دلیل عرق کف دست

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
دلیل عرق کف دست ، را در همیارخاص بخوانید

عرق کردن کف دست نشانه چیست؟​


عرق کف دست نشانه چیست؟ این مشکل در برخی افراد کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود فرد از معاشرت با دیگران خودداری نماید. عرق کردن کف دست می تواند در نتیجه شرایطی از جمله چاقی، یائسگی یا هایپرهیدروز کف دست رخ دهد؛ اما اگر علت خاصی برای آن تشخیص داده نشود و فرد هیچ بیماری زمینه ای نداشته باشد پزشک ممکن است هایپرهیدروز کف دست را تشخیص دهد، اصطلاح پزشکی برای کف عرق کرده است.

هایپرهیدروز یا تعریق، عرق کردن بیش از حد و غیر طبیعی است که ربطی به گرما یا ورزش شدید ندارد. در تعریق ممکن است شما آنقدر عرق کنید که لباس تان خیس شود. تعریق در فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد کرده و در مواردی می تواند باعث اضطراب و خجالت شما شود. اگر داروهای ضد عرق موثر نباشند، ممکن است لازم باشد روش های درمانی مختلفی امتحان شود. در موارد شدید، پزشک می تواند برای از بین بردن غدد عرق یا تحریک اعصاب کنترل کننده عرق، جراحی را پیشنهاد کند. بعضی اوقات این مشکل ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد که در این صورت قابل درمان می باشد. تعریق بیشتر مربوط به غدد عرق، در دست، پا، زیر بغل و کشاله ران می باشد.

علت عرق کردن کف دست چیست؟​


عوامل مختلفی از جمله چاقی و یائسگی می توانند میزان تعریق یا دفعات عرق کردن بدن را تغییر دهند.

برخی از افراد به سادگی دچار هایپرهیدروز کف دست می شوند. این مسئله اغلب در کودکی بیشتر دیده می شود و پس از ۴۰ سالگی فرد بهبود می یابد و معمولاً پس از ۶۰ سالگی برطرف می شود. هایپرهیدروز کف دست می تواند کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. تعریق گاهی می تواند باعث پریشانی عاطفی و روانی شود و در کارهای روزمره اختلال ایجاد کند.

عرق کف دست نشانه چیست؟ برخی از افراد به دلیل نگرانی جزئی تعریق خفیف دست را تجربه می کنند. اگرچه این وضعیت یک مشکل جدی را نشان نمی دهد و ممکن است تا حدودی ارثی باشد، اما تعریق زیاد گاهی نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است، مانند:

هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید​


هنگامی که تعریق به دلیل یک مشکل اساسی ایجاد می شود، ممکن است با علائم دیگری همراه باشد. اگر تعریق همراه با لرز، درد قفسه سینه، حالت تهوع، سبکی سر یا تب همراه است به پزشک مراجعه کنید.

ضرورت مراجعه به پزشک در عرق کف دست چه زمانی است؟​


اگر داروهای خانگی برای رفع مشکل شما موثر نبودند و این وضعیت زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برای اینکه پزشک یک هایپرهیدروزیس کف دست را تشخیص دهد، باید حداقل به مدت ۶ ماه و بهمراه دو مورد زیر، عرق کف دست و یا پا را داشته باشید:

پزشک همچنین ممکن است آزمایش مینور (Mi o ) را تجویز کند. این آزمایش شامل قرار دادن محلول الکل و ید روی دست و پاشیدن نشاسته ذرت روی محلول است. هایپرهیدروز کف دست باعث واکنشی می شود که قسمت هایی از دست را به رنگ آبی تیره لکه دار می کند.

درمان های پزشکی عرق کردن کف دست​

یونتوفورز​


یونتوفورز شامل قرار دادن دست ها در محلولی است که جریان الکتریکی کمی دارد. دانشمندان بر این باورند که این امر با ضخیم شدن میکروسکوپی لایه خارجی پوست، تعریق را به طور موقت متوقف یا کاهش می دهد. این کار تا ۴ هفته عرق را مسدود می کند. افراد حداقل چهار بار در هفته این درمان را انجام می دهند و هر جلسه ۳۰-۴۰ دقیقه طول می کشد.

دارو درمانی​


پزشک برای درمان کف عرق می تواند داروهای آنتی کولینرژیک را تجویز کند. مصرف این دارو ها برای افرادی که مبتلا به گلوکوم هستند توصیه نمی شود. عوارض جانبی احتمالی این دارو ها، عبارتند از:

بوتاکس​


سم بوتولینوم، معروف به بوتاکس، همچنین می تواند با مسدود کردن گیرنده های مسئول عرق کردن، به درمان این وضعیت کمک کند. درمان تقریباً ۶ ماه طول می کشد. اگرچه سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل تأیید کرده است، اما محققان هنوز ایمنی و اثربخشی درمان هایپرهیدروز کف دست را بررسی نکرده اند. FDA هشدار می دهد که فرد ممکن است پس از درمان بوتاکس، دچار ضعف عضلات دست شود.

عمل جراحی​


اگر تعریق تأثیر شدیدی داشته باشد و سایر روش های درمانی موثر واقع نشده باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. یکی از تکنیک های بالقوه موفق برای این وضعیت، سمپاتکتومی آندوسکوپی توراسیک نامیده می شود .

درمان های خانگی برای عرق کف دست​


در صورتی که با این وضعیت روبرو هستید می توانید برخی راهکارها و درمان های خانگی را امتحان کنید؛ اما اگر در شرایط استفاده از این راهکارها، حساسیت و عوارضی را تجربه کردید، راهکار ها را متوقف کنید.

ضد تعریق ها​


ضد تعریق ها درمان های موضعی هستند که دارای نقاط قوت بسیاری هستند. استفاده مناسب و درست از ضد تعریق ها بسیار مهم است. عدم استفاده درست از آنها ممکن است شما را وادار کنند ضد تعریق های قویتری را بخرید. ضد تعریق ها هنگام استفاده از شب بهترین عملکرد را دارند؛ زیرا دست های شما در طول شب زمان بیشتری برای جذب آنها دارد.

برای استفاده صحیح ضد تعریق بر روی دست ها:

مردم برای درمان تعریق زیاد از داروهای مختلف گیاهی استفاده کرده اند. برخی از این درمان های طبیعی عبارتند از :

علاوه بر آن، به نظر می رسد روش مانند طب سوزنی، هیپنوتیزم و تکنیک های تمدد اعصاب می توانند برای درمان این وضعیت مناسب باشند. با این حال، شواهد علمی بسیار کمی نشان می دهد که این روش های درمانی، تعریق بیش از حد را متوقف می کنند.

جوش شیرین​


جوش شیرین روشی سریع و ارزان برای کاهش عرق کردن دست ها است. بیشتر افراد یک جعبه جوش شیرین در آشپزخانه یا سرویس بهداشتی خود دارند. تأثیر جوش شیرین در تمیز کردن و سفید کردن دندان ها کاملاً مشهور است، اما جوش شیرین به عنوان ضد تعریق و خوشبو کننده هم تاثیری زیادی در رفع این مشکل دارد از آنجا که جوش شیرین قلیایی است، می تواند تعریق را کاهش داده و عرق را به سرعت تبخیر کند. چند قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود. خمیر را حدود پنج دقیقه روی دستان خود بمالید و سپس دستان خود را بشویید.

سرکه سیب​


اگر دچار هایپرهیدروز هستید، سرکه سیب طبیعی می تواند کف دست های عرق کرده شما را با متعادل سازی سطح PH در بدن خشک نگه دارد. سرکه سیر را به کف دستان خود بمالید و بگذارید یک شب بماند تا بهترین اثر را داشته باشد. همچنین می توانید ۲ قاشق غذاخوری در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید

برگ مریم گلی​


افزودن برگ مریم گلی به رژیم غذایی یا نوشیدن چای مریم گلی ممکن است باعث تسکین تعریق دست شود. همچنین می توانید مریم گلی خشک را در کیسه ریخته و در جیب خود حمل کنید و دست خود را دور آن قرار دهید خاصیت قابض مریم گلی چربی های اضافی پوست را از بین می برد و از تعریق جلوگیری می کند. این خاصیت همچنین می تواند بوی بد ناشی از تعریق را کاهش دهد. برای نتیجه گیری بهتر یک مشت برگ مریم گلی را در آب قرار دهید و سپس دستان خود را حدود ۲۰ دقیقه در مخلوط خیس کنید. گزینه دیگر نوشیدن چای مریم گلی است؛ اما بهتر است قبل از مصرف آن در مورد تداخل دارویی احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

تشخیص محرک ها​


گرما، اضطراب و برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث تعریق شوند . پس بهتر است در درجه اول محرک احتمالی خود را شناسایی کنید.

برخی از موادی که باعث تعریق می شوند، عبارتند از :

آمادگی برای مراجعه به پزشک​


در صورتی که مشکل عرق کردن دست، زندگی روزانه شما را مختل کرده و یا از دست دادن با دیگران خجالت می کشید و این موضوع شما را ناراحت کرده بهتر است برای تشخیص علت اصلی وضعیت پیش آمده و اطلاع از راه های پیشگیری با یک پزشک مشورت کنید. در مرحله اول ممکن است به یک متخصص پوست ارجاع داده شوید. اگر شرایط شما به درمان های اولیه پاسخ ندهد، احتمال دارد به متخصص مغز و اعصاب یا جراح مراجعه کنید. قبل از قرار ملاقات، بهتر است پاسخ سؤالات زیر را یادداشت کنید:

علاوه بر مراجعه به پزشک می توانید به راحتی در منزل خود از خدمات مشاوره آنلاین پزشکت برای ارتباط بهتر و سریعتر با متخصصین و مشاورین با تجربه بهره بگیرید. در این روش شما به صورت مشاوره های نوشتاری، صوتی و تصویری به راحتی می توانید مشکل خود را عنوان کرده و راهکارهای درمانی را از متخصصین دریافت کنید. خدمات مشاوره ای پزشکت در تمام زمینه های پزشکی، روانشناسی و روانپزشکی است که مشکلات شما در تمام زمینه ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منابع:

h ps:www.heal hli e.comheal hhype hid osis-ha dle-swea y-ha ds#5

h ps:www.medical ews oday.coma iclesswea y-palms

با سلام من دچار عرق کف دست و پا بودم در حدی که واقعا نمیدونستم چه کار باید کرد مقالات شما در این زمینه خیلی به من کمک کرد با سپاس از سایت و مقالات خوبتون


دلیل عرق کف دست​


عنوان : دلیل عرق کف دست


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا