درمان خانگی خار پاشنه

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,285
79
درمان خانگی خار پاشنه ، را در همیارخاص بخوانید


یکی از مشکلاتی که پاشنه‌ی پا را درگیر می‌کند، خار پاشنه است. دلایل مختلفی از قبیل پوشیدن کفش نامناسب، عدم تراز مناسب کف پا، فعالیت‌های پرفشار از جمله دویدن و پیاده‌روی سنگین، التهاب فاشیای پلانتار و پد چربی دردناک باعث ایجاد خار پاشنه می‌شود. این ضایعه، یک رسوب و توده‌ای از انباشتگی کلسیم است که باعث ایجاد برآمدگی استخوانی در قسمت زیرین استخوان پاشنه‌ی پا می‌شود. خار پاشنه می‌توانند باعث ایجاد درد در پاشنه شود و البته در بعضی مواقع بدون درد هستند. آن‌ها غالباً با التهاب فاشیای پلانتار مزمن همراه هستند. این یک روند طولانی مدت است و به طور طبیعی به دلیل فشارهای مکرر بر روی عضلات و رباط‌ها یا پارگی غشای پوشاننده‌ی استخوان پاشنه رخ می‌دهد. برخی از دلایل دیگر می‌توانند شامل نقرس، روماتیسم مفصلی (درمان روماتیسم مفصلی همراه با درد، تورم و گرفتگی مفاصل بیش از ۶ هفته) پارگی تاندون آشیل و قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب در هنگام راه رفتن باشند. تمرینات ورزشی و درمان‌های خانگی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به کاهش درد پاشنه‌ی ناشی از خار پاشنه کمک کنند. همچنین برخی تغییرات و اصلاحات در رژیم غذایی، مانند رژیم ضدالتهابی، رژیم غذایی سرشار از کلسیم و منیزیم می‌تواند به رهایی شما از درد کمک کند. کفی‌های طبی مختلف و آتل‌ها و اسپلینت های مخصوص خواب (نایت اسپلینت) می‌توانند به رهایی از درد خار پاشنه کمک کنند. در این مقاله انواع روش‌های خانگی خار پاشنه آورده شده است…

در صورت عدم درمان، خار پاشنه‌ها می‌توانند بزرگ‌تر شوند و معمولاً بیش‌ازحد دردناک می‌شوند. برای مشاوره‌ی درمانی در مورد خار پاشنه‌یا التهاب فاشیای کف پا (پلانتار)، می‌توانید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

متخصصین ما در کلینیک سلامت امید آمادهی خدمت‌رسانی به شما عزیزان میباشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در این مرکز با شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۴ تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث ایجاد خار پاشنه می‌شوند؟​


به طور خلاصه، التهاب مزمن فاشیای پلانتار (تاندون کف پا) باعث ایجاد خار پاشنه می‌شود. فاشیای پلانتار، یک نوار فیبری ضخیمی از بافت همبند است که از سطح زیرین استخوان پاشنه (بزرگ‌ترین استخوان کف پا) منشعب شده و در امتداد کف پا و به سمت انگشتان پا کشیده می‌شود. فاشیای پلانتار شما به‌عنوان مانع و محدودیتی منفعل برای جلوگیری از صاف شدن بیش‌ازحد قوس کف پایتان عمل می‌کند. هنگامی که فاشیای پلانتار شما دچار پارگی‌های بسیار ریزی می‌شود میکرو یا ملتهب می‌شود، به عنوان فاسیت پلانتار یا التهاب فاشیای پلانتار شناخته می‌شود.

هنگامی که مدت زمان بهبودی فاسیت پلانتار به تأخیر بیفتد و آسیب‌دیدگی همچنان وجود داشته باشد، بدن شما بافت نرم و ضعیف شده و آسیب‌دیده را با استخوان ترمیم می‌کند. معمولاً فاشیای آسیب ‌دیده‌ی شما از طریق فعالیت فیبروبلاستی بهبود می‌یابد. فیبروبلاست ها به طور طبیعی حداقل شش هفته فعالیت می‌کنند. اگر آسیب‌دیدگی شما فراتر از این زمان باقی بماند، استئوبلاست ها کار خود را در منطقه شروع می‌کنند. استئوبلاست ها استخوان تشکیل می‌دهند و نتیجه‌ی این عمل، ایجاد یک توده‌ی استخوانی (یا کلسیفیکاسیون) درون فاسیای پلانتار یا در جوف استخوان پاشنه‌ی پا است. این ساختارهای استخوانی، تحت عنوان خار پاشنه شناخته می‌شوند.این فرایند را بیشتر با آسیب نوع کششی می‌شناسند. رشد استخوانی اضافی را یک خار پاشنه (calca eal spu ) می‌نامند.

در شرایط زیر، احتمال اینکه شما به فاسیت پلانتار و خار پاشنه مبتلا شوید، زیاد است:

قبل از مراجعه به پزشک و تشخیص دقیق وی از این عارضه، با درمان خانگی خار پاشنه، روند پیشرفت این بیماری را کنترل کنید. در بسیاری از موارد درمان خانگی طول درمان و نیاز به سایر روش‌های پزشکی برای رفع این مشکل را کم و یا کوتاه می‌کند.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، اقدام به درمان‌های خانگی خار پاشنه برای بدتر شدن وضعیت پا در اولویت قرار دارد:

علائم خار پاشنه چیست؟​


در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، اقدام به درمان¬های خانگی خار پاشنه برای بدتر شدن وضعیت پا در اولویت قرار دارد:

آیا خار پاشنه با روش‌های خانگی قابل کنترل است؟​


خبر خوب این است که درد پاشنه پا به ندرت دائمی است و چیزی بیشتر از درمان‌های خانگی احتیاج دارد. فاسیت پلانتار که عامل اصلی بروز خار پاشنه می‌باشد، عارضه‌ای برگشت‌پذیر بوده و با موفقیت قابل درمان است. بیش از ۹۰ درصد از مبتلایان به فاسیت پلانتار یا خار پاشنه با فیزیوتراپی و درمان خانگی خار پاشنه می‌توانند به طور قابل توجهی بهبود یابند. پس از رفع التهاب به وجود آمده در مجاورت پاشنه پا، درد پاشنه برطرف می‌شود، درحالی‌که ممکن است همچنان در عکس‌های رادیوگرافی، خار پاشنه‌ای را مشاهده کنید.

اگر بعد از گذشت چند ماه از درمان محافظه‌کارانه، فاسیت پلانتار یا درد خار پاشنه ادامه یابد، پزشک ممکن است با تزریق داروهای ضدالتهابی استروئیدی (کورتیکواستروئید) به پاشنه پایتان، درمان را ادامه دهد. نشان داده شده که تزریق کورتیزون فواید کوتاه‌مدتی دارد، اما ممکن است باعث تأخیر در پیشرفت بهبودی شما در میان مدت و طولانی مدت شود، این بدان معنی است که شما ممکن است برای مدت طولانی دچار دوره‌های عود بیماری خواهید شد. تحقیقات بیشتر برای بهبود نتایج موردنیاز است.

۵ درمان طبیعی برای خار پاشنه​


به خاطر داشته باشید که خار استخوان‌ها و خار پاشنه همیشه نیاز به درمان ندارند. برخی از خار پاشنه‌ها هیچ نشانه، علائم و ناراحتی ندارند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند تحریک‌کننده باشند و تحرک فرد را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار دهند. بااین‌وجود، داروها و روش‌های طبیعی وجود دارد که اگر شما احساس ناراحتی یا درد دارید، می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

رژیم غذایی​


ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است به بهبود سلامت پاها کمک کنند. عناصر خاصی از این مواد عبارت‌اند از:

کلسیم​


مقدار کافی کلسیم ممکن است در کاهش تشکیل خار پاشنه‌ها (به‌طورکلی خار استخوان‌ها) کمک کند. برخی از غذاهای سرشار از کلسیم عبارت‌اند از:

منیزیم​


منیزیم برای جذب کلسیم از خون بسیار مهم است. منیزیم ماده‌ای مهم برای کنترل میزان کلسیم می‌باشد. برخی از مواد غذایی سرشار از منیزیم شامل موارد زیر هستند

ویتامین D​


این روزها به دلیل کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کمبود ویتامین D بیشتر در افراد مشاهده می‌شود. این به دلیل رشد سبک زندگی بی‌تحرک است. ویتامین D باید روزانه در رژیم غذایی شما قرار گیرد. از مواد خوراکی حاوی ویتامین D می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

بیوفلاونوئید​


این موارد گاهی به عنوان ویتامین P نیز نامیده می‌شوند. این‌ها فوق‌العاده سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. منبع طبیعی بیوفلاونوئید عبارت‌اند از:

رژیم ضدالتهابی​


این نوع رژیم غذایی، با التهاب ناشی از خار پاشنه یا سایر علل درد پاشنه پا مقابله می‌کند. برخی از خوراکی‌های غنی ضدالتهابی عبارت‌اند از

حمام آب گرم​


یکی از راه‌های درمان علائم خار پاشنه، حمام گرم با نمک اپسوم است. نمک اپسوم همان سولفات منیزیم است و برای تسکین درد و التهاب، از خواص مفید بسیاری برخوردار است. یک فنجان نمک اپسوم را به مواد موردنیاز برای حمام سم‌زدایی خود اضافه کنید و پاشنه‌های خود را به‌آرامی ماساژ دهید تا فشار وارده بر آن کاهش یابد.

ماساژ با توپ​


یک توپ تنیس را زیر پاشنه پای خود قرار دهید. سعی کنید توپ را زیر پایتان بغلتانید. هنگام غلتاندن توپ، از پاشنه تا جلوی کف پا (قسمت توپی و نرم جلوی کف پا) به توپ فشار وارد کنید تا جایی که قسمت پایین انگشت شست بر روی توپ قرار گیرد. این به آزادسازی فاسیای کف پا کمک می‌کند. فشار بیشتری روی توپ پاشنه پا وارد کنید. این کار به آزادسازی فشار کمک می‌کند.

غلتاندن بطری در زیر پا​


یک بطری آب یخ زده را بردارید و آن را در زیر کف پایتان قرار دهید. ناحیه‌ی آسیب‌دیده را بر روی بطری حرکت دهید. این کار را برای ۱۵ دقیقه و دو بار در روز تکرار کنید.

کشش عضله‌ی پشت ساق پا​


برای انجام این ورزش

کم کردن وزن​


کاهش وزن و کنترل باری که بر روی پاها وارد می‌شود، تأثیر اساسی در شروع و مدت زمان ابتلا به خار پاشنه و فاسیت پلانتار دارد. وزن شما ممکن است روی خار پاشنه و فاشیای پلانتار تأثیر بگذارد، بنابراین کاهش وزن باید برای بیمارانی که وزن اضافی دارند، در اولویت باشد.

کفی‌های طبی مخصوص پاشنه​


اصلاحاتی در کفش و کفی‌ها مهم است. از کفش‌های راحت و نرم استفاده کنید. دمپایی که دارای کفی سخت باشد نپوشید. برای پشتیبانی خارجی پاها، از کفی‌های طبی بر پایه‌ی سیلیکون استفاده کنید. کفی‌هایی تهیه کنید که با طول کامل کف پا باشند. این به جلوگیری از فشار روی پایه‌ی انگشتان پا کمک می‌کند. کفی‌هایی که فقط پاشنه‌ها را می‌پوشانند ممکن است باعث فشار در قسمت انتهایی انگشتان پا شود و مشکلاتی مانند متاتارسژی را به وجود آورند.

آیا فیزیوتراپی در درمان خار پاشنه مؤثر است؟​


به دلیل ابن که کمبود و نقص در بیومکانیک پا، عامل اصلی ابتلا به فاسیت کف پا و متعاقباً خار پاشنه می‌باشد، باید بیومکانیک پایتان مورد ارزیابی قرار بگیرد. ارزیابی کلی و کامل بیومکانیک‌های پا و کف پا و اصلاح آن‌ها برای جلوگیری از عود مجدد فاسیت پلانتار و ایجاد یا پیشرفت خار پاشنه، امری بسیار ضروری است.

خار پاشنه به وضعیتی گفته می‌شود که توده‌های کلسیمی در ناحیه پاشنه و زیر استخوان پاشنه تجمع پیدا می‌کنند. این وضعیت اغلب با التهاب بافت همبند بین استخوان پاشنه و کف پا ارتباط دارد و بیمار دچار درد خواهد شد. خار پاشنه باعث بروز تورم و التهاب و ضعیف شدن قوس کف پا می‌شود. گاهی اوقات خار پاشنه بسیار دردناک می‌‌شود و بیمار درد خود را به صورت فرو رفتن چاقو درون پاشنه توصیف می‌کند اما در برخی موارد خار پاشنه فقط در عکسبرداری توسط اشعه ایکس تشخیص داده می‌شود. از آنجایی که همه افراد در طول روز به انجام دادن فعالیت‌های جسمانی متعددی می‌پردازند با درد زیادی مواجه خواهند شد. فرایند درمان خار پاشنه شامل انجام دادن تمرینات ورزشی و استفاده از داروهای ضد التهاب و در برخی موارد انجام عمل جراحی به منظور خارج کردن توده‌های کلسیمی است. البته در برخی موارد روش‌های درمانی طبیعی و خانگی نیز به کاهش درد کمک می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان خار پاشنه ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

برای دریافت مشاوره درباره‌ی درمان خار پاشنه بدون جراحی و یا برای رزرو نوبت در کلینیک امید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰ – ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس حاصل فرمایید.

علل و فاکتورهای خطر در بروز خار پاشنه چیست؟​


معمولاً خار پاشنه به علت افزایش توده‌های کلسیمی در ناحیه پاشنه به وجود می‌‌آید که فشار بسیار زیادی به پلانتار فاسیا وارد می‌‌گردد و باعث می‌شود از پاشنه فاصله بگیرد که این امر آسیب‌های کوچکی را در ناحیه پاشنه به وجود می‌آورد. از آنجایی که بدن با بازسازی بافت آسیب دیده به ترمیم آن می‌پردازد معمولاً کلسیم در ناحیه پاشنه تجمع پیدا می‌‌کند و در نهایت باعث به وجود آمدن خار پاشنه خواهد شد. فاکتورهای متعددی وجود دارند که ریسک به وجود آمدن خار پاشنه را افزایش می‌دهند. برخی از این فاکتورها به شرح زیر می‌باشند:

علائم خار پاشنه چیست؟​


حتی در صورتی که پزشک بتواند زائده‌های استخوانی در ناحیه پاشنه را در هنگام عکسبرداری مشاهده کند این توده‌های کلسیمی به عنوان علامت در نظر گرفته نمی‌شوند. در عوض این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که هیچ گونه تغییری در ناحیه پاشنه مشاهده نگردد. در برخی موارد بیمار هیچ گونه دردی ندارد و خار پاشنه هیچ مشکلی را به وجود نیاورده است. معمولا شایع‌ ترین علامت خار پاشنه درد شدید و تیر کشنده در ناحیه پاشنه و کف پا می‌باشد. اغلب درد در هنگام راه رفتن یا انجام دادن حرکات پرشی شدیدتر می‌شود. هنگامی که بیمار می‌نشیند، دراز می‌کشد یا به پاهای خود استراحت می‌دهند معمولاً درد او کاهش پیدا می‌‌کند. انجام دادن حرکاتی که به ناحیه پاشنه فشار وارد می‌‌کند می‌تواند باعث افزایش درد شود. خار پاشنه باعث بروز درد در لبه‌های داخلی کف پا می‌شود زیرا فشار زیادی به این ناحیه وارد می‌‌گردد.

خار پاشنه چگونه تشخیص داده می‌شود؟​


اکثر افرادی که دچار خار پاشنه هستند معمولاً درد زیادی را در ناحیه پاشنه احساس می‌کنند که معمولاً در مواردی که بیمار به ناحیه پاشنه خود، انگشتان پا یا قاعده تاندون آشیل فشار وارد می‌کند درد افزایش خواهد یافت. معمولاً این ناحیه دردناک، متورم و قرمز نخواهد شد. پزشک به منظور تایید خار پاشنه درخواست انجام عکسبرداری توسط اشعه ایکس را خواهد داد تا بتوانند اطلاعات لازم در ارتباط با شکل و ساختار پاشنه را به دست بیاورد.

خار پاشنه چگونه درمان می‌شود؟​


معمولاً خار پاشنه به خودی خود باعث بروز درد نمی‌شود بلکه التهاب و آسیب دیدگی بافت بیمار را دچار درد می‌نماید. به این ترتیب معمولاً فرایند درمان بر کاهش درد و علائم بیمار تمرکز دارد. برخی از روش‌های درمانی موجود برای بهبود علائم خار پاشنه به شرح زیر می‌باشند:

روش‌های خانگی برای تسکین درد خار پاشنه​


در بخش زیر به چند مورد از روش‌های خانگی برای تسکین درد پاشنه حاصل از خار پاشنه اشاره می‌کنیم.

استفاده از حمام نمک اپسوم​


منظور از نمک اپسوم، سولفات منیزیم است. جالب است بدانید که بخش زیادی از منیزیم در بدن درون ساختار استخوانی ذخیره می‌شود. شما می‌توانید مقداری نمک اپسوم را درون یک لگن آب گرم بریزید و پاهای خود را به مدت چند دقیقه درون آن قرار دهید سپس به ماساژ پاشنه بپردازید.

ماساژ پاشنه با روغن‌های ضروری​


استفاده از روغن‌های ضروری مانند رزماری یا اسطوخودوس یا روغن زیتون و نارگیل می‌تواند به تسکین درد کمک کند. این روغن‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می‌‌کنند به نرم کردن پاشنه پا کمک می‌نمایند. برای استفاده از این روغن‌ها باید روغن مورد نظر را گرم نمایید و به آرامی اما به صورت عمیق پاشنه خود را ماساژ دهید.

استفاده از سرکه سیب​


سرکه سیب یک محصول غذایی بی‌نظیر است که می‌تواند به درمان مشکلات متعدد از قبیل مشکلات پوستی و مشکلات معده کمک کند. سرکه سیب باعث می‌شود که کلسیم اضافی از درون استخوان خارج شود و درد پاشنه بهبود پیدا کند. شما می‌توانید پای خود را درون محلول آب گرم و سرکه قرار دهید و چند دقیقه به ماساژ آن بپردازید.

استفاده از کمپرس یخ​


اگر شما به دنبال یک روش سریع و فوری برای تسکین درد خود می‌باشید بهتر است از کمپرس یخ استفاده کنید و آن را به مدت چند دقیقه روی ناحیه دردناک بگذارید تا درد و تورم آن قسمت کاهش پیدا کند. از قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پاشنه خود اجتناب نمایید زیرا باعث سوختگی پوست می‌شود. باید یخ را درون یک کیسه پلاستیکی بریزید سپس درون یک حوله قرار دهید و روی پاشنه خود بگذارید.

استفاده از جوش شیرین​


آیا شما با مزایا و کاربردهای بی نظیر جوش شیرین آشنایی دارید؟ جوش شیرین علاوه بر اینکه رنگ پوست و دندان شما را روشن می‌‌کند متعددی دارد. جوش شیرین به طور مستقیم بر توده‌های کلسیمی درون پاشنه اثر می‌گذارد. شما می‌توانید نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در مقداری آب گرم کنید و آن را روی پاشنه پای خود بگذارید. جوش شیرین همچنین به حفظ تعادل pH کمک می‌کند.

استفاده از روغن بذر کتان​


روغن بذر کتان سرشار از آلفا لینولنیک اسید است که یک نوع اسید چرب امگا ۳ می‌باشد، و به رفع التهاب کمک می‌‌کند. شما می‌‌توانید مقداری روغن بذر کتان خالص را درون آب گرم بریزید و یک حوله را در آن قرار دهید. حوله را دور پای خود بپیچید و یک پد گرمایی را روی آن قرار دهید. اجازه دهید حوله و پد گرمایی حداقل به مدت ساعت روی پای شما باقی بماند.

مصرف غذاهای ضد التهاب​


برخی از غذای خاص مانند زنجبیل، فلفل قرمز، زردچوبه و زیره دارای ترکیبات ضد التهابی بسیار قوی هستند. این غذاها حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی و پلی فنول هستند که به عنوان ترکیبات محافظت کننده عمل می‌‌کنند و از مقدار التهاب می‌کاهند. شما می‌توانید این ترکیبات را درون مقداری آب گرم بریزید و در صورت شروع درد از آنها استفاده کنید تا درد شما کاهش پیدا کند.

@co ex : h ps:schema.o g, @ ype: FAQPage, mai E i y: @ ype: Ques io , ame: , accep edA swe : @ ype: A swe , ex : zw j; zw j;zw j; zw j;zw j; zw j; zw j; zw j;. zw j; zw j;zw j; . zw j;. , @ ype: Ques io , ame: , accep edA swe : @ ype: A swe , ex : zw j; zw j; zw j;. zw j; . . zw j; zw j;. zw j;. zw j; zw j; zw j; zw j;zw j;. zw j;zw j; zw j; . zw j; zw j; zw j;zw j;. , @ ype: Ques io , ame: zw j;, accep edA swe : @ ype: A swe , ex : zw j; zw j; . . . , @ ype: Ques io , ame: zw j;, accep edA swe : @ ype: A swe , ex : zw j; . zw j;. zw j;. .


درمان خانگی خار پاشنه​


عنوان : درمان خانگی خار پاشنه


اگر این مطلب نیاز به اصلاح و یا تکمیل دارد اطلاع دهید
 
  • برچسب ها
    هیچ
  • جدیدترین ارسال ها

    آمار انجمن

    موضوع ها
    48,721
    ارسال ها
    56,120
    کاربران
    3,408
    جدیدترین کاربران
    امیر حافظ
    عقب
    بالا