علت حذف علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی ایران چه بود؟ + واکنش علیرضا فغانی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
.

alt


فیفا در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۵ مهر ۹۹) از کشورهای تحت عضویت خود درخواست کرد که لیست داوران خود برای قرار گرفتن در داوران بین المللی سال ۲۰۲۱ میلادی را اعلام کنند. در این نامه اعلام شد که داور مشخص شده باید ۳ فاکتور را داشته باشد.

علیرضا فغانی ، داور کشورمان که در تاریخ شهریور ۹۸ از ایران رفت و در استرالیا به قضاوت پرداخت از لیست ایران خط خورده که باعث انتقاداتی به فدراسیون فوتبال شده است. البته کمیته داوران هم واکنشی به این نقدها نشان نداده و بابت خط خوردن نام فغانی شفاف سازی نکرده است. اما شنیده‌ها حاکی از این است که فغانی در یکی از بندهای فیفا قرار نمی گرفت و به این علت از لیست داوران ایران خط خورد.

در زیر به بندهای مشخص شده فیفا اشاره شده است که تکلیف را مشخص می‌کند؛

اولین پارامتر این است که داور موردنظر باید حداقل ۲۵ سال داشته و کمک داورها حداقل ۲۳ سال که تجربه کافی برای قضاوت داشته باشند. البته داوران نیز نباید از ۴۵ سال نیز بیشتر باشند که بتوانند آزمون‌های پزشکی و تست بدنی را به خوبی انجام دهند.

در بند دوم، فیفا اعلام کرده است که داور مشخص شده و نامزد برای قرار گرفتن در فهرست بین المللی، باید ۱۲ ماه در سطح ملی قضاوت کرده و بهترین نمره را در هر بازی کسب کرده باشد تا بتواند در رده بندی فهرست داوران باشد. حالا باید دید آیا نمره فغانی برای قضاوت در لیگ استرالیا می توانست در این ارزیابی محاسبه شود یا خیر؟ اگر عملکرد فغانی در لیگ سرزمین کانگوروها می‌تواند ملاک باشد، باید پذیرفت حذف فغانی یک خودزنی داخلی و با دخالت خصومت شخصی رخ داده است.

بدین معنا اگر کشوری می ‌خواهد داوری را پیشنهاد دهد و در فهرست قرار گیرد، باید بهترین نمرات را در قضاوت‌هایی که در یک سال گذشته داشته، کسب کرده باشد.

پارامتر سوم نیز این است که داوران باید بتوانند از تست‌های بدنی فیفا نمره قبول بگیرند و آمادگی بدنی بالایی داشته باشند.

علیرضا فغانی که بیش از یک سال است ایران را ترک کرده است، در این یک سال قضاوتی در سطح ملی نداشته است و به همین دلیل نمی ‌توانست در گزینه ‌های ایران قرار گیرد. البته، عنوان می شود وی در ۳ هفته ابتدایی نخست لیگ برتر فصل قبل قضاوت داشته است که بر این اساس، امتیاز لازم برای قرار گرفتن در رده بندی مورد نظر را کسب نخواهد کرد.

طبق نامه فیفا گزینه‌ های داوری در سطح بین المللی باید تا تاریخ ۸ نوامبر ۱۸ آبان فرستاده می‌شد که علیرضا فغانی در آن لیست حضور ندارد.

اما علیرضا فغانی در همین رابطه اظهار کرد:‌

قبل از مهاجرتم یک جلسه با آقای تاج داشتیم و به ایشان گفتم که اگر تمایل داشتند من دوست دارم با نام ایران در مسابقات بین ‌المللی شرکت کنم. سال گذشته هم شیطنت ‌هایی بود که از طرف مسئولان فدراسیون مدیریت شد. تا روز قبل از اعلام لیست با من درباره انتخاب کمک‌ هایم بحث می ‌کردند که من هم گفتم با همه کمک‌ها راحتم. اصرار کردند که اسم بدهم، من هم اسم دو نفر را دادم.

او درباره اینکه چرا اسم وی از لیست خط خورده است هم گفت:

نمی ‌دانم. یکی دو تا تماس داشتم که من گفتند به خاطر مسائل مربوط به حراست بوده که من پیگیری کردم و فهمیدم چنین چیزی نبوده است. من هیچ‌ وقت نه سیاسی بودم و نه مشکلی داشتم. مسئول کمیته داوران گفته طبق آیین‌نامه فیفا من باید یک سال گذشته را داخل ایران سوت می‌زدم و ما از AFC استعلام گرفتیم و آن‌ها مخالفت کردند. در صورتی که چیزی که من خبر دارم این است که مسئولین AFC به فیفا ارجاع دادند و فیفا هم به دپارتمان داوری گفته چون ایشان در یک سال گذشته در یک لیگ تاپ آسیا (لیگ استرالیا) سوت می‌زده مشکلی ندارد و می‌تواند اسمش در لیست بین ‌المللی قرار بگیرد.

بعضی از اعضای کمیته داوران گفته‌اند که در لیستی که امضا کرده ‌اند نام علیرضا فغانی وجود داشته. ان‌شاءالله که آقای اصفهانیان و دوستان دور بعد هم باشند اما کسانی که معلوم نیست تا دو ماه بعدی باشند یا نباشند، مسائل شخصی را در کار لحاظ می‌کنند. از دیروز یک سری عکس مدارک و چک برای من ارسال شده و گفته‌اند این وسط پول‌هایی داده شده است. من هم گفتم در جایگاهی نیستم که صحت و سقم این قضیه را بدانم.

یک مقام بالاتر این عزیزان را بیاورد تا مشخص شود این وسط چه گذشته است. مسئول امور بین‌ الملل فدراسیوین به فیفا زنگ بزند و بپرسد که آیا می‌شد اسم من در لیست قرار بگیرد یا نه. یا اینکه همین الان می‌شود دوباره من وارد لیست شوم یا نه. صوت این تماس را هم در اختیار مسئولان قرار دهند. همین کار هم متاسفانه صورت نمی ‌گیرد.


منبع : JadvalYab | همیارخاص
 
  • برچسب ها
    علت حذف علیرضا فغانی از لیست داوران
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا