دون ژوانیسم چیست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
تست دون ژوان | عاقبت دون ژوان | ازدواج با دون ژوان | دون ژوان نی نی سایت |

دون ژوانیسم چیست ودرمان دون ژوان​


در سایت همیارخاص بخش عملی و پزشکی به مقاله دون ژوانیسم میپردازیم :

از دیدگاه روانشناسی دون ژوان فردی است که قادر به برقراری ارتباط عاطفی عمیق و عشق ورزیدن به همسر (شریک جنسی) خود نیست. یکی از مهمترین اختلالات شخصیت که منجر به دون ژوانیسم و هرزه گری جنسی در مردان میشود، اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیستیک (narcissistic) است. تجربه مشاوره با افراد دون ژوان نشان می دهد دون ژوان نه قادر است دوست بدارد و نه دوست داشته شدن را باور می کند.

اصطلاح دون خوآن یا دون ژوان، به روایتی از زندگی مردی افسانه ای و اغواگر و بی بند و بار، در نمایشنامه ها، نمایش های اپرا و ادبیات، اشاره دارد. در ادبیات روانشناسی، اصطلاح دون ژوانیسم، مردی را در بر می گیرد که به برقراری رابطه با زنان متعدد، تمایل زیادی نشان می دهد.

دون ژوانیسم چیست.jpg

ازدواج با فرد دون ژوان و مشکلات آن​

ازدواج پایدار با فرد دون ژوان امکان پذیر نیست؛ چرا که او قادر به نگهداری رابطه طولانی مدت نیست. افرادی که رگه‌های دون ژوانیسم را دارند در ابتــدا بسیار جذاب و دلفریب هستند. این افراد در ابتدای رابطه به نوعی ایثار و از خودگذشتگی اغراق آمیز در رفتارهایشان دارند که همین می‌تواند زنگ خطر خوبی برای افراد هشیار و واقع‌بین باشد؛ اما در صورتی که طرف مقابل شیفته همین رفتارهای جذاب و جنتلمن شود، بعد از مدتی این رفتارها تبدیل به بهانه‌گیری و ایراد گرفتن‌های طاقت فرسا در ارتباط می‌شود.

اکثر زنانی که در این رابطه‌ها قرار می‌گیرند این تغییر رفتار را ناشی از اشتباهات و بی‌مهارتی خود در ارتباط با مردان می‌دانند و مدام به اصلاح رفتارها و تذکرات هستند. هر چقدر این زنان بیشتر تلاش می‌کنند بیشتر از طرف مقابل سرزنش و تحقیر می‌شوند. اکثر مواقع این رابطه فرسایشی بعد از مدتی با رها کردن فرد دون ژوان و سرخوردگی و افسردگی طرف مقابل به اتمام می‌رسد.

درمان اختلال دون ژوانیسم​

در بسیاری موارد درمان چنین افرادی بسیار سخت است؛ چرا که این افراد با نادیده گرفتن حق و حقوق دیگران و درگیر نشدن عمیق با احساسات دیگران از خود محافظت می‌کنند؛ در نتیجه دلیلی برای درمان خود نمی‌بینند و تنها در صورتی که بخش سالم شخصیت آنها از این رفتارها دچار عذاب وجدان و احساس گناه شود، ممکن است برای درمان اقدام کنند. بیشتر مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره همسران یا زنانی هستند که از خیانت‌ها یا رفتارهای خودخواهانه این افراد به ستوه آمده‌اند و برای نجات خود و یا رابطه زناشویی‌شان به مشاور مراجعه می‌کنند.

درمانگر با بررسی میزان بخش سلامت شخصیت این افراد طرح درمانی مشخص می‌کند. اکثرا این افراد به روان درمانی همراه با دارو درمانی خوب جواب داده و تغییرات مهمی در رابطه‌های عاطفی آنها اتفاق می‌افتد. مسلما کار با اطرافیان این افراد بدون حضور دون ژوان‌ها سخت است و بهترین حالت برگزاری جلسات، روان درمانی فردی یا زوج درمانی برای این افراد است.


لازم به ذکر است که دون ژوان ها در غالب مردانی خوش پوش، دلربا، دارای ظاهر جذاب و فعال از نظر جنسی، خودنمایی می کنند. گفتنی است این دسته از افراد برای نشان دادن فعال بودن از نظر جنسی، هر تلاش و کوششی را به کار می بندند. همچنین آنها به دوست داشته شدن تمایلی نشان نداده، بلکه به تحسین شدن و مورد تحسین واقع شدن علاقه وافری دارند. ناگفته نماند که دون ژوان ها، دوست داشته شدن و ابراز علاقه دیگران را یک امر خطرناک و مخاطره آمیز تلقی نموده و بر این باور هستند که قصد دیگران از دوست داشتن، فقط به منظور بهره کشی از آنها می باشد.
 
  • برچسب ها
    ازدواج با دون ژوان بیماری دون ژوان در زنان تست دون ژوان دون ژوان ایران دون ژوان دومارکو دون ژوان نی نی سایت دون ژوان کرج عاقبت دون ژوان نحوه برخورد با دون ژوان
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا