- 5/10/19
- 95,313
- 79
جواب صفحه 53 قرآن پنجم, تمرین صفحه 53 قرآن پنجم , جواب تمرین صفحه 53 قرآن پنجم, صفحه 53 قرآن پنجم, قرآن پنجم صفحه 53 , گام به گام قرآن پنجم,
شما در سایت همیارخاص هستید
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 10 قرآن پنجم همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل ریاضی، فارسی، علوم و...
قرائت آیات درس را از نوار گوش کنید و با نشان دادن خط، همراه با نوار بخوانید و به کشش صداهای دارای مدّ دقت کنید.
این عبارات و آیات قرآنی را با کشش صداهای دارای مدّ بخوانید و به ترجمهی آن ها توجه کنید.
١- وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا
و نباید شریک سازد در عبادت پروردگارش کسی را. کهف ١١٠
٢- رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ
پروردگارا فرو فرست برما سفره ی غذایی از آسمان. مائده ١١٤
٣- افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد
و واگذار می کنم کارم را به خدا، قطعاً خدا به بندگانش بینا ست. غاِفر ٤٤
٤- فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
پس یاد کنید نعمت های خدا را و در زمین فساد نکنید. اعراف ٧٤
با دقت در ترجمهی آیات صفحهی قبل، معنای صحیح را علامت بزنید.
١- سَماء: زمین *آسمان
٢- اَرض: *زمین آسمان
٣- اَحَد: کسانی *کسی
٤- اَمر: کارها *کار
٥- عِباد: *بندگان بنده
این عبارات قرآنی را بخوانید و ترجمهی آن ها را کامل کنید.
١- وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ
و خدا مهربان و دلسوز به بندگان است. بقره ٢٠٧
٢- وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ
و کار ایشان (مؤمنان) با مشورت، میانشان (بین یکدیگر) است. شوریٰ ٣٨
٣- وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلًا
و خلق نکردیم آسمان و زمین و آنچه را بین آن هاست بیهوده. صاد ٢٧
٤- قُلْ إِنَّمَا أَدْعُو رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا
بگو میخوانم فقط پروردگارم را و شریک نمیگیرم برای او کسی را. جنّ ٢٠
درختى مىبندد تا در سایهى آن مقدارى استراحت کند. در این هنگام به خواب سنگینى فرو مىرود.
صدایى مىشنود، صدایى آشنا که مىگوید: عزیر! عزیر! بلند شو!
چشم هایش را باز مىکند، دستش را به زمین تکیه داده و بلند مىشود. به اطراف نگاه مىکند، اتفاق عجیبى افتاده است. تا چشم کار مىکند، همه چیز دچار تغییر و دگرگونى شده است. با خود مىگوید:«شاید خواب مىبینم. شاید کسى مرا در خواب جابه جا کرده است.» یادش مىآید که در سایهى درختى خوابیده بود. همان جا کنار درخت چیزى توجه عُزَیر را به طرف خود جلب مىکند: آب و غذایش تازه و دست نخورده کنارش مانده است ولى از الاغش خبرى نیست.
دوباره همان صداى آشنا که صداى فرشته ی وحى است از او مىپرسد: آیا مىدانى چقدر در این سرزمین مانده اى؟! عُزَیر بى درنگ جواب مىدهد: شاید چند ساعتى یا یک روز!
! فرشته ى وحى ادامه مىدهد: امّا تو صد سال است که اىن جا هستى! مرده «وَانْظُرْ إِلَىٰ حِمَارِكَ» به الاغ پىر و با وفاىت نگاه کن! عزىر جلوتر مىرود. از آن حىوان بىچاره جز تکه هاى استخوان و نشانى که بر پىشانى الاغش مىبست، چىزى نمىىابد!
بدن عزىر شروع به لرزىدن مىکند! زانوهاىش سست شده، بر زمىن مىنشىند و در برابر قدرت خداوند احساس ناتوانى مىکند!
صداى فرشتهى وحى باز در گوشش مىپىچد: عزىر! مگر نمىخواستى زنده شدن مردگان را ببىنى؟! خدا خواست که خودت ىکى از معجزهها و نشانه هاى قدرت او باشى! نمىبینى که آب و غذاىت بعد از اىن همه سال تازه و سالم باقى مانده است! حالا به الاغت نگاه کن! ببىن چگونه استخوان هاىش گوشت و پوست مىگىرد! ببىن که چگونه دوباره زنده مىشود در حالى که مرده بود!
عزىر پس از دىدن آن منظره مىگوید :«أعلم آن الله علی کل شیء قدیر» به ىقىن رسىدم که خدا بر انجام هر کارى تواناست.
شما هم میتوانید نظرات خودرا از طریق فرم زیر ارسال کنید و با سایر دوستانتان، درمورد این سوال بحث و گفتگو کنید
منبع : همیار خاص
شما در سایت همیارخاص هستید
فعالیت صفحه 53 قرآن پنجم
برای دیدن جواب همه ی درس هات کافیه فقط در گوگل بنویسی : جواب صفحه 10 قرآن پنجم همیارخاص ، با نوشتن همیارخاص در انتهای جمله ت زودتر به جواب میرسی و میتونی همه ی درس هاتو همینطوری جستجو کنی، مثل ریاضی، فارسی، علوم و...
جلسهی دوم صفحه 53
تمرین اول
قرائت آیات درس را از نوار گوش کنید و با نشان دادن خط، همراه با نوار بخوانید و به کشش صداهای دارای مدّ دقت کنید.
تمرین دوم
این عبارات و آیات قرآنی را با کشش صداهای دارای مدّ بخوانید و به ترجمهی آن ها توجه کنید.
١- وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا
و نباید شریک سازد در عبادت پروردگارش کسی را. کهف ١١٠
٢- رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ
پروردگارا فرو فرست برما سفره ی غذایی از آسمان. مائده ١١٤
٣- افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد
و واگذار می کنم کارم را به خدا، قطعاً خدا به بندگانش بینا ست. غاِفر ٤٤
٤- فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
پس یاد کنید نعمت های خدا را و در زمین فساد نکنید. اعراف ٧٤
کار در کلاس
تمرین اول
با دقت در ترجمهی آیات صفحهی قبل، معنای صحیح را علامت بزنید.
١- سَماء: زمین *آسمان
٢- اَرض: *زمین آسمان
٣- اَحَد: کسانی *کسی
٤- اَمر: کارها *کار
٥- عِباد: *بندگان بنده
تمرین دوم
این عبارات قرآنی را بخوانید و ترجمهی آن ها را کامل کنید.
١- وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ
و خدا مهربان و دلسوز به بندگان است. بقره ٢٠٧
٢- وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ
و کار ایشان (مؤمنان) با مشورت، میانشان (بین یکدیگر) است. شوریٰ ٣٨
٣- وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلًا
و خلق نکردیم آسمان و زمین و آنچه را بین آن هاست بیهوده. صاد ٢٧
٤- قُلْ إِنَّمَا أَدْعُو رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا
بگو میخوانم فقط پروردگارم را و شریک نمیگیرم برای او کسی را. جنّ ٢٠
جلسهی سوم
خواندن از روی قرآن کامل
از نمازخانه یا دفتر مدرسه به تعداد کافی، قرآن به کلاس بیاورید؛ هر میز حداقل یک قرآن داشته باشد. با راهنمایی آموزگار یک صفحه از قرآن را به صورت تصادفی باز کنید. سپس دانش آموزان هر میز، آیات آن صفحه را برای یک دیگر میخوانند. آن گاه هر دانش آموز حدود یک سطر را با صدای بلند میخواند.قصّهی آیه ها
عُزَیر زنده میشود
عُزَیر مقدارى آب و غذا برمىدارد و در خورجین الاغ خود مىگذارد. «بسم الله» مى گوید و به قصد سفر، شهر خود را ترک مىکند. در بین راه، خود را در مقابل شهر زلزله زده ى ویرانى مىیابد. به فکر فرو مىرود:«راستى چگونه روزى همهی این مردگان که زیر آوارِ خانه هایشان، پوسیده و از بین رفته اند، به قدرت خدا زنده خواهند؟!» همین طور که در این اندیشه است، احساس خستگى مىکند. کنار رودخانه اى که از پاى کوه جارى است از الاغ پیاده مىشود، افسار حیوان را بهدرختى مىبندد تا در سایهى آن مقدارى استراحت کند. در این هنگام به خواب سنگینى فرو مىرود.
صدایى مىشنود، صدایى آشنا که مىگوید: عزیر! عزیر! بلند شو!
چشم هایش را باز مىکند، دستش را به زمین تکیه داده و بلند مىشود. به اطراف نگاه مىکند، اتفاق عجیبى افتاده است. تا چشم کار مىکند، همه چیز دچار تغییر و دگرگونى شده است. با خود مىگوید:«شاید خواب مىبینم. شاید کسى مرا در خواب جابه جا کرده است.» یادش مىآید که در سایهى درختى خوابیده بود. همان جا کنار درخت چیزى توجه عُزَیر را به طرف خود جلب مىکند: آب و غذایش تازه و دست نخورده کنارش مانده است ولى از الاغش خبرى نیست.
دوباره همان صداى آشنا که صداى فرشته ی وحى است از او مىپرسد: آیا مىدانى چقدر در این سرزمین مانده اى؟! عُزَیر بى درنگ جواب مىدهد: شاید چند ساعتى یا یک روز!
! فرشته ى وحى ادامه مىدهد: امّا تو صد سال است که اىن جا هستى! مرده «وَانْظُرْ إِلَىٰ حِمَارِكَ» به الاغ پىر و با وفاىت نگاه کن! عزىر جلوتر مىرود. از آن حىوان بىچاره جز تکه هاى استخوان و نشانى که بر پىشانى الاغش مىبست، چىزى نمىىابد!
بدن عزىر شروع به لرزىدن مىکند! زانوهاىش سست شده، بر زمىن مىنشىند و در برابر قدرت خداوند احساس ناتوانى مىکند!
صداى فرشتهى وحى باز در گوشش مىپىچد: عزىر! مگر نمىخواستى زنده شدن مردگان را ببىنى؟! خدا خواست که خودت ىکى از معجزهها و نشانه هاى قدرت او باشى! نمىبینى که آب و غذاىت بعد از اىن همه سال تازه و سالم باقى مانده است! حالا به الاغت نگاه کن! ببىن چگونه استخوان هاىش گوشت و پوست مىگىرد! ببىن که چگونه دوباره زنده مىشود در حالى که مرده بود!
عزىر پس از دىدن آن منظره مىگوید :«أعلم آن الله علی کل شیء قدیر» به ىقىن رسىدم که خدا بر انجام هر کارى تواناست.
شما هم میتوانید نظرات خودرا از طریق فرم زیر ارسال کنید و با سایر دوستانتان، درمورد این سوال بحث و گفتگو کنید
منبع : همیار خاص
آخرین ویرایش: