علائم تنبلی تخمدان چیست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
علائم تنبلی تخمدان | علائم تنبلی تخمدان دختران | علائم تنبلی تخمدان نی نی سایت | نی نی سایت علائم تنبلی تخمدان |


سوال :

علائم تنبلی تخمدان چیست


جواب :

کیست تخمدان چیست؟​

از منظر علم پزشکی، کیست تخمدان (ovarian cyst) یک ساختار کیسه مانندی است که حاوی یکسری مایعات می باشد. در صورتی که محتوای کیست تخمدان حاوی مایعات خونی و یا چرکی باشد، نشانه وجود یک وضعیت خطرناک در بدن فرد است. تشکیل کیست تخمدان در سن باروری (بین 15 تا 50 سالگی) در زنان و دختران و به دلایل مختلف می تواند ایجاد شود. تقریبا تمام زنان در طول زندگی خود تجربه یک کیست تخمدانی را دارند که در صورت داشتن علائم خاصی، متوجه وجود آن می شوند. بیشتر این کیست ها کوچک و بی خطر بوده و به دلیل نداشتن هیچ نشانه و علامتی خود به خود از بین می روند. اما در صورت عدم توجه و درمان این بیماری حتی می تواند با ناباروری فرد همراه باشد.

علل ایجاد کیست تخمدان

فرایند تخمک گذاری در تخمدان ها بر اساس یکسری واکنش های شیمیایی و هورمونی در بدن انجام می گیرد. در هر چرخه قاعدگی در خانم ها، یک فولیکول تشکیل می شود و در روز چهاردهم قبل از آغاز عادت ماهیانه، غشا این فولیکول پاره شده و یک تخمک در لوله فالوپ رها می شود. به این فرایند، تخمک گذاری می گویند. اگر به هر دلیلی رها شدن تخمک از فولیکول اتفاق نیفتد، می تواند باعث بوجود آمدن انواع کیست تخمدان شود. تمامی انواع کیست در همه افراد بوجود نمی آید و بسته به نوع کیست می تواند علائم و دردهای متفاوتی داشته باشد و یا حتی فاقد علامت و نشانه ای باشد.

نشانه های کیست تخمدان​

بیشتر اوقات ممکن است فردی کیست تخمدان داشته باشد اما خود متوجه آن نشود. تا زمانی که به علت بی نظمی عادت ماهانه به سونوگرافی مراجعه نماید و متوجه آن شود. بی نظمی قاعدگی یکی از علامت های شایع است که می تواند نشان دهنده وجود کیست تخمدان باشد. زمانی که فاصله بین 2 دوره قاعدگی از 35 روز تجاوز کند و مقدار خونریزی هر دوره قاعدگی خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر از حد نرمال باشد، لازم است تا فرد به یک متخصص زنان مراجعه نماید. از دیگر نشانه های کیست که می تواند در افراد مختلف تظاهر متفاوتی داشته باشد، شامل:

آکنه های شدید در صورت و گردن
نفخ و درد در ناحیه زیر شکم، کمر و ران
درد و دل پیچه های شدید
درد در ناحیه لگن بعد و قبل از هر عادت ماهانه
نزدیکی همراه با درد
سنگینی و درد در سینه ها
تکرر ادرار
درد شدید در دوران قاعدگی
ضعف، سرگیجه، تهوع و استفراغ در کیست تخمدان شدید

درمان تنبلی تخمدان​

بیماری تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد. به دلیل اینکه این بیماری زمینه ژنتیکی دارد، نمی توان ژن تخمدان را تغییر داد تا همانند تخمدان های سالم شروع به فعالیت و تخمک گذاری نماید . ولی درمان علامتی است، بدین معنا که با توجه به تشخیص مشکل فرد، درمان انجام می شود.
در صورتی که فرد مشکل در سیکل قاعدگی داشته باشد درمان دارویی صورت می گیرد . در صورتی که فرد مشکل ریزش مو یا پرمویی داشته باشد مصرف داروهای ضد هورمون مردانه به بیمار کمک می کند تا بهبود یابد. اما اگر بیمار مشکل نازایی داشته باشد درمان نازایی برای فرد شروع می شود و تحریک تخمک گذاری انجام می شود تا تخمک بارور شود .
همچنین فرد باید تحت نظر باشد و کنترل وزن داشته باشد و حتما به این اشخاص باید گفت که این بیماری تا به آخر عمر همراه شماست اما شدت بیماری متغیر می باشد و نمی توان به طور کامل درمان نمود. پس به تمامی این افراد توصیه می شود تا سبک زندگی خود را تغییر دهند.
داشتن تغذیه مناسب، انجام فعالیت های ورزشی و استرس کم تاثیر بسزایی بر روی وضعیت بیماری این افراد می گذارد . زیرا ورزش کردن سبب می شود تا فرد دچار چاقی و اضافه وزن نشود . افراد مبتلا به بیماری PCO باید از مصرف غذاهای حاوی مواد قندی بپرهیزند تا مبتلا به بیماری دیابت نشوند و تمامی این موارد می تواند به بهبود عملکرد تخمدان تاثیر بسزایی دارد.
پس سبک زندگی برای این بیماران بسیار حائز اهمیت می باشد و به این بیماران توصیه می شود تا در سنین پایین ازدواج کنند و در اولین فرصتی که دارند، اقدام به بارداری کنند و این افراد نباید زمان بارداری را به تعویق اندازند زیرا زمینه تنبلی تخمدان در آن وجود داشته و هر چه باردار شدن در این افراد به تعویق افتد، احتمال مشکلات باردار شدن در آن ها افزایش می یابد.
افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان باید تحت کنترل باشند و با پزشک خود در تماس باشند و از پزشک خودنباید انتظار معجزه داشته باشند که با مصرف چند دوره قرص جلوگیری خوب نشدن یک درمان دیگر را شروع کنند یا پزشک خود را تغییر دهند بلکه بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرند و در درمان خود صبور باشند و مدام به فکر تغییر درمان خود نباشند .
خیلی از افرادی که مشکل تنبلی تخمدان خفیف دارند، زمانی که سبک زندگی خود را تغییر می دهند و استرس محیطی را دور می کنند و رژیم غذایی مناسب دارند و به فعالیت های ورزشی ادامه می دهند نیاز به مصرف دراوهای هورمونی در این افراد کمتر است و حتی ممکن است برخی از این افراد را بدون درمان تنها تحت نظر گرفت و زمانی که علامت ها برگشتند به درمان علامت ها پرداخت .
 
  • برچسب ها
    برای تنبلی تخمدان چه بخوریم بهترین دکتر برای درمان تنبلی تخمدان تقویت تخمدان تنبل درمان تنبلی تخمدان در خانه درمان قطعی تنبلی تخمدان علائم تنبلی تخمدان علائم تنبلی تخمدان دختران علائم تنبلی تخمدان در سونوگرافی علائم تنبلی تخمدان نی نی سایت علائم تنبلی تخمدان چیست نی نی سایت علت تنبلی تخمدان نی نی سایت علائم تنبلی تخمدان
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا