی قارچ‌های دیگری هم که مردم استفاده می‌کنند برای پرنده شما مناسب نیستند و خطر مرگ را برای آن‌ها در پیش دارد. حتی پختن این قارچ‌ها خطر سمی بودن را از بین نمی‌برد.

قارچ، یکی از غذاهای ممنوعه عروس هلندی
شیرین‌کننده مصنوعی زایلیتول


در خوراکی‌هایی مانند آدامس، آب‌نبات و سایر محصولات رژیمی از این ماده شیرین‌کننده زایلیتول استفاده می‌شود. این ماده باعث آسیب کبدی و افت قند خون و حتی باعث مرگ در پرندگان و سایر حیوانات خانگی می‌شود.

آب‌نبات بدون قند

حتی در آب‌نبات‌های بدون قند هم ماده زایلیتول هستند و نمی‌توانند جایگزین آب‌نبات‌های شیرین شوند زیرا همان خطر را دارند و باعث آسیب به کبد پرندگان می‌شوند.از دادن موادی که این شیرین‌کننده مصنوعی در آن‌ها استفاده‌شده است به عروس هلندی خود خودداری کنید. البته به‌طورکلی دادن غذاهای خیلی شیرین به عروس هلندی اصلاً توصیه نمی‌شود.

عسل

مصرف عسل نیز به عروس هلندی توصیه نمی‌شود زیرا برخی از عسل‌ها حاوی باکتری و کپک هست و می‌تواند باعث بیماری و حتی مرگ پرنده زیبای شما شوند؛ هیچ‌کس نمی‌تواند تشخیص دهد که این عسل اصل هست یا دارای مواد افزودنی که برای عروس هلندی مضر است.

لبنیات

اگرچه شیر و محصولات لبنی به‌طورکلی جز مواد سمی نیستند و حتی در غذای برخی حیوانات خانگی از آن‌ها استفاده می‌کنند اما همه پرندگان ازجمله عروس هلندی نمی‌توانند لاکتوز موجود در شیر و سایر محصولات لبنی را هضم کنند و با مصرف این مواد غذایی دچار اسهال می‌شوند و مریض می‌شوند.برگ گوجه‌فرنگی، بادمجان، سیب‌زمینی، همه محصولات لبنی و شکلات کاکائویی از دیگرغذاهای ممنوعه برای عروس هلندی هستند که سولانین موجود در آن‌ها باعث مرگ پرندگان ازجمله عروس هلندی و طوطی‌ها می‌شود و باید در استفاده از آن‌ها برای پرنده خود خودداری کنید.

vcahospitals.com

beautyofbirds.com

cuteness.com
 
  • برچسب ها
    برنامه غذایی عروس هلندی بهترین جایزه برای عروس هلندی تغذیه عروس هلندی جوجه دار تقویت عروس هلندی برای تخمگذاری غذای مست کننده عروس هلندی ماکارونی برای عروس هلندی مضرات عروس هلندی گندم برای عروس هلندی
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا