علت چرت زدن عروس هلندی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
علت چرت زدن عروس هلندی را در همیار خاص ببینید

علت چرت زدن عروس هلندی.png

انسان‌ها برای داشتن انرژی کافی و داشتن عملکرد عالی در کارهایشان، باید خواب کافی داشته باشند؛ اما برخلاف انسان‌ها، بعضی از پرندگان حتی با کمبود خواب می‌توانند مسیرهای طولانی را مهاجرت کنند. گاهی اوقات علت چرت زدن عروس هلندی هم جبران این کمبود خواب است.

خوابیدن پرندگان گاهی اوقات به مدت چند ثانیه است و به روایتی فقط چرت می‌زنند. البته چرت زدن یک عروس هلندی یا طوطی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. مثلاً یک پرنده مریض معمولاً از شدن درد چشمان خود را می‌بندد و چند ثانیه می‌خوابد. به این خوابیدن لحظه‌ای، چرت زدن میگویند. در این مقاله از سایت واسط کالا به بیان علت چرت زدن عروس هلندی می‌پردازیم.

عروس هلندی روزانه چقدر می‌خوابد؟

یک عروس هلندی روزانه 14 ساعت می‌خوابد و به استراحت احتیاج دارد. از این مقدار باید حتماً 10 ساعت را به‌طور شبانه بخوابد. البته جوجه عروس هلندی 20 ساعت می‌خوابد. هرچه عروس هلندی شما شب کمتر بخوابد، روز بیشتر چرت می‌زند.اگر یک عروس هلندی را تازه به خانه‌ی خود آورده‌اید از خوابیدن زیاد او تعجب نکنید. عروس هلندی اگر به خانه‌ی جدید خود و اطرافیانش عادت نکرده باشد مدت‌زمان زیادی را می‌خوابد.

چرت زدن با یک‌چشم

همه‌ی پرندگان ازجمله عروس هلندی، روزانه در مدت‌ زمانی متفاوت، به مدت 5 تا 10 ثانیه می‌خوابد. شاید دیده باشید که برخی پرندگان یک‌چشم خود را نیمه‌باز نگه می‌دارند و می‌خوابند. این کار علاوه بر اینکه به یک‌چشم استراحت می‌دهد، باعث می‌شود تا آن‌ها مراقب شکارچیان باشند.

دانشمندان میگویند نیمه‌ای از مغز این پرنده همواره احتیاج به استراحت دارد و این را علت چرت زدن عروس هلندی با یک‌چشم می‌دانند. این نوع خوابیدن، هرچند به مدت کوتاه و چندثانیه‌ای است اما برای استراحت مغز این پرنده‌ی زیبا کافی است. انسان‌ها توانایی خوابیدن با یک‌چشم را ندارند. مغز انسان بسیار کامل‌تر از مغز پرندگان است.

نور

کمبود آفتاب و نور باعث جذب نشدن کلسیم و فسفر و مشکلات استخوانی برای عروس هلندی شما می‌شود. اگر در خانه‌ای نور کافی نباشد، پرنده‌ی خانگی آن‌ها بی‌حال و ضعیف می‌شود. علاوه بر نور خورشید از لامپ‌ها و اشعه‌های مخصوص نیز می‌توان استفاده کرد.فقط دقت کنید که یک چراغ‌خواب کوچک هم با ولتاژ کم برای او کافی است. نور نباید او را اذیت کند.

کمبود نوراگر نور کافی وجود نداشته باشد

اگر در خانه‌ای نور کافی وجود نداشته باشد علاوه بر اینکه باعث چرت زدن عروس هلندی می‌شود، پرنده‌ی شما دچار کمبود کلسیم شدید خواهد شد. در صورت نبود نور کافی، کلسیم دریافتی از مواد غذایی جذب بدن نمی‌شود.علاوه بر این، اگر در خانه‌ای نور کافی وجود نداشت باشد، عروس هلندی شما پرخاشگر می‌شود. گاز می‌گیرد، جیغ میزند و پرکنی می‌کند. پرندگان در نبود نور کافی، جفت‌گیری انجام نمی‌دهند.

استفاده از نور خورشید

اگر پرنده‌ی خود را برای استفاده از نور خورشید بیرون می‌برید به نکات زیر توجه کنید:قفس پرنده را درجایی که امکان وجود حشرات است نگذارید.عروس هلندی خود را روی خیاط تنها نگذارید.بهتر است که او را صبح‌ها در معرض نور آفتاب قرار دهید. آفتاب ظهر و بعدازظهر سوزنده است.عروس هلندی مانند طوطی‌ها هستند و هنگام شب می‌خوابند. البته زمان خواب رفتن آن‌ها در فصل‌های مختلف سال فرق می‌کند. در فصل‌های سرد زودتر از سایر فصل‌ها به خواب می‌روند. به‌طورکلی با غروب خورشید عروس هلندی شما گوشه‌ای را برای خواب خود انتخاب می‌کند و می‌خوابد.دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که بین نور و خوابیدن یک عروس هلندی رابطه‌ی وجود دارد. هرچه نور بیشتر باشد، عروس هلندی کمتر خواب می‌روند. پرندگان به نور حساس هستند و باید سعی کنید تا قفس آن‌ها در تاریکی مطلق قرار بگیرد.

شرایط و محل زندگی

البته یکی دیگر از علت چرت زدن عروس هلندی علاوه بر فصل‌ها و نور خورشید، شرایط خانه و محل زندگی آن‌ها است. اگر عروس هلندی در خانه‌ای باشد که شب‌ها دیرتر می‌خوابند او نیز تا زمان بیدار بودن صاحبش، بیدار می‌ماند و همین باعث می‌شود که فردا به بازه‌های بیشتری برای جبران کمبود خواب احتیاج داشته باشد. درنتیجه همواره در حال چرت زدن دیده می‌شد. حدود 8 تا 9 ساعت وقت استراحت شبانه برای عروس هلندی شما لازم است.

محل زندگی مناسبپرندگان به 10-12 ساعت خواب ثابت و بدون وقفه احتیاج دارند. اگر هنگام خواب روی قفس او را بپوشانید و هنگام بیدار شدن او، آن را بردارید، ممکن است بیشتر خواب باشد.عروس هلندی شما باید در تاریکی و جایی باشد که احساس امنیت کند و بتواند چرت بزند. اگر قفس او نزدیک پنجره باشد، حتی اگر آن را با ملافه بپوشانید، برخورد چراغ‌های ماشین‌ها به قفس، او را از خواب بیدار می‌کنند.

برنامه‌ریزی روزانه

البته برخی از افراد برای عروس هلندی خود زمان و برنامه‌ریزی متفاوتی می‌گذارند. یک برنامه‌ریزی منظم روزانه و شبانه باعث می‌شود تا پرندگان با دنیای واقعی هماهنگ‌تر شوند. مثلاً بیدار شدن‌های دیرتر و خوابیدن زودتر از خواب را برای او فراهم کنید.یک ساعت معین مشخص کنید تا در این ساعت معین عروس هلندی خود را بیدار کنید و یا به خوابیدن در موقع معین عادت کند.

نکته

اگر یک عروس هلندی خواب کافی نداشته باشد، سیستم ایمنی بدون او ضعیف خواهد شد. خواب کافی باعث نشاط و کاهش رفتارهای منفی عروس هلندی می‌شود. اگر عروس هلندی شما خواب کافی و با برنامه‌ای نداشته باشد، مزاحم موقعیت استراحت و خواب شما می‌شود.

عدم سکوت و داشتن خانه‌ی شلوغ

اگر پرنده‌ی شما همیشه چرت میزند، بیشتر فکر کنید شاید علت چرت عروس هلندی شما سروصدای زیاد در خانه است. اگر در خانه‌ی شما بچه‌های کوچکی هستند یا گاهی اوقات مهمان‌دارید، باعث به هم خوردن زمان خواب پرنده‌ی شما و چرت زدن او می‌شود.

حتی رد شدن از کنار قفس عروس هلندی، می‌تواند او را بیدار کند. شنوایی پرندگان بسیار قوی‌تر از انسان و دیگر حیوانات است. پس سعی کنید صداهای اطراف او را کم کنید و اگر تلویزیون روشن است صدای آن را زیاد نکنید.قفس عروس هلندی را در یک اتاق ساکت و بدون سروصدا و تاریک قرار دهید. سعی کنید در این اتاق رفت‌وآمد نداشته باشید تا عروس هلندی خواب کافی داشته باشد.سعی کنید هنگام خواب عروس هلندی، او را وادار به بازی و صحبت نکنید. این کار علاوه بر خسته کردن عروس هلندی، چرت زدن او را به دنبال دارد.

همان‌طور که ما انسان‌ها برای خواب خود مدت‌زمان متفاوتی احتیاج داریم، عروس هلندی نیز به مدت‌زمان متفاوتی احتیاج دارند. به‌طور مثال یک نوع عروس هلندی با 6 ساعت خوابیدن کمبود خواب خود را جبران می‌کنند و برخی دیگر به 8 الی 9 ساعت و یا بیشتر.

باید به نیازهای خواب پرنده‌ی خانگی خود توجه کنید. باید بدانید که او با چند ساعت خوابیدن انرژی لازم را دارد. شاید علت چرت زدن عروس هلندی، شناخت ناکافی از میزان خواب پرنده‌ی خانگی است.واسط کالا برای شما انواع عروس هلندی و خصوصیات رفتاری آن‌ها را بیان کرده است. توصیه می‌کنم آن را مطالعه کنید تا شناخت بهتری با هر نوع از این پرنده داشته باشید.

محل خواب عروس هلندی

پرندگان معمولاً در فضاهای باز چرت نمی‌زنند. آن‌ها یک مکان امن و تاریک را انتخاب می‌کنند. محل خواب یک عروس هلندی تأثیر زیادی بر خواب او و چرت زدنش دارد. اگر محل خواب یک عروس هلندی شلوغ و یا سرد باشد نمی‌تواند خواب کاملی داشته باشد. به همین دلیل می‌توان گفت که علت چرت زدن عروس هلندی که در پرنده فروشی است، نداشتن محل آرام برای خواب است.

از طرفی اگر لانه یا قفس یک عروس هلندی کثیف و آلوده باشد، باعث به وجود آمدن کنه‌ها و قارچ می‌شود. کنه‌ها می‌توانند علت چرت زدن عروس هلندی محسوب شوند. سعی کنید قفس او را در گوشه‌ای از اتاق دور از پنجره قرار دهید و از یک پارچه‌ی تیره برای پوشاندن او استفاده کنید.

مکانی امن و تاریک بیماری‌ های عروس هلندی

برخی از علائم بیماری های عروس هلندی چرت زدن او است. مثلاً علت چرت زدن عروس هلندی که چاق است، سندرم کبد چرب است. گاهی اوقات یک عروس هلندی به دلیل دردهای ناشی از بیماری‌اش، چشمان خود را می‌بندد و وانمود می‌کنند که خواب است.

اگر عروس هلندی شما بیش‌ازحد چرت میزند و علت چرت زدن عروس هلندی خود را نتوانستید بیابید، حتماً او را به دامپزشک نشان دهید. مخصوصاً اگر این چرت زدن با علائم دیگری مانند اسهال و تب و یا لرزش همراه بود، می‌توان مطمئن شد که بیمار شده است.

اما اگر چرت زدن تنها علامتی است که پرنده شما دارد، نگران نباشید. این چرت زدن به دلیل خستگی او است.

تغذیه

نکته دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد این است که عروس هلندی مانند سایر پرندگان یک فصل پرریزی دارد. در این فصل همه پرندگان کمی خواب‌آلود می‌شوند و این یک امر طبیعی است. حتماً متوجه شده‌اید که برخی پرها همراه با چرت زدن عروس هلندی می‌ریزند. علت این چرت زدن عروس هلندی، تغذیه‌ی نامناسب او است.برای اطمینان از اینکه او تمام مواد مغذی موردنیاز در فصل پوست‌اندازی و پر ریزی را دارد، مقدار زیادی غذای سالم را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. میوه‌ها و سبزیجات تازه همراه با مخلوط دانه‌ها و بذرهای باکیفیت بالا برای عروس هلندی ضروری است.

دادن غذای مقوی به پرندهاز دادن دانه‌ی تنها به او خودداری کنید. زیرا دانه‌ها و بذر به‌تنهایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز پرنده را تأمین نمی‌کند. رژیم‌های میوه‌ها و سبزیجات تازه این کمبود ویتامین را تأمین می‌کند.ازآنجایی‌که چاقی در طوطی‌ها و عروس هلندی یکی از دلایل بیماری آن‌ها است. باید به رژیم غذایی او مخصوصاً دانه‌های او که چرب تر هستند توجه کنید. چربی در پرندگان باعث بروز مشکلاتی مانند سندرم کبد چرب و کمبود ویتامین او می‌شود. پس بهتر است با یک رژیم غذایی مناسب همراه با میوه و سبزی‌ها از مشکلات بعدی پیشگیری کنید.

سن

به‌طورکلی یک عروس هلندی معمولی روزانه به 14 ساعت استراحت احتیاج دارد. دراین‌بین برخی از عروس‌های هلندی ساعات خواب متفاوت‌تری دارند. سن عروس هلندی یکی دیگر از علت چرت زدن عروس هلندی است.عروس‌های هلندی که سن کمتری دارند و درواقع جوجه عروس هلندی هستند، میزان خواب بیشتری دارند و حتی در یک شبانه‌روز 20 ساعت می‌خوابند.

به‌علاوه اگر عروس هلندی شما سن بالایی داشته باشد نشاط کمتری دارد. تمایل به خوابیدن و چرت زدن در عروس هلندی با سن بالا بیشتر از یک عروس هلندی معمولی است. یک پرنده ی مسن‌تر، با بالا رفتن سن خود میزان فعالیت کمتری خواهد داشت. علت چرت زدن عروس هلندی که سن بیشتری دارد می‌تواند فعالیت کم آن‌ها باشد.

مزایای خواب برای عروس هلندی

اگر یک عروس هلندی خواب کافی نداشته باشد، حافظه و هوش کمتری خواهد داشت. علاوه بر این سلامت قلب و عروق پرنده شما درخطر است و باعث افزایش وزن عروس هلندی خواهد شد. کمبود خواب هم ازنظر روحی و جسمی برای او ضرر دارد.البته حیوانات و پرندگان به‌طورکلی خواب کمتری نسبت به انسان‌ها دارند اما باید بتوانند این کمبود خواب را جبران کنند. اگر شرایطی برای او فراهم نباشد تا بخوابد می‌تواند علت چرت زدن عروس هلندی باشد.

خواب کمتر در نتیجه هوش کمترسعی کنید شام و ناهار او را به‌موقع و زودتر به او بدهید تا در صورت گرسنگی منتظر شما نماند. از طرفی اگر شام او را دیر بدهید باعث می‌شود تا از خواب خود کم کند و به خوردن شام دیرهنگام شما بپردازد. پس حتماً یک برنامه‌ریزی غذایی مناسب برای او داشته باشید. به‌طورکلی خواب یک از عوامل تأثیرگذار بر سلامت عروس هلندی است. داشتن یک خواب کافی حتی بر نحوه‌ی تخم‌گذاری یک عروس هلندی تأثیر مثبتی بگذارد.

چگونه می‌توانید بفهمید که پرنده شما خواب کافی دارد؟

اگر بخواهید مطمئن شوید که علت چرت زدن عروس هلندی، کمبود خواب کافی است و هیچ بیماری ندارد، کارهای زیر را انجام دهید:


با پرنده بازی کنید. او را تحریک کنید تا بازی کند. اگر او خسته بود و باوجود شما هنوز چرت میزند، باید بفهمید که او بیمار شده است؟ زیرا پرنده‌ای که بیمار باشد با اذیت‌های شما هم باز چرت میزند.عصبانی بودن، چنگ زدن و یا رفتارهای خشن عروس هلندی می‌تواند به شما بفهماند که می‌خواهد بخوابد و نباید مزاحم او شوید. پرندگان هر شب به یک دوره خواب آرام و بدون مزاحمت نیاز دارند. پرنده‌ای که خواب کافی ندارد، می‌تواند بدخلق و حتی ناخوشایند شود.اگر عروس هلندی شما به خواب نیاز دارد، صداهای متفاوتی شبیه غرولند از او می‌شنوید.اگر در طول روز عروس هلندی شما خسته شده است و خودتان میدانید که خواب کافی نداشته است، باید به او بیشتر توجه کنید و خانه را برای او آرام نگه‌دارید.بازی کردن با پرنده

تذکر

در پایان، توصیه می‌کنیم قبل از خرید پرندگان خانگی و آوردن آن‌ها به قفس دیگر پرندگان از سلامت او مطمئن شوید. از همه مهم‌تر، محل نگهداری مرغ هلندی را همیشه تمیز نگه‌دارید و غذاهای مناسب را برای پرندگان خود استفاده کنید تا همیشه سالم و شاد باشند و بیمار نشوند.


.
 
  • برچسب ها
    بی حالی و خواب آلودگی عروس هلندی درمان استفراغ عروس هلندی درمان سرماخوردگی عروس هلندی راه درمان بی حالی عروس هلندی علت بستن چشم عروس هلندی علت ساکت بودن عروس هلندی علت چرت زدن عروس هلندی سرلاکی چرا عروس هلندی چشماشو میبنده
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا