علایم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟ ، را از سایت همیار خاص ببینید


علائم اولیه بارداری ؛ چگونه همین الان بفهمیم که باردار هستیم یا خیر؟ (هفته اول و ماه اول)​


در این مقاله به بررسی جزئی ترین علائم بارداری از هفته اول تا روزهای آتی آن می پردازیم. اگر می خواهید در کمترین زمان ممکن و بلافاصله بعد رابطه از احتمال بارداری و علائم اولیه بارداری خود باخبر شوید، همراه مینت باشید.

علائم هفته اول بارداری (شروع علائم اولیه بارداری)


شناسایی برخی از نشانه های بارداری، در هفته اول بارداری و بعد از اقدام به بارداری امکان پذیر است. ممکن است در این روز ها متوجه نشوید که باردار هستید؛ اما نشانه های کوچکی وجود دارند که در تشخیص بارداری به شما کمک می کنند. این علائم به این دلیل است که تخمک بارور شده، لانه گزینی کرده است و هورمون های بدنتان در حال تغییر کردن است.

چطوری بلافاصله بعد از رابطه بفهمیم احتمال بارداری وجود داره؟!​


پس از اینکه این مقاله را منتشر کردیم، تعدادی زیادی از کاربران مینت این سوال را داشتند که این علائم کلی است و حتی با بسیاری از علائم قاعدگی مشترک هستند، چگونه بفهمیم که این علائم، از علائم قاعدگی نیستند و حتما به دلیل بارداری این علائم را داریم؟

بسیاری نیز این سوال را داشتند که احتمال بارداری در فلان شرایط چقدر است؟ (می توانید نظرات این مطلب را بخوانید!)

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که بارداری به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای هرکس این عوامل متفاوت است. یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در بارداری، زمان رابطه با توجه به زمان تخمک گذاری است. پس قدم اول در تشخیص بارداری، شناسایی زمان رابطه با توجه به سیکل قاعدگی است. چرا که در برخی از زمان های سیکل قاعدگی، احتمال بارداری بسیار زیاد است و در برخی اوقات این احتمال بسیار ناچیز است.

از دیگر عوامل تاثیر گذار در تشخیص بارداری و علائم حاملگی، می توان به نوع رابطه، نوع روش جلوگیری از بارداری، مدت زمان به تعویق افتادن پریود، تعداد رابطه، سن، نظم قاعدگی، استرس و در نهایت نوع علائم بارداری می توان اشاره کرد. توجه کنید که با توجه به تمامی این نکات می توان علائم حاملگی را از علائم قاعدگی تشخیص داد و چنانچه تمامی این عوامل را در کنار هم در نظر بگیرید به صورت کاملا حرفه ای می توانید احتمال بارداریتان را تشخیص دهید.

پس از توضیح این نکات نیز، برای تعدادی از مخاطبان مینت، این کار بسیار دشوار به نظر رسید، بنابراین تصمیم گرفتیم که بخشی را به کمک دکتر فائزه شهبازی، تحت عنوان تست بارداری آنلاین به اپلیکیشن مینت اضافه کنیم تا با پاسخ دادن به یک سری از سوالات، بتوانید تمامی عوامل بالا را که توضیح دادیم در نظر بگیرید و احتمال بارداری خود را تشخیص دهید.

می توانید اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر دانلود کنید، وارد قسمت دکتر مینت شوید؛ سپس قسمت تست بارداری آنلاین را انتخاب کنید.

با دانلود اپلیکیشن مینت و مراجعه به قسمت تست بارداری آنلاین، هر آنچه که به علائم بارداری مربوط است و همچنین شرایط رابطه ای که داشته اید، در قالب چندین سوال دقیق از شما پرسیده می شود و در نهایت با توجه به پاسخ هایتان و منابع پزشکی روز دنیا، احتمال بارداری مشخص خواهد شد.

هشدار مهم​


توجه کنید که چنانچه تشخیص بارداریتان را به زمان استفاده از بی بی چک موکول کنید ( این زمان حدود 10 روز پس از موعد پریود است) و چنانچه قصد بارداری نداشته باشید، در این زمان امکان استفاده از روش های اورژانسی وجود ندارد. اما به کمک تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت بلافاصله بعد از رابطه می توانید بفهمید که احتمال بارداری وجود دارد یا خیر و چنانچه احتمال بارداریتان بالا بود، بتوانید از روش های اورژانسی استفاده و از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید. (روش های اورژانسی نهایتا تا 5 روز پس از رابطه تاثیر گذاری دارند.)

به توضیحات دکتر فائزه شهبازی در رابطه با مشخص کردن احتمال بارداری توجه کنید:

7 روز پس از تخمک گذاری: چه چیزی را انتظار داشته باشید؟


بسیاری از زنان، هنگامیکه پریودی را جا می اندازند به بارداری مشکوک می شوند. چه اتفاقاتی در روزهای اولیه بارداری برای بدنتان می افتد؟

در این زمان، تخمک از تخمدان ها آزاد شده است (تخمک گذاری) و تخمک به وسیله اسپرم، بارور شده است. رویان یا همان تخمک بارور شده از یک سلول ساده به یک توپ سلولی یا بلاستوسیست تغییر شکل می دهد و در نهایت این توپ سلولی به نطفه تبدیل می شود.

رفته رفته، سلول ها به سرعت تقسیم می شوند و بلاستوسیست به سمت لوله های فالوپ حرکت می کند و در دیواره رحم، لانه گزینی می کند. بدنتان همیشه شرایط بارداری را در هر ماه فراهم می کند و هورمون هایتان در هر سیکل تغییر می کند. اگر تخمک، بارور شد، بدن سایر شرایط بارداری را مهیا می کند که تغییرات هورمونی بزرگی رخ می دهد و بر قسمت های دیگر بدن نیز تاثیر می گذارد.

7 روز پس از تخمک گذاری: علائم بارداری در هفته اول


در این زمان چند نشانه وجود دارد که ممکن است بارداری را نشان دهند. در این قسمت به علائم حاملگی در هفته اول اشاره می کنیم:

به دلیل اینکه لانه گزینی می تواند 6 الی 12 روز پس از باروری رخ دهد، سخت است که بگوییم این علائم به دلیل پریود است یا بارداری. علائم شایع حاملگی در هفته اول که ممکن است با لانه گزنی ظاهر شود، عبارتند از:

برخی از زنان، در این مرحله از بارداری، دلدرد های شدید تر از پریودی را تجربه می کنند. اگر این توپ سلولی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، لانه گزینی کند،رنگ خون قاعدگی ممکن است متفاوت از رنگ معمول باشد. لکه بینی سبک به رنگ صورتی یا قهوه ای کمرنگ که به مدت 3 روز باقی بماند، ممکن است از نشانه های خونریزی لانه گزینی باشد.

این تغییرات خلق و خو نیز ممکن است شبیه علائم سندروم پیش از قاعدگی باشد. باز هم مشکل است که بگوییم این علائم به سیکل قاعدگی مربوط است یا علائم اولیه بارداری. اگر این تغییرات بطور متفاوتی از علائم PMS هستند، می تواند نشانه جدی از بارداری باشد.

بسیاری از بانوان، جدا ازینکه باردار باشند یا خیر، سفتی سینه ها را قبل ازینکه قاعدگی شروع شود؛ تجربه می کنند. اما سفت شدن سینه ها نیز یکی از علائم شایع بارداری است. در مراحل اولیه بارداری، ممکن است احساس کنید که سینه هایتان پر تر و سنگین تر از قبل شده است وسینه درد را تجربه کنید.

حساسیت نوک سینه ها را یک تا دو هفته پس از باروری؛ تجربه می کنید که به دلیل افزایش جریان خون در سینه ها و افزایش سایز آن ها است. بسیاری از زنان، درد نوک سینه ها، مور مور شدن و افزایش حساسیت را به دلیل این تغییرات، گزارش داده اند.

ویار غذایی به همراه حالت تهوع صبحگاهی از نشانه های جدی بارداری هستند. مردم از قدیم فکر می کردند که ویار های عجیب و شدید به همه مواد غذایی از علائم جدی بارداری است. اگر ویار را نسبت به غذاهای خاصی دارید و شدت آن طوری است که عصبی شده اید، حتما تست بارداری بدهید.

در بسیاری از زنان، هنگامیکه هورمون های بدنشان تغییر می کند، سردرد بسیار شایع است. این سردرد های دوره ای به دلیل پاسخ به تغییرات هورمونی در هر سیکل قاعدگی است.

ممکن است در مراحل اولیه بارداری نیز، سردرد را تجربه کنید؛ چرا که در این مراحل نیز تغییرات هورمونی شدیدی دارید. این تغییرات به این دلیل رخ می دهد که بدنتان شروع به تولید بیشتر خون برای تغذیه نوزاد، می کند که در نتیجه حجم خون افزایش پیدا می کند. تغییرات سطح هورمون ها ممکن است به گیجی نیز منجر شود.

آیا واقعا باردار هستید؟​


متاسفانه بسیاری از این علائم و نشانه هایی را که توضیح دادیم، منحصرا مربوط به بارداری نیستند. برخی از آن ها می توانند نشان دهنده بیماری یا از علائم شروع شدن قاعدگی باشند. همچنین ممکن است باردار باشید و هیچکدام از این علائم را تجربه نکنید.

در هر صورت چنانچه پریود نشده اید و تعدادی از نشانه های بالا را دارید، از تست بارداری استفاده یا به پزشک مراجعه کنید. چنانچه تست باردریتان مثبت است، حتما با پزشک خود ملاقات کنید. هرچه سریع تر بتوانید علائم اولیه بارداری خود را تشخیص دهید، می توانید مراقبت های بارداری را سریع تر و بهتر انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله “از کجا بفهمیم لقاح صورت گرفته؟ ” مراجعه کنید.

تست بارداری 7 روز پس از تخمک گذاری، چقدر دقت دارد؟


خب، ممکن است تا الان نشانه هایی را از علائم 7 روز اول بارداری داشته باشید. اما آیا اکنون زمان مناسبی برای تست بارداری است؟ این تست چقدر دقیق است؟

بسیاری از سازندگان تست های بارداری خانگی، اذعان داشته اند که اگر این تست ها را در روزی که قرار است پروید شوید و نشده اید، انجام دهید؛ تا 99% دقت دارند. این زمان، حدودی است. اگرچه هر زنی، سیکل 28 روزه ندارد، اما امتحان کردن این تست در این روز، خالی از لطف نیست.

همانطور که در مقالهتخمک گذاری اشاره کردیم، ممکن است چند رو قبل یا بعد از دوران معمول تخمک گذاری، باردار شوید. این نکته به این دلیل است که اسپرم ها تا 5 روز پس از رابطه در واژن زن زنده می مانند. به همین دلیل است که پاسخ دقیق برای ابن سوال که سریع ترین زمان تشخیص بارداری، چه تایمی پس از باروری است، مشکل است و عوامل متعددی تاثیر گذار هستند.

اگر تا 7 روز پس از زمانیکه فکر می کنید باردار شده اید، تست بارداری انجام دادید و پاسخ منفی بود، کمی بیشتر صبر کنید. حتی اگر باردار نیز باشید، ممکن است سطحهورمون HCG برای تشخیص، کافی نباشد.

علائم بارداری در ماه اول​

به تعویق افتادن پریود: از اصلی ترین علائم اولیه بارداری در ماه اول​


می توان گفت از اصلی ترین علائم اولیه بارداری در ماه اول ، به تعویق افتادن پریود است. بنابراین چنانچه رابطه محافظت نشده داشته اید و پریودتان به تعویق افتاده است، می توانید به بارداری مشکوک شوید.

بررسی بارداری قبل از اینکه پریود نیز جا بیفتد؛ ممکن است، اما باید علائم آن را به خوبی بشناسید. یکی از اولین علائم بارداری در ماه اول، جا انداختن پریود است که معمولا 15 تا 17 روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد. علاوه بر این،سایرعلائمی که در بالا اشاره کردیم ازعلائم بارداری در هفته سوم نیز هستند.

تغییرات سینه ها و علائم بارداری در ماه اول​


سینه هایتان ممکن است نسبت به قبل سفت تر بشوند. تغییرات اساسی هومونی، تقریبا از هفته سوم بارداری شروع می شوند، پس بروز تغیرات سینه مانند سفت شدن و درد آن در این دوران، می تواند از علائم اصلی بارداری باشد.

از علائم بارداری در ماه اول این است که نوک سینه ها حساس تر شده و هاله اطراف آن ها نیز نیز تیره تر می شود.

همانطور که اشاره کردیم، از همان روزهای نخست بارداری، ممکن است احساس کنید سینه هایتان سنگین و پر شده است. هورمون های استروژن و پروژسترون سبب افزایش تعداد و اندازه مجاری و غدد شیری داخل سینه ها می شوند؛ که این تغییرات سبب می شود سینه ها آب بیشتری نگه دارند، متورم شوند و احساس پری کنید.

هرچقدر در روزهای اولیه بارداری، جلو می روید، سطح هورمون ها افزایش پیدا کرده و سبب افزایش جریان خون داخل سینه ها می شود. همین نکته، سبب تغیبر بافت های سینه می شود و سبب می شود که سینه هایتان حساس تر شوند و احساس مورمور شدن نیز داشته باشید.

افزایش حس بویایی و علائم بارداری در ماه اول​


در سه ماهه اول بارداری، ممکن است بوی برخی از غذاها، نوشیدنی ها و خوش بو کننده ها قوی تر یا ضعیف تر به مشامتان برسد. این تغییرات به دلیل تغییرات هورمونی بدن، به خصوص هورمون های استروژن و HCG است.

17 روز پس از تخمک گذاری، بارداری یا قاعدگی؟​


اگرچه زنان باردار در روزهای نخست بارداری، علائم زیادی را تجربه می کنند، اما ممکن است همه این علائم، از علائم بارداری نبوده و تنها به قاعدگیتان مربوط باشد. به خاطر داشته باشید که اگرنتیجه بی بی چک منفی بود، بازهم امکان بارداری وجود دارد و چند روز آتی نیز باید تست را مجددا تکرار کنید. در این جا بازهم علائمی را که ممکن است 17 روز پس از تخمک گذاری تجربه کنید؛ معرفی می کنیم: ( علائم اولیه بارداری در ماه اول ، 17 روز پس از تخمک گذاری)

احساس عدم بارداری​


شدت و مقدار هرکدام از این علائم در زنان متفاوت است. اکثر علائم بارداری در هفته سوم و چهارم ظهور می کنند. تغییرات فیزیکی محرز در این دوران تقریبا ازهفته نهم تا یازدهم شروع می شوند؛ که در این میان می توان به افزایش وزن، جوش و تغییرات سینه اشاره کرد. در سه ماهه دوم، بسیاری از علائم شدید و اولیه بارداری ناپدید می شوند، اما برخی از آن ها ممکن است تا زمان زایمان نیز باقی بمانند. از طرفی دیگر برخی از زنان ممکن است در روز های اولیه بارداری، هیچکدام از این علائم را نداشته باشند و به بارداریشان مشکوک نشوند.

سطح هورمون های HCG، در هفته سوم بارداری​


هورمون HCG هورمونی است که در دوران بارداری توسط جفت آزاد می شود. این هورمون چند روز پس از لانه گزینی، در خون قابل تشخیص است. اگر HCG در خون موجود باشد، تست بارداری مثبت می شود.

تست ادرار، تقریبا 14 تا 15 روز بعد از لانه گزینی، وجود این هورمون را مشخص می کند و در صورت وجود این هورمون، پاسخ تست را مثبت اعلام می کند. 17 روز پس از تخمک گذاری، سطح هورمون HCG تقریبا 132 MIU/ml است و این مقدار ممکن است بین 17 تا 429 متغیر باشد.

چند روز پس از تخمک گذاری کافی است تا بدانید باردار هستید؟​


تست بارداری حتی قبل از جا انداختن پریود نیز می تواند مثبت باشد و در برخی از زنان علائم بارداری، زودتر ظهور می کنند. اولین نشانه بارداری، معمولا جا انداختن پریود است که تقریبا 15 روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد. اگر از بی بی چک استفاده می کنید، می توانید از روز هفتم تست را انجام دهید و چنانچه پاسخ منفی بود؛ دو سه روز بعد دوباره تست را تکرار کنید.

همچنین چنانچه تست را خیلی زود هم انجام دهید، ممکن است پاسخ تست به اشتباه، منفی باشد.

برخی از زنان نیز تنها پس از لانه گزینی، علائم بارداری را تجربه می کنند.

چنانچه قصد بارداری دارید، شناخت روز باروری بسیار مهم است. چرا که در روز تخمک گذاری تنها 12 تا 24 ساعت فرصت دارید تا قبل از اینکه تخمک آزاد شده از بین برود، رابطه داشته باشید و لقاح صورت گیرد. چنانچه لقاح صورت گیرد، حداکثر 17 روز پس از آن، می توانید پاسخ مثبت بارداری را دریافت کنید.

زمان لانه گزینی و علائم آن​


همانطور که در بالا گفتیم لانه گزینی به معنی لقاح اسپرم و تخمک است که در یکی از لوله های فالوپ رخ می دهد و پس از آن رویان به سمت دیواره رحم حرکت کرده و در آن جا شروع به رشد کردن می کند. اما لانه گزینی چه زمانی رخ می دهد؟ علائم آن چیست؟ در این قسمت از مقاله بیشتر در مورد لانه گزینی که یکی از علائم اصلی بارداری است، صحبت می کنیم.

لانه گزینی چه زمانی رخ می دهد؟​


لانه گزینی تخمک بارور شده، تقریبا 6 الی 10 روز پس از اقدام به بارداری صورت می گیرد. برای یک بارداری موفق، رویان باید به درستی در دیواره رحم که برای این موضوع ضخیم شده است، لانه گزینی کند. هنگامیکه لانه گزینی رخ می دهد، بدن هورمونی به نام hCG ترشح می کند، که تغییراتی را برای آمادگی بارداری در بدن ایجاد می کند. وجود این هورمون، شاخص همه تست های بارداری است.

علائم لانه گزینی​


در برخی از موارد، یکی از علائم بارداری و لانه گزینی، لکه بینی یا خونریزی سبک است. این لکه بینی سبک به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می شود و هنگامی رخ می دهد که تخمک بارور شده، 6 تا 10 روز پس از اقدام به بارداری به دیواره رحم بچسبد. همه زنان این خونریزی را تجربه نمی کنند.

خونریزی لانه گزینی کاملا طبیعی است. این خونریزی معمولا هنگامی رخ می دهد که انتظار دارید، پریود شوید. توجه کنید که این خونریزی سبک تر از خونریزی قاعدگی است.

خونریزی لانه گزینی سبک است، به درمان نیاز ندارد و خود به خود قطع می شود.

لانه گزینی همچنین ممکن است همراه به دلدرد باشد و این درد لگن و زیر شکم را نیز به خود درگیر کند.

سوالات متداول علائم بارداری​

از چه زمانی می توانم از بی بی چک استفاده کنم؟​


تقریبا می توان گفت از یک هفته پس از تخمک گذاری و لقاح می توان استفاده از بی بی چک را شروع کرد. اما توجه داشته باشید دقت بی بی چک در این زمان کمتر است و هر چقدر از مدت زمان بارداری بگذرد، دقت آ ن بیشتر است. به همین دلیل ممکن است پاسخ منفی بدهد، در حالیکه باردار هستید. اما در کل می توان گفت دقیقا یکی دوز بعد از موعد پریودی که پریود نشده اید، می توانید از بی بی چک استفاده کنید.

آیا پاسخ بی بی چک می تواند اشتباه باشد؟​


همانطور که در پاسخ سوال بالا نیز گفتیم، بله امکان دارد. در بعضی از مواقع ممکن است از بی بی چک زود تر از موعد استفاده کرده باشید و نتواند بارداری را تشخیص دهد. به همین دلیل بهتر است، یکی دو روز بعد مجددا امتحان کنید. حتی ممکن است که پاسخ بی بی چک مثبت باشد، اما علائم بارداری پوچ را داشته باشید.

آیا می توان با پیشاب باردار شد؟​


در مقاله بارداری با پیشاب به تفصیل در رابطه با این موضوع صحبت کرده ایم. اما اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی به این مورد بدهیم، این است که در برخی از مردان، اسپرم در پیشاب آن ها وجود دارد؛ هرچند کم اما احتمال بارداری با پیشاب وجود دارد. به همین دلیل اگر قصد بارداری ندارید، حتما از یکی از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

آیا بارداری در دوران پریودی امکان پذیر است؟​


در این مورد نیز به طور کامل در مقاله بارداری در پریودی صحبت کرده ایم. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای اینکه باردار شوید، باید اسپرم و تخمک با همدیگر برخورد کنند و رویان را تشکیل دهند. دوران تخمک گذاری معمولا چند روز پس از اتمام قاعدگی شروع می شود. اما نکته ای که در این میان تاثیر گذار است این است که ممکن است سیکل قاعدگی کوتاهی داشته باشید و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

از آنجا که اسپرم تا 5 روز می تواند زنده بماند، ( تخمک تا 24 ساعت پس از آزاد سازی می تواند زنده بماند) چنانچه در انتهای قاعدگی رابطه داشته باشید و سیکل کوتاهی نیز داشته باشید، ممکن است در مدت کوتاهی پس از اتمام قاعدگی، تخمک آزاد کنید و اسپرمی که از قبل زنده است؛ با این تخمک رویان تشکیل دهد و باردار شوید. بنابر این در این شرایط، بارداری در پریودی امکان پذیر است.

همچنین در موارد بسیار نادری ممکن است تخمک گذاری در خود دوران قاعدگی رخ دهد و احتمال بارداری را بالا ببرد.

آیا استرس بر علائم بارداری تاثیر گذار است؟​


یکی از اصلی ترین علائم بارداری، تاخیر در پریودی است. در بسیاری از موارد زوجینی که قصد بارداری ندارند، ممکن است استرس زیادی داشته باشند و چون یکی از دلایل عقب افتادن پریودی، استرس بالا است؛ این تاخیر در پریودی می تواند ناشی از استرس بالا باشد و هیچ ربطی به علائم بارداری نداشته باشد.

استرس بالا همچین می تواند بر سایر علائم حاملگی نیز تاثیر گذار باشد.

چطوری می توانم به کمک اپلیکیشن مینت، بفهمم باردار هستم یا نه؟​


همانطور که در بالا توضیح دادیم، اپلیکیشن مینت را از طریق وبسایت ما دانلود کنید، سپس به قسمت دکتر مینت و بخش تست بارداری آنلاین مراجعه کنید. سپس به سوالات آن با دقت پاسخ دهید، با پاسخ دادن به این سوالات، شرایطی که در آن قرار دارید، شبیه سازی شده و احتمال بارداریتان را دریافت می کنید. تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت، با توجه به علائم و عوامل موثر در بارداری که در بالا ذکر کردیم، احتمال بارداریتان را تخمین می زند.

علائم بارداری از چه زمانی مشخص می شوند؟​


علائم بارداری بعد از 48 ساعت نزدیکی مشخص نمی شوند و حداقل یک هفته پس از رابطه زمان لازم است تا علائم بارداری پدیدار شوند.

شروع علائم بارداری از چه زمانی است؟​


می توان گفت شروع علائم بارداری تقریبا یک هفته پس از لقاح و با تعویق پریود و خونریزی لانه گزینی رخ می دهد.


.
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا