علائم سرطان کبد در مردان

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
علائم سرطان کبد در مردان ، را در همیارخاص بخوانید

علائم انواع سرطان کبد و راههای درمان سرطان کبد تغذیه​

علائم و راههای درمان سرطان کبد​


سرطان کبد تومور بدخیمی بوده که سالانه تعداد بسیاری از مردم را به کام مرگ می کشاند.سرطان کبد در مردان شایعتر بوده و سیروز کبدی یکی از مهمترین عوامل بروز این بیماری می باشد. سرطان کبد، سرطانی است که در سلول های کبد شروع می شود. کبد عضوی به اندازه توپ فوتبال است که در قسمت فوقانی راست شکم, زیر دیافراگم و بالای شکم قرار دارد و همانطور که دربخش سلامت نمناک خواهید خواند انواع مختلفی از سرطان می تواند در کبد شکل بگیرد که کارسینوم هپاتوسلولار شایع ترین نوع سرطان کبد است که از نوع اصلی سلول های کبدی است.

انواع دیگر سرطان کبد, مانند کلانژیوکارسینوم داخل قدامی, و هپاتوبلاستوما کمتر رایج هستند. تمام سرطان هایی که کبد را تحت تاثیر قرار می دهند، سرطان کبد محسوب نمیشوند.

سرطانی که در ناحیه دیگری از بدن شروع می شود مانند کولون, ریه یا پستان – و سپس به کبد پخش می شود سرطان متاستاتیک نام دارد، نه سرطان کبد.

علائم سرطان کبد:​


بیشتر افراد در مراحل اولیه سرطان کبد علایم و نشانه هایی ندارند. در صورت بروز، علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

_از دست دادن وزن بدون دلیل و تلاش

_از دست دادن اشتها

_درد بالای شکم

_تهوع و استفراغ

_ضعف عمومی و خستگی

_ورم شکم

_رنگ زرد پوست و سفیدی چشم (یرقان)

_ورم غیر عادی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم و نشانه هایی دارد که نگرانش هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم نادر سرطان کبد:

برخی از سرطان های کبدی، هورمون هایی ترشح می کنند که می توانند موجب بروز علائم دیگری شوند. مانند قند خون پایین (هیپوگلیسمی) که می تواند منجر به مرگ و غش شود, به ویژه در افرادی که مدتی غذا نخورده اند.

انواع مختلف سرطان کبد اولیه چیست؟​


انواع مختلف سرطان کبد از سلول های مختلفی سرچشمه می گیرند، که کبد را می سازند. سرطان اولیه کبدی می تواند به عنوان یک غده منفرد در کبد شروع شود و یا می تواند در بسیاری از قسمت های کبد آغاز شود و افرادی که آسیب کبدی شدیدی دارند, احتمال ابتلا به سرطان متعددی دارند.

انواع اصلی سرطان کبد، عبارتند از:

_کارسینوم هپاتوسلولار:

کارسینوم هپاتوسلولار سرطان کبدی است که یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان میباشد و حدود ۷۵% سرطان های کبدی را شامل می شود. این شرایط در هپاتوسیت ها ایجاد می شود که سلول های کبدی در آنجا غالب هستند. می تواند از کبد به بخش های دیگر بدن مانند پانکراس, روده ها و معده پخش شود.

_کلانژیوکارسینومای:

کلانژیوکارسینومایی بیشتر به عنوان سرطان مجاری صفراوی شناخته می شود و در مجاری صفراوی کوچک و لوله مانند کبد گسترش می یابد. این مجاری، صفرا را به کیسه صفرا می برند تا به هضم کمک کنند. اما سرطان مجاری صفراوی۱۰ تا ۲۰% انواع سرطان های کبدی را در بر می گیرد.

_آنژیوسارکوم کبدی:

آنژیوسارکوم کبدی، یک نوع نادر از سرطان کبد است که در رگ های خونی کبد آغاز می شود. این نوع سرطان به سرعت پیشرفت می کند, بنابراین معمولاً در مرحله پیشرفته تر تشخیص داده می شود.

_هپاتوبلاستوما:

هپاتوبلاستوما نوع نادری از سرطان کبد است. تقریباً همیشه در کودکان, بخصوص آن هایی که زیر ۳ سال هستند، یافت می شود. با جراحی و شیمی درمانی, امکان بهبود وجود دارد.

هنگامی که هپاتوبلاستوما در مراحل اولیه تشخیص داده شود، میزان بقا تا ۹۰% افزایش می یابد.

علل سرطان کبد:​


مشخص نیست که چه چیزی منجر به سرطان کبد می شود اما در برخی موارد علتش شناخته شده است. برای مثال, عفونت مزمن با ویروس های هپاتیت خاصی می توانند موجب بروز سرطان کبد شود.

سرطان کبد زمانی رخ می دهد که سلول های کبدی، تغییراتی (جهش های) را در DNA خود ایجاد کنند. یک نتیجه این است که ممکن است سلول ها از کنترل خارج شوند و در نهایت یک تومور تشکیل دهند.

عوامل خطر سرطان کبد:​


عواملی که ریسک ابتلا به سرطان کبد اولیه را افزایش می دهند، عبارتند از:

_عفونت مزمن با HBV یا HCV. _عفونت مزمن با ویروس هپاتیت B (HBV) یا ویروس هپاتیت C (HCV) ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

_سیروز:

این شرایط پیشرونده و برگشت ناپذیر منجر به ایجاد بافت زخم در کبد و افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد می شود. برخی بیماری های کبد ارثی هستند. بیماری های کبدی که می توانند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهند، عبارتند از:هموکروماتوز و بیماری ویلسون.

_دیابت:

افراد مبتلا به این اختلال قند خونی، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کبد را دارند.

عواملی که موجب سرطان کبد می شوند:​


_بیماری کبد چرب غیر الکلی:

تجمع چربی در کبد، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

_قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین ها:

آفلاتوکسین ها سموم تولید شده توسط کپک هایی هستند که در محصولاتی رشد می کنند و به طور ضعیفی نگهداری می شوند. محصولاتی مانند ذرت و بادام زمینی می توانند با آفلاتوکسین ها آلوده شوند.

پیش گیری از سرطان کبد:​


کاهش ریسک ابتلا به سیروز:

سیروز زخمی را در کبد به جای می گذارد و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. با انجام این موارد می توانید ریسک ابتلا به سیروز را کاهش دهید:

_حفظ یک وزن سالم:

اگر وزن فعلی شما خوب است، تلاش کنید آن را با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش در بیشتر روزهای هفته حفظ کنید. اگر لازم است وزن کم کنید، تعداد کالری که در روز می خورید را کاهش دهید و میزان ورزش خود را افزایش دهید.

_واکسینه شدن در برابر هپاتیت B:

شما می توانید ریسک هپاتیت B را با زدن واکسن آن کاهش دهید که بیش از ۹۰ درصد، از کودکان و بزرگسالان محافظت می کند.هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد، اما شما می توانید ریسک ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

_از داروهای تزریقی استفاده نکنید، اما اگر این کار را می کنید، از یک آمپول تمیز استفاده کنید:

با تزریق نکردن داروهای غیر قانونی ریسک خود را کاهش دهید.

_برای تتو به دنبال فروشگاه های تمیز و ایمن باشید:

سوزن هایی که خوب استریل نشوند، می تواند ویروس هپاتیت C را پخش کنند.

از پزشک خود در مورد سرطان کبد سوال کنید:​


برای عموم افراد، غربالگری سرطان کبد ثابت شده است که خطر مرگ در اثر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد، بنابراین به طور کلی توصیه می شود غربالگری سرطان کبد برای کسانی که دارای ریسک بالایی هستند، انجام شود، از جمله افرادی که دارای چنین ریسک هایی هستند:

_هپاتیت B و یک یا چند مورد از این موارد:

_هپاتیت C و سیروز کبد:

سیروز کبد از دلایل دیگری مثل بیماری خود ایمنی، مصرف بیش از حد الکل، بیماری چربی ترانس غیر الکلی و هموکروماتوز ارثی است.

_سیروز اولیه صفراوی:

درباره مزایا و معایب غربالگری با پزشک خود صحبت کنید. هر شش ماه، غربالگری معمولاً شامل یک تست سونوگرافی است.

چه کسی در معرض خطر سرطان کبد قرار دارد؟​


پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد مبتلا به سرطان کبد می شوند وبرخی خیر.

با این حال، عوامل ویژه ای وجود دارند که برای افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد شناخته می شوند:

_سرطان کبد در افراد بالای ۵۰ سال رایج تر است.

_عفونت دراز مدت هپاتیت B یا C می تواند به کبد شما آسیب برساند. _هپاتیت از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن فرد مبتلا، مانند خون یا منی، از طریق تماس مستقیم به فرد سرایت می کند. همچنین ممکن است از مادر به کودک در هنگام زایمان منتقل شود.

سیروز نوعی آسیب کبدی است که در آن بافت سالم با بافت زخمی جایگزین می شود. کبد زخم شده نمی تواند درست عمل کند و ممکن است در نهایت منجر به مشکلات فراوانی از جمله سرطان کبد شود.

قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین، یک عامل ریسک است. آفلاتوکسین یک ماده سمی است که توسط یک نوع کپکی تولید می شود که می تواند روی بادام زمینی، غلات و ذرت رشد کند.

_دیابت و چاقی عوامل ریسکی هستند.

افراد مبتلا به دیابت دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که می تواند موجب مشکلات کبدی و افزایش ریسک ابتلا به سرطان کبد شود.

تشخیص سرطان کبد:​


آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان کبد شامل موارد زیر است:

تست های خونی:

تست های خون ممکن است ناهنجاری هایی را در عملکرد کبد نشان دهند.

تست های تصویر برداری:

پزشک می تواند تست های تصویربرداری را توصیه کند، مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی.

برداشتن یک نمونه از بافت کبد برای آزمایش:

پزشک ممکن است توصیه کند که یک تکه از بافت کبد را برای آزمایش آزمایشگاهی بردارد، تا تشخیص قطعی از سرطان کبد را بدهد.

سرطان کبد را چگونه تشخیص می دهند؟​


تعیین میزان وسعت سرطان کبد:

پس از تشخیص سرطان کبد، پزشک برای تعیین میزان (مرحله) سرطان کارهایی را خواهد کرد.تست های تصویری به تعیین اندازه و محل سرطان کمک می کنند و این که آیا پخش شده است یا خیر. تست های تصویر برداری در اینجا مهم هستند.

روش های مختلفی برای تشخیص سرطان کبد وجود دارد.طبق روش اعدادی ازI تا چهار استفاده می شود، و دیگری از حروف A تا D استفاده می کند.

مرحله چهارم و مرحله D بیش ترین سرطان کبد را با بدترین روند پیش بینی را نشان می دهد.

درمان سرطان کبد:​


درمان سرطان کبد اولیه به میزان (مرحله) بیماری، سن ، سلامت کلی و اولویت های شخصی شما بستگی دارد.

جراحی:

جراحی مورد استفاده برای درمان سرطان کبد شامل موارد زیر است:

جراحی برای از بین بردن تومور:

در برخی شرایط، پزشک ممکن است یک عمل جراحی برای حذف سرطان کبد و بخش کوچکی از بافت کبد سالم را توصیه کند که اگر تومور شما کوچک و عملکرد کبد خوب باشد.

عمل جراحی پیوند کبد:

در طول عمل پیوند کبد، کبد بیمار برداشته می شود و با یک کبد سالم از یک اهدا کننده جایگزین می شود.

درمان موضعی سرطان کبد:​


درمان های موضعی برای سرطان کبد، درمان هایی هستند که مستقیماً به سلول های سرطانی یا ناحیه اطراف سلول های سرطانی داده می شوند.

گزینه های درمان موضعی برای سرطان کبد شامل موارد زیر است:

گرم کردن سلول های سرطانی:

در یک روش به نام فرسایش بسامد رادیویی، جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.با استفاده از سونوگرافی و سی تی اسکن به عنوان راهنما ،در این جراحی یک یا چند سوزن نازک از یک شکاف کوچک در شکم شما وارد می شوند.

هنگامی که سوزن ها به تومور می رسند، با جریان الکتریکی گرم می شوند و سلول های سرطانی را از بین می برند.یخ زدن سلول های سرطانی:کرایوبلیشن برای از بین بردن سلول های سرطانی از سرمای شدیدی استفاده می کنند.

در طی این روند، پزشک یک ابزار حاوی نیتروژن مایع را مستقیماً بر روی تومورهای کبدی قرار می دهد.

شیمی درمانی داروها را وارد کبد می کند:

نوعی درمان شیمی درمانی است که داروهای ضد سرطانی را مستقیماً به کبد منتقل می کند.

روش های درمانی برای سرطان کبد​


پرتو درمانی:

این روش از انرژی با قدرت بالا از منابعی مانند اشعه ایکس و پروتون ها برای از بین بردن سلول های سرطانی و تومور کوچک استفاده می کند.پزشکان به دقت این انرژی را به کبد منتقل می کنند و بافت سالم اطراف را حفظ می کنند.

در طول درمان پرتو نور خارجی، شما روی یک میز قرار می گیرید و یک دستگاه، پرتوهای انرژی را در یک نقطه دقیق بر روی بدن شما هدایت می کند.

یک نوع خاص از پرتو درمانی، به نام جراحی تشعشعی استریوتاکتیک، شامل تمرکز بر بسیاری از تیرهای اشعه به طور همزمان در یک نقطه در بدن شما است.

درمان دارویی هدفمند:

داروهای هدفمند با دخالت در اختلالات خاص در یک تومور، کار می کنند. مطالعات بیشتری برای درک این که چگونه درمان های هدفمند ممکن است برای کنترل سرطان کبد پیشرفته مورد استفاده قرار گیرند، مورد نیاز است.

موارد مهم برای درمان سرطان کبد​


مراقبت حمایتی (تسکین دهنده):

مراقبت های بهداشتی ویژه، مراقبت های پزشکی تخصصی است که بر ارائه تسکین درد و دیگر علائم بیماری جدی تمرکز دارد.متخصصان مراقبت های بهداشتی با شما، خانواده شما و سایر پزشک ها کار می کنند تا حمایت بیشتری را فراهم کنند.

مراقبت های بهداشتی می تواند در هنگام انجام درمان های دیگری انجام شود، مانند جراحی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی.

هنگامی که مراقبت های تسکین دهنده در کنار سایر درمان های مناسب مورد استفاده قرار می گیرد، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتر و بیشتری داشته باشند.

راهنمای تغذیه ای سرطان کبدی:​


وقتی با تشخیص سرطان روبرو شدید, تغذیه می تواند بخش مهمی از برنامه شما باشد. چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک خواندید داشتن یک رژیم غذایی متعادل قبل, در طول و بعد از درمان سرطان می تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید, قدرت خود را حفظ کنید و سرعت بهبودی خود را افزایش دهید.

وزن سالمی داشته باشید:

هدف از این کار جلوگیری یا کاهش وزن در هنگام درمان است.

رژیم غذایی سخت توصیه نمی شود:

از دست دادن وزن می تواند سطح انرژی شما را کاهش داده و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش دهد.

خوردن غذاهای کوچک و مکرر در طول روز:

خوردن غذاهای کوچک مکرر باعث می شود که بدن شما کالری, پروتئین و مواد غذایی کافی برای تحمل درمان داشته باشد. غذاهای کوچک تر نیز ممکن است به کاهش اثرات جانبی مانند حالت تهوع کمک کنند.

غذاهای مفید برای مبتلایان به سرطان کبد​


غذاهای غنی از پروتئین را انتخاب کنید:

پروتئین به بدن کمک می کند سلول ها و بافت ها را ترمیم کند. هم چنین به بهبود سیستم ایمنی شما کمک می کند. منابع خوب پروتئین لخم عبارتند از:

سرطان کبد و اهمیت تغذیه در درمان آن​


غذاهای غلات کامل:

تمام غذاهای غلاتی منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر هستند که به حفظ سطح انرژی شما کمک می کنند. منابع خوب غلات شامل موارد زیر هستند:

هر روز انواع میوه ها و سبزیجات را بخورید:

میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان های بدن را می دهند که می توانند به مبارزه با سرطان کمک کنند.انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید، تا بیش ترین مزیت را کسب کنید.هدف از این کار, خوردن حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز است.

رژیم غذایی برای بیماران سرطان کبد​


منابع چربی سالمی را انتخاب کنید:

از غذاهای سرخ شده و چرب اجتناب کنید, و انواع پخته شده و کباب شده را انتخاب کنید.

چربی های سالم شامل:

اجتنابات در تغذیه برای سرطان کبد​


شیرینی ها و شکر را محدود کنید:

غذاهایی که سرشار از شکر اضافه شده هستند، مانند دسرها و شیرینی.

هیدراته باقی بمانید:

نوشیدن مایعات به اندازه کافی در طول درمان سرطان برای جلوگیری از کم آبی بدن مهم است.

کاهش مصرف کافئین:

از نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی های کافیین دار خودداری کنید.کافئین نیز می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

امنیت غذایی خوب را تمرین کنید:

دست هایتان را به هنگام آماده کردن غذا بشورید. از چاقوهای مختلفی برای برش گوشت خام و سبزیجات خام استفاده کنید.

همه چیز درباره بیماری سرطان کبد​


قبل از مصرف ویتامین ها و مکمل ها با تیم مراقبت بهداشتی خود صحبت کنید. برخی داروها و درمان های سرطانی ممکن است با ویتامین ها و مکمل ها تداخل داشته باشند.

از همه مهم تر, بدانید که سفر سرطان شما برای شما و درمان شما منحصر به فرد است.

ممکن است اثرات جانبی را تجربه کنید که بر توانایی شما برای پیروی از این پیشنهادها تاثیر می گذارد.

اگر شما با هر گونه عوارض جانبی مانند از دست دادن اشتها, تهوع, اسهال, استفراغ و یا هر گونه نگرانی دیگر تغذیه می کنید, نیازهای شما ممکن است متفاوت باشد.

علائم سرطان کبد چیست؟​

فهرست مطالب​


اگر می‌خواهید سرطان کبد را بشناسید در ابتدا بهتر است از کبد بدانید که بزرگترین اندام داخلی است و توسط سمت راست دنده های شما محافظت می‌شود. هپاتوسیت یک سلول اولیه در بافت کبد است که بیش از نیمی از جرم اندام را تشکیل می‌دهد. کبد حاوی رگ‌های خونی و مجاری صفراوی است که صفرا را از کبد به کیسه صفرا یا دستگاه گوارش می‌رسانند. کبد تجزیه می‌شود، متابولیزه می‌شود و مواد مغذی حیاتی مانند چربی‌ها را از روده شما ذخیره می‌کند. همچنین فاکتورهای انعقادی را برای کنترل خونریزی ایجاد می‌کند و مواد زائد سمی موجود در خون (مانند: مواد مخدر یا الکل) را که به ادرار و مدفوع می رود، تجزیه می‌کند.

موسسه ملی سرطان تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۲۰۰۰ نفر به سرطان کبد مبتلا خواهند شد. علاوه بر این، تعداد موارد در حال افزایش است: از سال ۱۹۸۰، بروز این سرطان بیش از سه برابر شده است. سرطان کبد می‌تواند افراد در هر سنی را مبتلا کند، اما در افراد بالای ۵۵ سال شایع‌تر است. افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به این بیماری هستند، مبتلا به سیروز یا زخم کبد هستند، وضعیتی که می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل، هپاتیت ویروسی و بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد.

سرطان کبد چیست؟​


این نوع سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های کبد با سرعت غیر‌طبیعی رشد می‌کنند و توموری را تشکیل می‌دهند که می‌تواند بدخیم (سرطانی) یا خوش خیم (غیر سرطانی) باشد. هنگامی که این سلول های سرطانی در کبد شروع می‌شوند، به عنوان سرطان اولیه کبد شناخته می‌شوند.

کارسینوم هپاتوسلولار یک سرطان کبد با سلول‌های کبدی تمایز نیافته است. اکثر افراد مبتلا به HCC تا زمانی که بیماری پیشرفته نشده باشد، علائمی ندارند.

مراحل پیشرفت سرطان کبد​


یکی از افکاری که ممکن است با شنیدن این که سرطان دارید به ذهن‌تان خطور کند این است که “آیا گسترش یافته است؟” پزشک از فرآیندی به نام مرحله بندی استفاده می‌کند تا به تشخیص سرطان عددی از I تا IV بدهد. هرچه این تعداد بیشتر باشد، سرطان شانس بیشتری برای گسترش دارد. سرطان ها همچنین با نحوه درمان آنها تعریف می‌شوند، عمدتاً با تصمیم گیری در مورد این که آیا سرطان را می‌توان با جراحی برداشت.

مراحل سرطان کبد شامل موارد زیر است:

۱. مرحله اول

تومور فقط در کبد یافت می شود.

۲. مرحله ۲

یک تومور یافت می شود، اما به رگ های خونی گسترش یافته است، یا بیش از یک تومور وجود دارد، اما همه آنها کوچکتر از ۳ سانتی متر هستند.

۳. مرحله ۳

سرطان کبد، بیش از یک تومور وجود دارد و حداقل یکی از آنها بزرگتر از ۵ سانتی متر است، یا سرطان به خارج از کبد به عروق خونی بزرگ، اندام دیگر یا به غدد لنفاوی منتقل شده است.

۴. مرحله ۴

سرطان به سایر نقاط بدن مانند ریه ها یا استخوان ها و همچنین غدد لنفاوی گسترش یافته است. سرطان کبد که بازگشته است ممکن است عود کننده نیز نامیده شود. سرطان مکرر کبد می تواند در کبد یا هر جای دیگری از بدن عود کند.

سرطان کبد چه علائمی دارد؟​


سرطان کبد و علائم آن دارای دو مرحله می باشد

علائم اولیه سرطان کبد​

علائم ثانویه سرطان کبد​


بیشتر نشانه‌های سرطان کبد ممکن است مشابه علائم دیگر انواع عفونت‌ها و بیماری‌های خوش خیم کبد باشد. در سرطان کبد، علائم بیماری همگام با رشد تومورها و گسترش بیماری، تشدید می‌یابند. در صورت داشتن هر یک از علائم ذکر شده در بالا، لازم است به پزشک متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی مراجعه کنید.

در موارد نادر و به‌خصوص در مراحل اولیه بیماری، ممکن است در اثر سرطان کبد، اختلالات دیگری به وجود بیاید. سندرم های پارانئوپلاستیک منجر به بروز علائمی در قسمت های دیگر بدن می‌شوند. اطلاع از این دست علائم می‌تواند در روند تشخیص این نوع سرطان کمک کننده باشد.

بعضی از علائم پارانئوپلاستیک سرطان کبد عبارت اند از:​


اگر هریک از علائم بالا را در بدن خود حس کردید بهتر است با دکتر آنلاین گوارش به صورت مشاوره تلفنی، تصویری و متنی در ارتباط باشید و شرایط خود را برای دکتر کبد شرح دهید.

علت سرطان کبد چیست؟​


در ابتدا بهتر است بدانید که علت دقیق سرطان کبد ناشناخته است، اما بیشتر موارد با آسیب و اسکار کبد به نام سیروز همراه است. شایع‌ترین عوامل خطر ابتلا به این نوع سرطان، هپاتیت مزمن B یا ویروس هپاتیت C است. با توجه به ACS، پیشگیری از هپاتیت می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش دهد و به طور بالقوه بروز آن را به نصف کاهش دهد. محافظت از بیماران در برابر هپاتیت از بیماری که منجر به سیروز کبدی می‌شود و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

عوامل خطر سرطان کبد​


چه کسانی بیتشر در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار دارند. در ادامه به عوامل خطر ابتلا به این نوع سرطان اشاره می کنیم:

سن​


در ایالات متحده، میانگین سن شروع سرطان کبد ۶۳ سال است.

جنسیت​


مردان بیشتر از زنان به سرطان کبد مبتلا می‌شوند، به نسبت ۲ به ۱.

نژاد و قومیت​


در ایالات متحده، نرخ سرطان کبد در آمریکایی‌های آسیایی و جزایر اقیانوس آرام بالاترین میزان است. سفید پوستان آمریکایی کم‌ترین خطر ابتلا به این نوع سرطان را دارند. هر دو ویروس هپاتیت B و C ممکن است از طریق استفاده مشترک از سوزن های آلوده (مانند مصرف مواد مخدر)، رابطه جنسی محافظت نشده یا زایمان از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. ویروس‌ها ممکن است از طریق انتقال خون نیز منتقل شوند، اگرچه این خطر از زمان شروع آزمایش خون برای این ویروس‌ها در ایالات متحده بسیار کاهش یافته است.

اضافه وزن بیش از حد​


چاقی ممکن است شانس ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد، احتمالاً از طریق ایجاد استئاتوهپاتیت غیر‌الکلی در نهایت سیروز.

مصرف زیاد الکل​


سوء مصرف الکل یکی از علل شایع سیروز کبدی است که خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن​


مصرف دخانیات ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

استروئیدهای آنابولیک​


که توسط ورزشکاران برای افزایش قدرت و توده عضلانی استفاده می شود، استفاده طولانی مدت از استروئیدهای آنابولیک (هورمون های مردانه) ممکن است کمی خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. استروئیدهای شبه کورتیزون مانند هیدروکورتیزون، دگزامتازون و پردنیزولون خطر یکسانی ندارند.

آرسنیک​


قرار گرفتن مزمن در معرض آرسنیک طبیعی از طریق آب آشامیدنی (آلودگی در برخی از چاه ها) خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

آفلاتوکسین ها​


اینها مواد سرطان زا هستند که توسط قارچی ساخته می شوند که گندم، ذرت، سویا، برنج و برخی از انواع آجیل را آلوده می‌کند. آلودگی معمولاً به دلیل نگهداری مواد غذایی در یک محیط مرطوب و گرم اتفاق می افتد که در کشورهای گرم‌تر و گرمسیری رایج‌تر است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفلاتوکسین‌ها یکی از عوامل خطر اصلی سرطان کبد به خصوص در افراد مبتلا به عفونت های هپاتیت B یا C است. آزمایشات منظم توسط دولت فدرال، محتوای آفلاتوکسین در غذاها را در ایالات متحده تنظیم می‌کند.

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی​


قرار گرفتن در معرض وینیل کلرید (ماده شیمیایی مورد استفاده در ساخت برخی پلاستیک‌ها) و دی اکسید توریم (ماده شیمیایی که قبلاً برای آزمایش اشعه ایکس استفاده می‌شد) ممکن است خطر ابتلا به آنژیوسارکوم کبدی را افزایش دهد. در سال‌های اخیر مقررات سختگیرانه‌ای در مورد قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در ایالات متحده وضع شده است.

سیروز کبدی​


سیروز زمانی رخ می‌دهد که سلول۲های کبدی آسیب ببینند و با بافت اسکار جایگزین شوند. افراد مبتلا به سیروز در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند. در بیشتر موارد (تا ۹۰ درصد موارد در ایالات متحده)، افرادی که به HIV مبتلا می شوند سیروز زمینه‌ای دارند. سیروز در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. علاوه بر سوء مصرف الکل و عفونت‌های مزمن هپاتیت B یا C، استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH، یک بیماری کبد چرب که اغلب در افراد چاق که الکل مصرف میکنند یا اصلا الکل مصرف نمی کنند دیده می شود)، انواع خاصی از بیماری‌های متابولیک ارثی و بیماریهای خود ایمنی ممکن است باعث سیروز شوند.

بیماری‌های متابولیک​


انواع خاصی از بیماری‌های متابولیک ارثی ممکن است باعث سیروز و افزایش شانس ابتلا به این نوع سرطان شوند. هموکروماتوز ژنتیکی (اختلال بیش از حد آهن که باعث ایجاد ذخایر آهن در سراسر بدن از جمله کبد می‌شود)، تیروزینمی (افزایش سطح اسید آمینه تیروزین)، کمبود آلفا-۱-آنتی تریپسین، پورفیری پوستی تاردا (کمبود سنتز هم)، گلیکوژن. بیماری ذخیره سازی و بیماری ویلسون (افزایش سطح مس در کبد) بیماری‌های نادری هستند که ممکن است به کبد آسیب برسانند و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهند.

دیابت​


ابتلا به دیابت ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز افزایش دهد.

روش های تشخیص سرطان کبد​


روش های مختلفی برای تشخیص سلول های سرطانی کبد وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

سونوگرافی از کبد​


سونوگرافی معمولا اولین روش تشخیصی است که برای تشخیص این نوع سرطان به کار می رود. دقت سونوگرافی بستگی به میزان تجربه شخصی است که این کار را انجام می دهد.

آزمایش AFP​


این آزمایش میزان پروتئین آلفا-فتوپروتئین را اندازه گیری می کند.

سی تی اسکن کبد​


در این روش نیازی به تجربه تکنسین نمی باشد و میزان دقت آن ممکن است بیشتر باشد و تشخیص را راحت تر کند.

آنژیوگرافی کبد​


در این روش ماده ای از طریق ورید به کبد تزریق می شود

بیوپسی یا نمونه برداری از کبد​


در اکثر سرطان ها نمونه برداری به تشخیص دقیق کمک می کند. در این روش میزان خوش خیم بودن یا بدخیم بودن سرطان مشخص می گردد.

راهکار های درمان سرطان کبد​


بیشتر پزشکان معتقدند درمانی برای سرطان کبد وجود ندارد و بیماری را می توان با رژیم غذایی کنترل کرد و از پیشرفت آن جلوگیری نمود. در ادامه به برخی از روش های درمانی که پزشکان استفاده می کنند اشاره می کنیم:

۱. دارو درمانی​


از جمله روش درمانی فوری و ابتدایی که توسط متخصص متبحر جهت جلوگیری از شدت بیماری تجویز می‌شود، نام دارو‌های سرطان کبد هم بر اساس شدت و ضعف بیماری برایتان در قالب نسخه ای ارائه می‌دهند.

۲. جراحی​


جراحی بهترین درمان در سرطان قابل برداشت موضعی است.

۳. تزریق الکل​


در این روش الکل خالص توسط متخصص گوارش از طریق پوست یا جراحی مستقیما به داخل تومور تزریق می‌شود. الکل سلول‌های سرطانی را خشک کرده و باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

۴. تخریب سلول سرطانی از طریق امواج رادیویی​


در این روش از جریان الکتریکی رادیویی برای تخریب سلول های سرطانی استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی یا سی تی اسکن به عنوان راهنما جراح از طریق برش‌های پوستی چندین سوزن نازک را وارد شکم می‌کند هنگامی که سوزن ها به سلول سرطانی رسیدند با جریان الکتریکی گرم می‌شوند و سلول‌های سرطانی را تخریب می‌کند‌.

۵. ایجاد آمبولی شیمیایی​


ایجاد آمبولی شیمیایی روشی از درمان شیمی‌درمانی است از داروهای شیمی درمانی قوی مستقیما در کبد استفاده می‌شود.

۶. کرایوتراپی​


در این روش با استفاده از سرمای شدید سلول‌های سرطانی تخریب می‌شوند.

۷. پرتو‌درمانی​


در این درمان با استفاده از امواج انرژی بالا سلول‌های سرطانی تخریب شده و تومور جمع می‌شود. پرتو تابی از طریق یک وسیله خارج بدن یا از طریق مواد حاوی اشعه که به داخل کبد فرستاده شده انجام می‌شود.

۸. شیمی‌درمانی سرطان کبد​


در این درمان با استفاده از داروهای قوی شیمی درمانی سلول های سرطانی کشته می‌شوند.

۹. پیوند کبد​


در این روش کبد بیمار برداشته شده و یک کبد اهدایی جایگزین آن می‌‌شود. پیوند کبد در بعضی افراد با تومور‌های کوچک در مرحله اولیه یا در بعضی افراد با تومورهای مجاری کبدی کاربرد دارد.

۱۰. سورافنیب (نکساوار)​


این دارو توانایی تومور را در تولید عروق خونی جدید هدف قرار می‌دهد.

روش های پیشگیری از سرطان کبد​


عفونت‌های هپاتیت B و هپاتیت C با هم مسئول ۸۵ تا ۹۰ درصد سرطان‌های کبدی هستند، بنابراین اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از این عفونت‌ها و جستجوی درمان برای آن ها در صورت وجود، راهی عالی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد است.

واکسیناسیون​


متاسفانه، هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد. واکسن هپاتیت B، با این حال، برای همه کودکان در ایالات متحده توصیه می‌شود و مدارس برای پذیرش لازم است.

اگر یک بزرگسال جوان هستید، سوابق پزشکی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در دوران کودکی به درستی واکسینه شده‌اید. اگر آن سوابق را ندارید، با پزشک متخصصی در مورد این که آیا دریافت واکسن هپاتیت B برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید. سایر بزرگسالانی که واکسینه نشده‌اند، ممکن است بخواهند واکسینه شوند، به‌ویژه اگر عوامل خطری برای ابتلا به این بیماری داشته باشند.

تغییر در سبک زندگی​


تمرینات ورزشی را به طور منظم دنبال کنید.

تناسب اندام و حفظ وزن متناسب​


اگر وزن فعلی شما در محدوده سالم است، آن را حفظ کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، روی یک رژیم غذایی سالم تمرکز کنید و فعالیت خود را افزایش دهید.

اگر به مصرف مشروبات الکلی یا استعمال مواد مخدر اعتیاد دارید آن‌ها را محدود و به حداقل برسانید.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید​


به عنوان مثال بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است محققین به این نتیجه رسیده‌اند بهترین میوه برای سرطان کبد، گریپ فروت، زغال اخته، زغال اخته، انگور، سبزیجات چلیپایی، آجیل، دانه ها، ماهی و روغن زیتون است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش دهد. برای بهبود سلامت کبد از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.

آیا سرطان کبد کشنده است؟​


در مورد عوارض سرطان کبد می‌توان گفت که هم سرطان اولیه و هم سرطان ثانویه کبد اغلب کشنده‌اند، هم‌چنین ممکن است بالا آوردن خون در این بیماری را فرد مبتلا به تجربه کند، به خصوص نوع ثانویه آن، زیرا نشانه از گسترش یک سرطان اولیه است. تشخیص زود هنگام، بیشترین شانس درمان موفق را به دنبال دارد.

نتیجه گیری

هم‌چون دیگر سرطان‌ها، در مراحل اولیه سرطان کبد نیز اثری از علائم این بیماری مشاهده نمی‌شود؛ در نتیجه، تومورهای کبد در مراحل پیشرفته‌تر بیماری تشخیص داده می‌شوند. از آن‌جایی که تست‌های غربالگری مناسبی جهت گزینش بیماران مبتلا به این نوع سرطان وجود ندارد، لازم است در صورت داشتن سابقه خانوادگی یا ریسک فاکتورهای دیگر این بیماری، با پزشک خود جهت اطلاع از اقداماتی که می‌توان برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان یا کنترل آن انجام داد، صحبت کنید. مرکز جامع ملی سرطان به افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد پیشنهاد می‌کند هر ۶ تا ۱۲ ماه، سونوگرافی و آزمایش خون آلفا فتوپروتئین را انجام دهند.

زهرا پارسای​

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید​

دیدگاه کاربران​

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ​


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام *

ایمیل *

Δdocume .ge Eleme ById( ak_js_1 ).se A ibu e( value, ( ew Da e() ).ge Time() );


علائم سرطان کبد در مردان​


عنوان : علائم سرطان کبد در مردان


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا