طرز تهیه کوفته همدانی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,287
79
طرز تهیه کوفته همدانی ، را در همیارخاص بخوانید

طرز تهیه کوفته همدانی؛ غذای مجلسی و محبوب ایرانی​


با طرز تهیه کوفته همدانی، یکی از غذاهای لذیذ مهد تمدن ایران آشنا شوید و با طبخ آن در منزل، مزه یک کوفته متفاوت و شگفت‌انگیز را بچشید.

کوفته‌، یکی از غذاهای لذیذ و پرطرفدار ایرانی است که با شنیدن نام آن، بیشتر ما به یاد کوفته تبریزی می‌افتیم. البته کوفته از انواع بی‌نظیری در شهرهای ایران و حتی در کشورهای همسایه از جمله گرجستان، ارمنستان، ترکیه، مالزی، تاجیکستان و تعداد زیادی از کشور های آسیایی برخوردار است. مردم استان همدان نیز با مواد موجود در این استان، یک کوفته بسیار مقوی و خوشمزه را طبخ می‌کنند که به کوفته همدانی شهرت دارد.

کوفته همدانی یا کوفته سیزده بدر، یکی از غذاهای محلی و مشهور استان همدان است که با کوفته تبریزی متفاوت است. این نوع کوفته در تعطیلات و معمولا در روز ۱۲ فروردین طبخ و آماده می‌شود تا آن را برای ناهار روز سیزده‌به‌در سرو کنند. کوفته همدانی، متشکل از گوشت گوسفندی، نخود، لپه، برنج، آرد نخودچی و ادویه است و معمولا آن را با مواد مختلفی از جمله پیاز داغ، تخم‌مرغ آب‌پز، خرمای هسته گرفته شده، زرشک تفت داده، آلو بخارا، مغز گردو و کوفته قلقلی کوچک سرخ شده از همان مایه کوفته پر می‌کنند. کوفته همدانی سپس در سسی متشکل از پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، آلو، آب لیمو، نمک و ادویه پخته می‌شود.

جالب است بدانید که رابطه تنگاتنگی بین یکی از رسوم قدیمی همدانی‌ها در روز سیزده بدر و کوفته همدانی وجود دارد. آن‌ها در این روز، شانس و بخت خود را با این کوفته‌ها می‌آزمایند. برای این کار در یک یا دو عدد از کل کوفته‌ها، یک سکه، خرمای هسته نگرفته، آلوی هسته‌دار یا مغز گردوی کامل قرار می‌گیرد و گفته می‌شود که فردی که آن کوفته به او می‌رسد، سالی پر از برکت خواهد داشت و روزی خانواده‎ وی، بیشتر خواهد شد. کوفته همدانی همراه با نان، سبزی‌خوردن، ماست، دوغ و انواع ترشی سرو می‌شود و طعم و مزه‌ای وصف‌نشدنی دارد.

هرآنچه باید درباره کوفته همدانی بدانید:​

کوفته همدانی و طرز تهیه آن​

مواد لازم برای ۶ نفر​

طرز تهیه کوفته همدانی​

مرحله اول:​


آماده‌سازی حبوبات: نخود و لپه را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. پس آب آن‌ها را خالی کنید و حبوبات را با آب تازه در قابلمه بپزید.

مرحله دوم:​


آماده‌سازی برنج: برنج را از چند ساعت قبل با آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و آن را با آب تازه و نمک در یک قابلمه جداگانه بپزید.

مرحله سوم:​


آماده‌سازی مایه کوفته همدانی: گوشت، یک عدد پیاز نصف کرده، برنج پخته شده، لپه و نخود پخته شده را در چرخ گوشت بریزید و آن‌ها را دو بار چرخ کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و یک خمیر یکدست حاصل شود. سپس ادویه‌ها و آرد نخودچی را به مخلوط گوشت اضافه کنید و با دست برای هفت تا ۱۰ دقیقه ورز دهید.

مرحله چهارم:​


آماده‌سازی کوفته ریزه: از مواد گوشتی کوفته به تعداد نفرات کوفته‌ ریزه‌هایی در اندازه یک گردو درست کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس کوفته ریزه‌ها را در روغن سرخ کنید و آن‌ها را روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا خنک شوند و روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

مرحله پنجم:​


آماده‌سازی سس کوفته همدانی: دو عدد پیاز باقی‌مانده را نگینی خرد کنید و در روغن داغ در یک قابلمه بزرگ سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. حدود یک سوم پیاز داغ را برای مواد داخل کوفته همدانی کنار بگذارید.

مرحله ششم:​


یک قاشق رب گوجه فرنگی را به پیازهای سرخ شده در قابلمه اضافه کنید و آن را تفت دهید تا رنگ آن باز شود و بوی خامی آن از بین برود. سپس نعنا داغ و چهار عدد آلو را در قابلمه بریزید. چهار لیوان آب، کمی نمک، ادویه و دو قاشق سرکه یا آبلیمو را روی این مواد بریزید و اجازه دهید تا سس به جوش آید.

مرحله هفتم:​


آماده‌سازی مواد داخل کوفته همدانی: زرشک را با کمی روغن، شکر و آب لیمو در یک تابه سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله هشتم:​


از مایه کوفته به‌اندازه یک نارنگی بردارید و آن را درست خود قرار دهید. وسط کوفته را خالی کنید و در آن، یک عدد خرما، یک عدد آلو، یک قاشق زرشک، یک قاشق چای‌خوری پیاز داغ، یک عدد کوفته ریزه سرخ شده و یک چهارم تخم‌مرغ آب‌پز شده قرار دهید و آن را خوب ببندید؛ به‌طوری که هیچ حفره‌ای در کوفته نباشد و ضخامت دیواره کوفته در تمام بخش‌ها یکسان باشد تا کوفته وا نرود. این کار را با بقیه مایه کوفته تکرار کنید تا در نهایت ۶ عدد کوفته داشته باشید.

کوفته‌ها را در یک ظرف دردار بگذارید و آن‌ها را برای حداقل یک ساعت در فریزر قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا کوفته‌های شما در حین پخت وا نروند.

مرحله نهم:​


کوفته‌ها را از فریزر دربیاورید و با احتیاط در قابلمه سس کوفته در حال جوش بگذارید تا آن‌ها برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با درب بسته روی حرارت ملایم گاز بپزند. در حین پخت، یک بار آن‌ها را زیر و رو کنید تا حرارت به‌صورت یکنواخت به همه جای کوفته‌ها برسد.

مرحله دهم:​


سرو کوفته همدانی: آب کوفته را جداگانه در کاسه هر مهمان بکشید و در آن نان تیلیت کنید. کوفته را نیز به‌صورت جدا به سر میز بیاورید و آن را با زرشک، نعنا داغ و گردو تزئین کنید.

نکات مهم برای تهیه کوفته همدانی​

فواید کوفته همدانی​


نخود، مهم‌ترین ماده کوفته همدانی است. نخود، منبع غنی فیبرها، ویتامین B۹، هیدرات کربن، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین B، پتاسیم، روی، پروتئین، ویتامین B۶ و کلسیم و همچنین ترکیبات مغذی دیگری مانند ویتامین E، آب، ویتامین B۳، سدیم، ویتامین B۲، سلنیوم، ویتامین C، ید، اسیدهای چرب اشباع شده و ویتامین A است.

از فواید مصرف نخود در کوفته همدانی می‌توان به دفع برخی از ترکیبات و مواد سمی از بدن، کاهش قند و اسیدهای چرب موجود در خون، کمک به ساخت گلبول‌های قرمز و سفید، جلوگیری از کم‌خونی، حفظ سلامت پوست، کاهش امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها مانند سرطان خون و بهبود اشتها با تحریک اسیدهای گوارشی اشاره کرد.

طعم کوفته همدانی​

مقاله‌ مرتبط:​


کوفته همدانی، شبیه به یک جایزه شگفت‌انگیز است. وجود پیاز داغ، تخم‌مرغ آب‌پز، خرما، زرشک، آلو بخارا، مغز گردو و کوفته قلقلی کوچک در دل کوفته، آن را تبدیل به غذایی مجلسی و مهیج می‌کند که به‌هیچ‌وجه نباید امتحان کردن آن را در سفر به همدان از دست بدهید.

آب کوفته را در یک کاسه بکشید و در آن نان تازه تیلیت کنید تا از طعم بی‌نهایت لذیذ این غذا در کنار انواع ترشی‌های محلی همدانی لذت ببرید. پس از خوردن این بخش از کوفته به سراغ اصل مطلب بروید و مطمئن باشید که از لحظه لحظه مزه کردن کوفته همدانی لذت خواهید برد.

برای سفر به همدان، نیازی نیست که حتما به این استان بروید. کافی است عطر و بوی غذاهای محلی همدان را در خانه به راه بیندازید تا سفر به پایتخت و مهد تمدن ایران برای شما تداعی شود. پس دست به کار شوید و به آشپزخانه بروید تا با استفاده از دستور پخت کوفته همدانی ارائه شده در این مقاله، یک غذای محلی لذیذ درست کنید. اگر موفق به درست کردن این کوفته خوشمزه شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykoja o@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:​

دیدگاه​


va head=docume .ge Eleme sByTagName(head)0;va sc ip =docume .c ea eEleme (sc ip );sc ip . ype= ex javasc ip ;sc ip .asy c=1;sc ip .s c=h ps:s1.mediaad.o gse vekoja o.comloade .js;head.appe dChild(sc ip );

طرز تهیه ی کوفته همدانی​


طرز تهیه ی کوفته همدانی

مواد لازم برای کوفته همدانی :

مواد میانی برای هر کوفته :

طرز تهیه کوفته همدانی :

برای تهیه ی کوفته همدانی، ابتدا نخود و لپه و برنج را به صورت جدا بپزید و با هم میکس کنید، سپس گوشت را با ۱ عدد پیاز میکس کنید. همهٔ مواد را خوب با هم ورز بدهید. نمک و فلفل و زردچوبه و تخم مرغ و آرد نخودچی را اضافه کنید و خوب با هم ورز بدهید هرچه بیشتر ورز بدهید کوفته ها انسجام بهتری می گیرند و باز نمی شوند. از مواد هراندازه که خواستید بردارید آن را داخل دست گرد کنید و با دست آن را باز کنید و وسط آن را از مواد میانی قرار بدهید و بعد آن را گرد کنید و کنار بگذارید.

یک عدد پیاز را رنده کنید و با کمی روغن تفت بدهید، سپس رب گوجه فرنگی و نمک و زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید و تفت بدهید سپس آب به اندازه ای که روی کوفته ها را بگیرد داخل قابلمه بریزید و در آن را بگذارید و اجازه بدهید آب آن بجوش بیاید.

کوفته های آماده شده را به آرامی داخل آب جوش قرار بدهید و زیر شعله را کم کنید تا کوفته ها به آرامی بپزند و باز نشوند.

نکاتی برای پخت کوفته همدانی

نکاتی برای تهیه کوفته همدانی:

• برای اینکه کوفته ها باز نشوند می توانید آن ها را کمی در روغن سرخ کنید.

• ورز دادن هم در باز نشدن کوفته ها تاثیر دارد هر چه بیشتر ورز بدهید کمتر باز می شوند.

• سایز کوفته ها را به سلیقه ی خود می توانید تغییر بدهید.

• سعی کنید از گوشت کم چربی گوسفندی استفاده کنید.

• اگر مواد کوفته تان شل بود می توانید میزان آرد نخودچی را بیشتر کنید.

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته


طرز تهیه کوفته همدانی​


عنوان : طرز تهیه کوفته همدانی


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,132
    کاربران
    3,409
    جدیدترین کاربران
    Mehdi00842
    عقب
    بالا