ساز ترومبون

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
ساز ترومبون ، را در همیارخاص بخوانید

ترومبون چیست؟​


شما اینجا هستید:

ترومبون یکی از سازهای خانواده سازهای بادی برنجی است که منشا آن را می توان از ایتالیا دانست. این نوع ساز از طریق فشار هوایی که نوازنده در سرساز آن ایجاد می کند، از طریق ایجاد ستون های هوا در داخل دستگاه پر پیچ و خم آن، صوت‌های نسبتا بلندی را می‌تواند ایجاد نماید. تاریخچه این ساز را می‌توان از اواسط قرن ۱۵ دانست که از دوره رنسانس و در کلیسا استفاده می‌شد.

فهرست مطالب

آشنایی با ساز ترومبون​


ترومبون یک ساز موسیقی در خانواده سازهای بادی برنجی است. مانند سایر سازهای برنجی، صدا هنگامی که لب‌های نوازنده روی قسمت مجرای ورودی قرار می‌گیرد، با فشار هوا باعث لرزش ستون های هوایی در داخل ساز می شود‌، تولید می‌شود. برخلاف اکثر سازهای بادی برنجی دیگر، که دارای دریچه‌هایی (سوپاپ) هستند که با فشار دادن آنها، صدای ساز تغییر می‌کند، ترومبون دارای یک مکانیزم کشویی تلسکوپی (کولیس) است که با جلو و عقب کردن آن طول سازه تغییر یافته تا فرکانس نتها برای دستیابی به نت‌های مختلف تغییر می‌کند.

با این حال، بسیاری از مدل های ترومبون مدرن دارای یک اتصال دریچه ای هستند که سطح ساز را پایین می آورد. از جمله انواع این نوع آلت موسیقی می توان به ترومبون‌های سوپاپ‌دار که همانند ترومپت دارای سه سوپاپ برای تولید صوت هستند، اشاره نمود. برای اطلاع از آموزش ساز ترومبون در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تاریخچه‌ای از ترومبون​


در مورد تاریخچه می‌توان زادگاه T ombo e ها را ایتالیا دانست که این لفظ در آن منطقه به معنای ترومپت بزرگ معنا می دهد. این نوع ابزار موسیقی از زمان رنسانس در موسیقی هایی که در کلیساها تحت عنوان موسیقی مذهبی اجرا می شد، به کار می رفت اما در بین آثار سازی دیگر استفاده چندانی از آن نمی شد.

می توان گفت لودویگ فان بتهوون، موسیقیدان و آهنگساز آلمانی دوره کلاسیک، اولین کسی بود که با استفاده نمودن از این نوع ساز برای اولین بار، در اجرای موومان آخر سمفونی پنجم، این ساز را وارد رپرتوار ارکسترال کرد و در رواج دادن آن نقش مهمی ایفا نمود. بعد از این اجرا بسیاری از هنرمندان از T ombo e در آثار خود استفاده می کردند.

طرز تولید صدا در ساز ترومبون (T ombo e)؛‌​


ترمبون عمدتاً سازي با فضاي داخلي (bo e) استوانه‌اي است كه به روشي مشابه با هورن فرانسوي و ترمپت با ارتعاش و buzzi g لب‌هاي نوازنده در داخل يك دهانه فنجاني نواخته مي‌شود. ترمبون ساز تنور در خانواده سازهاي برنجي است و از يك اسلايد براي تغيير زير و بمي خارج از محدوده‌هاي هارمونيك استفاده مي‌كند.

همچنین بخوانید: سبک موسیقی بلوز

مشخصات و ویژگی های ساز ترومبون​


در مورد مشخصات T ombo e می توان گفت این نوع ساز از لوله ای خمیده که بیشتر بخش آن به صورت استوانه‌ای طراحی می شود، ایجاد شده که در انتها به یک ناقش گشاد ختم شده و از طرف دیگر دهانه ای فنجانی شکل دارد. اصوات این نوع ساز، معمولا به وسیله لغزاندن قسمتی از لوله و تغییر فرکانس و جلو و عقب راندن اسلاید (کولیس) در یکی از هفت قسمت مختلف T ombo e تغییر می کند. با ارتعاش لب ها در قسمت ورودی و متعاقبا ارتعاش هوای داخل T ombo e منجر به ایجاد موج ایستا در ساز می شود. این نوع ساز موسیقی مانند ترومپت، فضای داخلی استوانه ای شکلی داشته و در قسمت اسلاید، قطر آن غیر قابل تغییر است.

بیشتر بخوانید: آموزش آنلاین موسیقی

انواع مختلف ساز T ombo e​


در این خانواده می توان گفت ما دارای دو نوع ترومبون هستیم که می توان آن را از نظر ظاهری متفاوت دانست: نوعی از T ombo e‌ها که معروف‌تر بوده و در ارکستر سمفونیک‌ها نیز استفاده‌ی بیشتری دارند، کولیس یا کشویی بوده و از تکنیک‌های معروف آن که در سبک جز نیز کاربرد فراوان دارند می توان به گلیساندو‌ اشاره کرد.

ترومبن هایی مانند سوپرانو، پیکولو، آلتو و کنترباس که صدادهی و اندازه آنها مختلف است. این نوع ترومبون ها می‌توانند مانند ترومپت مجهز به کلید، والو و پیستون هستند اما از آنها ارکستر های سمفونیک استفاده نمی شود.

کاربردهای ساز ترومبون​


همانطور که در بخش دوم هم اشاره کردیم، این آلت موسیقی در زمان های گذشته در موسیقی‌های مذهبی کلیساها اجرا می شد که پس از استفاده‌ی لودویگ فان بتهوون از آن، رایج گشت. یکی دیگر از کاربردها و موارد استفاده از T ombo e را می توان در موسیقی جاز دانست که نوازندگان مشهوری از جمله گلن میلر، کی وایندینگ، جی جی جانسون و تامی دورسی از آن استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید: چه سنی برای شروع موسیقی مناسب است؟

همچنین در مورد این نوع ساز می توان گفت یکی از مهم‌ترین ساز ها در هنگام اوج گرفتن موسیقی ترومبون است که می تواند در لحظات حماسی همراه با عبارت های با لحن قوی به کار گرفته شود. اگرچه از این نوع ساز در تکنوازی ها به علت سرعت اجرایی نسبتا کم تر از ترومپت، به میزان کمتری استفاده می شود.

همچنین از این ساز در فضاهای باز، آیین های مذهبی و نواهای شکار و … استفاده می شود. شما می توانید برای یادگیری ترومبون در یکی از بهترین آموزشگاه‌ موسیقی در کرج از طریق وب سایت ما ثبت نام نموده و آموزش این نوع ساز را شروع کنید.

معرفی ساز ترومبون یکی از سازهای بادی​


ترومبون از دورهٔ رنسانس در موسیقی مذهبی کلیساها به‌کار می‌رفت

ترومبون (به فرانسوی: ombo e) یکی از سازهای بادی (بادی مسی) برنجی است. همانند تمام آلات موسیقی بادی برنجی، هنگامی که لب های نوازنده می لرزد موجب ایجاد ستون هوا در داخل دستگاه می شود و صدای ایجاد می شود.

تاریخچه ساز ترمبون :

نام ترومبون از ایتالیائی می‌آید و به معنی «ترومپت بزرگ» است. ترومبون از دورهٔ رنسانس در موسیقی مذهبی کلیساها به‌کار می‌رفت، ولی در آثار ارکستری چندان رایج نبود. لودویگ فان بتهوون با استفاده از این ساز در موومان آخر سمفونی پنجم خود آن را رایج کرد و بسیاری از آهنگسازان بعد از او به ترومبون نقشی در آثار خود دادند.

این ساز مانند ترومپت متشکل است از لوله ای خمیده که قسمت بیشتر آن استوانه ای است و در انتها به ناقوسی نه خیلی گشاد ختم می شود و ( دهانی ) ای که فنجونی شکل است.

اختلاف این ساز با ترومپت در مکانیسم به کار گرفته شدن ( لوله ی اضافی ) است که این نتیجه معمولا نه به وسیله ی دگمه و دریچه ، بلکه به وسیله ی لغزاندن یک قسمت از لوله در داخل قسمت دیگر آن تامین می شود . هرچه لوله در مجموع درازتر شود ، اصوات حاصل به ترتیب بم تر خواهد شد ، لوله اضافی در هفت وضعیت مختلف می تواند قرار گیرد.

ترومبون یکی از سازهای بادی (بادی مسی) برنجی است

تقریبا تمام ترومبونها یک مکانیسم اسلاید تلسکوپی دارند که طول چرخش را تغییر می دهد. بسیاری از مدل های ترومبون مدرن همچنین از یک دریچه دوار به عنوان وسیله ای برای پایین آوردن سطح دستگاه استفاده می کنند. مدل های مختلف دارای سه دریچه دارند مانند ترومپت.

در این خانواده با دو نوع ترومبن مواجه هستیم که از لحاظ شکل ظاهری کاملا متفاوت اند :

الف : ترومبن هایی که اندازه و صدا دهی مختلف دارند ( پیکولو ، سوپرانو، آلتو ، تنور و باس ) و مجهز به کلید ، پیستون و یا والو هستند و در حال حاضر در ارکستر سمفونیک مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ب : ترومبن های دارای کولیس یا کشویی ( وسیله ای که اجرای گلیسندوها را برای لین ساز فراهم می کند ) در حال حاضر بیشترین استفاده در ارکستر سمفونیک دارند .)

معرفی ساز ترومبون

در این خانواده سه نوع ترومبن : آلتو ، تنور و باس داریم که هر کدام دارای هفت پوزیسیون هستند. حضور ترومبن آلتو ، به دلیل داشتن صدای زیر و نا هماهنگی با ترومبن تنور و باس ، در ارکستر سمفونیک کمرنگ شده است . تمام امکانات ترومبن آلتو مانند باس ترومبن است ، با این تفاوت که ترومبن آلتو یک اکتاو بالا تر است .

رایج‌ترین نوع ترومبون ” ترومبون تنور است که جز سازهای انتقالی نمی‌باشد.

نت نویسی ترومبون تنور را با کلید دو خط چهارم و ترومبون باس را با کلید فا خط چهارم می‌نویسند.

ترومبون در موسیقی جاز هم بسیار به‌کار رفته‌است. از نوازندگان مشهور ترومبون جاز می‌توان از گلن میلر، جی جی جانسون، کی وایندینگ و تامی دورسی نام برد.

آهنگسازان مشهور برای این ساز در این دوره جیووانی گابریلی و عموی آندریا گابریلی، کلودیو مونتوبریدی و هانریش شوتز هستند. همچنین در ابتدای قرن هجدهم، برخی از قطعات انفرادی به طور خاص برای این ساز نوشته شده است.

تاریخچه ساز ترومبون

در قرن هجدهم استفاده از این ساز به استفاده عمومی تبدیل شد در انگلستان، موسیقی ایتالیایی بسیار تاثیر گذار بود و ترومبون شناخته شده بود، اگر چه در برخی از کشورها یک نام در طول تاریخ خود اعمال شده است. ترومبو ایتالیایی و یا در زبان آلمانی ” Posau e “. این ساز در قرن هفدهم در ابعاد کوچکتر از ترومبونهای مدرن ساخته شده بود و دارای زنگ هایی بود که بیشتر مخروطی بود و کمتر در آن گشود.

در دوره موسیقی باروک، یوهان سباستین باخ و جورج فردریش هندل چندین بار از این ساز استفاده کردند. باخ از آن در برخی از کانتاتا هایش ” ca a as ” استفاده کرد، حتی برای چهار ترومبون(با ترومبون ناقص سوپرانو-ترومبون پخش شده از شرکت کانتوس، که معمولا در کورتت پخش می شود) از آن استفاده کرد. هاندل آن را در مارس مرگ از ساول ” Dea h Ma ch f om Saul “، سامسون ” Samso ” استفاده کرد ، و اسرائیل در مصر” Is ael i Egyp “، که در اوایل قرن ۱۸ محبوب بود استفاده کرد.

هندل مجبور به وارد کردن ترومبونها به انگلستان از دادگاه سلطنتی در هانوفر آلمان شد تا یکی از ترکیبهای بزرگش را اجرا کند. بنابراین، قطعات ترومبون به ندرت به نقشهای انفرادی تبدیل شد که ابزار دیگری جایگزینش نمی شد.

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته


ساز ترومبون​


عنوان : ساز ترومبون


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا