خطای داغ شدن گوشی سامسونگ

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
داغ شدن گوشی سامسونگ / خطای داغ شدن گوشی / داغ شدن گوشی سامسونگ / علت داغ شدن گوشی سامسونگ a50 / علت داغ شدن گوشی سامسونگ a7 / علت داغ شدن گوشی سامسونگ j7 / علت داغ شدن گوشی سامسونگ j5 / علت داغ شدن گوشی a50 / علت داغ شدن گوشی سامسونگ a30 /

خطای داغ شدن گوشی سامسونگ.jpg

علت داغ شدن گوشی به یک اصل ساده فیزیک برمی‌گردد: حرکت، موجب تولید گرما می‌شود. گوشی‌های ما مجبورند به طور فیزیکی چیزهایی را جابه جا کنند تا بتوانند کار کنند؛ بنابراین الزاما در طول این حرکت‌ها گرما تولید می‌شود. میزان گرمایی که گوشی شما تولید می‌کند عمدتا با مقدار الکتریسیته که از آن عبور می‌کند متناسب است.

اگر در حال انجام بازی هستید که از واحد پردازنده مرکزی و گرافیک (که هر دو در سیستم روی تراشه مرکزی قرار دارند) کار زیادی می‌کشد، آن‌ها گرم می‌شوند چرا که به برق بیشتری برای انجام دادن وظایف‌شان نیاز پیدا می‌کنند. همین موضوع خطر خرابی قطعات داخل گوشی را بالا می‌برد. گاهی اوقات برخی از کاربران در هنگام بازی کردن با گوشی یا فعالیت‌هایی که دلیل داغ شدن گوشی موبایل است بعد از گرم شدن گوشی ناگهان آن را پرت می‌کنند. پرت کردن گوشی روی مبل یا پتوی نرم در حالی که گوشی موبایل داغ است یکی از اشتباه‌ترین کارهای ممکن می‌باشد. زیرا وقتی دمای گوشی شما بالا رفته باشد ممکن است پایه‌های آی‌سی‌های روی برد گوشی شما ذوب شده باشند و با کوچک‌ترین ضربه جابجا شوند حتی ضربه‌ای که در حالت ممکن است هیچ ایرادی نداشته باشد. به همین دلیل وقتی گوشی شما داغ شده است باید در استفاده از آن بسیار دقت کنید و تا زمان سرد شدن گوشی موبایل سعی کنید کوچک‌ترین ضربه‌ای نیز به آن وارد نشود.

البته گرم شدن گوشی موبایل شما جای نگرانی ندارد، آن‌ها برای کار کردن به این شکل طراحی شده‌اند. اما اگر گوشی‌تان بیش از اندازه داغ شود جای نگرانی وجود دارد. یکی از برندهایی که بیشتر از بقیه با مشکل داغ شدن روبرو هستند گوشی‌های شرکت هواوی است. البته نکاتی که در این مقاله توضیح داده شده است به علت داغ شدن گوشی هواوی نیز مربوط است. اما علت داغ شدن گوشی هواوی مربوط به طراحی این گوشی‌ها است.

به طور کلی، سیستم روی تراشه‌ها (SoC) به خوبی بهینه‌سازی شده‌اند و داغ شدن به ندرت به یک معضل تبدیل می‌شود. آن‌ها به طور خاص برای کار کردن در دماهای بالا طراحی شده‌اند. زمانی که گوشی شما با افزایش دمایی مواجه می‌شود که ممکن است خرابی به بار بیاورد، پردازنده سرعت خودش را کم می‌کند. کند کار کردن گوشی یکی از دلایل داغ شدن گوشی است و تحت شرایط دمایی بیشتر ممکن است یک هشدار در صفحه گوشی‌تان ببینید که از شما درخواست می کند تا زمان خنک شدن گوشی‌تان از آن استفاده نکنید.

اگر گوشی شما مکررا داغ می‌شود، ممکن است چندین عامل باعث آن شده باشد که عمدتا مربوط به کار کشیدن زیاد از سخت افزار است؛ که برای هر کدام راه حلی وجود دارد. البته مشکلات نرم‌افزاری نیز می‌تواند علت داغ شدن گوشی موبایل باشد.

کار کشیدن زیاد از GPU به مدت طولانی یکی از دلایلی است که سریعا باعث داغ کردن گوشی می‌شود. هر کسی که از فناوری واقعیت مجازی Gear VR روی گوشی خودش استفاده کرده باشد این را به خوبی درک کرده است.

همین امر با اپلیکیشن‌های سنگین نیز اتفاق می‌افتد، اما در این‌جا فشار بر روی CPU گوشی است. قابلیت‌ها و عملکردهای چند منظوره و سنگین همانند ویجت‌ها و یا به خاطر هر چیزی که گوشی شما مجبور باشد اتصال خود را به بلوتوث، وای فای و... را چک کند همگی نیاز به کار و قدرت پردازنده دارد که این باعث گرم شدن SoC می‌شود و فرستادن جریان برق بیشتر به این واحد باتری را نیز گرم می‌کند.

چیزهای دیگری که می‌تواند علت داغ شدن گوشی شما باشد عوامل بیرونی است؛ برای مثال رها کردن گوشی زیر نور مستقیم خوشید یا قرار دادن آن نزدیک اجاق گاز و فر و یا اینکه به مدت طولانی به شارژر متصل باشد.

اگر از گوشی خود زیاد کار نمی‌کشید و همچنان به طور مرتب داغ می‌شود حتما اشکالی در سخت افزار آن وجود دارد و بهتر است فکر تعویض قطعه خراب آن باشید. برای بررسی این موارد باید به تعمیرکاران حرفه‌ای مراجعه کنید. البته گاهی اوقات قطعه تاچ‌ال‌سی‌دی شما داغ می‌شود که اگر این قطعه تعویض نشده باشد علت داغ شدن تاچ‌ال‌سی‌دی می‌تواند همین مواردی که در بالا گفته شد باشد.

هیچ مثالی بهتر از Snapdragon 810 بدنام برای سخت افزار با بهینه سازی ضعیف که منجر به داغ شدن گوشی می‌شود وجود ندارد. این پردازنده پرچمدار گوشی‌های سال 2015 بود و تقریبا روی تمام دستگاه‌های پرچمدار آن سال به کار رفته است. یکی از دلایل داغ شدن گوشی سونی و هواوی، این پردازنده است که از همان ابتدا با بحث‌های مربوط به مشکل داغ شدن روبرو شد. درحالی که عملکرد آن از دستگاهی به دستگاه دیگر فرق می کرد، ولی به طور کلی این تراشه سرعت پردازش خود را مرتبا و به شدت کاهش می‌داد تا از داغ کردن گوشی جلوگیری کند که در نهایت باعث کند کار کردن گوشی می‌شد. البته علت‌ داغ شدن گوشی سامسونگ نیز در برخی مواقع مربوط به پردازنده آن است که شما با سرچ در اینترنت و بررسی پردازنده گوشی خود می‌تواند این موضوع را بررسی کنید.

البته بیشترین مشکل را در گوشی‌های سونی شاهد بودیم که به خاطر آن کمپانی سونی چندین ضمیمه نرم افزاری برای گوشی

+ Sony Xperia Z3 ارائه کرد و حتی لوله‌های خنک کننده به گوشی‌های مدل Xperia Z5 اضافه کرد؛ چیزی که سامسونگ نیز با پرچمدارهای نسل 10 خود یعنی گلگسیS7 و S7 Edge انجام داد.

درحالی که بررسی‌های ایمنی وجود دارد و اکثر گوشی‌ها با داغ شدن مکرر مواجه نمی‌شوند، زمانی که این اتفاق به طور مرتب یا با شدت زیاد اتفاق بیفتد، گرمای ایجاد شده ممکن است به گوشی شما آسیب برساند.

داغ شدن گوشی موبایل باعث خراب شدن چه قطعاتی می‌شود؟
در داخل گوشی‌های موبایل امروزی معمولا از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شود که قابلیت شارژر شدن دارند. باتری‌های غیر قابل شارژ فقط به یک واکنش شیمیایی اجازه می‌دهند بروز کند و برای تولید برق طراحی شده‌اند و این فقط در یک جهت اتفاق می‌افتد؛ الکترون‌ها برای حرکت درون یک مدار باتری (گوشی شما) را ترک می‌کنند. باتری‌های قابل شارژ به این واکنش اجازه می‌دهند تا به صورت دوطرفه انجام شود بنابراین باتری‌های موبایل می توانند صدها بار شارژ و دشارژ شوند.

در حال حاضر باتری‌های لیتیوم یونی بهترین نوع باتری‌های قابل شارژ هستند اما آن‌ها هنوز هم کاملا بدون عیب نیستند. مقایسه باتری‌های جدید و قدیمی را می‌توانید در مقاله مقایسه باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری مطالعه کنید.

اما باتری‌های لیتیوم یونی دو مشکل اساسی دارند:
1) این باتری‌ها بعد از گذشت زمان فرسوده می‌شوند حتی اگر مورد استفاده قرار نگیرند. این اتفاق نسبتا آهسته است اما اگر خوش شانس باشید و نکات مورد نیاز را رعایت کنید. نهایت دو تا سه سال می‌توانید از عمر مفید آن‌ها بهره‌مند شوید.

2) این باتری‌ها بسیار حساس به گرما هستند. هر درجه‌ای بالاتر از 30 درجه سانتی گراد شروع به گذاشتن تاثیرات منفی بر روی باتری‌های لیتیوم یونی می‌کند و این همان دمایی است که هر زمان که شارژ می‌کنید احتمالا دمای گوشی شما به بالاتر از آن می‌رسد.

اثر اصلی گرما بر روی باتری افزایش سرعت خرابی و فرسودگی آن است و به این ترتیب با سرعت بیشتری ظرفیت آن کاهش می‌یابد و زودتر با یک باتری سوخته مواجه می‌شوید.

یکی از پیامدهای داغ شدن باتری‌های لیتیوم یونی ایجاد انفجار و آتش سوزی است. اگرچه ما همگی داستان‌های ترسناکی در مورد این موضوع شنیده‌ایم اما احتمال انفجار باتری‌ها خیلی کم است. چون برای این اتفاق به یک فرار حرارتی، یک چرخه بازخورد معیوب یا چیزی که دمای واکنش درون باتری را ناگهان افزایش دهد نیاز است که همگی دست به دست هم می‌دهند و دما را تا حد آتش گرفتن بالا می‌برند. این فرآیند هم می‌تواند به خاطر یک سوء عملکرد قطعات داخلی گوشی باشد (که معمولا تحت کنترل یک قطع کننده مدار است) یا توسط عوامل خارجی اتفاق بیفتد. برای مثال هنگامی که گوشی‌تان درون آتش می‌افتد.

برای این که باتری‌تان آتش بگیرد یا منفجر شود نیاز به دمای بالاتر از 200 درجه سلسیوس است که اتفاق افتادن آن در زندگی روزمره بسیار غیر معمول است.
 
  • برچسب ها
    خطای داغ شدن گوشی داغ شدن گوشی سامسونگ علت داغ شدن گوشی a50 علت داغ شدن گوشی سامسونگ a30 علت داغ شدن گوشی سامسونگ a50 علت داغ شدن گوشی سامسونگ a7 علت داغ شدن گوشی سامسونگ j5 علت داغ شدن گوشی سامسونگ j7
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا