طرز مزه دار كردن جوجه كباب

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
طرز مزه دار كردن جوجه كباب ، را در همیارخاص بخوانید

طرز تهیه جوجه کباب | فوت‌وفن خوشمزه و مزه‌دار کردن جوجه | چگونه جوجه کباب را ترد کنیم؟​


آماده کردن و تدارک دیدن یک جوجه کباب زعفرانی آبدار و خوشمزه و خوش عطر کار هر کسی نیست. برای طرز تهیه یک جوجه کباب سیخی خوشمزه رستورانی باید یکسری ریزه‌کاری‌های مخصوص به این غذا را بلد باشید.

به گزارش همشهری آنلاین، طرز تهیه یک جوجه کباب فوق‌العاده می‌تواند در گذراندن یک روز تعطیل فوق‌العاده و پیک نیک بسیار تعیین کننده باشد. در نگاه اول درست کردن جوجه کباب کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد اما حقیقت این است که آماده کردن و تدارک دیدن یک جوجه کباب زعفرانی آبدار و خوشمزه و خوش عطر کار هر کسی نیست. برای طرز تهیه یک جوجه کباب سیخی خوشمزه رستورانی باید یکسری ریزه‌کاری‌های مخصوص به این غذا را بلد باشید. به همین خاطر بد نیست طرز تهیه جوجه کباب با استخوان یا بدون استخوان زعفرانی رستورانی آبدار برای ۶ یا ۱۲ نفر، ترکیب ادویه جوجه کباب، جوجه کباب تابه‌ای و نکات کلیدی یک جوجه کباب خوشمزه مجلسی خانگی به روش رستورانی را در ادامه بخوانید.

مواد لازم (برای ۶ تا ۱۲ نفر)​


مرغ به صورت جوجه کبابی خرد شده: ۲ کیلوگرم (برای ۶ نفر) یا ۴ کیلوگرم (برای ۱۲ نفر)

به ازای هر نفر ۳۰۰ گرم سینه یا ران یا کتف در نظر بگیرید

پیاز: ۲ عدد یا ۴ عدد بزرگ (برای هر کیلوگرم مرغ یک عدد پیاز بزرگ لازم داریم)

فلفل دلمه‌ای: ۲ یا ۴ عدد عدد بزرگ (برای هر کیلوگرم مرغ یک عدد فلفل دلمه‌ای بزرگ نیاز داریم)

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

نمک به مقدار دلخواه (بهتر است جوجه کباب خوش نمک باشد)

لیموترش: ۴ عدد (برای ۶ نفر) یک یک فنجان آبلیمو

روغن مایع یا روغن زیتون: ۱۲ قاشق غذاخوری برای ۶ نفر و ۲۴ قاشق غذاخوری برای ۱۲ نفر

کره: ۱۰۰ گرم برای ۶ نفر و ۲۰۰ گرم برای ۱۲ نفر

طرز تهیه همبرگر ؛ راز جمع نشدن گوشت برگر | ویژه روز جهانی این ساندویچ خوشمزه​

طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی​


برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه خانگی با استخوان یا بدون استخوان ابتدا باید گوشت را مزه‌دار کنید. اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند اما واقعا نیازی به استفاده از این مواد نیست. شما با همین ترکیب مواد گفته شده می‌توانید یک جوجه کباب زعفرانی رستورانی آبدار و خوشمزه داشته باشید.

► مرحله اول

ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای را درشت خرد کنید و به همراه مرغ به مدت یک الی ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود. سپس ادویه جوجه کباب شامل نمک و فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ و آبلیمو به همراه روغن را اضافه کنید و یک ساعت دیگر به مواد استراحت دهید.

► مرحله دوم

برای این‌که گوشت جوجه طعم خوبی به خودش بگیرد اگر می‌خواهید مدت زمان بیشتری به گوشت استراحت دهید پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف خارج کنید. سپس گوشت جوجه را سیخ بگیرید.

برای این‌که یک جوجه کباب نرم و آبدار داشته باشید فرقی ندارد که از کباب‌پز استفاده می‌کنید یا منقل، مدت کباب کردن هر طرف یک سیخ جوجه روی حرارت ۸ تا ۱۰ دقیقه است و البته شعله باید ملایم باشد. به این ترتیب گوشت جوجه کباب حسابی آبدار و ترد و طلایی می‌شود و نمی‌سوزد.

طرز تهیه کباب کوبیده | فوت‌وفن نرم و آب‌دار شدن کباب خانگی | چه کنیم کباب از سیخ نریزد؟​

نکات کلیدی طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی آبدار و خوشمزه روی سیخ یا تابه‌ای​


۱- برای این‌که یک جوجه کباب لذیذ رستورانی داشته باشید کره را با بخار آب به روش بن ماری آب کنید و به مقداری زعفران مخلوط کنید. سپس بعد از آماده شدن جوجه کباب و از سیخ کشیدن آن‌ها، این مخلوط جادویی کره و زعفران را روی کباب‌ها بریزید و لای برنج یا نان بگذارید.

۲- جوجه کباب بازهای حرفه‌ای حین کباب کردن جوجه‌ها ترکیب پیاز و فلفل دلمه‌ای و باقی مخلفات مایه جوجه را با مقداری آب پرتقال و ادویه دلخواه سرخ می‌کنند و کنار جوجه میل می‌کنند که همان سس جوجه کباب بعد از پخت است.

۳- برخی اعتقاد دارند پیاز رنگ زعفران را از بین می‌برد. به همین خاطر در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن جوجه‌ها پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف مایه جدا می‌کنند و بعد زعفران دم کرده را اضافه می‌کنند. بعضی هم ابتدا جوجه‌ها را با زعفران مزه‌دار می‌کنند و سپس پیاز و فلفل دلمه‌ای و سایر مواد را اضافه می‌کنند. به این ترتیب زعفران کمتری هم مصرف می‌شود چون فلفل و پیاز نیازی به زعفران ندارند.

چگونه جوجه کباب را ترد کنیم؟​


۴- برخی اعتقاد دارند برای داشتن یک جوجه کباب ترد و آبدار بهتر است از همان ابتدا روغن مایع را اضافه کنید اما در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن، آبلیمو و نمک را اضافه کنید تا جوجه کباب سفت نشود. به این ترتیب روغن مایع گوشت‌ها را کاور می‌کند و نمی‌گذارد نفوذ نمک و آبلیمو گوشت جوجه را سفت کند، به عقیده ما هم بهتر است این روش را امتحان کنید.

۵- اگر همراه جوجه کباب گوجه و فلفل سبز هم می‌خواهید کباب کنید برای هر طرف گوجه ۷ دقیقه و برای هر طرف فلفل ۲ دقیقه زمان برای کباب شدن روی شعله ملایم زمان بگذارید.

۶- اگر منقل و کباب پز ندارید یا دانشجو هستید و امکان برقرار کردن منقل را ندارید به سادگی می‌توانید جوجه کباب تابه‌ای درست کنید. برای این کار گوشت جوجه را با همین مواد مزه‌دار کنید و سپس در یک تابه مناسب پیازها و فلفل دلمه‌ای که جوجه‌ها را در آن‌ها خوابانده بودید بریزید و سپس جوجه‌ها را به سیخ چوبی بکشید و روی مواد بگذارید و در تابه را ببندید. روی شعله ملایم گاز اجازه دهید کمی آب بیندازد و سپس درب تابه را بردارید تا جوجه سرخ و طلایی شود. یک طرف جوجه که کبابی شد، طرف دیگر را کباب کنید تا حسابی طلایی و مغز پخت شوند.

۷- یک روش دیگر درست کردن جوجه کباب تابه‌ای این است که گوشت مرغ جوجه کبابی خرد شده را با مواد گفته شده مزه‌دار کنید و سپس به سیخ فلزی یا چوبی بکشید. تابه را با کمی کره یا روغن چرب کنید و سیخ‌ها را در تابه بچینید. در تابه را بگذارید تا جوجه‌ها با شعله کم کمی آب بیندازند و سپس در ماهیتابه بردارید و هر دو طرف جوجه را در ماهیتابه سرخ کنید تا طلایی شود. اگر یک تکه زغال روشن و گر گرفته هم در ماهیتابه بگذارید نور علی نور می‌شود و جوجه کباب‌ها طعم زغالی به خودشان می‌گیرند.

۸- پیازها را درشت خرد کنید. پیازها را رنده یا ریز و نازک خرد نکنید چون به گوشت می‌چسبند و روند کباب کردن جوجه را مختل می‌کنند.

منبع: مجله کوروش

ترفندی بکر که جوجه کباب را ده برابر خوشمزه تر میکند​

نکات کلیدی در پخت یک جوجه کباب خانگی بسیار لذیذ​


جوجه کباب از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی می باشد که ظاهرا درست کردن آن بسیار ساده به نظر میرسد. اینگونه که پیاز و آبلیمو و نمک و زعفران رو به تکه های جوجه اضافه کرده و روی آتش کباب می کنیم. در صورتی که این غذای پرطرفدار و خوشمزه همراه با نکاتی که رعایت کردنشان باعث میشه یه جوجه کباب خانگی بسیار لذیذ و ترد داشته باشید.

نکاتی در مورد درست کردن جوجه کباب خوشمزه​

۱٫ نکته ی اول در مورد آبلیمو و نمک​


برای مرینیت کردن جوجه کباب اولین نکته اب که وجود دارد این است که ماساژ جوجه با آبلیمو و نمک باعث سفت شدن آن می شود. اگر آبلیمو و نمک را نیز ترکیب کرده و هنگامب که جوجه نیم پز است با کمک فرچه روی جوجه بزنید به میزان لازم به جوجه طعم نمی دهد.

راه حل این کار چی می تواند باشد ؟ چه باید کرد تا هم جوجه ها سفت نشوند و هم به میزان لازم طعم بگیرند؟

شما باید جوجه را با روغن مایه به طور کامل ماساژ دهید تا کامل چرب شود.

در ادامه ابتدا نمک را به جئجه اضافه کنید و ورز دهید تا کاملا به خورد جوجه برود سپس آب لیمو ترش را نیز به جوجه اضافه کرده و ورد دهید بگذارید تا حدود ۲ ساعت در یخچال بماند تا کاملا به خورد جوجه ها برود.

جوجه کباب​

۲٫ نکته ی دوم در مورد شیوه ی خرد کردن پیاز​


برخی افراد برای طعم دهی بیشتر و یا پوشش بیشتر جوجه از پیاز رنده شده یا بلندر شده استفاده میکنند تا جوجه ها طعم بگیرند.

این روش کاملا غلط است. چرا ؟

زیرا اگر پیاز را رنده کنید و به جوجه ها اضافه کنید تکه های پیاز رنده شده به جوجه ها می چسبد و شما نمی توانید این تکه ها را جدا کنید. به همین دلیل هنگام کباب کردن جوجه این تکه های پیاز سریعتر از جوجه میسوزند و شما گمان می کنید که رنگ جوجه عوض شده است و به بپخت رسیده و شما پخت را متوقف می کنید. اگر پیاز رو به این شکل له کنید در جوجه کبابتان یک کاور تلخ و سوخته ی پیازی و گوشتی نپخته دارید.

بهترین کار برای این مرحله این می باشد که پیاز ها را به صورت خلالی ریز خرد کنید و یا اینکه پیاز را رنده کنید و با کمک صافی آب آن را بگیرید و به جوجه ها اضافه کنید.

۳٫ نکته ی بعدی در مورد زعفران​


یک جوجه لذیذ و خوشمزه باید رنگ لعاب خوبی داشته باشید و رنگ جوجه به زعفران آن می باشد. برای تهیه جوجه کباب باید حتما از زعفران زیاد استفاده کنید اما در برخی موارد افراد زعفران را آخر کار به جوجه اضافه می کنند که این باعث میشود زعفران فقط به خورد جوجه ها نمی رود.

هر چیزی که برای طعم دهی جوجه استفاده می کنید عطر و طعم زعفران به خود میگیرد.

خوب پس چه می توان کرد؟

برای این که زعفرا بسیار غلیظ تر و خوش رنگ تر شسشود باید زعفران را با یخ دم کنید . سپس زعفران دم شده را به جوجه های خام که هنوز هیچ چیزی به آن اضافه نکرده اید بریزید و ورز دهید تا کاملا زعفران به خورد جوجه ها برود. پس از ورز دادن حدود یک ساعت به جوجه ها استراحت دهید تا کاملا زعفران را به خود جذب کند.

در ادامه بدون اینکه نگران رنگ و طعم گرفتن پیازها و آبلیمو و سایر مواد باشید. بعد بهش سایر مواد رو اضافه کنید.

۴٫ ادویه جات​


مرغ ذاتا بوی خاصی دارد که ناپسند است. این بو به میزان قابل توجهی با افزودن پیاز و زعفران گرفته می شود. اما اضافه کردن سایر ادویه جات هم به رفع بوی بد مرغ و بهتر شدن طعم و بوش کمک شایانی میکند.

برای از بین بردن بوی بد مرغ و همچنین دادن طعم بی نظیر به مرغ می توانید از ادویه های زیر استفاده کنید.

۱٫ پودر پیاز ۲٫ فلفل سیاه تازه آسیاب شده ۳٫ مقدار بسیار اندکی پودر سیر ۴٫ زنجبیل نصف قاشق چای خوری ۵٫ پودر گشنیز یک قاشق سوپ خوری ۶٫ نعنا یک قاشق غذا خوری

اگر ادویه ها را آسیاب می کنید باید در لحظه از آن استفاده کنید .

این یک قانون کلی م باشد. هل. زعفران. فلفل سیاه. تخم گشنیز. و هر ادویه ی دیگه رو دقیقا در همان لحظه ی استفاده باید آسیاب کرد تا بیشترین میزان بو و طعم رو داشته باشید.

۵٫ سیر خام و فلفل دلمه ای​


اگر می خواهید به جوجه سیر خام و فلفل دلمه اضافه کنید بهترین کار این است گه ریشه سیر را جدا کرده و کل بوته سیر را از وسط برش بزنید و به مواد اضافه کنید . این عمل بوی گوشت مرغ را می گیرد و طعم خوبی به سیر می دهد.

برای اضفه کردن فلفل دلمه ای نیز باید فلفل دلمه را به صورت سفره ای تمیز کنید و به صورت خلالی ریز خرد کنید پس از افزودن پیاز به موادتان اضافه کنید.

مراحل کار مزه دار کردن جوجه کباب​


برای تهیه جوجه ابتدا باید زعفران را دم کرده و زعفران غلیظ شده راب ه تکه های جوجه اضافه کنید و وز دهید سپس بگذارید تا حدود یک ساعت بماند.

در ادامه به آن روغن مایع اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تکه های جوجه کاملا با روغن مایع کاور شوند.

در مرحله بعد آبلیمو و نمک و ادویه جات تازه آسیاب شده را به جوجه ها اضافه کنید و مجددا یک ساعت استراحت دهید و در ادامه پیازی که خلالی خرد شده را اضافه کنید.

فلفل دلمه ای و بوته سیر را نیز به مواد اضافه کنید و و کمی هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند سپس روی مواد را با سلفون بپوشانید.

حداقل برای مدت ۲ ساعت و حداکثر یک شب در یخچال بهش استراحت دهید تا به خوبی مزه بگیرد.

بعدهم روی شعله ای یکنواخت و متوسط کباب کنید و با پلوی زعفرانی و کره و گوجه ی کبابی سرو کنید. (پس با این حساب برای درست کردن یک جوجه کباب با کیفیت حداقل ۴ ساعت زمان لازم است)


طرز مزه دار كردن جوجه كباب​


عنوان : طرز مزه دار كردن جوجه كباب


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,408
    جدیدترین کاربران
    امیر حافظ
    عقب
    بالا