- 5/10/19
- 95,313
- 79
جواب صفحه 61 فارسی یازدهم, صفحه 61 فارسی یازدهم, قلمرو فکری صفحه 61 فارسی یازدهم, پاسخ صفحه 61 فارسی یازدهم, صفحه 61 فارسی یازدهم, جواب قلمرو فکری فارسی یازدهم صفحه 61 , گام به گام فارسی یازدهم , جواب صفحه 61 قلمرو فکری فارسی یازدهم,جواب صفحه 62 فارسی یازدهم, صفحه 62 فارسی یازدهم, قلمرو فکری صفحه 62 فارسی یازدهم, پاسخ صفحه 62 فارسی یازدهم, صفحه 62 فارسی یازدهم, جواب قلمرو فکری فارسی یازدهم صفحه 62 , گام به گام فارسی یازدهم , جواب صفحه 62 قلمرو فکری فارسی یازدهم,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
توجـه نمایید کـه فــارســی پایـه یازدهـم
برای کلیه ی رشته ها یکسان میــبـاشد
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1- در عبارتهای زیر، مقصود از قسمتهای مشخّص شده چیست؟
الف) شما در این آینه، نقشهای بوقلمون بینید. وجود انسان و قالب آدم
ب) هر لحظه، از خزاین غیب، گوهری، در نهاد او تعبیه میکردند. محبّت و عشق و معرفت
پ) از حکمتِ ربوبیت به سِرّ ملایکه فرو میگفت. باطن، ضمیر
2- هر بیت، با کدام قسمت از متن درس تناسب مفهومی دارد؟
3- دربارهٔ ارتباط معنایی آیات شریفهٔ زیر و متن درس توضیح دهید.
الف) و عَلَّمَ آدَمَ الاَسماءَ کُلَّهَا. (همهٔ نامها را به آدم آموخت.) (سورهٔ بقره، آیهٔ 31)
این آیه با این قسمت متن درس ارتباط دارد: آدم به زیر لب آهسته میگفت: «اگر شما مرا نمیشناسید، من شما را میشناسم، باشید تا من سر از این خواب خوش بردارم، اسامی شما را یک به یک برشمارم.» هر دو عبارت به این اشاره دارند که خداوند «اسم اعظم» را به انسان آموخت؛ در حالی که فرشتگان از آن خبر نداشتند و این آگاهی از نامهای خداوند دلیل برتری انسان بر فرشتهها بود.
ب) إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا. (سورهٔ احزاب، آیهٔ 72)
(ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم؛ پس، از پذیرفتن و حمل آن خودداری کردند و از آن هراسناک بودند و انسان، آن را بر دوش کشید. به درستی که او بسیار ستمگر و نادان بود.)
با این قسمت از متن درس ارتباط دارد: آن چه بود؟ گوهر محبّت بود که در صدف امانت معرفت تعبیه کرده بودند و بر ملک و ملکوت عرضه داشته، هیچ کس استحقاق خزانگی و خزانهداری آن گوهر نیافته، خزانگی آن را دل آدم لایق بود و بر خزانهداری آن، جان آدم شایسته بود.
هر دو متن، به این نکتهٔ مهم اشاره دارند که تنها کسی که امانت خدا را پذیرفت و آن را بر دوش کشید، انسان بود. آن امانت «عشق، محبّت و معرفت» بود که هیچکس تحمّل آن را نداشت جز انسان. حافظ نیز در این ارتباط میفرماید:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
توجـه نمایید کـه فــارســی پایـه یازدهـم
برای کلیه ی رشته ها یکسان میــبـاشد
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
جواب صفحه 61 و 62 فارسی یازدهم
1- در عبارتهای زیر، مقصود از قسمتهای مشخّص شده چیست؟
الف) شما در این آینه، نقشهای بوقلمون بینید. وجود انسان و قالب آدم
ب) هر لحظه، از خزاین غیب، گوهری، در نهاد او تعبیه میکردند. محبّت و عشق و معرفت
پ) از حکمتِ ربوبیت به سِرّ ملایکه فرو میگفت. باطن، ضمیر
2- هر بیت، با کدام قسمت از متن درس تناسب مفهومی دارد؟
نازِ و نیازِ تو شد، همه دلپذیر من تا ز تو دلپذیر شد، هستی ناگزیر من
حسین منزوی
این چه سرّ است که خاک ذلیل را از حضرت عزّت به چندین اِعزاز میخوانند و خاک در کمال مذّلت و خواری، با حضرت عزّت و کبریایی چندین ناز میکند و با این همه، حضرتِ غَنا، دیگری را به جای او نخواند.حسین منزوی
نیست جانش محرم اسرار عشق هر که را در جان، غم جانانه نیست
خواجوی کرمانی
الطاف الوهیت به سرّ ملایکه فرو میگفت، شما چه میدانید که ما را با این مشتی خاک، چهکارها در پیش است؟ معذورید که شما را سر و کار با عشق نبوده استخواجوی کرمانی
تو ز قرآن، ای پسر، ظاهر مبین دیو، آدم را نبیند غیر طین
مولوی
حضرت جلّت با ملائکه میگفت شما در گل منگرید، در دل نگرید.مولوی
3- دربارهٔ ارتباط معنایی آیات شریفهٔ زیر و متن درس توضیح دهید.
الف) و عَلَّمَ آدَمَ الاَسماءَ کُلَّهَا. (همهٔ نامها را به آدم آموخت.) (سورهٔ بقره، آیهٔ 31)
این آیه با این قسمت متن درس ارتباط دارد: آدم به زیر لب آهسته میگفت: «اگر شما مرا نمیشناسید، من شما را میشناسم، باشید تا من سر از این خواب خوش بردارم، اسامی شما را یک به یک برشمارم.» هر دو عبارت به این اشاره دارند که خداوند «اسم اعظم» را به انسان آموخت؛ در حالی که فرشتگان از آن خبر نداشتند و این آگاهی از نامهای خداوند دلیل برتری انسان بر فرشتهها بود.
ب) إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا. (سورهٔ احزاب، آیهٔ 72)
(ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم؛ پس، از پذیرفتن و حمل آن خودداری کردند و از آن هراسناک بودند و انسان، آن را بر دوش کشید. به درستی که او بسیار ستمگر و نادان بود.)
با این قسمت از متن درس ارتباط دارد: آن چه بود؟ گوهر محبّت بود که در صدف امانت معرفت تعبیه کرده بودند و بر ملک و ملکوت عرضه داشته، هیچ کس استحقاق خزانگی و خزانهداری آن گوهر نیافته، خزانگی آن را دل آدم لایق بود و بر خزانهداری آن، جان آدم شایسته بود.
هر دو متن، به این نکتهٔ مهم اشاره دارند که تنها کسی که امانت خدا را پذیرفت و آن را بر دوش کشید، انسان بود. آن امانت «عشق، محبّت و معرفت» بود که هیچکس تحمّل آن را نداشت جز انسان. حافظ نیز در این ارتباط میفرماید:
آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعهٔ کار به نام من دیوانه زدند
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه یازدهم را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-
یا مثلا در گوگل سرچ کنید : جواب صفحه 45 فارسی یازدهم همیار خاص
میتوانید پایه یا درس را به علوم، مطالعات، عربی و.. تغییر دهید