- 5/10/19
- 94,357
- 64
جواب صفحه 15 فارسی یازدهم, صفحه 15 فارسی یازدهم, قلمرو ادبی صفحه 15 فارسی یازدهم, پاسخ صفحه 15 فارسی یازدهم, صفحه 15 فارسی یازدهم, جواب قلمرو ادبی فارسی یازدهم صفحه 15 , گام به گام فارسی یازدهم , جواب صفحه 15 قلمرو ادبی فارسی یازدهم,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
توجـه نمایید کـه فــارســی پایـه یازدهـم
برای کلیه ی رشته ها یکسان میــبـاشد
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1- از متن درس، دو کنایه بیابید و مفهوم آنها را بنویسید.
- نگون بخت: بیچاره و بدبخت
- سعیات بود در ترازوی خویش: نتیجه کار و تلاشت به خودت بر میگردد.
2- در بیت زیر، شاعر، چگونه آرایهی جناس همسان (تام) را پدید آورده است؟
3- ارکان تشبیه را در مصراع دومِ بیت دوازدهم مشخّص کنید.
چو: ادات تشبیه / روبه: مشبهبه / به وامانده، سیر: وجه شبه
4- در این سروده، «شیر» و «روباه» نماد چه کسانی هستند؟
شیر نماد انسانهای پرتلاش، با همّت و توانا در کسب روزی و سودمند برای دیگران و روباه نماد انسانهای بیاراده، نیازمند و سربار دیگران.
1- معنی و مفهوم بیت شانزدهم را به نثر روان بنویسید.
آنکه صاحب مغز و اندیشه است البته کریم هم هست (اندیشمندان، بخشندگانند)؛ زیرا که بیارادهها و راحت طلبان اهل اندیشه نیستند و تنها پوست و ظاهری از انسان بودن را دارند.
2- درک و دریافت خود را از بیت زیر بنویسید.
یقین، مرد را دیده، بیننده کرد
شد و تکیه بر آفریننده کرد
«ایمان قلبی (به قدرت خداوند) چشم دل مرد را بینا کرد.» پس رفت و دست از کار و تلاش برداشت و توکل بر خداوند کرد. به نوعی، يادآور اين حکايت است که: مردی بادیه نشین شنیده بود پیامبر میگویند باید به خدا توکل کرد (کارها را باید به خدا واگذار کرد) او نیز بی آنکه مغز سخن را دریابد، شتران خویش را در صحرا به امان خدا رها کرد و به شهر آمد. چون پیامبر او را در مسجد دید، گفت: پس شترانت را چه کردی؟ گفت توکل بر خدا کردم و آمدم. رسول فرمودند: اعِقل و توکّل یعنی شترانت را ببند و پس توکل کن. و معنی این سخن رسول این است که انسان نخست باید بر مبانی عقلانی کارِ خود را بکند و پس به خدا توکل کند؛ یعنی که هر آنچه میکند، باید به خدا بپیوندد که بی او همه چیز ابتر است.
3- برای مفهوم هر یک از سرودههای زیر، بیتی مناسب از متن درس بیابید.
4- دربارهٔ ارتباط معنایی متن درس و مَثَل «از تو حرکت، از خدا برکت» توضیح دهید.
هم متن درس و هم این مَثَل بر این نکته تأکید دارند که انسان باید برای به دست آوردن روزی، تلاش کند و از هیچ کوششی فروگذاری نکند؛ در این صورت خدا، نیز به آن بنده کمک میکند. همچنان که سعدی از انسانها میخواهد همچون شیر باشند که خود، روزیاش را با تلاش به دست میآورد و انسان را از روباه صفت بودن بر حذر میدارد.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
توجـه نمایید کـه فــارســی پایـه یازدهـم
برای کلیه ی رشته ها یکسان میــبـاشد
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
جواب صفحه 15 فارسی یازدهم
1- از متن درس، دو کنایه بیابید و مفهوم آنها را بنویسید.
- نگون بخت: بیچاره و بدبخت
- سعیات بود در ترازوی خویش: نتیجه کار و تلاشت به خودت بر میگردد.
2- در بیت زیر، شاعر، چگونه آرایهی جناس همسان (تام) را پدید آورده است؟
با زمانی دیگر انداز ای که پندم میدهی
کاین زمانم گوش بر چنگ است و دل در چنگ نیست
سعدی
«جناس همسان» به کار بردن دو واژه است که در لفظ یکسان اما در معنی متفاوت باشند. در این بیت، کلمهی «چنگ و چنگ» جناس همسان دارند. «چنگ» اوّل نوعی آلت موسیقی است و «چنگ» دوم در معنای پنجه و انگشتان دست به کار رفته است.کاین زمانم گوش بر چنگ است و دل در چنگ نیست
سعدی
3- ارکان تشبیه را در مصراع دومِ بیت دوازدهم مشخّص کنید.
چو: ادات تشبیه / روبه: مشبهبه / به وامانده، سیر: وجه شبه
4- در این سروده، «شیر» و «روباه» نماد چه کسانی هستند؟
شیر نماد انسانهای پرتلاش، با همّت و توانا در کسب روزی و سودمند برای دیگران و روباه نماد انسانهای بیاراده، نیازمند و سربار دیگران.
1- معنی و مفهوم بیت شانزدهم را به نثر روان بنویسید.
آنکه صاحب مغز و اندیشه است البته کریم هم هست (اندیشمندان، بخشندگانند)؛ زیرا که بیارادهها و راحت طلبان اهل اندیشه نیستند و تنها پوست و ظاهری از انسان بودن را دارند.
2- درک و دریافت خود را از بیت زیر بنویسید.
یقین، مرد را دیده، بیننده کرد
شد و تکیه بر آفریننده کرد
«ایمان قلبی (به قدرت خداوند) چشم دل مرد را بینا کرد.» پس رفت و دست از کار و تلاش برداشت و توکل بر خداوند کرد. به نوعی، يادآور اين حکايت است که: مردی بادیه نشین شنیده بود پیامبر میگویند باید به خدا توکل کرد (کارها را باید به خدا واگذار کرد) او نیز بی آنکه مغز سخن را دریابد، شتران خویش را در صحرا به امان خدا رها کرد و به شهر آمد. چون پیامبر او را در مسجد دید، گفت: پس شترانت را چه کردی؟ گفت توکل بر خدا کردم و آمدم. رسول فرمودند: اعِقل و توکّل یعنی شترانت را ببند و پس توکل کن. و معنی این سخن رسول این است که انسان نخست باید بر مبانی عقلانی کارِ خود را بکند و پس به خدا توکل کند؛ یعنی که هر آنچه میکند، باید به خدا بپیوندد که بی او همه چیز ابتر است.
3- برای مفهوم هر یک از سرودههای زیر، بیتی مناسب از متن درس بیابید.
رزق هر چند بی گمان برسد شرط عقل است جُستن از درها
سعدی
چنان سعی کن کز تو ماند چو شیر چه باشی چو روبه به وامانده، سیر؟
سحر دیدم درخت ارغوانی به گوش ارغوان آهسته گفتم:
کشیده سر به بام خسته جانی بهارت خوش که فکر دیگرانی
فریدون مشیری
بگیر ای جوان، دست درویش پیر نه خود را بیفکن که دستم بگیر
چه در کار و چه در کار آزمودن نباید جز به خود، محتاج بودن
پروین اعتصامی
بخور تا توانی به بازوی خویش که سَعیَت بود در ترازوی خویش
سعدی
چنان سعی کن کز تو ماند چو شیر چه باشی چو روبه به وامانده، سیر؟
سحر دیدم درخت ارغوانی به گوش ارغوان آهسته گفتم:
کشیده سر به بام خسته جانی بهارت خوش که فکر دیگرانی
فریدون مشیری
بگیر ای جوان، دست درویش پیر نه خود را بیفکن که دستم بگیر
چه در کار و چه در کار آزمودن نباید جز به خود، محتاج بودن
پروین اعتصامی
بخور تا توانی به بازوی خویش که سَعیَت بود در ترازوی خویش
4- دربارهٔ ارتباط معنایی متن درس و مَثَل «از تو حرکت، از خدا برکت» توضیح دهید.
هم متن درس و هم این مَثَل بر این نکته تأکید دارند که انسان باید برای به دست آوردن روزی، تلاش کند و از هیچ کوششی فروگذاری نکند؛ در این صورت خدا، نیز به آن بنده کمک میکند. همچنان که سعدی از انسانها میخواهد همچون شیر باشند که خود، روزیاش را با تلاش به دست میآورد و انسان را از روباه صفت بودن بر حذر میدارد.
-----------------------------
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید با عضویت در سایت، درمورد این درس و صفحه،
از پایین همین صفحه نکات و سوالات خود را مطرح کنید.
-----------------------------
نکته
میتوانید پاسخ صفحات دیگر فارسی پایه یازدهم را از اینجا ببینید
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-
یا مثلا در گوگل سرچ کنید : جواب صفحه 45 فارسی یازدهم همیار خاص
میتوانید پایه یا درس را به علوم، مطالعات، عربی و.. تغییر دهید