حکم رهن کامل بدون اجاره

مدیر

مدیر کل انجمن
مدیر کل سایت
5/10/19
95,283
79
.

حکم رهن بدون اجاره​


برخی از مردم خانه شان را رهن کامل می دهند، بدون آن که اجاره ای دریافت کنند. در حالی که رهن کامل صحيح نيست. اگر خانه به مبلغى اجاره شود و در ضمن عقد اجاره شرط گردد كه مستأجر مبلغى ‏را به صاحب‌خانه قرض دهد در صورتى كه اجاره به مبلغ متعارف باشد اشكال ندارد.( اجوبة الاستفتائات آیت الله خامنه ای، بخش اجاره)

حکم رهن کامل​


آیا رهن کامل منزل اشکال دارد؟

آیت االله خامنه ای دام ظله:
اگر خانه به مبلغى اجاره شودو در ضمن عقد اجاره شرط گردد که مستأجر مبلغى ‏را به صاحب‌خانه قرض دهد در صورتى که اجاره به مبلغ متعارف باشد اشکال ندارد؛ و رهن کامل صحیح نیست.
آیت الله وحید خراسانی دام ظله :
چنانچه عقد اجاره انجام گیرد و در ضمن عقد اجاره با مبلغ معین و زمان معین موجر و مستأجر شرط کند که مبلغی را به او قرض دهد اشکالی ندارد ولی قرض به شرط اجاره ربا و حرام است.
آیت الله سیستانی دام ظله:
آنچه فعلاً بعنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست، بـلـکـه پـولـى رابه صاحب‏خانه قرض مى‏‏دهد و در مقابل از سکناى خانه استفاده مى‏کند، و این کـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا و حرام است و حق ندارد در خانه زندگى کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست. و در مورد احتیاط مذکور می‏تواند به فقیه دیگری مراجعه کند.

پرسش :آنچه در میان بعضی از مردم معمول است که مبلغی به عنوان رهن می پردازند و منزل را بدون پرداخت مبلغی اجاره می کنند چه حکمی دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی دام ظله :در ميان بعضى از مردم معمول است كه وامى‏به صاحب خانه مى‏دهند و خانه او را گرو برمى‏دارند به شرط اين‏كه قيمت كمترى جهت مال الاجاره بپردازند، يا اصلًا مال الاجاره‏اى ندهند و آن را خانه رهنى مى‏گويند، اين كار ربا و حرام است. بهترین راه برای خانه های رهن و اجاره آن است که، مالك ملك خود را به مبلغ كمى اجاره دهد، و در ضمن عقد اجاره شرط كند كه مستأجر فلان مبلغ را به او وام دهد، و ملك مورد اجاره در مقابل آن وام رهن باشد.که در این صورت اشکال شرعی نخواهد داشت.


منبع : همیارخاص

.
 
  • برچسب ها
    اجاره به شرط قرض احکام اجاره خانه حکم رهن کامل مکارم حکم شرعی رهن کامل سیستانی ربا در رهن و اجاره رهن و اجاره مکارم رهن کامل منزل از چه نوع رباعی است شرایط رهن خانه
  • آمار انجمن

    موضوع ها
    48,720
    ارسال ها
    56,092
    کاربران
    3,406
    جدیدترین کاربران
    محمدمهدی قیاسی
    عقب
    بالا