سیب زمینی مال کدام کشور است

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
سیب زمینی برای کدام کشور است ؟ سیب‌زمینی از کجا آمده است در مجله آموزشی همیارخاص ببینید

سیب‌زمینی از کجا آمده است​


بی‌شک هنگامی که درباره سیب‌زمینی صحبت می‌شود، یاد کشور ایرلند می‌افتید، چراکه سیب‌زمینی نقش مهمی در تاریخ آن کشور ایفا کرده است. قرن‌ها پیش، این گیاه خوراک اصلی اکثر مردم ایرلند بود و مردم بدان متکی بودند. بنابراین هنگامی که در سال 1225 خورشیدی (1846 میلادی) آفت این گیاه، تمام محصولات آن سال آنان را نابود کرد، بیش از 600 هزار نفر از مردم آن کشور بر اثر قحطی مردند. بر این اساس سیب‌زمینی شناخته‌شده، به نام ایرلند مشهور شده است.

با این وجود باید دانست که سیب‌زمینی محصول بومی سرزمین‌های مرتفع «اکوادور» و «پرو» است. حتی امروزه هم این محصول در آن نواحی به صورت وحشی می‌روید.

تلاش برای بقا با نام سیب زمینی برای خود !​


برخی از کارشناسان بر این باورند که تاریخچه سیب زمینی سرخ کرده در حقیقت به بلژیک می رسد. برخی از داستان ها و افسانه های محلی منطقه می گویند که در سال ۱۶۸۰ میلادی زمستانی بسیار سخت و طاقت فرسا نواحی حومه رودخانه میوز (River Meuse) در جنوب کشور بلژیک را فرا گرفت و آن ها دیگر قادر به ماهی گیری و تامین غذای خود نبودند، تنها غذای موجود مردم سیب زمینی بود و آن ها به ناچار سیب زمینی را سرخ می کردند.

آن ها همچنین می گویند سربازان آمریکایی در طول جنگ جهانی اول برای اولین بار نام این غذا را French fries گذاشتند چرا که در آن زمان، زبان رسمی ارتش بلژیک فرانسوی بود.

در اوایل قرن شانزدهم میلادی، وقتی اسپانیایی‌ها به کشور پرو آمدند، سیب‌زمینی را دیدند و آن را با خود به کشور اسپانیا بردند. سپس این محصول از آن‌جا به سایر نقاط اروپا برده و در بین مردم آن کشورها رایج و معمول شد. همچنین برخی معتقدند برای نخستین بار اسپانیایی‌ها بودند که سیب‌زمینی را با خود به آمریکا بردند، اما شواهدی در دست است که برای نخستین بار در سال 1098 خورشیدی (1719 میلادی) این محصول از کشور ایرلند به آمریکا حمل شد.

سیب زمینی کی به ایران آمد ؟​


سیب‌زمینی نخستین بار توسط سرجان مَلکَم در اواسط پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار به ایران آورده شده، به این دلیل در ابتدا به آن «آلوی مَلکَم» می‌گفتند. نخستین محلی در ایران که در آن سیب‌زمینی کاشته شد روستای «پشند» در استان البرز بوده، به این علت همچنان سیب‌زمینی پشندی در ایران معروف است.
 
  • برچسب ها
    انواع سیب زمینی داستان ورود سیب زمینی به ایران سیب زمینی ریشه است یا ساقه سیب زمینی مال کدام کشور است سیب زمینی ویکی پدیا سیب‌زمینی از کجا آمده است چگونه میتوانیم ثابت کنیم سیب زمینی ساقه گیاه است کدام قسمت سیب زمینی خوراکی است گل سیب زمینی گیاه سیب زمینی
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا