رای الکترال چیست به زبان ساده

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
.

رای الکترال چیست به زبان ساده ، را از سایت همیار خاص ببینید


✍شاهرخ احمدزاده

مفهوم رای الکترال " Electoral College" در رای گیری ریاست جمهوری آمریکا چیست؟

در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعداد رای دهندگان به خانم هیلاری کلینتون، در پایان روز رای گیری، دو میلیون نفر بیشتر از آقای ترامپ بود، با این وجود در اولویت بودن آرای الکترال باعث شد هیلاری کلینتون بازنده انتخابات باشد! چطور در کشوری که معتقد به داشتن یک دمکراسی پیشرفته است چنین اتفاقی رخ می دهد؟ مگر آرای مردم در نظر گرفته نمی شود؟

درباره 538 رای مرموز و تعیین کننده الکترال در آمریکا چه می دانید؟ در این پلتفرم هم رای مردم (عوام) در آن موثر است هم رای گروه Elite یا خواص.

به زبان ساده این که مردم خودشان بیایند افرادی که سیاسی ترند و فعال ترند و بیشتر قبول شان دارند را انتخاب کنند تا موقع انتخابات آمریکا، رای آن ها ملاک مهمتری باشد. خودمانی بگویم، این طور رای یک تحصیل کرده حقوق و سیاست، ارزشی بالاتر از رای یک راننده تاکسی دارد چون اولی را "وارد تر به امور" در نظر می گیرند.

اسم این آدم خاص ها را گذاشتند Electoral.

تعداد 100 نفر سناتور را با 435 نماینده مجلس را با سه نفر از ناحیه واشنگتن را گذاشتند روی هم و شدند 538 نفر. اسم شان را هم گذاشتند Electoral College. وقتی می گویند رای الکترال، اشاره به این پانصد و اندی نفر است که باز انتخاب خود مردم هستند.

نکته این بود که قرار بر این شد که این الکترال ها به نظر مردم اهمیت بدهد و نزدیک با خواسته مردم رای بدهند و اگر مردم بیشتر رای دادند به کاندیدایی همه رای های الکترال آن ایالت برود در سبد کاندیدای محبوب تر (Winner take all method).

این شد که می شد پیش بینی کرد که مردم به هر سمت بیشتر متمایل باشند طبیعتا الکترال های بیشتر مثل آن ها رای خواهند داد و رای الکترال هم مطابق با رای مردم پیش می رود.

اگر الکترال ها تشخیص می دادند مردم اشتباه می کنند، یا زد بندی آن پشت بود یا هر سبب خاصی می توانستند رای متفاوت بدهند و بازی را بهم بزنند در وقت رای گیری خودشان (Event of the tie)

حال اصل ماجرا این بود که خود قانون گذاران امریکا برای ارزش قایل شدن برای آن افراد "واردتر به امور"، گفتند "ملاک مهمتر" را بگذاریم همین رای الکترال کالج.

یعنی هر وقت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، روز رای گیری، هر کاندیدای که زودتر از آن یکی از رای این 538 نفر کالج نخبگان، 270 رای موافق گرفت او برنده است! دیگر صبر نکنیم تا رای مردم کامل شمرده شود.

خوب این اتفاق در کل 300 سال تاریخ امریکا چند بار افتاد که رای الکترال شبیه با مردم پیش نرفت؟ فقط 5 بار. یعنی 40 بار باقی مانده اش الکترال ها شبیه به مردم رای دادند. که پنجمین استثنائش همین آقای ترامپ بود.

پس حال بهتر می فهمیم که در آمریکا لزوما رای بیشتر مردم، برنده را تعیین نکرد. ولی فراموش نکنیم در هر حال نیمی از آمریکا به ترامپ رای داد و این دو میلیون تفاوت خیلی حیاتی نیست. ترامپ یکی از دلایل فنی برنده شدن اش، این بود که خواص به او بیشتر رای دادند.

به وضوح نظرسنجی های روزنامه ها و تلویزیون ها و موسسات نظرسنجی همیشه در متمرکز بر نظر مردم بود و این همه را حتی خیلی از کارشناسان نه چندان باهوش و احساسی را به اشتباه انداخت، در حالیکه رای 538نفر الکترال هیچ وقت نظر سنجی نمی شد و تا روز انتخابات کسی نمی دانست آن ها دقیقا چه می کنند

لذا، وقتی ترامپ زودتر به عدد 270 رای از این افراد رسید، در میان تعجب همگان، رئیس جمهور اعلام شد، در حالی که حتی شمردن رای مردم هنوز تمام نشده بود

شاهرخ احمدزاده


منبع : همیارخاص

.
 
  • برچسب ها
    انتخابات آمریکا به زبان ساده تعداد رای الکترال هر ایالت رای الکترال به چه معناست رای الکترال ترامپ صندلی الکترال نحوه رای گیری ریاست جمهوری امریکا کدام ایالت ها به ترامپ رای دادن
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,408
    جدیدترین کاربران
    امیر حافظ
    عقب
    بالا