زولپیدم چیست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
زولپیدم | عوارض زولپیدم | زولپیدم چیست و خرید | خرید زولپیدم |


سوال :

زولپیدم چیست


جواب :

بی خوابی یا کم خوابی مشکلی رایج می باشد که معمولا مقطعی و موقت رخ می دهد.
به صورت عمومی، اختلالات خواب می تواند ناشی از اشکال در به خواب رفتن یا کاهش مدت خواب عمیق و طولانی در شب باشد.
اولین گام در جهت رفع بی خوابی، تغییر سبک زندگی و رعایت بهداشت خواب ( به موقع به رختخواب رفتن، عدم استفاده از وسایلی که نمایشگر نوری دارند مانند موبایل تلویزیون و...) می باشد.
مصرف قرص های خواب آور مانند زولپیدم در مراحل آخر و در صورت عدم رفع مشکل توصیه می گردند و همچنین این داروها معمولا برای مدتی کوتاه جهت تنظیم خواب تجویز می شوند.
زولپیدم متعلق به دسته داروهایی به نام داروهای گروه z می باشد. این دارو با تسریع القای پیام خواب به مغز ، به خواب رفتن فرد را تسهیل می نماید.
زولپیدم با کاهش زمان به خواب رفتن و افزایش زمان خواب شبانه، می‌تواند کیفیت خواب شبانه را بهبود بخشد. این دارو به صورت معمول بیشتر از ۲ تا ۴ هفته تجویز نمی‌شود زیرا در صورت مصرف طولانی مدت در بدن فرد، ایجاد وابستگی می نماید و ممکن است در طولانی مدت اثرات مطلوب دارو بر روی خواب نیز کاهش یابد.

زولپیدم چیست.jpg

پیش از شروع مصرف زولپیدم​

-در صورت بارداری، اقدام به بارداری یا شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید.
-در صورتی که سابقه هرگونه مشکل تنفسی و یا قطع تنفس در خواب دارید، حتماً پزشکتان را مطلع نمایید.
-در صورتی که مبتلا به اختلال عضلانی میاستنی گراویس و یا هرگونه ضعف عضلانی خصوصاً ضعف ماهیچه های تنفسی میباشید، پزشک را در جریان قرار دهید.
-در صورت وابستگی به هر نوع دارو یا الکل پزشک را مطلع نمایید.
-در صورت ابتلا به افسردگی یا سابقه ی اختلالات خلقی،مشکلات کلیوی و کبدی حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.
-چنانچه به زولپیدم یا سایر داروهای مشابه آن حساسیت دارید، پزشک را مطلع نمایید.
-لیست کلیه ی داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک داروساز قرار دهید تا در صورت وجود تداخلات دارویی معنی‌دار، اقدامات لازم صورت گیرد.

نحوه صحیح مصرف زولپیدم​

-به طور معمول یک قرص (۱۰ میلی گرم یا ۵ میلی گرم )پیش از رفتن به رختخواب تجویز می‌گردد. از مصرف بیشتر از یک نوبت در یک شب خودداری نمایید. در صورتی که سن شما بالای ۶۵ سال می باشد، احتمالاً پزشک مقدار کمتر (قرص ۵ میلی گرم) را برای شما تجویز می نماید.
-زولپیدم را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید. ممکن است این دارو تنها برای ۲ تا ۳ شب در هفته و یا هر شب برای شما تجویز شده باشد. لذا دستور و دوره ی مصرف را دقیق از پزشک یا داروساز خود سوال فرمایید.

توصیه ها
-از مصرف این دارو طولانی‌تر از زمانی که پزشک به شما توصیه نموده است، خودداری نمایید. مصرف طولانی تر از چهار هفته توصیه نمی شود. (مگر با صلاحدید پزشک)
زیرا پس از این مدت بدن شما به دارو عادت می نماید و اثرگذاری آن نیز کاهش می یابد.
-مصرف این دارو طبیعتاً شما را دچار خواب‌آلودگی و گیجی می نماید که در بعضی موارد ممکن است تا روز بعد از مصرف نیز ادامه داشته باشد. به همین خاطر تا زمانی که اثر دارو به صورت کامل برطرف نگردیده، از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط دارند، خودداری نمایید.
همچنین حداقل تا ۸ ساعت پس از مصرف زولپیدم از رانندگی،اکیدا خودداری نمایید.
-از مصرف همزمان این دارو با الکل و فراورده های الکلی بپرهیزید. زیرا این کار احتمال بروز و تشدید عوارض جانبی دارو(مانند خوابگردی،توهم و...)را افزایش میدهد.

عوارض ناخواسته دارویی زولپیدم​

-احساس خواب آلودگی،گیجی و خستگی در مصرف این دارو ایجاد می گردد. در صورتی که صبح روز بعد دچار این علائم بودید، از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به تمرکز و دقت دارد تا زمانی که اثر دارو با قیست خودداری کنید.
-در صورت احساس سردرد، آب به مقدار کافی مصرف نمایید و با داروساز خود جهت معرفی داروی ضد درد مناسب مشورت کنید. چنانچه سردرد ادامه دار و شدید شد به پزشک مراجعه نمایید.
-در صورت بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال، تهوع یا درد شکمی مصرف غذاهای سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه، به کاهش این علائم کمک می نماید.
-احساس توهم، حساسیت پذیری بالا و زودرنجی، کابوس شبانه، فراموشی کوتاه مدت، گلو درد و عفونت ریه علائمی است که در صورت بروز آنها، حتماً باید پزشک را در جریان قرار دهید.
-در برخی موارد نادر افراد مصرف کننده ی این دارو در طی شب، حرکاتی نظیر خوابگردی، رانندگی در شب و رفتارهای پرخطر جنسی را گزارش نموده اند که صبح آنها را به خاطر نمی آورند در صورتی که این اتفاق برای شما افتاد، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
 
  • برچسب ها
    تداخل دارویی زولپیدم چیست خرید زولپیدم خواص قرص زولپیدم چیست زولپیدم زولپیدم چیست زولپیدم چیست و خرید عوارض زولپیدم قرص زولپیدم چیست نام دیگر زولپیدم چیست کاربرد قرص زولپیدم چیست
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,722
    ارسال ها
    56,094
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا