طرز تهیه سوپ شیر یا سوپ سفید به روش رستورانی و مجلسی

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
سوپ شیر طرفداران زیادی دارد که با آمدن فصل سرما در اغلب مهمانی ها سرو می شود و البته هر کسی به نوع ذائقه خود به یک مدل تهیه و میل می کند ، اما اکثرا به روش مجلسی و رستورانی آن را می پسندند ، در این مطلب طرز تهیه سوپ شیر را آورده ایم که ملاحظه خواهید کرد :

نحوه درست کردن سوپ جو یا همان سوپ سفید ساده است. طرز تهیه سوپ جو مجلسی با شیر و قارچ و خامه و فوت و فن سوپ سفید و همچنین طرز تهیه سوپ سفید با بلغور گندم در ست می کنیم.

طرز تهیه سوپ شیر یا سوپ سفید به روش رستورانی و مجلسی


مواد لازم برای طرز تهیه سوپ شیر یا سوپ سفید​

برای ۱۲ نفر​


جو: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

فیله سینه مرغ: ۵ تکه

پیاز: ۱ عدد

سیر: ۲ حبه

چوب دارچین یا برگ بو: ۱ عدد کوچک

نمک، فلفل، نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

شیر: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

هویج: ۳ عدد متوسط

سبزی سوپ: ۵ قاشق غذاخوری

قارچ: ۵۰۰ گرم

خامه صبحانه: یک قوطی ۲۰۰ گرمی

طرز تهیه سوپ شیر یا سوپ سفید

برای تهیه سوپ سفید با جو پوست کنده ابتدا جو را بشورید و چند ساعت خیس کنید تا موقع پخت حسابی لعاب بیندازد. پیاز و هویج‌ها را نگینی خرد کنید. حالا جو، پیاز، تکه‌های فیله مرغ، نمک و ادویه، سیر، چوب دارچین یا برگ بو و آب به مقدار لازم (در حدی که روی مواد را بپوشاند) را در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بپزید. یک ساعت که از پخت گذشت چوب دارچین یا برگ بو را از قابلمه خارج کنید و تمام مواد قابلمه را در غذاساز یا میکسر میکس کنید. حالا هویج نگینی خرد شده را هم اضافه کنید و غلظت سوپ را بسنجید، اگر خیلی غلیظ شده مقداری دیگر آب اضافه کنید، چون قرار است باز هم سوپ را بپزیم.

در این مرحله در صورت تمایل یک عدد عصاره مرغ یا عصاره گوشت با همراه مقداری آب قلم یا آب مرغ به سوپ اضافه کنید. صبر کنید هویج بپزد و سپس شیر و سبزی را هم اضافه کنید. درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و مراقب باشید شیر سر نرود. قارچ‌ها را به صورت اسلایسی خرد کنید و با مقداری نمک و کره و فلفل سیاه تفت دهید و سپس به سوپ اضافه کنید. چند جوش که زد خامه را هم اضافه کنید و حسابی سوپ را هم بزنید. ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز سوپ را هم بزنید و سپس سوپ خانگی داغ را سرو کنید.

*سوپ جو سفید با مرغ و شیر و خامه را به جای جو پوست کنده با جو پرک هم می‌توانید درست کنید، اما اگر دوست دارید یک سوپ غلیظ و لعابدار داشته باشید بهتر است از جو پوست کنده استفاده کنید.

*برای این‌که قارچ‌ها سیاه نشوند چند قطره لیموترش موقع تفت به آن‌ها اضافه کنید.

*سوپ جو را به جای خامه و شیر با رب هم می‌توانید درست کنید. در این صورت دیگر سوپ سفید ندارید و سوپ نیازی هم به میکس کردن ندارد فقط باید خوب جا بیفتد.

*یک روش دیگر نحوه درست کردن سوپ قارچ و شیر با خامه این است که ابتدا جو‌ها را به صورت جداگانه بپزید. سینه مرغ را هم به همراه ادویه و پیاز جدا بپزید. سپس تکه‌های مرغ پخته شده را خرد کنید و آب مرغ و تکه‌های مرغ خرد شده را به جو‌های پخته شده اضافه کنید. سوپ را روی حرارت ملایم گاز بپزید و مرتب هم بزنید، چون بلغور گندم زود ته می‌گیرد.
بعد از پخت

بعد از دو ساعت و پخت کامل مواد، هویج رنده شده، قارچ تفت داده شده و سبزی سوپ را هم اضافه کنید و یک ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز بپزید. بعد از پخت شیر و خامه را در یک ظرف با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس به سوپ که مقداری از حرارت افتاده اضافه کنید. ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز مقداری دیگر سوپ را بپزید و وقتی حسابی جا افتاد در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

اگر می‌خواهید سوپ جو را برای ۶ نفر درست کنید این مقدار مواد را نصف کنید.

*این روز‌ها که بحث بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و کرونا و نیز بیماری آنفولانزا داغ است پخت غذا‌های سبک، مقوی و مایع را بیشتر در دستور رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. جو سرشار از آنتی‌اکسیدان است و سطح مقاومت بدن را بالا می‌برد. قارچ هم یک منبع خوب ویتامین D است، یعنی همان ویتامینی که کمبود آن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. به همین منظور طرز تهیه آش جو خوشمزه و مقوی را هم اینجا بخوانید.

*اضافه کردن مقداری ذرت یا کرفس به سوپ جو رستورانی و خانگی اختیاری است و اتفاقا قوت آن را بیشتر می‌کند.

چند نکته برای خوشمزه تر شدن سوپ شیر​

  • اگر سوپ خیلی غلیظ شد می‌توانید از مقدار شیر بیشتری برای رقیق کردن سوپ استفاده کنید.
  • برای پخت این سوپ به هیچ وجه از آبلیمو استفاده نکنید چون ممکن است شیر ببرد. آبلیمو را سر سفره بیاورید تا هر کس به میزان دلخواه، به بشقاب خود اضافه کند.
  • برای طعم‌دار کردن سوپ سفید بهتر است از فلفل سفید استفاده کنید. فلفل سفید طعم سوپ را بی‌نظیر می‌کند.
  • اگر هنگام پختن سینه مرغ آبی در قابلمه باقی ماند، حتما از آن برای پخت سوپ استفاده کنید چون طعم عالی به سوپ می‌دهد.
  • اضافه کردن شیر سرد یا جوشاندن سوپ با شیر سبب بریده شدن شیر می‌شود

منبع : JadvalYab | همیارخاص
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,094
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا